معماری و فنگ شویی از ایام قدیم تا به امروز (کاربردی) معماری سه بعدی

به این ترتیب، معماری اطلاعات معتبر می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شرکت ها شود، هزینه ای که در غیر این صورت باید برای اصلاح و بهبود سایت 3darchitecture صرف کنند. در این صورت میزان تمرکز آن ها بیشتر شده و بازدهی بیشتری خواهند داشت و کار خود را راحت تر به سرانجام خواهند رسید . این عناصر از معماری رومی وار سده های قبل به عاریت گرفته شده بود اما با پرداختی تازه تر با هم ترکیب شده بودند. Harvey, 1972, 1986) مجموع این نظرات، به علاوه اشارات پراکندهای که مورخان هنر اسلامی به تعامل میان معماری جهان اسلام و غرب در قرون میانه داشتهاند، معماری گوتیک غرب را به نمونهای جذاب برای مطالعات تطبیقی و منبعی برای شناخت برخی جنبههای کمتر شناخته معماری دوران اسلامی بدل میسازد. این رشته با توجه به میدانی و عملی بودن فعالیت هایش، بیشتر از هرچیزی به مهارت و تجربه نیاز دارد، یعنی صرفه پاس کردن دروس دانشگاهی شما تبدیل به یک مهندس عمران نمیشوید، بلکه باید در پروژه های ساخت و ساز زیادی شرکت کرده و حضور مستقیم داشته باشید تا جنس کاری این رشته از نزدیک آشنا شده و کم کم مهارت پیدا کنید.

به زبان دیگر شخص پس از شرکت در این دوره ها تبدیل به یک اپراتور نرم افزار می شود. از آنجایی که این ساختمان به سفارش اسقف اعظم روم ساخته شد, انتخاب یک یهودی (ریچارد مایر) به عنوان طراح برای کار با واتیکان در آن زمان به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده بود. در پروژه پروژه مجتمع مسکونی طرح 5 سعی شدهاست در کنار مدرن بودن کار سعی در رعایت سنت های ایرانی مانند محرمیت برای فضا های خصوصی و غیره رعایت شود. برای مثال در کلیسای سنت شاپل بیش از سه چهارم کل بنا را شیشه های رنگارنگ تشکیل میدهد . درکلیسای امین ، سنت شاپل و بووه در پاریس شاهد پیدایش زیر سبکی نوین در گوتیک میباشیم که به نام درخشان یا مشعشع معروف است و گویای بهره گیری فراوان از نور طبیعی و شمار زیاد بازشو باابعاد غول آسا در این بناها میباشد . ارتفاع آن از هم نوع های اروپایی کمتر و چسبیده به زمین است .اساساً در ایتالیا برج مستقل و جدای از بنای اصلی ساخته می شود .

معمار باید بتواند شما را با توجه به اصول، شرایط زمین و جدیدترین قوانین ساختمانی که در مورد نقشه زمین شما اعمال شده است، راهنمایی کند. حال اگر در فضایی کار کنیم که به جای تقویت ، موجب کاهش روحیه و پتانسیلهایمان گردد یا در خانه ای زندگی کنیم که احساسات و عواطف ما را تحریک نکند ، به هیچ هیجان و شعفی دست نیابیم ، آن دفترکار یا خانه تنها یک چهاردیواری است. در این سبک، معماران تمرکز خود را بیشتر بر روی جلوههای بصری و دکوراسیون گذاشتند.برجستگیهای کوچک روی پشتبند، گچبریها و به خصوص آذین پنجرهها، به کار گرفتن پنجرههای بزرگتر و باریک شدن ستونهای عمودی ازتزیینات این سبک به شمار میرود. پنجره های عظیم در میان دیوارها گذاشته شد و از میان سطوح وسیع شیشه های رنگین این پنجره ها ، نور فراوان به داخل بناها راه یافت. این شگفتی ها بیشتر در زمان سلسله صفوی، زمانی که اصفهان پایتخت پارس بود، پدید آمد. کیفیت رویایی آسمانی و فراگیر در کلیسا ،انطباق دین و هنر (هندسه مقدس ، فضا ، نور ) ، ویژگیهای ساختاری ( رگه های کمانی ، تاق های نوک تیز ، پشت بندهای معلق ) نیز عوامل دیداری را پدید میاورند .

