سازه – الفبای عمران معماری سه بعدی

پله ها یک کارکرد دارند اما این عنصر در فضای عمومی اجراشده است. به طور کل فرایند ساخت یک سازه بسیار پیچیده، پر هزینه و نیازمند دقت و محاسبات صحیح است. انواع ساختمان از لحاظ کاربرد و اهمیت ساخت به گروه های مختلف ساختمان با اهمیت خیلی زیاد، ساختمان با اهمیت زیاد، ساختمان با اهمیت متوسط و ساختمان با اهمیت کم تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های مشخصی می باشند. سیاستگذاری های انجام شده طی سه دهه اخیر در بخش مسکن برای دولت ها عمدتا به یک نتیجه مشترک ختم شده است و آن نیز ناکامی در تامین مسکن برای اقشار هدف جامعه بوده است. به خصوص اگر زمان کافی در اختیار مهندس وجود نداشته باشد، نتیجه طراحی خیلی مطلوب نخواهد شد. سن بهره برداری: از زمان نصب انشعابات و امکان سکونت در آپارتمان آغاز میگردد.و معمولاً مبنای محاسبه آن تاریخ نصب کنتورهاست.

توالت، حمام و کمدهای عمومی که به طور معمول در یک فضای بدنسازی (اتاق ورزش) وجود دارد میتواند به تعداد کافی طراحی گردد. گروه مهندسی سازه دانشگاه تربیت مدرس، از بدو تأسیس در سال 1364 به عنوان یكی از قدیمیترین گروههای آموزشی دانشگاه، فعالیت خود را آغاز نمود و تاكنون توانسته است تعداد قابل توجهی فارغالتحصیل كارشناسیارشد و دكتری تحویل جوامع دانشگاهی و پژوهشگاهی و نیز جامعه مهندسی و حرفهای كشور دهد. دانشگاه های صنعتی شریف، امیرکبیر، دانشگاه تهران، علم و صنعت، تربیت مدرس و دیگر دانشگاه های سرتاسر کشور که رشته های مهندسی را تحت پوشش قرار می دهند. دوره کاردانی فنی سازه های پیش ساخته، بر پایه شناخت ویژگیها و خصوصیات عناصر و اجزای مهم ساختمانی و محدودیتهای فنی آن ها و آشنایی با شرایط محیطی و اقلیمی صورت می گیرد که در نهایت با تربیت قشری کاردان و ماهر در درک مسایل مهندسی و آشنایی به آنها، در کنار گروههای انجام دهنده کار قرار گرفته و به این ترتیب موجبات سرعت بخشی اجرای ساختمان و بهره وری بیشتر از زمان و سرمایه را سبب خواهد شد. ساختمان از بناهاى اطرافش ارتفاع بيشترى دارد بنابراين ديد وسيع ترى نسبت ساختمان های اطراف دارد.

این مشکل بیشتر خود را در طراحی های مهندسین کم تجربه نشان می دهد؛. توده گذاری و جانمایی فضاهای داخلی در ساختمان، به علت طراحی بهترین شرایط جذب نور، معمولا همه به صورتی تعیین می شود که خانه بالاترین جذب نور را داشته باشد، در طراحی ساختمان های شمالی این کار ساده تر است، معمولا سالن پذیرایی و در صورت امکان آشپزخانه مشرف به حیاط طراحی می شود و اتاق خواب ها با نور گیر، رنگ مناسب خانه و اتاق و تهویه طراحی می شوند. فصلنامه معماری و ساختمان به عنوان عضوی از جامعه معماری و شهرسازی کشورمان ، در طول سالیان متمادی انتشار خود ، تلاش نموده است تا منعکس کننده قسمتی از تحولات معماری ایران و جهان باشد و علاوه برانعکاس تلاش های فردی و گروهی متخصصین این رشته با ارائه چارچوب های فکری مشخص خود در قالب مقالات نظری سعی نموده است راه گشای مباحث دانشگاهی و حرفه ای مرتبط با موضوع هر شماره خودنیز باشد .این فصلنامه مفتخر است که به همت دست اندرکاران و مخاطبان خود ، امروزه به عنوان مرجعی قابل قبول در گستره ادبیات مکتوب معماری ، جایگاه مورد انتظار خویش را در سطح ملی به دست آورده است. از جمله نکات مثبت دیگر این شغل آن است که مهندسان تازه وارد به حرفه طراحی سازه بسیار زود رشد می کنند، چرا که در این حرفه مهندس ماهر از لحاظ جمعیت تعداد کمی دارند.

