چه بر سر هویت معماری ایرانی آمده؟ معماری سه بعدی

هم معماری نوین و هم معماری پست مدرن در بهره بری از فناوری و صنعت و در هویت بخشی به جان سازه نگرش سایت 3darchitecture هم سو دارند. در اینجا به معروف ترین مصالح معماری مدرن می پردازیم که به نمایش سبک های مختلف معماری کمک می کند. انتخاب مصالح مناسب می تواند ایجاد احساس در فضا را تغییر دهد. شیوه نگرش مدرن را در قالب دانش و مهندسی و تکنولوژی، با جهان در حال تغییر و تحول هم سو نمایند. تمامی این رنگ ها باید حس ظرافت و گرمی را به فضا القا کنند. لذا سطح رویه سازه مانند مراحل آغازین رنگ آمیزی کاملاً زیبا باقی خواهند ماند. فیلیکس کلاین، ریاضیدان آلمانی و عضو آکادمی علوم برلین بود که در سال ۱۸۸۲ نمونه جالبی از سطحی یک رویه طرح کرد که به بطری کلاین مشهور شد. آدولف لوس به عنوان یکی از پیشگامان مدرنیسم مقالهای در سال ۱۹۰۸ منتشر کرد که شعار او در آن مقاله «زرق و برق و تزئینات یک جنایت است» بود. در اوایل قرن نوزدهم، Pugin، کتابی تحت عنوان Contrasts نوشت. در واقع یکی از راحت ترین و سریع ترین راه هایی که می شود با آن تغییرات زیادی را در یک فضا بوجود آورد، فرقی نمی کند که بخواهیم بازسازی کنیم یا تعمیر یا تنوع ایجاد کنیم.

نخستین و مهم ترین ویژگی معماری نوین خردگرایی است. اندیشه و باور بیشتر آرشیتکت ها بدین شرح می باشد: شروع معماری نوین با آغاز خردگرایی و انسان گرایی هست. در معماری نوین اندیشه های خلاقانه همراه با نوع کارکرد، با یکدیگر ترکیب می گردند که نتیجه آن طرح معماری اجرا شده ای هست که پبش از آن وجود نداشت. در یک فاصله زمانی نمونه های هنر گوتیک را می توان از اسپانیا تا اسکاندیناوی و از ایرلند تا مرزهای شرقی امپراتوری روم دید. دستگیره های منحنی شکل و بافت طبیعی دیوار از نمونه های استفاده از عناصری هستند که طبیعت را تداعی می کنند .در طراحی داخلی اداری، استفاده از یک تناژ رنگی خسته کننده به نظر می رسد بنابراین در فضای استراحت طبقه ی دوم از مبلمان با رنگ نارنجی استفاده شده است تا فضا را از یکنواختی خارج کند. نمازخانهی بانوان نیز در طبقهی دوم قرار گرفته و با دیواری بلند ازنمازخانه اصلی مجزا شده است .

هنر معماری در شیوه کانستراکتیوسم به شکل کنتاکت تئوری و سازه های طراحی شده به وسیله آرشیتکت ها هم از ژانرهای برجسته برای تبیین تکنیک های سازه های سبک مدرنیسم در میان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم به شمار می رفت. « فرم تابع کارکرد است» بود یکی از سختی های معماری نوین در دهه ۱۹۳۰ به شمار می رفت. یک از مهم ترین ویژگی های دوره طراحی داخلی، بخش شناخت مصالح است. نمونه بارز معماری نوین ساختمان ایفل بود که تمامی این مصالح نوین بتن و فلز و شیشه را در خود گنجاند. یکی از نمونه های بارز آن کلیسای سن ماکلو در شهر روان فرانسه است . این کلیسا خیلی زود به یکی از محبوب ترین کلیساهای این شهر تبدیل شد و امروزه نیز بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می کشاند. این در حالی است امروزه معماری مدرن، معماری های سنتی را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را دگرگون کرده است. در کشورانگلستان نیز ازشروع دوره، گوتیک شخصیت ویژه خویش را داشت که به عنوان سبک گوتیک اولیه انگلیسی شناخته میشود. لازم به ذکر است با توجه به عنوان مجله مهندسی ساختمان و علوم مسکن، کمبود مجلات با این موضوع و علاقه­مندان زیاد به این مطالب، این مجله می­تواند بستر مناسبی را برای انتشار و ارایه مقالات و کارهای پژوهشی در این زمینه فراهم نماید و از این جهت انتشار این مجله ضرورت می­نماید.

