سازههای اسکلتی: ۱. قاب ۲ معماری سه بعدی

مهندسین مشاور بهمبر نوین ساز: استفاده از کامپیوتر و پیرو آن نرم افزارهای مختلف، امری اجتناب ناپذیر در معماری امروز دنیاست که با ورودشان به دنیای علم، آموزش و حرفه، امکانات متنوع و جالب توجه ای را در عینیت بخشیدن به تصورات ذهنی طراح و هم چنین کنترل دقیق ساختمان و کاهش خطاهای احتمالی در هنگام ساخت ، فراهم ساخته اند. ولی بهطور کلی زمان اجرای سازههای فولادی در مقیاسهای بزرگ تا حدودی کوتاهتر از سازههای بتن آرمه و هزینههای سازههای بتن آرمه کمتر از سازههای فولادی است که هر سازندهای با توجه به شرایط و معیارهای خود تصمیمگیرنده اصلی است. اما در صورت انجام نشست باید با راهکارهای مختلف آن را متوقف کرد تا آسیبی به سازه وارد نشود. شرکت مهندسی و ساخت پارس سازه در تاریخ ۱۳۳۰/۱۱/۰۱ تحت نام “شرکت مقاطعه کاری مجم” و به شماره ثبت ۳۶۷۳ در زمینه فعالیت های راهسازی و سد سازی در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران به ثبت رسید و طی سال های متمادی در احداث راه های اصلی کشور از جمله تأمین آسفالت جاده کرج – چالوس، کرمان – بندر عباس، قزوین- زنجان و…

حال همانگونه در مبحث سازه های فلزی اشاره کردیم ضعف اصلی سازه های فلزی اتصالات جوشی آن می باشد که در روش پیچ ومهره این نقص برطرف می گردد . اتصالات اسکلت فلزی در ایران به وسیله ی جوش انجام می شود و در برخی کشور ها از پیچ ومهره استفاده می کنند. « سازههای بتنی سنگین هستند.» در پاسخ به این ایراد باید گفت: ابعاد بزرگ سازه تا جایی مورد پذیرش یک مهندس است که منجر به سنگینی بیش از حد سازه نشود و با توجه به آنکه بحث ما در مورد سازههای عادی کمتر از 6 طبقه است تفاوت وزن اسکلت نیز آنچنان نخواهد بود تا مهندس طراح را به سمت طراحی سازه فولادی بکشاند. آثار معماری میتوانند با ما صحبت کنند برخی ساختمانها، خیابانها و حتی شهرها با غرور، حرج و مرج را فریاد میزنند و برخی دیگر با آرامش، وقار، سخاوت و ملایمت با ما نجوا میکنند. برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با بازار کار مهندسی معماری برای خانم ها ، ادامه تحصیل در رشته معماری در خارج از کشور می توانید با مشاوران ” پاسخ با ما “ تماس بگیرید. این شرکت در سال 1390 همزمان با واردات محصول اقدام به راه اندازی خط تولید انواع پروفیل های مورد استفاده در سیستم درای وال نمود.که با این اقدام خود ضمن اشتغال زایی و کار آفرینی از خروج ارز به خارج از کشور نیز جلوگیری نمود.

سطوح شکل آزاد که در ابتدا برای صنایع خودروسازی و هوافضا توسعه یافته بود، اکنون در همه زمینه های طراحی مهندسی از محصولات کالاهای مصرفی گرفته تا کشتی ها و همچنین در معماری به طور گسترده مورد استفاده سایت 3darchitecture قرار می گیرد. آنها برای مسیرها، سیستم های ترافیکی را برنامه ریزی می کنند و اطمینان می دهند که مردم می توانند ایمن و بدون مشکل از مبدا به مقصد بروند. سازه فولادی سبک که به اختصار به آن سازه ( LSF) میگویند، یکی از سیستم های نوین ساختمانی می باشد که برای اجرای ساختمان های با طبقات محدود که معمولا تا 5 طبقه می باشد استفاده می شود و یکی از سیستم های مورد تایید می باشد. سازه های فلزی پوسته ای یا (Shell structure) نوع دیگر سازه فلزی یا فولادی بوده و به سازه هایی گفته می شود که در آن ها با استفاده از ورق های فولادی اقدام به ساخت پوسته یا جداره یک سازه می شود. چهارم، سازه خرپایی (Truss structure). از انواع دیگر سازه فلزی یا فولادی بوده که با اشاره به عنوان سازه فلزی معلق (Suspension structure)، پل های معلق یادآوری می گردند. در مقابل به کار بردن نماسازی فوقالعاده ساده و بدون خلاقیت نیز تأثیر مثبتی بر کارمندان و مخاطبین شما نخواهد داشت.

