برترین معماری های ساختمان در ایران معماری سه بعدی

از جمله زمینه های شغلی برای یک مهندس معماری می توان به سرپرستی دفاتر معماری، مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه های معماری، طراحی، نظارت صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی، طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی پارک ها و میادین شهری و محوطه سازی، انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضاهای طبیعی، مشارکت در پروژه های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی، تدریس در دبیرستان ها ی فنی و حرفه ای و دانشگاه ها اشاره کرد. استحکام ساختمان با توجه به مصالح به کار بردهشده در ساخت ساز و نحوه ساخت و اجرا مشخص میشود و باید به تایید مهندس ناظر برسد. ماده ۷- عضویت اشخاص حقوقی شاغل به کار مهندسی در رشته های اصلی و اشخاص حقیقی در رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان در سازمان استان بلامانع است. ۵- نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرحها و فعالیتهای غیردولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح. ماده ۴۱- در مورد تهیه، اجرا و نظارت بر طرحهای عمرانی (منظور در بودجه عمومی کشور) قانون برنامه و بودجه و ضوابط منبعث از آن جایگزین این قانون خواهد بود. بر اساس ماده 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان «شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفههای مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان در شهرها، شهرکها و شهرستانها و سایر نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان ( مقالات مرتبط با ساختمان – سوالات مرتبط با ساختمان ) و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلفاند مقررات ملی ساختمان را رعایت نمایند.

جهت ورود به رشته معماری داشتن توان تخیل و ایده پردازی و هم چنین قدرت ترسیم دستی ( و هنری) از پیش نیاز هایی است که اگر نداشته باشید مانند بسیاری از دانشجویان تازه وارد دچار ناامیدی می شوید . هم چنین داشتن روحیه نقد پذیری، ریسک پذیری در طرح ها و توانایی هم گرایی مسائل طراحی، سازه و تاسیسات در یک طرح از جمله ویژگی های یک معماری برجسته است . اما قسمت فنی مهندسی معماری مربوط به ایستایی، تاسیسات مکانیکی، مقاوت مصالح و تاسیسات الکتریکی می شود. مبانی نظری معماری، برداشت از بناهای تاریخی، آشنایی با معماری جهان، آشنایی با معماری معاصر، نقشهبرداری، تأسیسات مکانیکی، تنظیم شرایط محیطی، تأسیسات الکتریکی (نور و صدا)، مقاومت مصالح و سازههای فلزی، سازههای بتنی، متره و برآورد، مدیریت و تشکیلات کارگاه، ایستایی، مصالح ساختمانی، روستا، ساختمان، طرح معماری. مقاومت کششی و شیمیایی بالای الیاف شیشه موجب شده است تا در ساخت قطعات در صنایع هوا فضا، خودرو، تجهیزات دریایی و ورزشی مورد استفاده قرار گیرد. در این بنا از سیلندر پنوماتیکی برای کنترل میزان حرکت کرکر­ها استفاده شده است. قرار گرفتن این بنا در نزدیکی رودخانه «کلاید» زیبایی و اثربخشی بیشتری را به آن داده است.

از آنجا که مصالح مورد استفاده برای برخی عملیات نماسازی میلگرد است، برای پایین آوردن هزینه ها قیمت میلگرد را محاسبه و سعی می کنند از انواع بی کیفیت آنها استفاده کنند و با اضافه شدن احجام سنگین در نما سبب ایجاد مشکلات حاد و گاها خطرناکی در ساختمان سازی می شوند. استفاده از رنگ های زنده و گرم، بکار بردن فراوان از نقش های هندسی از مهمترین واساسی ترین ویژگیهای سبک آرت دکو میباشند. از مهمترین المانها در اجرای فضای سبز میتوان به آبنما، حوض، آلاچیق، پرگولا، انواع فلاورباکسها، انواع مبلمان، برکه های مصنوعی، تجهیزات نورپردازی، انواع گل و گیاه، استخر، کف سازی و پیاده رو، اشاره کرد. مهندسان عمران در برنامههای کارورزی و کارآموزی، بیشترین تمرینشان را خواهند کرد و جمعآوری تجربه مورد نیاز برای شروع کار مستقلشان از اینجا شروع میشود.