او افزود: از ابتدای سال جاری که سامانه هوشمند توسعه شهری راهاندازی شد و مردم بدون واسطه توانستند به شهرداری مراجعه کنند، ۹۸۸ درخواست پروانه ساختمانی ثبت شد که رشد ۲۳۷ درصدی نسبت به قبل داشت و نشان میدهد اگر موانع را از جلوی پای مردم برداریم، کارها تسهیل میشود. به همین دلیل اگر اهل سفر به نقاط مختلف کشور و فرهنگهای مختلف هستید این سبک برای منزل شما ایدهآل است. هر چقدر نقشه و برنامههای شما دقیق و کامل باشد، احتمال مواجه شدن با شکست وجود دارد. در عکس زیر اندازه دقیق پیچ ها و فاصله معین در سنگ را مشاهده میکنید. ساختمانها را میتوان با توجه به عملکردشان به ساختمانهای مذهبی، حکومتی، اقامتی، تولیدی، آموزشی، تفریحی و غیرو ردهبندی کرد؛ ولی نمیتوان به آسانی پذیرفت که شکل یک ساختمان بر اثر عملکرد آن ساخته میشود. جزئیات از این جهت حائز اهمیت هستند که ما به صورت روزانه با آنها سر و کار داریم و از آن ها استفاده میکنیم. ما ماهانه عملیات خود را به شما گزارش میکنیم. هر چه شما بر موضوعات مختلف مسلط باشید و از بروز ترین و حرفه ای ترین نرم افزارها و ابزار استفاده کنید، تخصص و مهارت خود را بهتر نمایش می دهید و همین امر باعث می شود که نظر مخاطب و کارفرما بیشتر به شما جلب شود.

هدف عمده از بالا بردن کیفیت طرح، جلب رضایت کارفرما در همه زمینههاست به همین خاطر هم از شروع تا پایان کار باید یک همکاری مناسب بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد. بنابراین همه چیز و حتی جزئیترین جزئیاتی که قرار بود کاربر ببیند رندر گرفته میشد. به همین دلیل زمانی که لنز دیگر در راستای حسگر دوربین قرار نداشته باشد، قابلیت تغییر عمق میدان و محل فوکوس ایجاد میشود. ۳. دوربین قطع بزرگ (View Camera) بهترین گزینه برای عکاسان حرفهای محسوب میشود و گزینه ایدهآل برای استفادههای تجاری و تبلیغات است. لنزهای تیلت شیفت یا پرسپکتیو کنترل یکی دیگر از انواع لنزهای محبوب در نزد عکاسان این شاخه هستند؛ زیرا امکان تغییر زاویه لنز به صورت مستقل از بدنه دوربین را فراهم میسازند. عکاسان زیادی در این شاخه فعالیت داشته و دارند که از مشهورترین آنها میتوان به آلبرت لیوی (Albert Lévy) به عنوان پیشرو در این عرصه و جولیوس شولمن (Julius Shulman) در قالب عکاس مطرح معماری مدرن اشاره نمود. به عنوان مثال مهندسین معماری با تعیین میزان بار و قدرت سازه، موارد ایمنی، بررسی تاسیسات مناسب و یا حتی سیستم های روشنایی اطلاعات اساسی را در اختیار معماران داخلی قرار داده و به پیشبرد هر چه بهتر اهداف کمک می کنند.

