فرآیند طراحی معماری معماری سه بعدی

رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های معماری – معماری ، معماری – منظر ، تکنولوژی معماری ، معماری انرژی ، معماری – مرمت بنا ها و بافت های تاریخی و معماری – مدیریت پروژه و ساخت می باشد. این شرکت در تلاش است تا با بهره گیری از دانش مدیریت نوین و ساماندهی مناسب منابع خود ، نقش موثر در اجرای پروژه های کشور ایفا نماید . مهندسی مدیریت پروژه نیز در صنعت ساختمان سازی نقش دارد. در صنعت آب و فاضلاب جهت انتقال سیالات از لولههایی استفاده میشود که در ارتباط مداوم با آب و مواد خورنده، دچار آسیب و زنگزدگی نشوند و همچنین قادر به تحمل فشارهای بالا باشند.

برخی از منتقدین معتقد هستند که سبک مینیمال بیش از حد سرد و بی روح می باشد. همچنین برخی کارهای آماری مربوط به جمعآوری آب نیز باید توسط فارغالتحصیلان این گرایش انجام شود. 6- عمر سازه هاي بتني بدليل مقاومت در مقابل شرايط آب و هوا ، معمولاً بيشتراز ساير سازه بوده است . کتاب تاثیر کنترل کیفیت مصالح در افزایش عمر مفید ساختمانهای متعارف نوشته سیروس خلیق فرد، عمر مفید و استانداردسازی مصالح ساختمانی را مورد بررسی قرار میدهد و درباره صنعت و تجارت آن اطلاعات کاربردی و مفیدی را مطرح میکند. کم بودن احتمال پوسيدگي و زنگ زدگي و مقاومت بيشتر در مقابل آتش سوزي در مقايسه با ساختمانهاي فولادي،آجر وسنگ که قسمت اصلي سازه هاي بنائي را تشکيل مي دهند در مقا بل پوسيدگي عمر زيادي دارند و احتمال زنگ زدگي نيز وجود ندارد. با توجه به استفاده بلوک سیمانی به عنوان قالب گم (ماندگار) و مناسب بودن سطوح دو طرف آن ، پوشش داخلی و خارجی (گچ و خاک سفید و پلاستر نما) با ضخامت کمتری به صورت بهینه اجرا می گردد. البته جهت نیازهای خاص در طبقات 53 و 54 آپارتمانهای خاصی با سطوح زیر بنائی بالاتر نسبت به طبقات زیرین طراحی شده است .

دو ساختمان مساوی از نظر ارتفاع و ابعاد ، ستون و تیرهای ساختمانهای فلزی از نظر ابعاد کوچکتر از ساختمانهای بتنی میباشد ، سطح اشغال یا فضا مرده در ساختمانهای بتنی بیشتر ایجاد میشود . به دنبال ترجمه تخصصی متن یا مقاله معماری هستید؟ در این مقاله سعی کرده ایم معروف ترین و شناخته شده ترین سبک ها را به ترتیب پیدایش معرفی کنیم. برج های مجتمع مهسان از سال ۱۳۸۳ شروع به ساخت کرده اند و در سال ۱۳۹۵ ساخت آن ها به پایان رسیده است. از نمای دور، ظاهر این برج را شبیه موج های آبی یا یک بالن در حال پرواز مشاهده می کنید. عکس العمل ساختمانها در مقابل حرکت زلزله بستگی به مشخصات خود ساختمان از نظر صلبیت و یا انعطاف پذیری آن دارد و مهمترین مشخصه ساختمان در رفتار آن در مقابل زلزله ، پریود طبیعی ارتعاش ساختمان است. بعبارت دیگر در زمینهای نرم که پریود ارتعاش زمین نسبتا” بزرگ است ، ساختمان های کوتاه نتایج بهتری داده اند و برعکس در زمینهای سفت با پریود کوچک ، ساختمان بلند احتمال خرابی کمتر دارند. مصالح فلزی در کشش و فشار یکسان و در برش نیز خوب و نزدیک به کشش و فشار است .در تغییر وضع بارها، نیروی وارده فشاری ، کششی قابل تعویض بوده و همچنین مقاطعی که در بار گذاری عادی تنش برشی در انها کوچک است ، در بارهای پیش بینی شده ،تحت اثر پیچش و در نتیجه برش ناشی از ان قرار میگیرند.

هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. شما چه تجربه یا نظری در این خصوص دارید؟ کارماید غالب و مشخصکننده آن یک خط مواج، سیال و مارپیچی است که به گرد اجزای ساختمان میپیچد یا از آن بالا میرود و مارپیچهای در هم بافته اش به پیچکهای کشیده ختم میشود. معماری رومی تحت تأثیر معماری یونانی قرار گرفته و بسیاری از اجزای معماری یونانی در ساختمانهای رومی به کار رفتهاست. از انواع سازه بتنی میتوان به ساختمانهای اسکلتی بتنی، دیوارهای بتنی، منابع آب بتنی، پلهای بتنی، سدهای بتنی، کانالهای بتنی اشاره کرد که در ادامه بهاختصار آنها را توضیح میدهیم. هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند و باید با توجه به شرایط هر روش را به گونه ای انتخاب کرد که بتواند مقاومت سازه را تامین کند. هر چه استحکام بنا بالاتر باشد، ایمنتر است و خطر کمتری آن را تهدید میکند؛ در نتیجه حق بیمه کمتری برای آن ساختمان لازم است پرداخت شود. طی این مسیر، گزارشی از نتیجه مطالعات منطقهای، ارزیابی هزینههای ضمنی و استراتژیهایی برای توسعه طرح ارائه میگردد. یکی از معماران استودیو توضیح داد: “ما نمی توانستیم تصور کنیم که آن را کاهش دهیم.” معماران KOZ همچنین باغ های جلویی را به طبقه همکف و برخی آپارتمان های طبقه اول و همچنین یک سیستم جمع آوری آب باران سازگار با محیط زیست برای کل توسعه اضافه کردند.

حال با این مقدمه اگر بخواهیم این روش را از نظر اقتصادی مورد ارزیابی قرار دهیم ، خواهیم دید هزینه اجرای این نوع ساختمان بیش از سازه های بتنی و فلزی بوده و از نظر طبقات نیز دارای محدودیت بوده و بعلاوه ضخامت بیشتر دیوارها با احتساب بتن و قالب های پلی استایرن نسبت به سازه های فلزی و بتنی و سایر روش های صنعتی باعث کاهش سطح مفید ساختمان می گردد و می توان صرفه جوی انرژی بدلیل کاربرد دو لایه پلی استایرن دردیوارها را بعنوان نقطه قوت وعدم اتصال مناسب لایه نازک کاری به پلی استایرن ونرم بودن زیر آن ومشکلات ناشی از قرار گرفتن لایه نرم پلی استایرن در زیر سفید کاری رانقطه ضعف اصلی این نوع سازه ها به حساب آورد.که همین مسایل نیز باعث میگرددکاربرداین روش کمی غیر منطقی بنظر برسد. با توجه به کاربری پروژه های مختلف برای پوشش سقف سازه فضایی می توان از پنل های سقفی( ساندویچ پانل) ، شیشه، ورق فولادی، ورق های پلی کربنات و … 7- اتصال تير و ديافراگم سقف درسازه هاي بتني بدليل همگن بودن مناسب تر از ساير سازه ها مي باشد . خرپا رو بدلیل قابلیت پوشاندن دهانه های بزرگ و نیز مشابه بودن اجزای اون (که باعث سادگی در اجرا میشه)، بیشتر برای پوشاندن سقفها (به ویژه سقفهایی با دهانههای بزرگ)، پلها، احداث بناهای عمومی و سالن های چند منظوره استفاده میکنن.

هخامنشیان مجتمع های عظیمی مانند کاخ هایی با سالن های ستون دار مخاطبان ، معماری چیست غرفه های ستون باز ، برج های مربع شکل و تراس های بلند را ساختند. 56درصد از واحد ها در برج A رو به دریا و 44 درصد نیز چشم انداز شهری دارند، اما در برج B تمامی واحد ها چشم انداز خلیج همیشه فارس را دارند. همچنین براساس اینکه مسئولیت ایمنی ساکنان ساختمان را نیز بر عهده دارند، باید دارای مجوز حرفهای باشند. می توان گفت که بیشترین وظیفه برای انتقال بار در این دستگاه ها، بر عهده بلبرینگ قرار دارد. معمار تا دیروز موظف بود که نقشه ساختمان را خودش بکشد اما امروز باید از الگوریتمها برای ترسیم نقشه استفاده کند.