گچ کاری روشی سنتی تر است و امکان ایجاد طرح های زیبا روی سقف را ایجاد می کند. اگر مجری ساختمان پروانه اشتغال اجرا داشت، قطعا متوجه میشد که این سازه، سازهای نیست که بتواند بار سه طبقه اضافه را تحمل کند. دلیل استفاده از این چهارچوب ها مقاومت بالای آن ها است و این امکان را به سازنده می دهد تا بتواند ساختمان بلندتری بسازد. همانطور که در ابتدا نیز بیان کردیم اجرای ساختمان از جمله مواردی نیست که فرد با گذراندن یک دوره آموزشی جامع بتواند ادعا بکند که به صفر تا صد اجرای ساختمان مسلط است و دیگر نیاز به کسب تجربه ندارد. طراحی چنین ساختمان هایی دارای اصولی هستند که در این مطلب سعی داشتیم به طور جامع به معرفی این اصول بپردازیم. گذراندن یک دوره آموزشی جامع و البته مناسب مسیر را کوتاه تر و مدت زمان یادگیری را کاهش می دهد. در این مسیر نیز هزینه های گزاف و انرژی زیادی تلف می شود. مراحل ساخت ساختمان شامل گودبرداری، اجرای پی، اجرای ستون، اجرای سقف، دیوار چینی، اجرای کفسازی داخلی، اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی، اجرای نازک کاری بخش های مختلف، اجرای نمای بیرونی و اجرای محوطه می باشد.

در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ این مشاور با هدف مشاركت در پروژههای بزرگ در قالب EPCMو EPCFو EPCو MC نسبت به تجمیع کلیه سوابق و تجارب خود اقدام نمود و در حال حاضر دارای رتبه های مشاور در زمینه های مختلف میباشد. گردش عمودی بین طبقات: مانند پله های ارتباطی طبقات، آسانسورها، بالابرها، پله های فرار، پاگردها، شیب راه ها و موارد مشابه. این فرآیند، موجب می شود که ساختمان از نظر اجتماعی بیش از کالبد آن اهمیت پیدا کند و به دو صورت این کار را انجام می دهد: نخست به وسیله توصیف فضاها به مثابه الگوهای اجتماعی که در آن رفتارهایی مانند برخورد و اجتناب شکل می گیرد و دوم به وسیله توصیف و تشریح فرم های فیزیکی و سطوحی که از نظر فرهنگی یا زیبایی شناسی قابل بررسی هستند. سطح بنای ساختمان : اعضای مختلف مانند ستون ها و تیرها، باید طبق برنامه طراحی شده، جهت پشتیبانی از استحکام لازم برای حمل بار مرده و بار زنده که انتظار می رود در قسمت های مختلف سازه بصورت ایمن و به خوبی توزیع شوند، ایجاد شود. مهم ترین عوامل جهش ۲۶ درصدی هزینه نهاده های ساختمانی در بهار رشد سنگین حداقل دستمزد و افزایش قیمت سیمان بوده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کاهش فشار بر متقاضیان به دلیل افزایش هزینه های ساخت، وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی، پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن داده شده است تا سهم آورده متقاضیان حتی با افزایش هزینه های ساخت، بدون تغییر باقی بماند. کاهش زمان و هزینهی ساخت، عدم نیاز به تجهیزات خاص یا نیروی کار ماهر و تسهیل فرایند ساخت تنها برخی از مزایای تکنولوژیهای جدید مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند. فناوری این فرصت را برای افراد به وجود می آورد که در زمان ها و محیط های مناسب تری کار کنند. نورپردازی اتاق هم باید محیط زنده و پویایی را ایجاد کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت انجام هرگونه تخلف، شهرداری شما را ملزم به پرداخت جریمه نقدی می کند و اگر تخلف خیلی شدید باشد امکان باطل شدن پروانه ساخت یا دستور تخریب بخش تخلف شده ساختمان از طرف شهرداری وجود دارد. در دوره اجرای ساختمان های بتنی، بطور کلی، تخریب ساختمان و تجهیز کارگاه، گودبرداری و سازه نگهبان، فونداسیون و اسکلت، سفت کاری، نازک کاری و اجرای نما فیلمبرداری و بررسی خواهد شد.