شکل ناپیوستگى را میتوان به دو گروه کلی خطی و غیر خطی تقسیم نمود. زمانیکه در جهت عمود بر تنش اعمالى قرار گیرند، یک ناپیوستگى خطی نسبت به غیر خطی شرایط بحرانی تری را ایجاد می کند، چرا که احتمال اشاعه و در نهایت تخریب آن بیشتر خواهدبود. ناپیوستگى هاى خطی طولی به مراتب بیش از پهنا دارند. در استاندارد 2800 ، آزمایشات اولتراسونیك و رادیوگرافى براى كنترل اتصالات جوشی قابهای خمشی ویژه اجباری شده است كه البته بسته به تشخیص مهندس ناظر در سایر حالات حتی در ساختمانهای معمولی نیز باید انجام گردد. این معماران متخصص در طراحی ساختمانهایی هستند که برای تعداد زیادی از کاربران ساختمان کاربردی و کاربردی بوده و در عین حال آرزو دارند مکانهای به یاد ماندنی یا حتی الهام بخش باشند. با این حال ، روشهای دیگری مانند سطوح گوردون یا سطوح Coons وجود دارد.

همچنین استین (۲۰۰۶) اظهار می­کند که یکی از مهمترین شرایط منفعلانه برای کنترل انرژی حرارتی خورشید استفاده از سایه­ بان ­های خارجی است. و از نظر وزن و صرفه جویی انرژی شرایط مناسبی جهت اجرا در ساختمانها بعنوان دیوار دارند . مشكل اصلی آسیب پذیرى لرزه ای ساختمانها حتی نمونه های جدید الاحداث در ایران ، عدم استفاده صحیح از دانش فنی در مراحل طراحی و اجرا می باشد. یکی از دلایل وجود این شکاف، عدم کفایت زیرساختهای لجستیکی در کشور و بهرهوری پایین شبکه موجود است. صنعت ساختمان سازی در ایران باید بتواند به حقوق هر دو گروه از شهروندان احترام بگذارد. فرض کنید به ازای هر بسته که تحویل مشتری میشد، پرداختی به راننده صورت میگرفت.

استحکام این سازه ها از طریق محاسبه بارهای خمشی وارد شده به سازه محاسبه می شود. د- حل و فصل اختلافات بین ارکان داخلی سازمانهای استان، یا بین سازمانهای استان با یکدیگر یا بین اعضای سازمانهای استان با سازمان خود از طریق داوری. سیفالهی افزود: تا زمانی که سازمانهای شهرداری در واحدهای استیجاری باشند، امکان اتصال از طریق فیبر نوری و راهاندازی اتوماسیون اداری وجود ندارد؛ بنابراین وقتی همهی واحدها در ساختمانهایی که به شهرداری تعلق دارد، فعالیت کنند؛ با ایجاد اتوماسیون اداری و اتصال از طریق فیبر نوری، بسیاری از کارها با سرعت بیشتری انجام میشود. وی افزودد: همه اقداماتی که در بخشهای مختلف شهرداری اصفهان به ویژه در معاونت شهرسازی و معماری در حال انجام است، برای الکترونیکی کردن فعالیتها و گسترش آن به دیگر دستگاهها و در نهایت در راستای ایجاد شهر هوشمند است. حال با این توضیحات اگر بخواهیم این نوع سازه ها را از نظر فنی و اقتصادی بررسی کنیم خواهیم دید که بدلیل استفاده از ورق های فولادی نورد شده سرد با اتصالات پیچ و مهره تهیه و اجرای آن مشکل بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نمی باشد ، بعلاوه از نظر عایق صوتی و حرارتی نیز در حد متوسط می باشد .