آنها با درخواستها و پارامترهای خودسرانه و مبهمی در کشورهای مختلف مواجه میشوند که در شکلگیری آن نقشی نداشتهاند و انتظار میرود به مشکلات موجود راهحلهایی ارائه دهند که غیر قابل حل برای مغزهای بسیار آموزش دیده است! بر اساس مطالعات، آن چیزی که در طی قرن گذشته و سال های نخستین قرن 21 به عنوان تعریف معماری منظر یا چارچوب کلی فعالیت های آن ارائه شده، از یک سو حاصل از دانش ضمنی و آموزه های محیطی انسان جهت همنشینی با محیط طبیعی است و از سروی دیگر، متکی بر نظرات برخی متخصصان است که هر کدام بر اساس باورها، ارزش های فرهنگی، دانش و تجربیات خود به منظر نگاه کرده اند.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هر ساله اقدام به پذیرش دانشجو معلم جهت استخدام در وزارت آموزش و پرورش و تدریس در هنرستان می کند . ح- همکاری با وزارت تعـاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه ارتقای سطح مهارت کارگران ماهر شاغل در بخشهای ساختمانی و شهرسازی و تعیین استاندارد مهارت و کنترل آن. در این راستا بهتر است آزمایشات مکانیک خاک به صورت ماشینی (روش ماشینی) انجام شود و در صورت عدم امکان نصب دستگاه حفاری در محل، حفر دستی چاه با مقنی آخرین راه حل برای تعیین پارامتر ها خواهد بود. در رشته عمران دروس طراحی ساختمان به صورت فرعی و جزئی بحث می شود ( در حد 4 -5 واحد ) اما در رشته مهندسی معماری عمده دروس مربوط به طراحی معماری، زیبایی ساختمان، نقشه کشی و… در این دانشگاه علاوه بر گذراندن 142 واحد دروس مهندسی معماری شما باید 30 واحد دروس صلاحیت معلمی را بگذرانید . توضیح نمودار : دروس معماری و کلا رشته معماری در حول سه علم گرد آمده اند : از سویی چون معماری می سازد و طراحی می کند و نتیجه نهایی آن ساختمان است پس باید آگاه به علم مهندسی ساختمان بود از سویی برخلاف سایر رشته های ساختمان چون عمران ( که به محاسبه سازه و تاسیسات و ساخت و ساز بتن و آهن می پردازد) دارای لطافت هنری است و به نوعی زیبایی را در ساختمان وارد می کند سری در هنر دارد.

فضاهای باز رها شده و بی کیفیت شهری، از جمله خیابان ها، پیاده رو ها و میدان ها از جمله فضاهایی به شمار می روند که می توانند عرصه کار مهمی برای معماران فعال در حیطه منظر باشند. معمار فنی. معماران فنی مسئول جزئیات دقیق برنامهریزی ساختمان هستند و اطمینان حاصل میکنند که با موفقیت ساخته میشود و کار میکند. آشنایی با مبانی برنامهریزی کالبدی، آشنایی با مرمت ابنیه، طرح نهایی، طرح معماری، تحلیل فضاهای شهری، طراحی فنی. در بیش تر موارد، این ایده ها حاصل تحقیقات و بررسی های صورت گرفته هستند، ولی گاهی وقت ها طرح ها پیش از تحقیقات ایجاد می شوند و بر اساس بررسی های صورت گرفته، تغییر می کنند. پیش تر در تعریف کلی معماری منظر به معرفی این رشته و مفهوم آن پرداخته شد، اما خوب است دیدگاه معمارانبرجسته نیز در این رابطه بررسی شود تا درک بهتری نسبت به معماری منظر ایجاد شود. از آنجا که فرصت های کاری یک معمار با وضعیت خوب املاک و مستغلات یا ساخت و ساز مرتبط است، رکود در بخش ساخت و ساز تقاضای کار برای کارگران را کاهش می دهد.

