طراحی ساختمان های اداری معماری سه بعدی

شرکت نوسازی و ساختمان تهران با نام اختصاری «نوسا» با هدف مدیریت، تولید و ارتقا سطح کمی و کیفی پروژه های ساختمانی و انبوه سازی تاسیس سایت 3darchitecture شد. از آنجا که نقشه های فاز یک ساختمان دارای اطلاعات محدودی هستند که فقط در حد معرفی و آشنایی با پروژه هستند، نقشه های دیگری به نام فاز ۲ وجود دارند که دارای تمامی اطلاعات مربوط به محاسبات سازه ای هستند. مقاطع از جمله مهمترین نقشه هاى ساختمانى هستند که سازندگان بنا به آن ها نیاز دارند. از شیوه های تقویت ستون های فولادی بیشتر برای مقاطع فولادی بسته استفاده می کنند.- استفاده کردن از روکش های FRP در مقاطع بسته شبیه مقاوم سازی ستون های بتنی است و در آن الیاف به شکل دورپیچ ستون های فولادی را در بر می گیرد و موجب اضافه شدن مقاومت فشاری آنها می شود. بتن جزء مصالح ساختمانی است که مقاومت فشاری تقریباً مناسب و مقاومت کششی پایینی دارد. این احتمال وجود دارد که در بعضی از سایر اجزای ستون، پیش تنیدگی باعث افزایش تنش شود. سازه های بتنی از اجزای مهم ساختمان ها هستند.

اضافه بار در ساختمان ها کشش عمودی موثری بر روی خاک ایجاد می کند. سازه فضا کار یک سیستم خرپای سه بعدی است که دهانههای آن در دو جهت گسترش یافتهاند و اعضای آن فقط تحت تأثیر کشش و فشار قرار دارند. این اعضا به اصطلاح 2 منظوره بوده و همزمان تحت فشار یا کشش قرار میگیرند. معمولاً پنجرهها به سمت این فضای سبز قرار میگیرند تا در آرامش افراد داخل ساختمان تأثیرگذار باشد و در برخی مواقع برایشان الهامبخش نیز باشد. نری و مادگیهای سر و ته بلوکها را نیز داخل هم قرار میدهند و گوشهها نیز به همین روش قرار میگیرند. برخی از نقشه کش های ساختمان توسط شرکت های طراحی و پیمانکاران ساختمان به کار گرفته می شوند و برخی هم خود به صورت خوداشتغالی کار می کنند. کاربرد این نوع نقشه ها بیشتر جهت تعمیرات احتمالی و در نتیجه کمترین خرابی به منظور تشخیص و تعمیرات در آینده است.

طبق اعلام مسئولین ذیربط، 9 تیم عملیاتی در حال ریزشبرداری و عملیات جستوجو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در زیر آوار هستند. احمد وحیدی در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست، با به کارگیری همه ظرفیتها و امکانات برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شدهاند، تسریع شود. بر اثر این حادثه تاکنون 11 نفر کشته شدند، 39 تن مجروح و تعدادی زیادی نیز زیر آوار گرفتار شدهاند. وی افزود: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد.همه اجساد جهت تعیین هویت، به پزشکی قانونی منتقل شدهاند. وی همچنین با اعلام تایید هویت متهم اصلی یعنی تایید هویت جسد مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفان و مسببان حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آنها بازداشت شدهاند.

اگر اجزای بتنی بدون میلگرد استفاده شوند، با اعمال بار به آن، موجب ترک خوردگی خواهد شد که این ترک خوردگی تا خراب شدن نهایی ادامه خواهد داشت.می توان با به کار بردن آرماتورهای تقویت کششی در بتن مسلح این مسئله را حل کرد. در این مرحله پس از انتخاب زمین مناسب و خرید آن، انعقاد قرارداد وکالت اجرای کارهای شهرداری، نظام مهندسی، اخذ پروانه، دریافت برگه عدم خلافی و پایانکار با دفتر فنی مهندسی و تهیه نقشههای سازه باید انجام شود. دیتیلها شرح مفصلی از هندسه بخش هایی از ساختمان هستند که با داشتن مقیاس بزرگ امکان نمایش جزئیاتی را میدهند که در نقشههای با مقیاس کوچکتر همچون پلان طبقات و برشها قابل دیدن نیست. در حالی که شمار زیادی امدادگر از استانها و شهرهای دیگر ایران برای کمک به عملیات امداد و نجات به آبادان اعزام شده اند، کاربران شبکههای اجتماعی از جو امنیتی شهر آبادان و حضور گسترده نیروهای امنیتی در سطح شهر خبر میدهند. شرهانی گفت: 20 دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه اتوبوس به محل حادثه اعزام شدند و کلیه نیروهای ستادی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه اهواز نیز به آبادان اعزام شد. فرماندار آبادان نیز با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات در حال حاضر وجود ندارد، گفت: ساختمان در حال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی بالاست.