گردش عمودی بین طبقات: مانند پله های ارتباطی طبقات، آسانسورها، بالابرها، پله های فرار، پاگردها، شیب راهها و موارد مشابه. ولی پروژه های ساختمانی بزرگتر و پیچیده تر به متخصصان حرفه ای نیاز دارد که در رشته های تخصصی آموزش دیده اند و معمولا توسط یک معمار هدایت و راهنمایی می شوند. این سبک در کلیسای جامع، قلعه های اروپایی قرون وسطی، شهرداری ها، مناطق مسکونی راهب، راهبه ها و خوابگاه های قرون وسطی به کرات دیده می شود. طراحی سازه پارچه ای با طراحی های معمول ساختمانی متفاوت می باشد. بهطور معمول میتونیم مواد فوق العاده قوی (استحکام بالا) بسازیم، اما شکل پذیری این مواد کم میشه و میتونیم مواد با شکل پذیری بالا بسازیم، اما استحکام کم میشه.

بازسازی قسمت هایی که به منظور مقام سازی و بالا بردن استحکام بنا انجام می گیرد. محاسبات این کار آنقدر مهم است که فقط مهندس سازه قادر به انجام آن است. لوله صنعتی نام دستهای از لولههای فلزی است که جهت انتقال انواع گازها، مایعات یا جامدات، بسته به نیاز صنایع مختلف به کار میرود. ساختمان سازی صنعتی روبه رشد در ایران است. ویژگی جذاب آن سقف منحنی سازه است که بازدیدکنندگان می توانند روی آن حرکت کرده و بالا بروند. در طول اعضایی که به عنوان تیرچههای سقف یا استادهای دیوار به کار میروند، سوراخهایی هستند که برای عبور و نصب تأسیسات تعبیه شدهاند. حال پس از اینکه سیستمهای موجود از فیلترهای سازه و معماری عبور کردند میبایست با توجه به کاربری، اقلیم و از همه مهمتر بودجه کارفرما، سیستم نهایی را پیشنهاد دهیم. رطوبت زدا و رطوبت زن را نیز می توان جهت تنظیم رطوبت در درون دستگاه هواساز نصب نمود. در این ساختمان ارائه میدهد ولی متاسفانه سازمان نظام مهندسی توان توقف ساختوساز را ندارد و قانون هم این اجازه را نداده است. برای دریافت پروانه ساخت و ساز نیاز به مدارک و مستندات و همچنین بررسی شرایط مختلف ساختمان است. جهت ساخت ساختمان های فلزی از تیر آهن یا بال پهن های تکی استفاده می شود.

ساختمان سازی از زمان های قدیم به عنوان یک صنعت به کار برده می شده که امروزه با توجه به ورود تکنولوژی به صنعت ساختمان سازی، زمان کوتاه تری جهت ساخت ساختمان در نظر گرفته می شود. به ساختمان های بزرگ و با ارزش قدیمی تر، عمارت گفته می شود. به گفته شاهدان ، مسوولان علاوه بر تخلیه ساختمان سه طبقه ، اقدام به تخلیه و ایمن سازی خانه های اطراف با قطع برق ، گاز و آب کرده اند. هر گونه اشتباه در انجام محاسبات برای گودبرداری نه تنها برای ساختمان و ساکنین آن در آینده، بلکه برای ساختمان های مجاور نیز خطرآفرین خواهد بود.

