زشت ترین ساختمان های دنیا؛ 10 معماری نازیبا معماری سه بعدی

ابتدا با استفاده از قالب های چوبی محلی که باید بتن ریزی شود را قالب بندی می کنند. پیش از تعریف و تشریح این سه مقوله , ابتدا لازم می دانم بحث را از توصیف واژه “فضا ” آغاز کنم به این سبب که اصولا هرحرکتی و هر هنری برای شدن و حتی پیش از آن نیاز به مفهومی به نام فضا دارد حال ممکن است این فضا , انتزاعی باشد و یا فضایی عینی . برای دریافتن اینکه فرآیند طراحی معماری چگونه است بهتر است ابتدا کمی بیشتر طراحی معماری را بشناسیم. طراحی و چیدمان فضاهای اداری، نمایشگاهی، آموزشی، منازل و غیره را داشته باشند. این رشته از سویی همانند معماری یا ساختمان و اجزای آن سروکار داردو از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می ورزد.

آنها هستند که بخش زیادی از فروش و سود را تضمین میکنند و توسعه کسب و کار به وجود آنها بستگی دارد. امروز بخش عمدهای از پروژههای دفاتر معماری را آثار معماری داخلی و دکوراسیون شکل میدهند. کافهها، فستفودها و رستورانها که تا چند سال پیش صرفاً با ورقهای قرمز و مشکی پوشیده میشدند امروز در سبکهای مختلف طراحی داخلی می شوند. تجربه سال ها کار در مشاوران معماری و معماری داخلی، شناخت جزئیات مواد و مصالح و توان شاخص او در سرعت طراحی بویژه در پرسپکتیو های دستی چند دقیقهای عالی، داشته های او در این کار بود. دهکده های زراعی مکشوفه با قدمت بین 6000 تا 8000 سال پیش از میلاد، به عنوان پیشینه های معماری ایرانی قلمداد می شوند. چیره دستی او را سال ها بعد هم درساختمان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان دیدم. به سایر تکیه گاه ها ، مانند اسکله های عمودی یا تکیه گاه های معلق، که نیاز به دیوارهای محکم و ضخیم را برطرف می کرد. رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می پردازد.معماری داخلی ” آفرینش فضا ” است. این ساختمان ها، برای اهداف مسکونی و همچنین برای انجام فعالیت های غیر مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیر ساختمان معمولاً برای دو سال انتخابشده که میتواند از اعضای ساکن در ساختمان و یا خارج از آن تعیین گردد. رشته معماری دارای دو جنبه هنری و فنی است که طراحی، زیباشناسی و نحوه زیباکردن حجمها، نماها و پلانها به قسمت هنر و دروسی مثل سازههای بتنی و فلزی، مقاومت مصالح، ایستایی، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی به قسمت فنی این رشته ارتباط دارد. و اگر بخواهیم با تعریف مادر – یعنی تعریفی که از هنر معماری دادیم – این رشته را از آن دو تفکیک کنیم باید گفت معماری داخلی فضای داخل معماری ما را از طریق عناصر کاملا فیزیکی ـ کف , سقف و دیوارها ـ سازماندهی می کند و پر معلوم است که این مرحله از سازماندهی فضا , قدم اول است و گام های بعدی آن همانطور که خواهیم دید , به ترتیب با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی طی می شود . تعریف های متعددی در زمینه مجتمع مسکونی وجود دارد. سواد کامپیوتری: امروزه پیاده سازی واقعی برنامه ها مانند شبیه سازی، رندرینگ های هنری و بقیه ی خروجی های دیداری در این زمینه در رایانه انجام می شود.

در سازه های بتنی همانطور که از اسمشان مشخص است ماده اصلی بتن میباشد اما از آنجایی که بتن در برابر تنش ها ضعیف است و به راحتی میشکند به همین خاطر درون بتن از میلگرد استفاده میکنند. علاوه بر آن دسترسی خودروها به پارکینگ، رفت و آمد افراد به طبقات مختلف ساختمان و همچنین دسترسی افراد واقع در محل به پشت بام این بنا نیز به روش های متفاوتی ممکن شده است. 1. گسترش و تثبیت تمامی اعضای سازه به صورت یکجا، سپس نصب آن در محل دائمی. در كل حضور سقف كاذب باعث شده كه نگراني هاي موجود براي اينكه چكونه سازه اصلي ساختمان پوشيده شود و از بين برود.سقف هاي كاذب گچي از متداول ترين نوع سقف هاي كاذب است كه به وسيله ميل گردها و رابيس ها كه نوعي ورق فولادي مشبك است و به وسيله سيم آرماتوربندي به صورت دولائي به شبكه اصلي بسته مي شود ويژگي اصلي رابيس اين است كه ملات هاي ما مثل گچ و سيمان و غيره به آن مي چسبد و ترك نمي خورد. طراحی و معماری داخلی نمایشگاه های بزرگ و کوچک، صحنه آرایی فضای برگزاری سمینارها و جشنواره ها، طراحی و آرایش داخلی فروشگاه های بزرگ و کوچک، هتل ها، ادارات و بانکها، مجتمع های تجاری، خانه های مسکونی، سالن های پایانه ها و فرودگاه ها، احیاء و باز زنده سازی بناهای تاریخی و…