برای یک ساختمان با مساحت بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع، آسانسورهای مجزای کالا و مواد ضروری است. در طی این مرحله باید نقشههای روی کاغذ روی زمین پیاده شوند (اگر سازه کوچک باشد از طریق متر و ریسمان و گچ (به صورت دستی) اگر عظیم باشد با دوربین نقشه برداری انجام میگیرد). نقشههای معماری در کل شامل چند نقشه که با نامهای پلان، سکشن، الویشن، دیتیل و دکوریشن است و هر کدام نمایانگر بخشی از نقشه معماری با کمی جزئیات بیشتر نسبت به پلان کلی هستند. پس نحوه ی نورپردازی و استفاده از نور طبیعی خورشید در اقلیم های مختلف گرم و سرد با هم متفاوت است و در هر کدام از این مناطق نحوه نورگیری برحسب اقلیم آن منطقه باید انجام شود. نوع فضای لابی شامل لابیهای آسانسور نیست، بااینحال، ممکن است از نظر فیزیکی یا زیبایی از هم مجزا باشند یا به هم متصل شوند. او این مجتمع مسکونی را در محله نیاوران، در قلب فضای سبز اطرافش ساخت. این مراحل با وجود کوچک بودن اما بسیار برای ساختمان مهم هستند و هر گونه خطا و نقص در اجرای آنها ایمنی سازه را پایین می آورد. کرکره های چوبی، حریم و سایه ای را برای این ساختمان ایجاد کرده که با خطوط نمای گرانیتی پشت آن هماهنگ است.

استفاده می کنیم اما ممکن است در مورد آن ها چیزی ندانیم. آجر جوش که در برابر ضربه بسیار مقاوم است. کشور ما روی کمربند زلزله قرار گرفته است، به طوری که زیر همه استان ها یک گسل خطرناک و فعال وجود دارد.همین مسئله پر اهمیت مهندسان را بر آن داشته است که حتماً مقاوم سازی ساختمان ها را در برابر زلزله مد نظر داشته باشند. توانایی تبدیل ایده به فرم، که از حساسترین و پر چالشترین بخشها در فرایند طراحي معماري است، تخصص ماست. 1. مقیاس ترسیم که میزان کوچک بودن ابعاد نسبت به اندازه واقعی آن ها را نشان می دهد باید تعیین گردد. حداقل اندازه خالص ایستگاه کار ۲/۸ متر مربع به ازای هر نفر است که برای موقعیت های مدیریتی و عمومی به ترتیب به ۶/۵ متر و ۳/۵ متر مربع می رسد. در ایستگاه های کار با پلان آزاد محيط خصوصی بصری از طریق حائل ها به دست می آید ولی دفتر کار خصوصی نیاز به دیوارهایی با عایق بندی صوتی دارد. نقشه فاز ۲ همان نقشه هایی هستند که برای اجرای استخوان بندی پروژه ها مناسب بوده و شامل موارد زیر هستند.