10. اثر عامل زمان و عوامل محیطی شامل پیر شدن مصالح و تغییر و تحول مشخصه های آنها در طول زمان. برخی از عوامل موثر كه منجر به كاهش عمر مفید ساختمان میشوند بشرح زیر میباشد كه با پیشگیری و جلوگیری از بروز این گونه خطاها و اصلاح فرآیندهای مربوطه، میتوان تاحدود قابل توجهی بر میزان عمر مفید ساختمان افزود. طراحی در این صنعت خود دارای دو زیر مجموعه روش طراحی و آیین نامه است. آمار مذكور نشان دهنده عمر كم و جوانمرگی ساختمان ها در كشور ایران و وجود فاصله زیاد با میانگین جهانی آن است. از دید طراحان همینطور که افراد بر روی فضا تاثیر می گذارند، محیط نیز بر آن ها تاثیر می گذارد. تعریف ساختمان شامل سازه ای که جهت سکونت، سرپناه یا کار ساخته شده و محیط را به بخش های بیرونی و دورنی تقسیم بندی می کند. قبل از اقدام به تهیه نقشه ابتدا باید مدارک زمین را به شهرداری بفرستید تا آنها را تایید و یک دستور تهیه نقشه برای شما تعیین کند که شما با توجه به آن موظف هستید نقشه خود را طراحی کنید. تصور کنید در حال قدم زدن در حومه شهرهای فرانسه هستید. در قرن 12 از فرانسه آغاز شد و تا قرن 16 به این نام شهرت یافت.

فیلم هشدار ریزش این ساختمان که در کانال اطلاع رسانی منتسب به شهرداری بابل هم انتشار یافت نشان می دهد که ساختمانی در بلوار جانبازان این شهر با ریزش دیوار پشتی در آستانه فرو ریختن قرار گرفته است. به گزارش خبرنگار ایرنا ، آژیر ریزش یک ساختمان سه طبقه در شهر بابل شامگاه پنجشنبه با انتشار فیلمی در فضای مجازی به صدا درآمد و مسوولان شهری را از دادستان گرفته تا شهردار به صحنه حادثه کشانده است. با توجه به این که ساختمان سازی در این منطقه بخش بزرگی از فضای سبز را از بین برده، آن ها تصمیم گرفتند در طراحی این ساختمان از اشکال طبیعی استفاده کنند.

سازمان آتشنشانی نظارت نهایی را انجام میدهد و وضعیت نامناسب فنی را اعلام میکند و میگوید تا زمانی که نواقص اصلاح نشود، از ساختمان بهرهبرداری صورت نگیرد. این موضوع بهویژه در ساختمانهایی که اسکلت فولادی دارند ضروری است. یکی از ویژگی های مثبت فولاد انعطاف پذیری آن است که سبب می شود برای مناطق زلزله خیز بسیار مفید واقع شود. اجرای سازه های فلزی نسبت بتنی بسیار سریع تر و ایمن تر انجام می شود چون این نوع سازه ها در کارخانه تولید شده و زیر نظر تیم کنترل کنترل کیفیت بوده اند. دیواره پیرامونی دهلیز آسانسور در تمام طبقات اداری به صورت دو جداره اجرا شده که مانع از آلودگی صوتی ناشی از صدای جابجایی آسانسور به داخل واحد می گردد بوده وکلیه فضاهای داخلی دارای دوربین مدار بسته UPS کلیه زیر ساخت تاسیسات ساختمان مجهز به برق اضطراری و نصب هستند. در این دوران تجلی ساخت و ساز به اوج خود رسید؛ بعضی پدر این نوع سبک ساختمانی را vitruvius که معمار معروفی است می دانند. این ساختمان مدتی پیش رتبه دوم را در بخش طراحی گروهی ساختمان های عمومی در دوازدهمین دوره جایزه معمار از آن خود کرده است. این وظیفه معمار است که ارتباط تصویری قوی را بین بخشهای ساختمان به وجود بیاورد.