فرم قوسی این مدل از سازه فضاکار می تواند به صورت چلیک کامل یا ناقص باشد. این مدل از سازه فضاکار ظاهر بسیار زیبایی دارد ولی نسبت به انواع دیگر آن هزینه نسبتا بالاتری دارد اما عملکرد آن شبیه فرم های تخت سازه فضاکار می باشد. در این نوع طراحی استفاده از فضاها در هر واحد اقتصادیتر بوده و تغییرات احتمالی به سادگی انجام میپذیرد. این سازه ها می توانند اشکال مختلفی مانند شبکه دو لایه مسطح (FDLG) یا شبکه چند لایه مسطح، گنبد و یا هر شکل دیگری داشته باشند. خانه های بتونی را می توان از بتن ریخته گری، پانل های پیش ساخته یا اشکال عایق بندی شده بتونی ساخت که عایق بندی یکپارچه ای دارند. بهنظر نویسنده استفاده از سازههای بتن آرمه با توجه به مصرف بهمراتب پایینتر از فولاد (بهصورت میلگرد) هم از نظر سازهای و هم از نظر اقتصادی و هم از جنبه ملی بهمراتب مناسبتر و بهینهتر از سازههای فولادی است. درپی بروز این حادثه تمام بیمارستانهای اهواز و آبادان به حالت آماده باش درآمدند. فراموش نکنیم معیار چهارمی نیز در انتخاب وجود دارد؛ معیاری که 3 معیار هزینه، زمان و کیفیت را تحت سیطره خود قرار میدهد: فولاد بهعنوان یک سرمایه ملی مادهای است که ارزان به دست نمیآید و همانند نفت روزی تمام خواهد شد؛ مادهای که باید در صنایع ارزشمندتر و یا حداقل در سازههای خاص که نیاز به ظرافت خاصی دارند و پس از بررسیهای علمی برتری فولاد در آن محرز شده، مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد تا شاهد رشد اقتصادی در دیگر زمینههاباشیم.

اصولاً سازه در نظر گرفته شده در طرح بایستی همراه با حصول ایمنی كافی در امر ایستادگی در مقابل بارهای عادی و فوق العاده بوده و شرایط اقلیمی و دیدگاههای اقتصادی در انتخاب سازه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته مهم در خصوص مقاومت بالای ساختمان باید از مصالحی استفاده نمود که از نظر مقاوم بودن در درجه بالایی قرار داشته باشد. 1- مزایا : بدلیل امکان شکل پذیری آرماتور و بتن تازه و قالب ، اعضاء این سازه ها را می توان در مقاطع مختلف اجرا نمود . برای محاسبه نیروی زلزله در ساختمانها میتوان از شرایط مندرج در آئین نامه ۲۸۰۰ استفاده نمود. به این نحو که هر یک از معیارهای فضای باز، مؤلفه­های سازنده دلبستگی، بیشترین تأثیرگذاری خود را بر معیار فضای سبز؛ و پسازآن به ترتیب، بر معیارهای فضای بازی کودکان، پیاده­راه­ها، مبلمان شهری، مسیرهای سواره و در نهایت فضای نشستن، دارند. اگر به یک فضاکار توجه داشته باشید، خواهید دید که از قطعات زیادی ساخته شده است که به هر قطعه یک فریم گفته می شود. این سازه ها که از ورق گالوانیزه با عرض پروفیل متغیر(معمولا 89 تا 308 میلی متر) تولید می گردند، به عنوان جایگزین سازه های فلزی یا بتنی موجود یا هر نوع هایل دیگری است که در ساختمان سازی به کار برده می شود.

سازههای بتن آرمه در مقابل سازههای فولادی معمولاً نیاز به هزینه کمتر و زمان بیشتری برای ساخت دارد؛ در حالیکه سازههای فولادی ابتدا نیاز به سرمایه زیادی برای خرید آهن آلات دارد ولی در عوض شاهد سرعت اجرای بالاتری خواهیم بود. 5- مصالح سنگی و سیمان معمولاً آسان تر از سایر مصالح در دسترس می باشد . به همین دلیل است که باید قبل از طراحی معماری تمامی استرس ها را کاهش دهید تا خلاقیتتان تقویت شود. همچنین فضای سبز در بام ادامه یافته و بام به فضایی دلپذیر برای فعالیتهای ورزشی و تفریحی ساکنین تبدیل شده است. سازه ها برای نگهداری و یا انتقال نیرو و همچنین برای تحمل بارهای وارده ساخته می شوند.سازه مهندسی مجموعه ای از چند عضو متصل به هم میباشد. بدیهی است كه در یك طرح صحیح و منطقی هدف باید به حداقل رساندن اثرهای ناشی از همه عوامل فوق باشد. معماری پست مدرن، همه بُعدهای غیر قابل انعطاف سبک مدرن را دگردیس کرد. در زلزلههای با شدت متوسط، خسارتهای سازهای كم اهمیت بوده و مقدار خسارت وارده مختصر و قابل تعمیر است ولی سازه، در زلزلههای بزرگ و ویران كننده را میبایست بدون فروریختن ساختمان، لرزشها را تحمل نماید. صورت ظاهر ساختمان و آنچه که در برابر دید عموم قرار دارد، در واقع پر اهمیت ترین قسمت ساختمان در برابر عابران و سایر افراد غیر استفاده کننده از ساختمان است.