این کلیسا دارای چهار راهروی جانبی یک صحن اصلی میباشد ، از درون کلیسا توده های سهندوار یا پشت بندها که مانند ردیف دنده هایی از بدنه بیرون بنا نشسته تا در ارتفاع به شکل پشت بندهای معلق و هلالی مبدل شوند به چشم نمی آیند . قوسها وزن و نیروی رانش را روی گوشه های بیرون نشستگی ساختمان متمرکز میسازند. در نمونههای اولیهی کلیساهای با سقف قوسدار، از طاق رومی یا همان نیمدایرهای استفاده می شده است و نتیجه، طاقهای گهوارهایِ بسیار سنگینی ساخته می شد و استرس لاین به دیوارهای کلیسا و به سمت بیرون فشار وارد میکرد. این صومعه در میان انوبهی از سنگ های قرمز رنگ قرار گرفته و از داخل آن هم منظره زیبایی به سمت دره را به نمایش می گذارد. اوج معماری در عصر ایمان ، ساختمان کلیسا ، به گونه خانه خدا بر روی زمین ( شهر خدا ) باید صورتی از آن جهان دیگر را بنماید : با تندیسها ، نش برجسته ها ، شیشه های رنگی ، پویایی به سمت بالا و شکوهمندی فراتر از محدودیت های این دنیا. این پنجره ها که با رنگ ها تزئین شده اند بزرگی و عظمت کلیسا را نشان میدهند و بزرگ بودن پنجره ها باعث نور طبیعی بیشتر در محیط داخلی شده و محیط داخلی با نورهایی که از شیشه های رنگی رد شده اند فضایی جذاب و رویایی میشوند.

کلیساهای گوتیک واحدهایی بودند که در مرکز شهر و بر زندگی مادی و معنوی مردم تسلط داشتند و مرکز اجتماع مردم در مراسم و جشن ها و نمایش های مذهبی بوده است. این هنر مذهبی در مواردی چون معماری، مجسمه سازی، نقاشی، خطاطی و … بنا به طبیعت ذاتیشان، این یادداشتها مختصر و مربوط به انواع سازهای معینی بودند. از یک منظر دیگر خود ساختمان نیز در نوع بنای خود ارتباطی با طبیعت برقرار میکند. برای مثال میتوان به قلعه مرو و قلعه اصفهان یا قصر کیاکسار پادشاه ماد در همدان، کاخ پاسارگاد و تخت جمشید یا پارسه، آثار شوش، ایوان مدائن یا طاق کسری در تیسفون اشاره کرد.سیر تکاملی هنر ایرانی از جمله معماری، ریشه در حوادث تاریخی و طبیعت اقلیمی ایران دارد. معماری گوتیک را جزء هنرهای بصری (دیداری) به حساب می آورد و یا آن را بخشی از دانش زیبایی شناسی برمی شمارد که بر نقش خطوط تکرار شونده ای تأکید می کند که در بخش قابل رؤیت فضای داخلی فراگیر می شود و شکل آن را از کلیتی تخت و ساکن، به هیأت فضایی آراسته و سبک و پویا درمی آورد.

تفکیک مناسب طبقات دو واحدی از هم و بازسازی فضای مشترک جلوی آسانسور بدون آسیب رساندن به طبقه ی تک واحدی، از مهم ترین چالش های طراحی این نمونه از خانه های مدرن با معماری ایرانی به حساب می آمد. یک مهندس عمران موفق، ترکیبی از تجربه و مهارتهای خاصی را نیاز دارد تا بتواند وظایفش را به بهترین شکل ممکن انجام بدهد. جزء کار مهندس عمران می باشد. براساس پیشنویس قانون نظام مهندسی، مصوب در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تمامی مهندسین دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته مشغول در زمینه خدمات مهندسی ساختمان، مشمول تمدید پروانه نیستند و باید از حرفه خدمات مهندسی خداحافظی کنند. معماران در واقع متخصصان دارای مجوزی هستند که در زمینه هنر و علم طراحی ساختمان آموزش دیده اند. پس از جنگها و درگیری های پی در پی در اروپای آنروز ، سپس بی ثباتی که در معماری رومانسک پدیدار شد ، زمینه برای رشد و اعتلای معماری مذهبی” گوتیک” فراهم گردید . شهرهای جدیدی به عنوان مراکز تحقیقی دینی رشد یافتند و مدارس وابسته به کلیسای جامع به عنوان مراکز آموزشی جایگزین صومعه ها شدند. این برنامه ها شامل نقشه های سیستم سازه ،سیستم تهویه مطبوع، گرمایش و تهویه؛ سیستم های الکتریکی؛ سیستم های ارتباطی؛ و لوله کشی است.