ستون ها، قاب ها، اتصالات و بسیاری از پارامتر های دیگر از فلز تولید شده است. فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقيق تهيه ميشود ، يکنواخت بودن خواص آن ميتوان اطمينان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجي تحت تاثير قرار نمي گيرد ، اطمينان در يکنواختي خواص مصالح در انتخاب ضريب اطمينان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو يي در مصرف مصالح را باعث ميشود . فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه می شود ، یکنواخت بودن خواص آن میتوان اطمینان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد ، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو یی در مصرف مصالح را باعث می شود . در قابهای بتن مسلح که وزن بیشتر دارد ، ضریب نیروی لرزه ای بیشتر از قابهای فلزی است .

3- سازه هاي بتني در مقابل شرايط مختلف آب و هوايي مقاوم بوده ودر صورت اجراي صحيح پوشش بتن ، رطوبت هيچ آسيبي به آن وارد نخواهد کرد . یکی از انواع بتنها بتن اسفنجی است که هم قیمت مناسبی دارد هم محیط زیستی است. با توجه به قیمت اسپیس بنر تبلیغاتی از این سازه میتوان در صنعت تبلیغات استفاده نمود. چرا که کشور ایران به لحاظ لرزه خیزی از مناطق فعال محسوب شده و به خصوص در شهرهای بزرگ کشور که دارای تراکم جمعیتی بالا هستند و نیاز به ساخت و ساز بیشتر در آنها احساس می شود کنترل کیفی از مسایل و حلقه های مجهول صنعت ساختمان به شمار می رود. از لحاظ پخش منظم نيرو ،گنبدهاي ژئودزيك، ديامتيك و حبابي بسيار مناسب هستند. از طرفی نباید طراحی صرفا بر پایه علم و بدون لحاظ کردن خواسته مخاطب به افراد تحمیل شود. موفقیت های مدل مذکور در پوشش خلاء نظامات کاری موجود، پایه گذاران شرکت را بر آن داشت که با ايجاد کادری فنی متشکل از نخبگان امر، اقدام به ثبت این شرکت کنند. دوره کاردانی فنی سازه های پیش ساخته، بر پایه شناخت ویژگیها و خصوصیات عناصر و اجزای مهم ساختمانی و محدودیتهای فنی آن ها و آشنایی با شرایط محیطی و اقلیمی صورت می گیرد که در نهایت با تربیت قشری کاردان و ماهر در درک مسایل مهندسی و آشنایی به آنها، در کنار گروههای انجام دهنده کار قرار گرفته و به این ترتیب موجبات سرعت بخشی اجرای ساختمان و بهره وری بیشتر از زمان و سرمایه را سبب خواهد شد.

لذا ایجاد مراکز آموزشی برای تربیت تکنسین های دارای اطلاعات مناسب می تواند نقش بسیار مهمی را در افزایش فرهنگ و دانش فنی و اجرایی ساختمان ایفا نماید. پس در صورتی که مناطقی احتمالا تحت نیروی کششی قرار گرفته و مسلح نشده باشد تولید ترک و خرابی می نماید. و این وضعیت گسترش مییابد، در نتیجه اکنون مشاهده میکنیم در روستا نیز شکل معماری بههمین صورتی درآمده است که در کلانشهرها دیده میشود. هر کدام از این گرایش ها خود دارای زیر شاخه های تخصصی دیگری نیز هستند. سازه های بتنی مقاومت خوبی در برابر هر گونه ضربه و انفجار به هنگام بروز بلایای طبیعی دارند. يکي از عواملي که در هنگام خرابي ، خود خبر داده و ازخرابي ناگهاني وخطرات آن عضو جلوگيري ميکند. یکی از عواملی که در هنگام خرابی ،عضو خود خبر داده و ازخرابی ناگهانی وخطرات ان جلوگیری میکند. همچنین به علت پیشساخته بودن کل سیستم سقف، کل زمان اجرای پروژه به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکند. این کتاب تلاش میکند از تفاوتهایشان بگذرد و به اشتراکات اصلی آنها بپردازد. اكثر سيستم هاي فضاكار پيش ساخته بوده و قطعات مورد نياز آنها انبوه سازي مي شوند به همين دليل اين سيستم ها معمولا به سادگي و در زمان كوتاهي توليد و نصب مي شوند.