حفظ ساختار موجود در مقابل بارها و نیروهای وارد بر آن در پدیدههای طبیعت، مهمترین فلسفه وجودی سازه آنها است که در سازههای طبیعی از روشهای مختلفی برای مقابله با نیروهای خارجی تهدیدگر استفاده میشود. در این مقاله ، ضمن مروری بر عیبهای معمول جوشكاری در اجرای ساختمانهای فولادی، روشهای بازرسی و كنترل كیفیت جوش ارائه میگردد. برای تعیین زیر بنای مناسب ساختمانهای اداری، فضاهای نام بدره در ردیفهای مستقل جداول. ایجاد اتصال مناسب و تراز و توزیع مناسب بار سقف بر روی دیوار که این وظیفه بیشتر توسط کلاف یا شناژ های افقی ، تأمین می گردد . بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره ی پروفیل بدانید! ساختمانهاى فولادى بخش قابل توجهى از ساخت و ساز در ایران را تشكیل می دهند و یكی از مهمترین موضوعات در هر ساختمان فولادى بویژه از نقطه نظر مقاومت لرزه اى، كنترل جوشكارى آن میباشد.

این ساختمان شامل اتاق کارمندان و یک گاراژ است. یعنی ازنظر محفوظ بودن و پوشیدگی یک نظم منطقی بر معماری خانه حاکم بوده است. مفهوم کوییک کامرس امروزه در دنیا ترند شده و به نظر میرسد محدود به گروههای خاص کالایی، یعنی کالاهای پر مصرف مانند مواد غذایی و… به منظور سهولت در تردد ماشینها، طول و عرض ورودیها و خروجیهای پارکینگ بسیار مهم است. یکی دیگر از پروژه های مهم در دوره کارشانسی که به عنوان طرح 5 عنوان می شود طراحی پروژه مجتمع مسکونی است که باید طبق ظوابط نظام مهندسی طراحی شود. سازه فضاکار یک ساختار سه بعدی، سبک و شبیه خرپا می باشد که مانند میله های کوچک طراحی و به صورت دقیق بر اساس میزان فشاری که باید تحمل کنند، ساخته می شوند. 1- تجربه و مطالعات بعمل آمده بر روی زلزله های دهه های اخیر در نقاط مختلف دنیا این نتیجه را در برداشته است که علی رغم اینکه از نظر طراحی و محاسبات ، سازه های فلزی مطلوبتر و مقاوم تر از سازه های دیگر بنظر می رسند و لیکن در عمل بیشتر تخریب های ناشی از زلزله متوجه این نوع سازه ها بوده است و براساس این تحقیقات دلیل اصلی ضعف این نوع سازه ها در مقابل زلزله عدم اجرای صحیح اتصالات بوده است چرا که اجرای جوش در تمام اتصالات براساس محاسبات مربوط و رعایت آئین نامه اجرای جوش شامل انتخاب نوع باری ، آمپر مناسب ، شرایط آب و هوا و تخصص کافی جوشکاران ، مخصوصاً در مناطق محروم و کشورهای در حال توسعه تقریباً غیر ممکن بنظر می رسد و بر همین اساس اتصالات جوش را در سازه های فلزی باید بعنوان ضعف اصلی این نوع سازه ها به حساب آورد و راهکار برطرف نمودن این نقطه ضعف اساسی ، استقاده از پیچ و مهره در اتصالات این نوع سازه ها می باشد .

آیا میدانید چه مواردی در تلویزیون قابل تعمیر است؟ آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاری در طراحی محیط). حال با توجه به تعاریف ذکر شده مثل تمام مفاهیمی که در زندگی وجود دارد، اگر به دنبال تعریفی برای آن مفهوم باشیم، این تعریف باید کامل باشد با توجه به این که در عصر حاضر، عدم قطعیت در مباحث علوم پایه و نظریه نسبیت توسط فیزیک دانان نمیتوانیم برای بسیاری از مفاهیم، تعاریفی جامع و کامل داشته باشیم، چون این مفاهیم از فیلتر ذهن افراد مختلف می گذرد بنابراین تعاریف متعددی وجود دارد. بههر حال همهی این وجوه با همدیگر تلائم و سنخیت داشته است و نمیتوان با ذکر یک عامل بقیهی عوامل را نفی کرد. رشته های مهندسی مانند عمران و معماری هر دو به ساخت و ساز و مربوط می شوند اما با این حال رشته معماری تفاروت بسیار زیادی با رشته معندسی عمران دارد و که در ادامه می توانید این تفاوت را بشناسید. درسازههای بتن آرمه مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی وجود دارد، اما درسازههای فولادی درصورتیکه تمهیدات ایمنی لازم در آنها صورت نپذیرد در چند دقیقه ابتدایی حریق، شاهد تخریبهای بسیار سریع و غیرقابل جبران خواهیم بود که این مورد نیز مزیتی بسیار ارزشمند برای سازههای بتن آرمه به حساب میآید.