سرانجام بخشی از این دانش معطوف به مسائل سازهای است؛ که تا به امروز باقی مانده و منبعی فوقالعاده ارزشمند در فهم تفکر سازهای گوتیک است. علم کهن در معماری فنگ شویی بیانگر مفاهیم ارزشمند زندگی است. در طول قرن دوازدهم پذیرش روزافزون قدرت مطلقه پادشاه، جایگزین نظام فئودالی شد و فرانسه که این روند در آن قوی تر از جاهای دیگر رخ داد به عنوان مهد هنر گوتیک قلمداد شد تا قرن سیزدهم که دیگر حاکمیت نظام پادشاهی کاملا تثبیت شد، این قرن دوره فرماندهی لویی نهم بر فرانسه، ادوارد اول بر انگلستان و فردیک دوم بر آلمان و آلفونسو بر ایتالیا بود، با بازگشت و احیای قدرت شاهان کشورهای مستقل قد علم کردند و فعالیتهای فرهنگی عظیمی شکل گرفت که اغلب خود پادشاهان منشا آن بودند. معماری بخشی هنر و بخشی علم است.

معماری و شهرسازی، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است. در فرانسه الگوی کلیساهای اروپایی گردیدند.در این کلیساها کاربرد ، سازه و آرایه حکم مثلث مسیحیت را به خود گرفت. گذار از این سبک درخشان به زیر سبک شعله آسا در پایان دوره ی گوتیک پدیدار گشت آن هم به سبب بهره گیری از نقش و نگارهای نوک تیز ، چنین نامی به خود گرفت. اولین رویکرد بر اسکلت سنگی سازه ی معماری گوتیک تأکید می کند و از نظر کار مهندسی به بررسی می پردازد.

همچنین، این کار موجب افزایش شکل پذیری اعضای تحت ترکیب نیروهای محوری و خمشی خواهد شد. فرم های یاد شده به شکل ترکیبی نیز قابل اجرا می باشد. معماری گوتیک با دوباره ساختن کلیسای سن دنی پاریس ، در فرانسه اغاز گردید.در کلیساهای گوتیک آغازین تاق جناغی بسیار به چشم می خورد. در در غلامگردشها و نمازخانه های کلیسای دیر سن دنی از طاق جناغی استفاده شده است .تاق جناقی ، با توجه به وجود قوسهای متقاطع یا اریب در زیر طاق گهواره ای خیلی آسان شناخته می شود ، این قوسها نقش آرماتور یا مسلح کننده ای را دارند که به عنوان چهارچوبی برای استخوان بندی ساختمان عصر گوتیک مورد استفاده قرار گرفته اند . استفاده از انواع گل و گیاه طبیعی می تواند القا کننده حسی تازه و روحیه ای شاد به کارمندان، مدیران و حتی افرادی باشد که روزانه در آنجا رفت و آمد می کنند. خیابان زرتشت به عنوان یکی از خیابانهای اصلی مرکز شهر و موازی با خیابان فاطمی بوده که بافت غالب آن را بناهای اداری مسکونی تشکیل می دهد. در این زمان شهر مراغه بهعنوان پایتخت انتخاب شد. Cochrane, 1994 و Bulmer-Thomas, 1979) برخی دیگر تحول ناگهانی در نظام ساختوساز و تکنیک قوس تیزهدار، بهعنوان ویژگی تامّ معماری گوتیک، را نتیجه انتقال فناوری کاربردی از شرق میدانند و در این راستا به مواردی از انتقال مستقیم صنعتگران مسلمان، در خلال جنگهای صلیبی، از شرق به غرب نیز اشاره میکنند.

