نمونه هایی از سبک معماری ایرانی در جهان معماری سه بعدی

در اثبات این مدعا همین بس که صفت بکار رفته در هر سه ترکیب، داخلی است و این بدان معناست که در هر سه رشته به بعدی از ابعاد چهارگانه در معماری می پردازیم که ما از این بعد چهارم تحت عنوان کلی فضای داخلی یاد می کنیم. د- ارایه خدمات مهندسی طراحی، اجرا و نظارت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که مسوولیت بررسی یا تایید نقشه و یا امور مربوط به کنترل ساختمان آن پروژه را نیز بر عهده دارند. امروزه تقریبا اکثر مشاغل به نحوی درگیر نرم افزارها و این جزئی لاینفک از هر تخصص و حرفه است. اگرچه طراحی داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می گیرد، اما از آنجا که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی ساختمان ها و زندگی روزمره می باشد، شناخت الفبای طراحی داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده و کاربردی، یک ضرورت محسوب می شود و این هدفیست که موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس در صدد دستیابی به آن است تا در نهایت دانش آموختگان این رشته به عنوان نیروهایی کارآمد تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی در کشور داشته باشید.

وظایف طراح معماری داخلی بسیار گسترده است. از آنجایی که ساختمان های قدیمی در زمانی ساخته شده اند که هنوز استفاده از یکسری تجهیزات در ساختمان های روی بورس نبود بسیار بی امکانات بوده و به همین دلیل با نوسازی و بازسازی آن ها می توان از این موارد در ساختمان استفاده کرد. در یک دفتر در شمال تهران، ما برای کاری که مثلا ۵ میلیون تومان هزینه نهایی داشت (۳-۴ روز برای دفتر وقت می گرفت)، از مشتری حدود ۲۸ میلیون هزینه دریافت می کردیم و جایی هم کار کرده ام که مثلا همان کار یا کار مشابه را با ۱۰-۱۲ میلیون انجام می دادند. طراحی پایدار، اکنون یک ترند و حتی روش مطلوب برای تفکر و ساخت و ساز است که در سال های آینده گسترش زیادی را تجربه خواهد کرد.

همانطور که در موجزترین تعریفی که از معماری سراغ داریم، این هنر را هنر سازماندهی فضا می دانند اما حتی اگر از تعریف هم بگذریم می توان به راحتی به درک این نکته رسید که فضای معماری از این جهت فضایی ملموستر از دیگر هنر هاست که فضای مورد بحث در آن، برخلاف مثلا فضای موسیقیایی که فضایی کاملا انتزاعی است، بیشتر همچون مجسمه سازی و پیکره تراشی که به سه بعد یعنی طول و عرض و ارتفاع می پردازد، با فضایی عینی سر و کار دارد. بعد چهارم فضای معماری دقیا همان محور مورد بحث ما در تعریف رشته های مرتبط با آن است، و برای ما توصیف این بعد از اصطلاح داخل استفاده میکنیم. در حقیقت مصریان علاقه به تزئین خانه با نقاشی و مجسمه داشتند. طراح داخلی که خود یک شرکت مستقل راه اندازی می کند، درآمدش به میزان فعالیت و تعداد سفارشاتی که از مشتریان می گیرد، وابسته است. آمریکا – میزان متوسط درآمد سالانه در سال ۲۰۱۰ برای طراح داخلی، ۴۶.۲۸۰ دلار (متوسط درآمد همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۴۷.۶۰۰ دلار بوده است. در هنر معماری و هنر های وابسته به آن که آنها را در قالب ترکیباتی همچوم معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخای می شناسیم، این بعد چهارم نقش بسیار بنیادی ایفا می کند.

معماری داخلی شامل طراحی فضای داخل یک ساختمان بر اساس چارچوب ها و استانداردهای موجود سایت 3darchitecture می باشد. در ادامه به تاریخچه محبوب ترین سبک های طراحی ساختمان می پردازیم. با توجه به زندگی پرتلاطم و شلوغ امروزی و آپارتماننشینی مردم، ممکن است روزانه شاهد اختلافات شخصی و جمعی زیادی بین افراد در این مجتمع مسکونی باشیم لذا آشنایی با حقوق متقابل افراد در ساختمان میتواند در پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات حقوقی در ساختمان مؤثر باشد. او ممکن است یک ساختمان را بازسازی کند، طراحی معماری یک خانه یا محل کار را تنظیم کند یا حتی در خرید وسایل منزل مشارکت نمایند. در ادامه، جزئیات و عناصر لازم برای انجام دیزاین و دکوراسیون داخلی منزل 250 متری را خواهید یافت! بهتر است که طراحی اتاق خواب ها همسو با طراحی بقیه ی منزل باشد و در متضاد آن نباشد. رنگ های اصلی زرد، قرمز و آبی در صورتی که در خالص ترین حالت خود باشند. بَستو: تاق یا گنبدی مازهدار که خیز چَفد آن بسیار زیاد باشد. خیلی از افراد تصور میکنند که با داشتن وسایل گران قیمت یا صرف هزینههای زیاد میتوانند فضای مدرنی را در خانه به وجود بیاورند و خود را بی نیاز از طراحی داخلی میدانند.