معماری شغلی است که برای تنها انجام دادن بیش از حد پیچیده است. معماری منظر در ایران، تاریخچه ای بسیار کوتاه در جریانه حرفه های مربوط به طراحی محیط دارد؛ هر چند در سطح جهانی هم با وجود بیش از یک قرن قدمت در عرصه آکادمی، این رشته هنوز نیاز به تکامل بیش تر دارد. حرفه دانش معماری منظر با هدف ساماندهی مکان های مردمی و عمومی در سطح شهر و فراشهر، تلاش در پیوند معانی، فرم و کارکردهای محیطی با هم دارد و از این رهگذر، موجبات ارتقای کیفیت عرصه های بیرونی از همه نظر را فراهم می سازد. با وجود این که معماری منظر در مباحث زیادی، خصوصا در حیطه مفاهیم مرتبط با خلق و سازماندهی فضا و مکان، نزدیکی خیلی زیادی به معماری دارد، ولی عرصه فعالیت آن که معموا با خلق، ساماندهی و مدیریت فضاهای باز طبیعی و مصنوعی می باشد و ارتباط ناگزیر معماری منظر با فرایندهای جاری در این زمینه، سبب شده ویژگی های خاصی برای آن ایجاد شود. بنابراین در این رشته، سعی بر این است در مقیاس های متفاوت به پایداری محیطی، فرایندها و زیبایی های بوم شناختی، پرداخت و آماده کردن زمین، نمایش خوانا و جذاب جلوه های طبیعی و عناصری مانند آب و گیاه در فضاهای باز توجه گردد.

باغ سازی ایرانی، گواه اهمیت معماری منظر در گذشته سایت 3darchitecture ایران است. مساله اصلی: تاریخ درخشان میراث صنعتی ایران شاهد معماری ارزشمند و نمونهای است که میتوانست پس از فراز و نشیب بسیار و تجربه تحولات نظری و فنی متناسب با پیشرفتهای جهانی معماری، امروز به الگویی مثالزدنی برای معمارانی که دستاندرکار طراحی فضاهای صنعتی هستند تبدیل شود. حتی امروزه آثار معماریی مانند مجسمهٔ ابوالهول و اهرام جزو میراث فرهنگی یونسکو محسوب میشوند. در مجموع می توان گفت که معماران منظر، امروزه نقش به خصوصی در ایجاد و گسترش چشم اندازهای منحصر به فرد در شهر و طبیعت پیرامون آن دارند. البته این فرصت، یعنی برقراری مجدد ارتباط قوی بین عرصه های مذکور که سبب تقویت حوزه های نمادین، معنایی و کارکردی ساختمان ها می گردد، امروزه جزو وظایف معماران منظر است و باید این کمبود را جبران کرد.

از طرف دیگر، بازنگری روش های باز زنده سازی فضاهای طبیعی شهری، مثل رودراه ها با دیدگاه معماری منظر، لازم به نظر می آید. این نرم افزار به طور طبیعی در دانشکده ها ترسیم می شود . سابقا با ساختن ماکت حجم ساختمان به کارفرما ارائه می شد ( و هنوز در جریان است ) ولی امروزه با آمدن نرم افزار های سه بعدی این کار با آنان انجام می شود و در بازار کار جایگاه ویژه ای دارد . این حرفه امروزه خیلی مهم است. پروژه های برجسته: یکی از مسائل مهم در فرایند طراحی یک ساختمان خلق یک نمای دیدنی و جذاب با حذف عنصرهای نامطلوب بوده است.