برخی پیشرفت در هنر طراحی و استفاده از اصول هندسه و تناسب را نتیجه مستقیم ترجمه اصول اقلیدس توسط آدلارد، فیلسوف انگلیسی قرن دوازدهم، از عربی به لاتین میدانند. «استاد مهندس کریم پیرنیا و اصول معماری سنتی ایران». معماری گوتیک در دوره ای متولد و قدم به عرصه جهان گذاشت که آن دوره را” قرون وسطی” ( البته اواخر دوره قرون وسطی ) و برخی نیز این دوره را” عصر ایمان” هم نامیده اند . همچنین به جای ساختن سطوح متعدد در داخل کلیسا، از یک فضای واحد عمودی استفاده میکردند. همچنین سیستم های گرمایشی و سرمایشی ای که در ساختمان های امروزی استفاده می شوند بسیار پیشرفته تر می باشند که در عملیات بازسازی می توان آن ها را جایگزین سیستم های قدیمی نمود .

مقرنس معمولاً در قسمت های زیرین گنبد ها، قرنیز ها و طاق ها به کار می رود و اغلب در محراب مساجد دیده می شود. ستون ها، قاب ها، اتصالات و بسیاری از پارامتر های دیگر از فلز تولید شده است. بطور کلی بیونیک و معماری بیونیک علمی است که به الهام یابی فنی از ساختمان ها، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران می پردازد و مسایل فنی را از راه های زیستی حل میکند. چون در نهایت هنرشناسان بر این نظر هستند که گوتیک سبک نیست و نام نوعی شیوه ی معماری در یک گذر زمانی است ( همان قرن دوازده تا شانزده که در بالا ذکر گردید) که این نام بعد از قرن شانزده توسط علمداران رنسانس ایتالیایی با نگاهی تحقیر آمیز به این نوع معماری اطلاق گردید. فاصله زمانی بین سده ی دوازدهم تا ابتدای سده ی شانزدهم را دوران هنر گوتیک مینامند . در یک فاصله زمانی نمونه های هنر گوتیک را می توان از اسپانیا تا اسکاندیناوی و از ایرلند تا مرزهای شرقی امپراتوری روم دید.

در مدت زمانی کوتاه، معماری نوظهور گوتیک به اوج شکوفایی خود رسید و مبدل به شیوه ای از هنر شد که عظمت تاج و تخت سلطنتی فرانسه را می نمایاند. مغز زمانی که در آرامش است بهترین عملکرد خود را دارد. یک بنای گوتیک آمیزه ی حجم هایی است که از حالتی نرم و سبک برخوردارند و ترکیب منسجم و همآهنگ آن ها گوئی حرکت به سوی بالا دارد . مهدی زاده گفت: “من سقف را به عنوان راه پله توصیف نمی کنم زیرا پله ها عناصری تکراری هستند، اما این المان ها هرچند که شکل آن موج مانند است، دارای سناریوها، پویایی ها و کیفیت های مختلفی برای افرادی که از آن بالا می روند، می باشد. از تزیینات این دوره میتوان به آذین توری و پنجرههای رنگارنگ اشاره نمود. بسیاری از عناصر دیگر را در این دوره می توان یافت که از خارج از ایران الهام گرفته بودند اما عناصر و طرح های جدید به شیوه ای ظریف تر اجرا می شدند. معماری ضمن اینکه تحدید فضا می کند، درون فضایی گسترده تر جا می شود که هم درون آن و هم گرداگردش انسانها حرکت می کنند. به طور خلاصه معماری داخلی فن سازماندهی فضا می باشد.