اصلی ترین تفاوت در بازسازی ساختمان اداری یا تجاری که مختص به مجموعه ها و بنگاه های اقتصادی است با بازسازی منزل مسکونی در این است که زیست شبانه و محل استراحت و خواب شبانه روزی در واحد اداری وجود ندارد از اینرو با همین تفاوت بسیاری از مواردی که در طراحی پلان ساختمان مسکونی یا آپارتمان به کار می رود حذف شده و در نتیجه در مقام اجرا نیز آنها را نخواهیم داشت از این رو در طراحی پلان اداری با پیچیدگی های کمتری روبرو هستیم و همین موضوع در بازسازی ساختمان اداری و تجاری نسبت به واحد های مسکونی وجود خواهد داشت. معماری اصلی ترین شکل هنر گوتیک بود و ویژگیهای اصلی ساختاری طراحی معماری گوتیک ناشی از تلاش سنگ تراشان قرون وسطایی برای حل مشکلات مربوط به حمایت از طاق های سنگین سقفی (سقف های طاق دار) در دهانه های وسیع بود.

شبکه مذکور بوسیله آویزهای قابل تنظیم به سقف اصلی متصل گردیده و سپس تایل های گچی درون این شبکه قرار می گیرند. سقف كاذب سقفي است كه به اسكلت ساختمان متصل بوده و وزن آن روي سازه ساختمان است و با سازه ساختمان فاصله دارد. به بیان ساده ، تا زمانی که سازندگان گوتیک انقلابی در طراحی ساختمان ایجاد نکردند ، وزن سقف (طاق) به طور کامل بر روی دیوارهای نگهدارنده سقوط کرد. تاق و گنبد در این سبک از شکوه بیشتری برخوردار بود و بهجای تمسک به سبک خراسانی که تاق ساده بود، از تاق چهار ترک، تاق کُلنبو، تاق کاربندی و چهار بخش استفاده شد و گنبدها هم بهصورت گسسته رک ایجاد شد.

بیز: تاق یا گنبدی مازهای که خیز چَفد آن کمتر از بَستو ولی همچنان زیاد است. در خاتمه، یادآور میگردد که این یک تحلیل است نه برنامهریزی از سوی حاکمیت یا حتی جریان اجتماعی قدرتمند. ما در هر فضایی که وارد شویم تقریبا تعداد زیادی دیوار دارد و فقط یک سقف و یک کف دارد در نتیجه متراژ دیوارها چندین برابر متراژ کف و سقف است. برای بیش از دو هزار سال، تغییر امپراطوریهای زیادی را به خود دیده است، اما در حال حاضر به یک مکان تاریخی و فرهنگی مورد پسند مسافران تبدیل شده است. در این فضاها میزان استفاده از هر مترمربع فضای اداری افزایش می یابد زیرا تعداد کارمند بیشتری در فضای محدودتر در کنار هم دور یک میز فعالیت می کنند . که چه افرادی میخواهند در این سازه مشغول به فعالیت یا زندگی شوند ؟ آنها کار را به معماران داخلی زبده میسپارند تا فضای دلنشینی برای زندگی آنان خلق کنند. اما نکتهی جالب اینجاست که تجهیز و طراحی داخلی ساختمان اداری، دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری به تنهایی فرهنگ سازمانی میتواند به درخشش برند شما در بین مشتریان، رقبا و شرکای تجاری شما کمک کند.