ویژگی گفته شده به کاهش اعوجاج در پرسپکتیو کمک مینماید؛ برای مثال میتواند خطوط ساختمانهای بلند را کاملا به صورت موازی به تصویر بکشد. برای مثال در ساختمانهایی با پنجرههای شیشهای متعدد، هنگام طلوع و غروب خورشید موقعیت مناسبی است؛ زیرا بازتاب طلایی نور آن در پنجرهها میتواند تصاویر جذابی را پدید آورد. هنگام انتخاب لنز واید، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که امکان زوم هم در آنها قرار گرفته است؛ زیرا انعطاف بیشتری حین عکاسی خواهند داشت. معمولا عکاسی از نمای خارجی آسانتر به نظر میرسد؛ زیرا دسترسی به نور کافی وجود دارد. معمولا ساختمانهای دولتی یکی از سوژههای جذاب و در دسترس محسوب میشوند؛ اما قوانین داخلی باعث شده است که امکان عکسبرداری از اغلب چنین ساختمانهایی وجود نداشته باشد. معماری نوین و معماری پست مدرن شباهت های زیادی با یکدیگر ندارند اما معماری پست مدرن از بعضی ابعاد تابع معماری نوین می باشد و همین تبعیت عامل ایجاد شباهت بین معماری نوین و معماری پست مدرن می گردد. مانند حکاکی آیه های قرآن در ابعاد بزرگ که روی سقف این سازه، نقش بسته است.

تمامی این دادهها میتوانند نقش تعیینکننده روی استایل برگزیده برای عکاسی از آن ساختمان داشته باشد. کمی جستجو و مطالعه درباره تاریخچه سازه، نحوه ساخت و نوع کاربری آن نیز میتواند مفید باشد. این ساختمان سنگی پیچ و تاب دار از میان فضای سبز عبور می کند؛ در فرایند ساخت این ساختمان حتی یک درخت قطع نشده که این مهم در منطقه ای که پروژه های ساختمانی اش باغ ها و درختان را نابود می کنند بسیار حائز اهمیت است. خانه بطری کلاین ؛ معماری بسیار مدرن و جالبی دارد و با کاربری مسکونی برای تعطیلات در نظر گرفته شده است. خانهای در میان ابرها، مکانی را برای گذراندن تعطیلات در Thorpeness ،Suffolk، انگلستان ارائه میدهد.

معماری مدرن همیشه به دنبال ارائه دادن راه حلی برای زندگی بهتر است و تلفیق آن با محیط زیست و طبیعت، یک شاهکار خواهد بود. آرشیتکت دیگری که رودولف نام دارد با طراحی و اجرای دانشکده معماری ییل در کشور امریکا نمونه بسیار زیبا و دل انگیز در این سبک را ارائه داد. قدیمی ترین وجود دارد ردیابی از پنجره های گل رز در سرزمین های چک و درگاه بسیار فانتزی ساخته شده به سبک کلیساهای جامع فرانسه در اروپای مرکزی آن زمان بی نظیر بود. یکی از معروف ترین آرشیتکت های آمریکا یعنی رایت و همینطور لکوربوزیه به عنوان استاد مسلم معماری نوین باورهایی در زمینه معماری داشت که رفته رفته از آنها فاصله گرفت و به مرور زمان با گرایش آرشیتکت های دیگر، گروهی پدید آمد.