بررسی می شود. مطابق با این بازدید و قوانین سازمان نظام مهندسی دستور نقشه صادر می شود. بنابراین چنین سیستم­هایی می­تواند در مکان­های مختلف و با اهداف متفاوت مورد استفاده قرار گیرند که علاوه بر جنبه عملکردیشان جنبه سمبلیک نیز داشته باشند. تشخیص این که مقاوم سازی سازه های بتنی به چه شیوه انجام شود، توسط متخصص صورت می گیرد. امروزه به دلیل وجود نرم افزارهای کامپیوتری پیشرفته و دقیق،دیگر کسی اقدام به طراحی پلان به صورت دستی نمی کند زیرا اکثر افراد ترسیم پلان را با نرم افزار اتوکد انجام می دهند. آیا با هفت ضلعی منتظم می توان کاشی کاری کرد؟ وارد کردن اصل مقاومت در محاسبات خصوصیات تازه ای به وجود می اورد و امکانات تازه ای را در اختیار طراح قرار می دهد که در روش ASD امکان پذیر نیست.برای مثال در طراحی بتن می توان رفتار غیر خطی بتن را وارد محاسبات کرد در حالی که این کار در روش قبلی امکان پذیر نیست. عارف اصل شرهانی مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی فرو ریختن برج متروپل در آبادان، اورژانس خوزستان در حالت آماده باش قرار گرفته است. زمانی که سطح مقطع ستون کم باشد.- باریک بودن بیش از حد مجاز یکی دیگر از دلایل است.- فشرده نبودن مقطع نیز می تواند موجب آسیب دیدگی ستون های فولادی شود.- وجود ضعف در جوش ها نیز از دیگر دلایل خرابی است.- زمانی که اصل تیر ضعیف و ستون قوی رعایت نشده باشد.- وقتی زنگ زدگی و خوردگی ستون ها اتفاق بیافتد.- زمانی که ناحیه ای متأثر از حرارت در اثر جوشکاری زیاد ایجاد شود.- رخ دادن آتش سوزی از دیگر دلایل خراب شدن ستون ها است.

به کار بردن ژاکت های بتنی یا پوشش هایی از نوع بتن آرمه، شیوه سنتی مقاوم سازی سازه های بتنی است که موجب افزایش سختی و شکل پذیری و هم چنین تقویت سازه های بتنی می شود.افزایش ابعاد مقاطع و بار مرده سازه بتنی از نقاط ضعف این شیوه به حساب می آیند. این مورد از جمله مواردی است که جزء نقطه ضعف های سازه های بتنی مسلح و پیچیدگی آن در تقویت سازه های بتنی و هم چنین ترمیم و مقاوم سازی محسوب می شود.استفاده از سازه های بتنی سریع و آسان است و همین مسئله موجب افزایش کارایی آن ها در ساختمان سازی شده است. به بحث نازک کاری هم که برسیم وضع بدتر خود را نشان می دهد. مهمترین بخش ساختمان سازی که در مقالات ساختمانی زیاد راجع به آن بحث شده نقشه کشی است زیرا در این بخش قسمت های مختلف ساختمان مثل متراژ، زیربنا، تعداد اتاق ها، تعداد طبقات، نوع کاربری و غیره نشان داده شده و آینده کاری یک ساختمان به تصویر کشیده می شود. نقشه بزرگ نمایی جزئیات قسمتهای حساس یک ساختمان را دیتیل (Details) میگویند. نقشههای دیتیل با دستورالعملهای ساختوساز تفاوت دارند. در ادامه نیز به صورت موردی به توضیح انواع نقشههای ساختمانی پرداخته شده است.

عمران مدرن با داشتن مجرب ترین مهندسان و پیمانکاران ارائه دهنده انواع خدمات ساختمان سازی از طراحی تا اجرا است. در شرکت هایی که فضایی کوچک دارند و تعداد افراد در آن جا زیاد هستند برای گردش هوا و همچنین کاهش خستگی جسمانی و برای کارمندانی که سیگار می کشند می توان با طراحی بالکنی سبز این فضا را تامین نمود. خزانه جهانی بذر سوالبارد، که برای روز مبادا طراحی شده، به درهای ضدانفجار، قفل هوا و حسگرهای حرکتی مجهز شده است تا حافظ میلیونها نوع بذر مختلفی باشد که در زمان فجایع جهانی ممکن است روزی به کارمان بیایند. البته از بین سه جزیره این سازه (نخل جمیرا, نخل دیره و نخل جبل علی) تا کنون فقط نخل جمیرا کاملا تکمیل شده است. بعد از تکمیل دیوارهای ساختمان مرحله بعدی نازک کاری ساختمان است.