اتصالات در گنبدهاي دنده اي و اشفدلر حتما صلب هستند . با اين تعريف طيف وسيعي از سازه ها يعني حتي برخي از قوس ها و گنبدهاي آجري گذشته نيز جزو سازه هاي فضاكار محسوب مي شوند، اما در اينجا منظور سازه هاي سه بعدي خاص هستند كه معمولا داراي اعضاي مستقيم با اتصالات صلب يا مفصلي مي باشند. در شکل های 6-l و 6-k نمونه ديگري از گنبدها به نام گنبدهاي ژئودزيك ملاحظه مي شود. مهندس معمار معمولا بر اساس ایده های فردی، نیازهای جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما، کار طراحی ساختمان ها و بناها را انجام می دهد. آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در قالب کاردان فنی تکنسین سازه های پیش ساخته، نه تنها موجب پیوستگی زنجیره کارشناسی و مهندسی ساختمان به عوامل اجرایی غیر متخصص نظیر بناها و کارگران ساختمانی خواهد بود بلکه با ارتقای دانش و مهارت فنی در زمینه ساختمان سازی موجب افزایش سرعت اجرایی، افزایش کیفیت ساخت با بهره گیری از روشهای نوین ساختمان سازی نیز خواهد شد. اگر قصد تحصیل در رشته مهندسی معماری را دارید لازم است بدانید که این رشته در مقطع کارشناسی در مجموع 140 واحد درسی را در برمی گیرد که 20 واحددرسی آن مربوط به دروس عمومی،29 واحد درسی آن مربوط به دروس پایه،60 واحد مربوط به دروس اصلی، 27 واحد دروس تخصصی و 4 واحد درسی آن هم به دروس اختیاری اختصاص دارد.در جدول زیر لیست دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری را در اختیارتان قرار داده ایم.

قطعات فلزی با توجه به مواد متشکله آن پیوسته و همگن می باشد و ولی در قطعات بتنی صدمات وارده در هر زلزله به پوشش بتنی روی سلاح میلگرد وارد می گردد ، ترکهائی که در پوشش بتن پدید می آید ، قابل کنترل نبوده و احتمالا” ساختمان در پس لرزه یا زلزله بعدی ضعف بیشتر داشته و تخریب شود . درخت این نیروها رو عضو به عضو از برگ به شاخه، از شاخه به تنه و از تنه به زمین یا همون تکیه گاه منتقل میکنه. مهندس برق از دیگر مهندسین است که برای تاسیسات برق در یک ساختمان به کار گرفته می شوند. اگر خانه ای فریبنده و با هویت می خواهید، سبک کرفتسمن (Craftsman) بهترین گزینه برای شما می باشد. اگر شبكه اي در دو جهت داراي انحنا باشد، گنبد ناميده مي شود . سازه هاي فضاكار در اشكال بسيار متنوعي ساخته مي شوندكه مهمترين آنها عبارتند از : شبكه هاي مسطح دو يا چند لايه، چليك ها، گنبدها و قوس ها . آنها با سلسله ای از خواسته ها مواجه می شوند؛ با پارامتر هایی که آنها ایجاد نکرده اند، در کشورهایی که آنها به سختی با آن آشنا هستند، و در باره ی موضوعاتی که معماران فقط به طور مبهم با آن آشنا هستند، و منتظر روبرو شدن با مشکلاتی هستند که در مغز آنها تثبیت نشده است و این برای معماران بسیار تعجب آور است.

مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این مجموعه در اواخر دهۀ 1340 ش/ 1960 م پیریزی شد، ولی تکمیل آن به طول انجامید و در اواسط دهۀ 1350 ش به بهرهبرداری رسید. آنچه که در طول پیشرفت علم مهندسی و روشهای اجرایی دارای اهمیت ویژه ای است، توجه به امر کنترل کیفی روشهای طراحی و ساخت است. در مجموع، چنانچه نحوه صحیح کاربرد نرمافزارها مشخص نشود، امکان به خطا رفتن در توجه بیشازحد به جذابیتهای گوناگون آن و کماهمیت جلوه دادن دیگر عوامل موثر بر فرآیند و محصول طراحی وجود دارد. 2- بدليل افزايش مقطع اعضاء سازه هاي بتني ، وزن آن بيشتر از سازه هاي فلزي مي باشد . از خاصيت مثبت مصالح فلزي شکل پذيري ان است که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت شروع خرابي است ونيروي ديناميکي و ضربه اي را تحمل نمايد ،در حاليکه مصالح بتن ترد و شکننده در مقابل اين نيروها فوق العاده ضعيف اند. در مرحله اول و قبل از شروع بحث باید این موضوع را بدانید که اصلی ترین درآمد مجتمع های مسکونی که از آن برای پرداخت هزینه های جاری، مصرفی و همچنین هزینه های عمرانی ساختمان استفاده می کنند، دریافت شارژ از ساکنان مجتمع مسکونی می باشد.

نیروی تخریبی انفجار سطوح حائل را از اسکلت جدا می کند و انرژی مخرب آشکار میشود ، ولی ساختمان کلا” ویران نخواهد گردید . که در آنها با استفاده از پوستههای پارچهای و صنعتی کاملاً سبک، سقفهایی با دهانههای بزرگ و بهینه ایجاد میشود. از تاسیس دفتر طراحی شخصی تا همکاری با معماران و شرکتهای مهندسی مختلف بازه گستردهای است که یک مهندس معمار میتواند بسته به تواناییها و علاقهای که دارد، در آنها شاغل شود. دیدگاه های نظری در انتخاب نوع متدولوژی که برای طراحی معماری مورد استفاده قرار می گیرد، تاثیرگذار است. دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارتهای مشترک و فنی به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم میشود. تنظیم پیشنویس چندین تفاهم نامه بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با دانشگاه ها و موسسات و شهرداری ها با موضوع آموزش و تبادل اطلاعات آموزشی و پژوهش و استفاده از امکانات دانشگاههاجهت اعضای سازمان. آموزش در محیط کار: این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد.

تمامی طبقات دارای اندازه گذاری و مبلمان خاص هر فضا می باشند. بدين ترتيب كه با تغيير در آرايش المان ها مي توان بافتار جديد ايجاد كرد و بديهي است كه كارآيي هر بافتار بايد در مقايسه با بافتارهاي ديگر سنجيده شود. در صوفیا، بلغارستان، ساختمان عظیمی وجود دارد که شبیه حلزون است. را دارد و میتواند نقشههای دو بعدی و سه بعدی طراحی و به کارفرما و پیمانکاران ارائه دهد. شبکههای سه لایه: شبکههای سه لایه از دو صفحه بالا و پایین و یک صفحه میانی تشکیل شدهاند که هر یک از صفحات بالا و پایین توسط اعضای میانی به صفحه میانی متصل هستند.

سازه فضاکار قوسی ،یکی از فرم های معماری زیبا و پر طرفدار در اسکلت فلزی به سایت 3darchitecture شمار می آید. سازه های فضاکار با سیستم شبکه چلیکی به منظور پوشش سطوح گسترده و وسیع کاربرد دارد. اين سازه بيشتر براي پوشش سطوح مستطيلي دالان مانند استفاده شده و بعضا فاقد ستون مي باشند و روي لبه هاي چليك كه به تكيه گاه متصل است، قرار مي گيرند . این عوامل در مورد بارهایی مانند زلزله و باد لازم است. نمونه ديگري از گنبدها، گنبد لَمِلا است. 6-a يك نوع گنبد از نوع دنده اي مي باشد. در صورتيكه تعداد دنده ها زياد باشد بايد گنبد به مسئله شلوغي اعضا در راس گنبد توجه شود كه براي اجتناب از اين مسئله بهتر است كه برخي از دنده هاي نزديك راس حذف شود (شکل 6-b-6-c ) نشان داده شده است كه تعداد زيادي از گنبد ديگري به نام اشفدلر (مهندس آلماني) در اين نوع گنبدها بعد از قرن 19 توسط اشفدلر و ديگران ساخته شده است .