سقف ها همیشه از مهم ترین المان های معماری داخلی، مخصوصا برای فضاهای درمانی بوده اند. لنزهای واید هم در عکاسی از سازهها و ساختمانها میتوانند مفید واقع شوند؛ مخصوصا در مواقعی که قصد داشته باشید سوژههای بزرگ را در یک قاب قرار دهید. اگر هم میخواهید افرادی را درون قاب خود جای دهید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که با توجه به نوع کاربری سازه، در حال تعامل با آن باشند. بطری کلاین اگر چرخانده شود، هیچ تغییری در مایع درون آن داده نخواهد شد. یکی از تصمیمات کلیدی هنگام ساخت یک خانه، انتخاب روش ساخت آن است. این اصطلاح ریشه در واژهٔ فرانسوی بتن بروت به معنای «سیمان خام» دارد، عبارتی که لو کوربوزیه برای تشریح متد استفاده خاصش از سیمان استفاده میکرد، متدی که بسیاری از بناهای پس از جنگ جهانی دومش را با آن ساخت. مصالح ساختمانی تنها عاملی است که ملموس است و با به کار گیری آن می توان احساسات نا ملموسی را ایجاد کرد. البته مقدار مصرف مصالح بستگی به دستگاه سیمان پاش یا ملات پاش دارد؛ اما به طور کلی مقدار هدر رفت در این نوع سازهها زیاد است.

هنگامی که پای عکاسی از یک ساختمان در میان باشد، اغلب افراد ابتدا میخواهند تمامی سازه را در یک قاب قرار دهند؛ اما برای ثبت عکسهای جذابتر باید حتما به سراغ پرسپکتیو متفاوت و منحصر به فرد رفت. سیستم قاب گوتیک تثبیت شده در کلیسای صومعه سنت دنیس (1137-44) ظاهر شد. موسسه آموزش عالي آزاد فن پردازن با کسب کليه مدارک و مجوزهاي مورد نياز از سوي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که يکي از معتبر ترين مراکز در حوزه صدور مجوزهاي آموزشي مي باشد، اقدام به برگزاري این دوره و کسب گواهینامه معماری و هنر های زیبا کرده است. همچنین این سقف بلند، دارای صدها نقطه کوچک و درخشان است که شبیه ستاره های آسمان در شب است که چشمک میزنند. آسمان ابری، هوای برفی و خیس شدن سطوح ناشی از باران از سایر المانهایی هستند که میتواند حس و حال عکسها را به طور کلی تغییر دهند و آنها را درماتیک کنند؛ پس حتما لازم نیست تنها در روزهای آفتابی با نور کافی به عکاسی بپردازید و بهتر است شرایط مختلف را امتحان کنید. درقسمت بیرون، سازه به سمت آسمان بالا میرود و دو باله ی نامتقارن را خلق می کند.

عکاسی معماری یکی از قدیمیترین شاخههای این هنر به شمار میرود که به تصویربرداری از ساختمانها و سازههای ساخت بشر میپردازد. یکی از برجسته ترین اصول معماری نوین سادگی در طراحی و اجرای فرم و نمابه شمار میرود. همه آنها طرح جدید را با قدیمی ترکیب می کردند، اما طراح معمار زاها حدید درخشان ترین بود. معماران خاک رُس را برداشته و روی لایه ی سخت، با همان خاک ساختمان می ساختند.یکی از نکات مهم در معماری ایران این است که اساساً یکی از انگیزه های بنیادی در ساخت آسمانه خمیده تاقی و گنبدی و بهره گیری گسترده از آنها،این بوده که چوب مناسب برای ساختمان سازی در همه جا یافت نمی شده است.

طرحهای باز و آشکار، داشتن شکلهای مستطیل یا مکعب، مینیمال و بدون زرقوبرق و تزئین، استفاده از سطحهای صاف و پنجرههای بزرگ، همه و همه، نشان از مدرن بودن معماری این خانه زیبا دارند. این سازه بزرگ، نشانه های مذهبی و اسلامی بسیار دارد. پیچیدگیهای طراحی این بنا زیاد و حاکی از آن است که طراحان به وسیله کامپیوتر؛ طراحی داخلی و اندازه زاویههای آن را با دقت بسیار انجام دادهاند. این سازه با بخش های داخلی و حیاط بیرونی، گنجایش پذیرایی از ۱.۸۰۰ نمازگزار را دارد. رمانتیسم جنبش و ژانر فلسفی و هنری و ادبی و زیبایی شناسی بوده که در سالهای پایانی قرن ۱۸ میلادی و آغاز قرن نوزده میلادی در بخش شمال غرب قاره اروپا تشکیل شد.