اما یکی از جدیدترین و پرکاربرد ترین شیوه ها استفاده از FRP برای مقاوم سازی سازه بتنی است. مقاوم سازی ساختمان با frp یکی از شیوه های پر کاربرد مقاوم سازی است که مراحل نصب و اجرای آن نیاز به قوانینی دارد که در ادامه اصول مقاوم سازی ساختمان با frp پیش از نصب آن آورده شده است.در واقع FRP مخفف Fiber Reinforced Polymer است. ما باید مطابق با روحیات و همچنین آنچه برای ارائه در محل کار دارید، سراغ یکی از این دو بروید. معماری ساختمان اداری امیرابراهیمی در یکی از محله های تجاری-مسکونی تهران واقع در شمال شرق تهران واقع شده است. تضاد جذاب بین شفافیت و سختی این دو ماده، با شخصیت اداری ساختمان هماهنگی دارد. مقاوم سازی سازه های بتنی با افزایش اعضای باربر و کاهش بار وارده به عضو باربر الیاف FRP از جمله مصالحی است که در بهسازی بتن آرمه مورد استفاده قرار می گیرد.

4. گسترش و تثبیت اعضای سازه به صورت یکجا بر روی زمین، سپس بالا بردن و نصب آن در محل دائمی. در این روش ورق های فولادی از خارج به اعضای بتنی چسبانده می شوند.این شیوه مقرون به صرفه است. در این روش طراحی، ضرایب اطمینان در بارها ضرب می شود و بارها افزایش داده می شوند و در مقابل در محاسبات ، خود مقاومتهای اصلی وارد می شوند.این روش طراحی در روش LRFD در فولاد و در روش USD بتن در ایین نامه های آمریکا به کار گرفته می شود. در روش تحلیل دینامیكی غیر خطی ، پاسخ سازه با در نظر گرفتن رفتار غیر خطی مصالح و رفتار غیر خطی هندسی سازه محاسبه می شود . برای اینکه این صنعت در ایران با استاندارد های روز دنیا پیشرفت کند باید ابتدا بتواند مشکلات و موانعی زیادی را از میان بردارد.

نمای شیشهای ساختمانهای مدرن در معماری باعث میشود تا فضای اطراف ساختمان بر بخشی از سطح ساختمان منعکس شود، همچنین موجب میشود تا این حس به وجود آید که فضا باز میباشد. فضای نشیمن و فضاهایی که کاربردی هستند بهتر است نور جنوبی داشته باشند. می دانیم که مهم ترین نیرو و شاید بتوان گفت پر چالش ترین نیرو زلزله است که ممکن است ساختمان در مقابل آن استحکام کافی را نداشته باشد و با لرزش هایی فرو بریزد.مقاوم سازی اصولی ترین شیوه برای حفظ جان انسان هایی است که در زمان زلزله در یک ساختمان به سر می برند. با توجه به قانون نظام مهندسی براساس پیچیدگی عوامل، حجم کار و موقعیت جغرافیایی، اجرای ساختمان به سه گروه “الف”، “ب” و “ج” تقسیم می شود. مراحل ساخت ساختمان شامل گودبرداری، اجرای پی، اجرای ستون، اجرای سقف، دیوار چینی، اجرای کفسازی داخلی، اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی، اجرای نازک کاری بخشهای مختلف، اجرای نمای بیرونی و اجرای محوطه میباشد. درواقع تنها بخشهای از ساختمان مشکلاتی اعم از نم کشیدن دیوارها به خاطر محل قرارگیری غلط آشپزخانه و سرویس بهداشتی، مشکلات کف شامل لق بودم سرامیکها و غیره، قدیمی بودن رنگ ساختمانها، کابینتها، ایرادات سیستم گرمایشی، ترک روی دیوارها به خاطر نشتی لولهها، از بین رفتن عایقبندی به ویژه در پشتبام سرویسها و غیره دارند که با بازسازی میتوان به راحتی این مشکلات را حل کرد.