دیوار چینی پایان مراحل سفت کاری است و بعد از آن وارد مراحل نازک کاری می شویم. اجرای ساختمان براساس آیین نامه مقررات ملی نظام مهندسی و دستورالعمل های شهرداری در تمامی مراحل اجرای کار بر عهده مجری ساختمان است. انواع سازه های ساختمانی شامل ساختمان های بتنی، ساختمان های فلزی، ساختمان های آجری، ساختمان های خشتی و گلی، ساختمان های چوبی و ساختمان های ترکیبی می باشد. ویژگی های آن شامل نقشه کشی دو بعدی و تبدیل سند است، بنابراین می توان آن را به راحتی به عنوان ابزار مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM) به کار برد. نورگیری ساختمان باید طبق اصول خاصی پیش رود مثلا برای طراحی پذیرایی دسترسی مستقیم به نور طبیعی است، و در طراحی مسکونی سعی می شود این مورد رعایت شود، اما برای قسمت های دیگر خانه مثل اتاق خواب ها باید میزان نور گیری بیش از حد نباشد؛ یکی از مشکلات نورگیری اتاق خوابها با پنجرههای بزرگ، کنترل دما و عایقبندی حرارتی ، است.ضمن اینکه بسیاری از افراد تمایلی ندارند اتاق خوابشان، پنجرههای خیلی بزرگ داشته باشد.

ساختمان در واقع سازه ای است که از مصالحی همچون آجر، سنگ، بتن، آهن و غیره ساخته می شود و میتواند فضا را به دو قسمت درون و بیرون تقسیم سایت 3darchitecture کند. ولی اتفاقی که به هنگام اجرای طرح به وجود می آید با معیارهای طرح همخوانی ندارد و یک مجری طرح بی صلاحیت به جای استفاده از مصالح خواسته شده در طرح، از مصالح بی کیفیت مثل تیرچه های پیش ساخته در کارگاه های غیر استاندارد، آهن متفرقه و بتن غیر استاندارد استفاده می کند. بعد از تکمیل مرحله آرماتوربندی فونداسیون نوبت به قالب بندی و سپس بتن ریزی میرسد. سپس پی ساختمان را با میلگردهای مش شده آرماتوربندی می کنند. آنها آیین نامه های خود را براساس ثروت و دارایی خود تنظیم می کنند، بنابراین این آیین نامه ها برای کشوری که درآمد سالانه پایینی دارد مناسب نیستند. 13. شرایط محیط نسبت به دوره طرح و اجرای آن مانند بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی به دلیل احداث سد در منطقه.

این مورد از مشهورترین سازه های بتنی جهان یک مجتمع مسکونی است که از 11 واحد تشکیل شده است. استاد پروفسـور هشیار نوشیـن، شخصیت معروف جهانی سازه های فضاکار، از ابتدای تاسیس شرکت، به عنـوان مشـاور عالـی و به طور اختـصاصی، با این شـرکت همکاری داشتـه اند. فرشید پورحاجت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به بروز حادثه ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: بهلحاظ فنی هنوز زود است که درباره این اتفاق ناگوار قضاوت کنیم، ضمن اینکه بهلحاظ قانونی نیز فعلاً چیزی مشخص نشده است. مسئلهای که امروز درباره این ساختمانها و بناها بسیار اهمیت دارد، مسئلهی استحکام ساختمان است. در این روش بجای استفاده از یک ضریب اطمینان شکسته شده که ضرایب جزئی اطمینان (Partical Safty factor) نامیده میشوند استفاده می شود.