طراح معماری داخلی می داند چگونه می توان از کوچکترین فضاها بهترین استفاده ها را کرد. نصب جی ار سی بسیار ساده بوده و سرعت نصب بالا می رود. در مجموع ذات طبیعی سنگ های ساختمانی و تولید بسیار کم کربن در فرآیند استخراج تا فرآوری و نصب آن ها، نقش به سزایی در حفظ محیط زیست دارد. دکوراسیون داخلی به معنای آراستن فضاهای مختلف می باشد که در این مسیر، متریال های مختلفی استفاده می گردد که از آن جمله می توان به مبلمان، پرده، فرش، تابلو و غیره اشاره کرد. • مهارت مدیریت پروژه – برای کنترل و مدیریت عوامل مختلف از جمله دوزنده و نصاب پرده ها، نصاب کف پوش، نصاب در، پنجره و… برای اینکه بدانید چطور مهندس عمران شویم، باید بدانیم کار مهندس عمران یا civil engineer چیست. حقوق ماهانه یک مهندس عمران با توجه به افزایش سابقه کاری و دیگر شرایط، تا 6 میلیون تومان هم می توان در نظر گرفت.

جامعه طراحان داخلی آمریکا(ASID) طراح داخلی را چنین تعریف میکند: «متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی، با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزشهای رسمی کسب کرده است.» رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می پردازد.معماری داخلی ” آفرینش فضا ” است. مطابق آنچه در ویکی پدیای فارسی می خوانیم: طراح داخلی کسی است که چنین پروژههایی را انجام دهد. در گنبدهای دو پوسته پیوسته فاصله میان آهیانه و خود گنبد بسیار کم و در حد است. به عنوان مثال ، کلیسای جامع رومانی دارای دیوارهای پیوسته بسیار ضخیم بود که حجم زیادی از فضا را اشغال کرده و فضای داخلی کوچک و کم نور ایجاد می کرد. همانطور که می دانید، بازار کار مهندسی معماری هم مانند سایر رشته های دیگر در کشور، تقریبا اشباع شده است. تپه هگمتانه در مرکز شهر همدان واقع شده است. تعامل شغلی این گروه بیشتر با گرافیست ها، مهندس های معماری و کسانی است که کار های عمرانی انجام میدهند. از ویژگی های مهم و جالب توجه این سازه سقف منحنی آن می باشد که بازدیدکنندگان می توانند روی آن راه رفته و بالا و پایین بروند.

برای مثال در طرح کلی یک ساختمان فضای اتاق ها، آشپزخانه و غیره مشخص می شود اما در طراحی داخلی، نحوه به کارگیری عناصر فیزیکی و منابع موجود با توجه به شرایط محیط زندگی افراد آن ساختمان، مورد توجه قرار می گیرد و تعیین این موضوع توسط معمار داخلی انجام می شود. در کاربری اداری، به همین ترتیب کاربری های تجاری، خدماتی، نمایشگاهی و موارد مشابهی که غالبا تفکیک زیر فضاهایشان با استفاده از مولفه کف و سقف و دیوار ها صورت می پذیرد، در حوزه عمل رشته معماری داخلی است. دکوراتور باید تا حدودی آشنا به طراحی داخلی و نیز معماری داخلی باشد زیرا همانطور که گفته شد این سه رشته هر چند تخصص های خودشان را میطلبند، لیکن تا حدودی وجوه اشتراک خود را هم دارند، چرا که حداقل اشتراک این سه، بحث پیرامون فضای داخلی و یا همان بعد چهارم است. پیش از تعریف و تشریح این سه مقوله آموزشی یعنی معماری داخلی، طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی، ابتدا لازم می دانم بحث را از توصیف واژه فضا آغاز کنم، آن هم به این سبب که اصولا هر حرکت و هنری برای شکلگیری و حتی پیش از آن، نیاز به درکی از مفهوم فضا دارد چه این فضا انتزاعی باشد و چه عینی و ملموس.

