اینترنت؛ بزرگ‌ترين ماشين جاسوسی و پایش اطلاعات وکیل سایبری

وقتی موقعیت مکانی شما و یا شماره‌های تلفن همراه شما، به وسیله شرکت سازنده موبایل قابل دسترسی است، خود یکی از جنبه‌های جاسوسی از شهروندان است که در رده جاسوسی غیرفعال جای می‌گیرد که تنها به گردآوری و ذخیره داده‌ها بدون هدف عملیاتی اختصاص دارد. برای شناخت جاسوسی رایانه ای ابتدا به تعریف مفاهیمی نظیر اینترنت و فضای سایبر مفاهیم مرتبط با موضوع در اینترنت خواهیم پرداخت سپس به تعریف جاسوسی سنتی و جاسوسی در فضای سایبر می پردازیم . مانند اسب چوبی تروا که یونانیان برای ورود به شهر تروا استفاده کردند، این نرم‌افزار برای سوءاستفاده از کامپیوتر شما، خود را به شکلی بی‌ضرر درمیاورد.

نوع 1 : Email Spyware چیست؟ معرفی جاسوس ایمیل

این بدافزارها هر چیزی که در یک سیستم اتفاق می‌افتد، از کلیدهای فشرده شده تا ایمیل‌ها و فعالیت در اتاق چت گرفته تا وب‌سایت‌های دیده شده و برنامه‌های اجرا شده و تماس‌های تلفنی را ثبت می‌کنند و به مجرم اینترنتی می‌فرستند. این برنامه‌ها به همین ترتیب می‌توانند فرایندهای یک سیستم را بررسی کنند و نقاط آسیب‌پذیر آن را شناسایی کنند. طبیعتا بر اساس ساختار کاری جاسوس افزارها ، نصب شدن این بدافزار نیز بصورت نامحسوس و بدون اطلاع کاربر انجام می شود ، این بدافزار بصورت ناشناس در پس زمینه سیستم اجرا می شود و کلیه فعالیت های Webcam و سیستم های کنفرانس ویدیویی موجود بر روی سیستم قربانی را مانیتور و ضبط می کند. این نوع بدافزار در حالت Standby بر روی سیستم نصب می شود و کلیه ارتباطات از نوع USB در سیستم را مانیتور می کند تا زمانیکه دستگاه ذخیره سازی USB مورد نظر ما به سیستم متصل شود و سپس شروع به کپی برداری از اطلاعات موجود می کند. این جاسوس افزار به شما امکان ثبت و ضبط و نمایش و البته تجزیه و تحلیل و انتقال فایل های مورد نیاز شما در تجهیزات USB را می دهد .

کتاب تاریخچه جاسوسی در جهان

گاهی‌ مواقع‌ مطالعه‌ سازمان‌های‌ جاسوسی‌ و اهتمام‌ آنان‌ در تجسس‌ در اختراعات‌ مخصوص‌ و اختراعات‌ در صنعت‌ نظامی‌ تعجب‌‌برانگیز است‌.جاسوسی صنعتی حتی فراتر از دولت‌ها و گاه میان رقبای تجاری نیز مرسوم است. کاربر شبکه اینترنت، به محض اتصال به این شبکه و با هر کلیک ناخواسته انبوهی از اطلاعات شخصی و غیر شخصی را به گردانندگان آن می‌دهد یا در واقع از وی این اطلاعات را سرقت می کنند. حتی نصب محیط‌هایی مانند ویندوز، با اتصال به اینترنت کلیه اطلاعات کاربر و عملیات اینترنتی وی را به شرکت “مایکروسافت” منتقل می‌سازد و تنها در بعضی از مواقع هشداری مبنی بر دزدی اطلاعات دریافت می‌شود.

هر یک از موارد ذیل توسط مرتکب هرگاه با علم و آگاهی صورت گیرد خود به تنهایی مشمول جرم جاسوسی قرار می گیرد. تلویزیون های هوشمند قابلیت اتصال به شبکه های اجتماعی و وب سایت های اشتراک گذاری فیلم و عکس را به طور پیش فرض دارا هستند. این فناوری برای مکان‌یابی در هنگام رانندگی امکانات بسیار با ارزشی را به افراد ارائه می‌دهد.

دسترسیهای با سرعت و حجم بالا به اینترنت معمولا هدف این نوع کاربران جاسوسی قرار می‌گیرند. اغلب قربانیان متوجه نمی‌شوند که از اعتبار آنها سوءاستفاده شده است، تا اینکه به خاطر شکایت علیه اسپم‌ها، سرویس‌دهنده‌ اینترنت اتصالشان را قطع کند. حشرات وبی بعنوان جاسوسان تبلیغ‌ کننده یا نرم‌افزارهای تبلیغ شناخته می‌شوند. هنگامی که شما چنین نرم‌افزاری روی کامپیوتر خود دارید، بعد از انجام بعضی کارها، مانند تایپ کردن عباراتی در یک موتور جستجو، پنجره‌های بازشونده تبلیغاتی خاصی را مرتبط با عناوین مورد جستجو دریافت می‌کنید. این تبلیغات حتی گاهی می‌توانند زمانی که به اینترنت متصل نیستید، بر روی صفحه شما ظاهر شوند.

  • • سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «جرم جاسوسی»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۹/۰۶/۰۶.
  • فیس بوک وسیع ترین ابزار جاسوسی ساخت دست بشر می باشد که از این شبکه برای جمع آوری اطلاعات شخصی چند صد میلیون انسان با اندک هزینه استفاده می شود.
  • از زمانی‌که دولت‌ها هر چند در شکل‌های بسیار ابتدایی و ساده خود به وجود آمدند و بر اثر مرزبندی کشورها پا به عرصه وجود گذاشتند، ارتکاب جرایمی چون جاسوسی پا به عرصه وجود گذاشت.
  • چنانچه مامورین دولتی که آموزش‌های لازم در جهت امور حفاظتی و اطلاعاتی طبقه‌بندی شده را داشته باشند در اثر بی‌مبالاتی و عدم رعایت اصول حفاظتی، توسط دشمنان تخلیه اطلاعاتی شده و به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شوند.
  • جاسوسی معمولاً جرمی سازمان‌یافته و در عین حال فراملی است چراکه در آن اطلاعات حیاتی یک کشور از طریق یک نظام سازمان‌یافته و منابع انسانی، نه ابزاری مثل ماهواره‌های اطلاعاتی کشورها، در اختیار کشور یا کشورهای دیگر قرار می‌گیرد.
اینترنت؛ بزرگ‌ترين ماشين جاسوسی و پایش اطلاعات وکیل سایبری