دفتر مرکزی در بالا ترین طبقه ساختمان بین المللی کیانلیما در پکن قرار گرفته است. زمان کاری مهندس عمران معمولا بین دفتر کار و محل پروژه تقسیم می شود. مثلاً جایی همانند آشپزخانه یا غذاخوری که ممکن است در مواقعی دارای ازدحام باشد یا بوی زیادی از غذاهای مختلف در آن وجود داشته باشد در کنار دفتر مدیریت یا یک اتاق کنفرانس که فضایی رسمی و مهم است، قرار نمیگیرد. مهندسان دارای مدرک تحصیلی در رشته های هفت گانه عمران، معماری ،تأسیسات برقی ، تأسیسات مکانیکی ، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک می توانند به عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان در آیند. چنانچه بیمه گذار ارزش ساخت اقلام مورد بیمه را به ارزش جایگزینی نوی مشابه همچنین بیمه کند درصورت بروز خسارت کلی به علت اصل غرامت از اصول بیمه، قیمت واقعی مورد بیمه (با احتساب عمر کارکرد) به بیمه گذار پرداخت می شود. طراحی مناسب برای فضای داخلی ساختمان های اداری باعث بالا رفتن عملکرد کارکنان می شود که اگر طراحی داخلی به خوبی انجام نشود و رفاه و سلامتی کارکنان آن مورد توجه قرار نگیرد می تواند بر روی روحیه افراد تاثیر منفی گذاشته شود . دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار، نظارت، میزان حق الزحمه و نحوه دریافت و پرداخت آن و همچنین رفع اختلاف نظر بین ناظر و مجری، توسط وزارت مسکن و شهرسازی استان تهیه و ابلاغ خواهد شد.

در این رابطه سازه به انواع زیر مشخص میشود. جالب است که بدانید طراحی ساختمان خلاقانه باعث ایجاد خلاقیت در کارکنان ساکن در آن ساختمان نیز می شود. فوندانسیون – فوندانسیون، قسمت پایینی ساختمان است که وزن کل سازه را به زمین منتقل می کند. دهها سال است که بحث و اختلاف سلیقه در بین ساختمان سازان و مهندسین سازه در انتخاب و برتری سازه های فولادی و بتنی نسبت به یکدیگر باعث گردیده که این سئوال و ابهام همواره ذهن متخصصین و حتی مردم عادی رابه خود جلب نماید و بهمین دلیل کارفرمایان و سازندگان بعضاً تا آخرین لحظات قبل از طراحی سازه خود در انتخاب نوع سازه با تردید مواجه شوند .

هنگام انتخاب روش مناسب تقویت با توجه به اینکه نشست در خاک زیر پی و غیره رخ داده است، بسیار مهم است، زیرا در صورت صحیح نبودن علت نشست، تمام راه حل ها و روش های مقاوم سازی و اصلاح ساختمان بی فایده خواهد بود و راه حل نشست ایجاد شده کارساز نخواهد بود. محوطه سازی مشاغل زیادی را شامل می شود ؛ تکنسین های نصب ، ساخت سازه های باغی ، متخصصین کاشتن گل ، درختچه ، چمن و پیرایش درختان ، طراحی باغ ها ، آبنما و چشمه ها ( منظره آبی) عناصر غیرزنده مانند زهکشی ، سیستم آبیاری هوشمند ،نصب سیستم های آبپاش همه این ها زیرشاخه های محوطه سازی به شمار می آیند. از رایج ترین سازه های فلزی، نوع قابی بوده که میتوانیم آن ها را به همه ی سازه هایی که اسکلت آن ها از پروفیل های آی (I) شکل فولادی ساخته شده اند نسبت دهیم. خیابان زرتشت به عنوان یکی از خیابانهای اصلی مرکز شهر و موازی با خیابان فاطمی بوده که بافت غالب آن را بناهای اداری مسکونی تشکیل می دهد. در برخی از موارد از سقف های فولادی با عنوان عرشه ی فولادی نیز جهت سازه های فلزی قابی استفاده می گردد که با توجه به بودجه و طراحی سازه صورت می پذیرد.