گوتیک شعلهسان که بیش از اندازه تزئینی و پیچیده بود، راه را برای شکل گرفتن الگوهای رنسانس فرانسه در قرن ۱۶ باز کرد که سعی در احیای شیوههای کلاسیک داشت.برج باتر در سمت راست کلیسای روآن، نمونه ای از گوتیک شعله سانمشخصهی بارز سبک گوتیک عمودی در انگلیس، فراوانی خطهای عمودی در آذین پنجرهها و بزرگتر شدن پنجرهها بود. طراح معماری داخلی می تواند کار خود را با تبلیغی مختصر از طریق آگهی شروع کند ولی بهتر است پیش از آن، مدتی را در یک شرکت معماری داخلی به عنوان کارآموز کار کند تا نمونه کار داشته باشد و تجربه لازم را کسب کند.

در انگلیس هم این دوران با بزرگتر شدن پنجره ها و استفاده از آذین های عمودی در پنجره ها همراه بود. پیشرفت انسان در زمینه درک هنری ، همراه با پیشرفت علم و راه یافتن مفهوم زمان در معماری ، هر دو هنر را به سوی نوعی انتزاعی تر و ساده تر و احیانا نخبه گراتر می کشاند؛ البته در این مقاله قصد بررسی خصوصیات معماری و مجسمه سازی دوره مدرن را نداریم. بدين ترتيب كه با تغيير در آرايش المان ها مي توان بافتار جديد ايجاد كرد و بديهي است كه كارآيي هر بافتار بايد در مقايسه با بافتارهاي ديگر سنجيده شود. همچنین سایر تولید کنندگان و شرکت های فنی مهندسی و تامین کنندگان کالا نیز میتوانند با ما در ارتباط باشند تا خدمات آنها ارزیابی و در صورت دریافت پروژه های مرتبط با خدماتشان پروژه های مربوطه به آنها لینک شود. آشپزخانه مدل جزیره ای یکی از ایده های جدید و زیبایی است که می توانید از آن برای طراحی آشپزخانه ی خود استفاده نمایید.در این نوع طراحی یک میز به عنوان مرکز و قلب آشپز خانه در وسط آن قرار می گیرد. شاهکار معماری گوتیک فرانسه، کلیسای نتردام از مکان های دیدنی پاریس در جزیره سیته در میانه رود سن در قلب پاریس قرار دارد .

شهری آرام و زیبا که بر روی خط ساحلی الجرو (Algarve) در جنوب پرتغال واقع شده است. معماری ، تعریف معماری یا بررسی ابعاد مختلف آن، موضوعاتی است که پرداختن به آن در یک مطلب سخت و ناممکن به نظر میرسد. به همین دلیل می توان مشاهده نمود که در قسمت های مختلف این دفتر کار به جای طراحی اتاق جلسه طراحی فضاهایی تیمی به عنوان فضای طوفان فکری صورت گرفته است . معماری کلی یک ساختمان و معماری داخلی آن دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند برای مثال طراحی و معماری یک ساختمان و نمای بیرونی آن ممکن است برای سال ها بدون تغییر باقی بماند اما طراحی داخلی آن با توجه به شرایط زمانی، فرهنگی و کاربری دچار تغییرو تحول گردد و مرتباً بازسازی شود و این هنر معمار یا طراح داخلی است که نیازهای روز را با توجه به سبک زندگی ساکنین درک کرده و در طراحی داخلی آن ها را مورد توجه قرار می دهد. استخدام طراح داخلی به شکلهای مختلفی امکان پذیر است. زیبایی شگفت انگیزی از معماری ایران را می توان در مسجد شیخ لطف الله اصفهان دید که این بنا از معروفترین مساجد دنیا از نظر معماری به شمار میرود، این مسجد بین سالهای 1602 تا 1619 و به دستور شاه عباس صفوی بنا شد.

