اکسس کنترل آسانسور | راهکار محدود سازی آسانسور

اکسس کنترل کلیک کنید، تا به بخش مورد نظر دسترسی داشته باشید.

 

چرا از اکسس کنترل آسانسور استفاده کنیم ؟

با استفاده از اکسس کنترل آسانسور، مدیریت آن در دستان شما خواهد بود و شما هستید که به عنوان مدیر یا مسئول ساختمان تعیین می‌کنید که چه کسی می‌تواند از آسانسور استفاده کنید.

به این ترتیب افراد متفرقه و غیر مجاز نمی‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این از این موضوع می‌توانید برای مدیریت پرداخت شارژ ماهیانه توسط ساکنین استفاده کنید. با قطع دسترسی ساکنینی که شارژ خود را پرداخت نمی‌کنند، دسترسی آنها به آسانسور قطع شده و نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

حذف و اضافه کردن کاربر (رمز، تگ، کارت، اثر انگشت) به دستگاه کنترل تردد آسانسور بسیار ساده است و در عرض چند ثانیه به راحتی می‌توانید یک کاربر را به دستگاه اضافه و یا حذف کنید.

 

راهکارهای محدود سازی آسانسور

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که اکسس کنترل آسانسور به چه شکلی باید نصب شود؟ آیا باید در کنار کلید احضار بیرون کابین نصب شود و یا داخل کابین کنار کلیدهای طبقات ؟

در جواب باید گفت که هر دو حالت امکانپذیر است. حتی برای امنیت بیشتر می‌توانید در هر دو نقطه نیز از دستگاه کنترل تردد آسانسور استفاده نمایید.

نصب اکسس کنترل آسانسور در کنار دکمه احضار

با نصب اکسس کنترل آسانسور در کنار دکمه احضار، دسترسی کلیه افراد به داخل کابین قطع می‌شود و فقط افرادی می‌توانند وارد کابین آسانسور شوند که از طریق تگ، کارت، رمز یا اثر انگشت توسط دستگاه کنترل تردد شناسایی و تأیید شوند.

بعد از تأیید، درب آسانسور باز شده و شخص می‌تواند به هر طبقه‌ای که خاص برود.

اگر بخواهیم یک مثال عملی از این کاربرد بزنیم، به طور مثال می‌توانیم آسانسورهای بیمارستان یا ادارات بیان کنیم. در این اماکن معمولاً یک یا دو آسانسور برای بیماران یا ارباب رجوع در نظر گرفته شده و یک یا چند آسانسور برای کارکنان و خدمه بیمارستان یا اداره.

در حالت عادی هر دو نوع آسانسور در دسترس عموم هست و همه میتوانند از آنها استفاده کنند. اما با نصب یک اکسس کنترل آسانسور در کنار دکمه احضار آسانسور مختص کارکنان، دیگر افراد عادی به داخل کابین دسترسی نخواهند داشت و فقط کارکنان با استفاده از رمز یا تگ بر روی اکسس کنترل آسانسور، کلید احضار را فعال کرده و از آن استفاده می‌کنند.

البته این روش مختص بیمارستان یا ادارات نیست و در تمامی ساختمانهای اداری و مسکونی نیز قابل اجراست.

نصب اکسس کنترل آسانسور داخل کابین

روش دوم استفاده از دستگاه کنترل تردد برای محدود سازی آسانسور، نصب آن در داخل کابین و در کنار دکمه های طبقات است. با نصب اکسس کنترل داخل کابین آسانسور، کلید طبقات غیر فعال خواهد شد و افراد متفرقه یا غیر مجاز نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

فقط در صورتیکه کاربر توسط دستگاه اکسس کنترل آسانسور شناسایی شده و تأیید شود، کلید طبقات فعال خواهد شد و فرد می‌توانید دکمه طبقه مورد نظر را زده و به واحد مربوطه برود.

این روش در بسیاری از مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود.

 

همانطور که گفته شد امکان استفاده ترکیبی نیز وجود دارد، یعنی برای امنیت بیشتر می‌توانید، یک دستگاه اکسس کنترل آسانسور را کنار کلید احضار و دستگاه دوم را داخل کابین کنار کلید طبقات نصب کنید، تا امنیت بیشتری را ایجاد نمایید.

 

قیمت اکسس کنترل آسانسور

انواع مختلفی از دستگاه های کنترل تردد برای محدود سازی آسانسور استفاده می‌شود. انواع اکسس کنترل رمزی، کارتی، اثر انگشتی، تشخیص چهره و ….

این دستگاه های با جنس بدنه پلاستیکی و فلزی و در دو مدل معمولی و ضد آب تولید می‌شوند. اکسس کنترل های با بدنه فلزی و ضد آب گران‌تر از سایر مدلها هستند.

  • قیمت اکسس کنترل آسانسور رمز و تگ (کارت) از حدود 450 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به مدل های مختلف تا حدود 700 الی 800 هزار تومان هم وجود دارد.
  • قیمت اکسس کنترل آسانسور رمز کارت با بدنه فلزی از حدود 900 هزار تومان تا 1 میلیون و 200 هزار تومان موجود است که نوع ضد آب آنها گران تر است.
  • قیمت دستگاه اکسس کنترل اثر انگشتی نیز از حدود 1 میلیون 800 هزار تومان تا 2 میلیون و 200 هزار تومان موجود است.
  • تگ و کارت آسانسور نیز در طرحهای مختلفی ارائه می شود که قیمت آنها از 7 هزار تومان تا 10 هزار تومان می باشد.
  • قیمت و دستمزد نصب و راه اندازی اکسس کنترل در تهران، به ازاء هر دستگاه 500 هزار تومان است.

 

سوالات متداول

 

آسانسور کارتی چیست ؟

منظور از آسانسور کارتی، استفاده از اکسس کنترل کارتی برای محدود سازی آسانسور است که توضیحات آن در بخشهای قبلی داده شد. آسانسور کارتی، پرکاربردترین روش محدودسازی آسانسور است که بسیار ساده است. کافی است شخص کارت یا تگ خود را جلوی دستگاه اکسس کنترل بگیرید، تا بتواند از آسانسور استفاده نماید.

 

تگ آسانسور چیست ؟

تگ آسانسور نیز همان اکسس کنترل کارتی است. کاربرد تگ و کارت یکی است و هر دو از فناوری rfid استفاده می‌کنند. برای استفاده از تگ آسانسور کافی است آن را نزدیک دستگاه اکسس کنترل آسانسور بگیرید، تا به سرعت شناسایی شده و آسانسور فعال شود.

 

انواع اکسس کنترل آسانسور کدامند ؟

اکسس کنترل آسانسور در مدلهای مختلفی تولید می شود که پرکاربردترین آنها عبارتند از : اکسس کنترل رمزی، کارت یا تگ، اثر انگشت و تشخیص چهره. البته امکان کنترل تردد آسانسور با موبایل نیز وجود دارد.