نور شرق در ابتدا برگشته و به صورت غبار تابیده میشود و با پراکنده شدن آن در فضا نور و گرما ایجاد میشود. در قـرن چهـارم قـبل از مـیـلاد مسیح مردم سیلکبصورتی جامع شروع کردند به بنا ن هادن بناهـای جـدید، که بخوبی مشخص است. طول این بنا 54 متر و ارتفاع آن 5/22 است . این معمار گفت: “این پروژه از یک رابطه بنیادی بین ساختمان و شهر به تعامل بین داخل و خارج تغییر می کند. در حال حاضر، یک معمار در هر مرحله عمدتا به دلیل فضای محدود، سیستم های حمل و نقل پیچیده و انتظارات بیش از حد مردم به چالش کشیده می شود. مرکز منابع: در فضای ساختمان های اداری کتابخانه و مرکز اسناد برای امور تحقیقاتی به منزله سیستم مغزی آن است که می تواند به صورت مرکز اطلاعات و ذخیره سازی الکترونیکی نیز باشد. در این قسمت از مقاله ويژگي هاي معماري ايراني اسلامی به بررسی اشکال می پردازیم. این قواعد مبتنیبر ثبت و ضبط بیکموکاستِ ابعاد صحیحِ عناصر سازهای متفاوت بود. به این جهت بخش عمدهای از اطلاعات سازهای در نسخ خطی دوران گوتیک متاخر قابل بازیافتن است. منابع مکتوب از دوران گوتیک بسیار نادر است و تنها شمار بسیار کمی نسخ خطی مربوط به طراحی ساختمان از این دوران بهجامانده، که بسیاری نیز متعلق به دوره گوتیک متاخر است.

واژه گوتیک را منسوب به قوم گوتها، یکی از اقوام شمالی اروپایی می دانند و در معنی آن باید گفت که این سبک هنری در سه عصر گوتیک اولیه، گوتیک متعالی و گوتیک متاخر قابل بحث میباشد. استفاده از برجستگیهای کوچک روی پشتبند و جزئیات دیگری همچون تیغههای فرعی در طاقها رواج پیدا نمود، در دوران گوتیک پسین توجه بیشتری به ساختمانهای سکولار و غیر مذهبی می شود. علت حضور این هنر را باید در فعالیت های تجاری و مذهبی مردمان غرب اروپا در مناطق شرقی مدیترانه جست و جو کرد. امروزه ۹۰ درصد از كارهای طراحی فضاهای شهری و اداری، پاركهای ملی و دیگر فضاهای تفریحی پروژههای مرتبط با طراحی شهری و منطقهای و حفاظت سایتهای تاریخی است و تنها ده درصد كارها مسكونی است آن هم در مناطق خاص، معمار منظر معیارهای طراحی خود را بر فاكتورهای متعدد مدنظر قرار میدهد. با توجه به اسكلت سازه ساختمان، كاربری و شرایط اقلیمی پروژه، انواع نظام پوششی دیوار مناسب مورد ارزیابی قرار میگیرد.

تکانهها و لرزشهای سازه بنّایی در خلال فرایند ساخت مطالعه و ارزیابی میشد. از هزاره پنجم، در تپه های تاریخی سیلک، ساخت کلبه ها آغاز شد. سقف های مسطح، خطوط صاف و استفاده از مصالح مدرن به زیبایی این ساختمان ها افزوده است. امکانات مالی نیز ممکن است باعث تحقق یک پروژه معماری شود و یا آن را زنده به گور سازد. اختراع طاقهای نوکتیز بود که باعث شد سایر خلاقیتهای سبک گوتیک امکانپذیر باشد. طاقهای نوکتیز مرسوم در معماری گوتیک هم جای خود را به طاقهای بادبزنی دادند که تیغههای طاق در آن، انحنای یکسانی داشته و در فاصلهای یکسان از یکدیگر قرار گرفتهاند و شبیه به بادبزن به نظر میرسند. معماری گوتیک آغازین دوره متمایز شدن از هنر رومانسک و خودسازی و تکامل شیوه گوتیک است ، که نیمه قرن دوازدهم میلادی را فرا گرفت و به انگلستان نیز نفوذ داشت. معماری گوتیک نخستین بار در ایل- دو- فرانس استانی در شمال فرانسه شکل گرفت و مهمترین مرکز مذهبی این منطقه صومعه ی “سن دنی” بود. معماری گوتیک با بازسازی کلیسای سن دنی پاریس شروع شده است.