اینجا بود که طیف وسیعی از دکوراسیونهای جدید مطابق با سلیقه و نیاز ایرانی وارد بازار شد. دکوراتور در این فضا از طیف رنگهای میانی آبی استفاده کرده است تا قدرت متعادل کردن رنگهای خنثی را داشته باشد. به عنوان مثال ، کلیسای جامع رومانی دارای دیوارهای پیوسته بسیار ضخیم بود که حجم زیادی از فضا را اشغال کرده و فضای داخلی کوچک و کم نور ایجاد می کرد. در واقع یکی از راحت ترین و سریع ترین راه هایی که می شود با آن تغییرات زیادی را در یک فضا بوجود آورد، فرقی نمی کند که بخواهیم بازسازی کنیم یا تعمیر یا تنوع ایجاد کنیم. برجهای زیادی در گوشهوکنار دنیا ساخته میشوند، اما بعضی از آنها بهخاطر ویژگیهای خاص مثل ارتفاع زیاد یا طراحی و معماری جذابشان از سایر برجها شهرت بیشتری دارند.

نکته: جالب است بدانید در ایران و قبل از انقلاب به مهندس عمران، مهندس راه و ساختمان گفته میشود، اما بعد ها این عنوان تغییر کرد تا به معنی و ریشه کلمه civil در Civil engineering نزدیک تر و ملموس تر شود. جالب است بدانید که از سال 850 و پیش از میلاد مسیح، اولین سبک معماری یعنی معماری کلاسیک به جهانیان معرفی شد و پس از آن، معماری بیزانس یا روم شرقی و معماری رمانسک، مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت. این ساختمان که به یکی از نمادهای محبوب شهر سوپوت لهستان تبدیل شده است در سال 2004 ساخته شده است و معماران این اثر گروه طراحی Szotynscy & Zaleski بودهاند. ریتم عامل مشترکی است که در هر یک از هنرها مثل موسیقی،معماری،شعر و … حتی یک مغازه تجاری ساده، مدتی را به طراحی داخلی خود اختصاص میدهد تا اثر بیشتری بر مشتری خود داشته باشد. بلکه سخت تر و ظریف تر از آنهاست چون بایستی هر دو باشد و هیچکدام نباشد ؛ شاید این تعبیر نزدیکتر به این مضمون باشد که طراحی داخلی بایستی با استفاده از عناصر مختلف, کارامدترین فضای ممکن را به زیبا ترین و دلپذیرترین شکل ممکن , بیافریند .

هنر معماری در کنار مهارت استفاده از طرح و نقشه و یا استفاده از خطوط سایه، روشن و اشکال هندسی نیازمند روحی دارای خلاقیت است تا بتواند این مهارت ها را به خوبی کنار یکدیگر برای خلق یک اثر زیبای هنری در صنعت ساختمان به سایت 3darchitecture کار گیرد. پارتیشن متشکل از کلاف مشبک و قاب چوبی همراه با شیشه های دکوراتیو و قاب عکس برای جداسازی بخشی از منزل یا محل کار استفاده می شود و پاراوان ها نیز همان کارایی را دراد با این تفاوت که متحرک هستند و می شود آنها را جمع کرد.دیوارهای پیش ساخته بیش از یک قرن است که وارد زندگی انسان شده است.

هزینه دفاتر (طراحی) ساختمان های اداری از نظر فضا، مساحت و سرویس دهی، بیش از هزینه ایستگاه های کار با پلان آزاد است، ولی محیط خصوصی و خلوت بیشتر را فراهم می سازد. به همین جهت در اولین نگاه مخاطب چیدمان و نوع دکوراسیون فضای اداری مورد قضاوت قرار می گیرد. این سطوح دیگر سطوح مناسبی برای مانور در تغییرات و دکوراسیون سریع در یک فضا هستند. در معماری این مجموعه علاوه بر زیبایی بصری، اولویت را بر آسایش روحی کارکنان قرار دادیم و پیشبینی فضاهای متفاوت در دو بخش روف گاردن و حیاط مجموعه باعث ایجاد یک محیط آرامبخش شده است. یک ردیف ستون ساده مرکزی باغث ایجاد راهرو در یک سمت یا سمت دیگر می شود.

پارچههای بافت برجسته و موکت با ترکیبی از رنگهای شتری، قهوهای و طوسی مایل به قهوهای، ظاهر سنگفرشهای قدیمی را ایجاد میکند. در بخش جان پناه از آجر مشبک برای سایه اندازی و ایجاد تنوع در بافت نما کردند. برای تغییر نگرشها لزومی ندارد که در مبانی اعتقادی ما تردید ایجاد کنند. شاید بتوان گفت طراحی داخلی کاربردی ترین هنری است که بشر به خود شناخته چرا که وظیفه یک طراح داخلی نه همچون یک نقاش , خلق یک اثر هنری است که صرفا از بعد زیبایی شناسی قابل نقد باشد و نه همچون یک صنعتکار و یا حتی مخترع , ساختن یک محصولی است که صرفا عملکرد و کارایی آن مدنظر باشد. معماری داخلی حلقه اتصال ما بین معماری و طراحی داخلی است. طراحی داخلی در یک جمله : هنر و دانش درک رفتار انسانهاست جهت ایجاد فضاهای کاربردی با حداکثر راندمان درون ساختمان هایی که معماران طراحی کرده اند . زمانی که سازمان اف بی آی در سال 1974 کامل شد، ساختمان J. Edgar Hoover مبلغ 126 میلیون دلار برای ساخت این پروژه هزینه کرده است و رکورد گرانترین ساختمان دولتی را دارا است.