کشیدن ظرفیت باربری فعال عضو را می افزاید. با دست یافتن به پلیمرهای مسلح شده با الیاف FRP در صنعت ساختمان، راه حل بسیاری از معضلات در بهسازی و مقاوم سازی ساختمان پیدا شد.در این شیوه شکل های گوناگون مصالح FRP مانند الیاف، ورقه و آرماتور برای بهبود ظرفیت باربری، ترمیم و تقویت و همچنین مقاوم سازی به کار می رود. طرح نما بایستی با پلان و اسکلت ساختمان هماهنگی داشته و علاوه بر این، با هویت، زیبا و متناسب باشد. برای اجرای سریع و همچنین در ساختمانهای تیپ (هم شکل)، از ساختمان های پیش ساخته استفاده میشود که اسکلت اصلی آنها معمولاً بتنی یا فولادی یا پانلهای پیش ساخته میباشد. دیتیلهای ساختمانی ممکن است برای نمایش ابعاد استاندارد قطعات و جزئیات مونتاژ و اتصال آنها هم ترسیم گردند. اصولاً بالای صفحه ای که پلان در آن ترسیم می شود رو به شمال قرار می گیرد. در موارد ی که د و شالود ه منفرد به د لیل بزرگی ابعاد تد اخل د اشته باشند ، با هم اد غام می شوند که به آن شالوده مرکب گویند. شبیه این وضعیت را در استانهای دیگرمان هم داریم. ویژگی های این دیوارها عبارت اند از:- این سیستم از نظر اجرایی بسیار ساده است و دقت در انجام کار به اندازه دیگر سازه های فولادی است.- سرعت اجرا به دلیل استفاده از قطعات پیش ساخته بالا است.- دیوار برشی فولادی نسبت به دیوار برشی بتنی تمیزتر، سریع تر و ایمن تر است.- این سیستم از سخت ترین سیستم های مهاربندی X شکل است.- رفتار سیستم در حالت الاستیک و میزان جذب انرژی نسبت به سیستم های مهاربندی بهتر است.

معمولاً اندازه ی ساختمان و پیچیدگى قسمت هاى داخلى آن تعیین کننده ى تعداد مقاطع لازم براى نقشه هاى ساختمانى استبرش قائم ساختمان در حقیقت یک برش فرضی عمودی است. سازه ساختمان میتواند فلزی و یا بتنی باشد که توسط مهندس سازه در نقشه های طراحی شده مشخص شده است. اجرای اسکلت ساختمان چه بتنی باشد چه فلزی با اجرای ستون ها آغاز میشود. مقاوم سازی سازه های بتنی یا فلزی یا هر نوع سازه دیگری و تعمیر و اصلاح آن ها با هدف دستیابی به شرایط بهره برداری جدید و همچنین افزایش عمر مفید سازه انجام می شود.علل استفاده از FRP برای مقاوم سازی سازه بتنی کدامند؟ این عمر مفید به این دلیل اینقدر برآورد شده که فرسایشی که در بتن به وجود میآید، نتیجه نوسانات و تنشهایی است که باعث میشود استحکام ساختمان به تدریج کمتر شود. بنابراین بتن موجود یا تحت تنش کششی قرار نمیگیرد یا مقدار بسیار کمی تنش کششی (کمتر از استحکام شکست بتن) تحمل میکند. در این مقاله سعی شده است به مطالبی از مراحل ساخت ساختمان پرداخته شود که کمتر به آن پرداخته شده است.

استفاده از فولاد در ساختمان های بلند بسیار پر کاربرد است ،اما در سازه های بلند به دلیل آن که ستون طبقات بالاتر تقریبا لاغر تر از ستون های طبقه پایین تر می باشد، در برابر تنش های وارده باعث می شود که لرزش بیشتری احساس شود. مقاومت بالا: مقاومت فولاد بالا بوده و نسبت مقاومت به وزن آن از بتن بزرگتر است. محافظت از فولاد مشکل است و در زمان کار با آن ها به دقت زیادی نیاز دارند.شرایط آب و هوایی روی فولاد اثر گذار است و مصالح مورد استفاده آن قیمت بالایی دارند. با این همه از کتابهای راهنمای عمل کردگرایی چون اطلاعات معماری نویفرت به وفور در تمرینها و مدارس معماری استفاده میشود. این چهار نما (Elevation) تحت عناوین شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تهیه میشود. برخی از عوامل موثر كه منجر به كاهش عمر مفید ساختمان میشوند بشرح زیر میباشد كه با پیشگیری و جلوگیری از بروز این گونه خطاها و اصلاح فرآیندهای مربوطه، میتوان تاحدود قابل توجهی بر میزان عمر مفید ساختمان افزود.