بلوک های آجری مانند تکه های لگو هستند که می توانند با هم ترکیب شوند و با استفاده از فن آوری های نو آورانه و مدرن آثار زیبایی را خلق کنند. نمای داخلی موزهها یا آثار تاریخی میتوانند گزینههای مناسب دیگری برای علاقهمندان به عکاسی معماری باشند؛ اما ممکن است در داخل برخی از این اماکن، اجازه تصویربرداری به بازدیدکنندگان داده نشود. همچنین خانههای قدیمی میتوانند برای افراد زیادی جذاب باشند؛ حال ممکن است برای نمایش معماری کلاسیک به تصویر کشیده شوند یا متروکه و مخروبه بودن آنها جالب به نظر برسد. دوربینهای قطع بزرگ میتوانند بهترین نتیجه را در عکاسی معماری به همراه داشته باشند؛ اما به دلیل گران و سنگین بودن آنها، دوربینهای DSLR و بدون آینه گزینه رایجتری محسوب میشوند.

اگرچه تمرکز اصلی عکاسی معماری روی خود ساختمانها و سازهها قرار دارد؛ اما در برخی مواقع بهتر است حضور افراد در عکسها را هم لحاظ کنید. یکی از مزیتهای عکاسی از سازهها و ساختمانها، ثابت بودن آنها است؛ در نتیجه دوربینهای مورد استفاده برای این کار نیازی به قابلیتهایی مثل تصویربرداری پیاپی یا تشخیص چهره ندارند که در عکاسی اکشن و تصویربرداری پرتره بسیار ضروری هستند. بهرهمندی از تجهیزات مناسب و داشتن اطلاعات کافی درباره مهارتهای عکاسی به تنها نمیتواند ضامن ثبت عکسهای خیرهکننده از ساختمانها و سازهها شود. همچنین توصیه میشود هربار در زمان متفاوتی از روز به محل بروید تا تصاویری با شرایط نوری متفاوت به ثبت برساند. برای مثال در زمان بازسازی ساختمان قرار است در چه تعداد طبقات اضافه و ساخته شوند.

همچنین در همین زمان امکان ثبت سایه بلند ساختمانها هم وجود دارد. لنزهای زوم برای ثبت جزئیات ساختمانها کاربرد بالایی دارند. لنزهای پرایم بیشتر برای کاهش اعوجاج در تصویر کاربرد دارند؛ درحالی که لنزهای زوم میتوانند دستیابی به نماهای بسته را آسانتر نمایند. پس داشتن زیبایی و مقاومت از موارد مهم نمای ساختمان ها می باشد که باید در طراحی آن نهایت نوآوری و خلاقیت را به کار برد. انتخاب مواد مناسب در مقایسه با زیبایی و عملکرد سهمی برابر، در معماری دارد. در پایین به دوربینهای مناسب این کار خواهیم پرداخت. این سقف که به «هشتی» هم مشهور است، باعث میشده تا فرد هنگام ورود کمر خم کند و به آن مکان احترام بگذارد. پاسخگویی اشتباه و نامناسب به مسئلهی مهم شهرنشینی و محل سکونت برای شهرنشینان باعث ایجاد مشکلات متعددی برای اقشار مختلف جامعه شده است. به طور کلی طراحی داخلی، تاثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی جامعه ما خواهد داشت. بنابراین با طراحی صحیح نما میتوانید در هزینههای خود در آینده صرفهجویی کنید و در صورت تصمیم به فروش خانه دیگر مشکل و دغدغهای بابت مناسب نبودن نما نخواهید داشت. انتخاب سوژه مناسب میتواند تاثیر بسزایی روی نتیجه کار داشته باشد.