برای نتیجه دادن تلاش های حرفه ای در حیطه طراحی محیط های مناسب و با کیفیت برای مردم، باید مجموعه ای از عوامل، گرد هم جمع شوند. دیجی کالا تلاش میکند شاخص تحویل بهموقع خود را در سطح ۹۵ درصد حفظ کند و در این کار موفق بوده است. تا کنون، حضور معماران منظر در شکل دادن به کیفیت های شهری با وجود تلاش های انجام شده، قادر نبوده تاثیر پررنگی داشته باشد. طرح معماری خوب از همان زمان تاسیس خود یعتی سال 1395 به عنوان پلتفرم متمرکز پژوهشی ؛ عملیاتی و آموزشی معماری مبتنی بر جامعه با دو مخاطب مردم و جامعه معماری و شهرسازی ،زیرمجموعه موسسه مطالعات راهبردی معماری سعی در فرهنگسازی در این زمینه در هر دو جامعه مخاطب داشته و در این روزها که حدود 1500 روز از ان شروع میگذرد میزان اثرگذاری این طرح از زمان شروع بکارش تا به کنون به وضوح دیده میشود ، مردم را به عنوان توسعه گر شهر شناختیم و داخل کردیم ، مفهوم معماری خوب را از جانب معماری مبتنی بر جامعه تدقیق کردیم ، فعالیت های آموزشی بسیاری در این حوزه برای معماران تعریف نمودیم تا راهکار های تئوری و عملکردی نیل به طراحی مبتنی بر جامعه را برای آنها تبیین کنیم ؛ با مردم گفتگو کردیم و نظرات آنها را منتقل و فرهنگ بصری و پارادایم شده آنها را نسبت به مغماری ارتقاء دادیم ؛ هبیتان را برای توسعه معماری مقرون به صرفه برای اقشار ضعیف جامعه توسعه دادیم و همچنان بهتر از گذشته در حال فعالیت و توسعه هستیم تا روزی معماری راهکاری عملی برای توسعه کیفی جامعه شود.

قرارگیری این ساختمان در کنار رودخانه Nervion فرانک گری بزرگ را به فکر انداخت که شمایل کلی این اثر را شبیه یک کشتی طراحی کند که روی آب این رودخانه شناور است. در دوره کارشناسی ارشد و دکترا مباحث مهندسی عمران کمی عمیقتر میشود و گرایشهای تخصصیتری تعریف شده است که در آنها افراد به طور خاص بر روی یک حوزه تمرکز میکنند. رشته معماری از جمله رشته های فنی است که ذیل بخش “علوم ساختمان” تعریف می شود. در تعریف ساده معماری منظر گفته می شود که این رشته، تلفیقی از مهندسی معماری و مهندسی شهرسازی است که به طراحی محیط باز می پردازد.

اگر بخواهیم واضح تر وظایف هر کدام را در مراحل ساختمان سازی بگوییم میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که فرآیند های مثل بادبند، ستون ها، اسکلت ساختمان، پی و غیره بر عهده مهندس عمران است اما کارهایی مثل دکوراسیون داخلی، پلان های طبقات، نمای ساختمان و … هر دو رشته مربوط به صنعت ساختمان سازی می شود اما هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند. این کشورها ازوما پیشرفته نیستند، اما کشورهایی هستند که برای توسعه اقتصاد ملی به توسعه املاک و مستغلات نیاز دارند. تعیین عمق گودبرداری بسیار مهم است و محاسبه عمقی که برای گودبرداری نیاز است یک کار مهندسی است و باید توسط متخصص این کار انجام شود. فرم، معنا و عملکرد سه مولفه مهم در معماری ایرانی- اسلامی هستند. در این نمایشگاه بیش از ۹۰۰ شرکت داخلی و نمایندگان شرکتهای خارجی، آخرین دستاوردهای حوزه صنعت ساختمان را به اشتراک میگذارند.