رنسانس را در موزه لوور پاریس، کلیساهای جامع فلورانس و میلان و کلیسای سن پیتر در رم میتوان مشاهده نمود. البته همکارانی خبره و صبور نیز در کنار او بودند که امکان کار در این مقیاس را ممکن می ساختند. از تعریف هم که بگذریم به راحتی می توان درک کرد که فضای معماری از این جهت فضایی ملموس تر از دیگر هنرهاست که این فضا بر خلاف فضای موسیقیایی که فضایی انتزاعی است , همچون هنر مجسمه سازی که دارای سه بعد طول و عرض و ارتفاع است , فضایی عینی می باشد . اما شاید بتوان گفت از بین تمامی هنرها , فضا در هنر معماری ملموس تر از بقیه باشد ؛ همانطور که در موجزترین تعریفی که از معماری سراغ داریم: معماری را هنر سازماندهی فضا می دانند.

تعاریف معماری: به عقیده ی اکثر معماران برجسته معماری فراتر از این است.معماری به عنوان اجتماعیترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است. وقتی به اصفهان میرسد، به او میگویند شاه نیست و ملاقات امکانپذیر نیست، بنابراین سفیر تصمیم به سفر در ایران میگیرد و به تختجمشید میرود، به همین ترتیب در کتابش هم توضیح دقیقی از تخت جمشید با جزییات زیاد داده است. آنها حتی این سبک را به قبایل وحشی گوتها نسبت میدادند که امپراطوری روم و فرهنگ کلاسیک آن را در قرن پنجم نابود کردند. همانطور که در ابتدای متن اشاره شد کلیسای سن دنی به عنوان نخستین کلیسای ساخته شده بهدر سبک گوتیک در نظر گرفته میشود و از این نظر اهمیت بالایی دارد. سازههای فولادی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ به همین دلیل برای ساختن ساختمانهای خیلی بلند و همچنین برای ساخت و ساز در مناطقی که زمین آنجا سست است از سازه فولادی استفاده میکنند. به همین دلیل باید این محصول را از جایی خریداری کنید که خود را متعهد به فروش بلبرینگ باکیفیت می داند. در تابستانها از این فضا برای خوابیدن و در زمانهایی که دیوارهای اطرافش سایه خوبی را در آن ایجاد میکند برای دور همنشینی استفاده میشود.

کار زنده یاد مهندس حسن متقی به عنوان عضو شورای راهبری پروژه و طراح معماری داخلی همانند شخصیت خودش خود ویژه بود. این رشته از طرفی همانند معماری با ساختمان و اجزا و عناصر سازنده آن سر و کار دارد و از طرفی مانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید دارد. 2 بهمن ماه 1398 ، برای نخستین بار، «سمینار تخصصی معماری داخلی و دکوراسیون» با حضور صاحب نظران و کارشناسان این حوزه ؛ دکتر کیوان عبدلی و دکتر ژاله معروف توسط مدرسه معماری داخلی آرت کانر در گرگان برگزار میگردد. با توجه به تعداد اعضای یک خانواده، فکر کردن به فضایی برای هر یک از اعضا در اولویت است. معماران گوتیک با اصلاح سیستم طاق بندی سقفی و استفاده از تکیه گاه های پرنده برای تغییر نحوه انتقال وزن از بالا به پایین ، توانستند فضای داخلی را به طور اساسی تغییر داده و آن را به یک تجربه بصری بسیار بهتر تبدیل کنند. موزاییک ، محراب های تراش خورده ، فونت ها و منبرها ، هنرهای رنگ آمیزی شیشه ای رنگی ، نسخه های خطی نفیس گوتیک و آثار فلزی کلیسایی گرانبها را در نظر بگیرید ، و می توانید درک کنید که چرا کلیساهای جامع گوتیک به برخی از بزرگترین آثار هنری تبدیل شده اند.