این روزها در اکثر کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، هدف های کلی و چارچوب تعاریف معماری منظر در مقیاس های مختلف بر ارتقای کیفیت فضاهای سبز، باز و محیط های طبیعی و خصوصا بر مدیریت جلوه های بصری و فرایندهای بوم شناسی تاکید می کند. قسمت هنری این رشته مربوط به مباحثی مثل پلان ها، طراحی، زیبا شناسی و نحوه زیبا کردن حجم ها است. در مهر ماه 1318 بنا به توصیه و حمایت اسماعیل مرآت وزیر فرهنگ وقت، دانشکده هنرهای زیبا به جای مدرسه کمال الملک و مدرسه ابتدا با سه شعبه معماری، نقاشی و مجسمه سازی در محل » هنرکده « . شاگردان کمال الملک اداره و تدریس در آنرا بر عهده گرفتند.

اتفاقی که در سال های گذشته با افزایش پروژه های موفق از طرف معماران منظر در حال توسعه است و شرایط کار را برای فعالیت این رشته، مساعدتر کرده است؛ به شکلی که شاهد حضور معماران منظر در پروژه های خصوصی یا عمومی به شکل دفاتر یا شرکت های مشاور می باشیم، اما از طرف دیگر برای تاثیرگذاری این حرفه در سطح شهر، نیاز به نوعی تغییر نگرش از طرف کارفرمایان پروژه های عمومی و شهری، خصوصا در سازمان هایی مثل سهرداری به طراحی منظر است. در معماری و شهرسازی گذشته این سرزمین، همیشه تعامل روشنی بین عرصه های باز و بسته وجود داشته است؛ به شکلی که منظر در نقش فضای باز، ارتباط مشخص و تعریف شده ای با ساختمان ها داشته است. نقش این تخصص در رشد و گسترش جنبه های توریستی، اجتماعی، اقتصادی و تفریحی در جوامع امروزی بر همه روشن است؛ به شکلی که انجمن ها و موسسات بین المللی گوناگونی با رویکرد ارتقای کیفی منظر در حوزه های طبیعی، اقدام به انتشار مقالات و کتاب های متنوعی کرده اند. مهندسان معماری مهندسانی هستند که در ساخت ساختمان تخصص دارند. معمار تجاری نوعی معمار است که در طراحی پروژه های ساختمانی مانند مغازه های خرده فروشی ، برج های اداری ، هتل ها ، موزه ها ، بیمارستان ها ، ساختمان های عمومی ، مراکز دولتی و سایر املاک غیر مسکونی تخصص دارد.

به این ترتیب، فعالیت فعلی معماری منظر، همچنان ضمن بهره مندی از سنت ها و تجربیات تمدن های کهن در پرداخت محیط و ساماندهی منظر از تجربیات و دانش نوین در حیطه های برنامه ریزی، طراحی، باغبانی، فناوری و مهندسی آب و خاک، بوم شناسی، تاسیسات زیرساخت، مواد و مصالح و غیره جهت توسعه محیط زندگی انسان از نظر کیفی و همچنین نگهداری از منابع طبیعی و ارزش های فرهنگی بهره می برد. دارا بودن از مهارت های تخصصی مثل طراحی و نقشه کشی با استفاده از نرم افزارهای جدید، آشنایی با تاریخ معماری ایران و جهان، آشنایی با اقلیم شناسی، آشنایی با جغرافیا، آشنایی با اقتصاد، داشتن آگاهی خوبی از اثرات اجتماعی و زیست محیطی پروژه ها، داشتن استعداد و ذوق هنری سبب می شود تا بعد از فارغ التحصیلی شغل مناسبی پیدا کنید و روز به روز با ارتقا شغلی مسئولیت های بیشتر و بزرگ تری را قبول کنید. ویژگی های این رشته سبب شده تا معماران منظر در کنار درک مفاهیم عمیق درباره خلق فضا، نیاز به آشنایی و استفاده از طیف گسترده ای از دانش های مربوط به رفتار انسان، مفاهیم هنری و تاریخی مربوط به فضاهای باز و طبیعی، دانش و علوم مربوط به طبیعت و مولفه های طبیعی و همچنین دانش مهندسی برای ایجاد و مدیریت منظر باشند.