نبشی، پروفیلی است که سطح مقطع آن بصورت دو ضلع عمود برهم بوده و یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود که به صورت مرکب و تنها در پروژه های عمرانی، ساختمانی و صنعتی استفاده می شود. در انتخاب صندلی ملاقات کنندگان باید دقت کرد که راحتی را به مدت چند ساعت برای افراد فراهم سازد و از نظر ابعاد و کیفیت مناسب باشد. هم چنین رنگ طوسی رنگی خنثی است که می توانید با رنگ های دیگر ترکیب نمایید. این سازه ها با کمک تیر های فولادی مثلثی شکل و با متصل شدن مفصلی به تکیهگاه ها نیرو های وارده بر سازه را به زمین منتقل می نماید. زمین شناسی مانند غارها و کوه ها و … وقتی این محدوده از نظر زمانی و مکانی تا حدی وسیعتر میشود، سبک نامیده میشود و اگر در بازهی زمانی وسیعی از تاریخ و پهنهی گستردهای از زمین مورد استفاده قرار گیرد، در زبان ما سنت اجتماعی نامیده میشود. در ابتدا بهعنوان خانهای ییلاقی استفاده میشد، ولی حالا به موزهای کوچک از عکسها و یادگاریهایی از تاریخچه آن تبدیل شده است. همچنین می تواند به صورت مستقل کارکرده و یا به صورت پروژه ای با شرکت های طراحی قرارداد ببندد.

آنها با فروشندگان لوازم مورد نیاز معماری نیز در ارتباط خواهند بود. طی دو مرتبه یکبار در سال ۱۳۸۳ و بار دیگر در سال ۱۳۸۷ شرکت نگین کیش تبدیل قرارداد استیجاری به قرارداد قطعی زمین موضوع قرارداد را از سازمان درخواست می نماید که در هر دو مرتبه موضوع در کمیسیون اقتصادی و ارزشیابی زمین مطرح و با درخواست ایشان به صورت پرداخت ۲۰ درصد نقد و الباقی به صورت اقساط موافقت می گردد. آنهایی که نمی خواهند در طراحی داخلی تحصیل کنند، ولی به شغل طراحی داخلی علاقه دارند، می توانند این دوره ها را بگذرانند. سردابه و دروازهی غربی این بنا، قدیمیترین بخشهای آن به حساب میآیند و از کلیسای رمانسکی باقی ماندهاند که بیشتر قسمتهای آن در آتشسوزی سال ۱۱۹۴ ویران شد و در نتیجه، کلیسایی که امروزه میبینید را بر روی خرابههای آن تأسیس کردند. این یک سبک مذهبی و در خدمت کلیساها بوده است. در یک جمله، طراحی داخلی هنر و دانش درک رفتار اسنانهاست جهت ایجاد فضاهای کاربردی با حداکثر بازدهی در داخل ساختمانهایی که معماران طراحی کرده اند. اما در میان همه هنرها، معماری به شکل ملموس تری به مقوله فضا مرتبط است. به طورکلی سبک های معماری ایرانی به دو دسته دوره پیش از اسلام و دوره پس از اسلام تقسیم میشود.

آنها نیازهای کارفرما را تفسیر میکنند، محل ساختمان و محیط اطراف را تجزیه و تحلیل میکنند، بودجه را در نظر میگیرند و طرحی را در این پارامترها خلق میکنند. چه کسانی در رشته دکوراسیون داخلی موفق تر می شوند؟ به طور کلی، هرگونه حرکتی در جهت زیباتر جلوه دادن فضای داخلی از طریق چیدمان وسایل، مبلمان و عناصر تزئینی با در نظر گرفتن نقش و کارکردشان، مرتبط با رشته دکوراسیون داخلی است. هم چنین اگر دیوار ها از این رنگ برخوردار نبود می توانید از مبلمان های رنگ گرم مانند قرمز و نارنجی استفاده نمایید. انتخاب لوازم اصلی و رنگ و کاشی دیوار ها و همچنین مبلمان مورد نظر شما برای چینش فضا همگی از آیتم های تشکیل دهنده ی آشپزخانه ی شما می باشند. شاید بتوان گفت طراحی داخلی داخلی کاربردی ترین هنری است که بشر به خود شناخته، چرا که وظیفه طراح داخلی، برخلاف نقاش، خلق یک اثر هنری نیست که صرفا از منظر زیبایی شناسی قابل نقد باشد، همچنین بر خلاف صنعت کار و یا حتی مخترع، ساخت محصولی که فقط عملکرد و کارایی آن مد نظر باشد، نیز نبوده، بلکه دشوارتر و ظریفتر از آنهاست. طراح داخلی باید ازخلاقیت خود در تطبیق مناسب ویژگی های کاربا نیاز مشتری استفاده کند.

• مهارت عالی در سازماندهی – در شغل طراحی داخلی عوامل زیادی دخیل هستند که باید مد نظر قرار بگیرند تا کار به خوبی انجام شود. بنابراین خانههایی با حیاطهای بزرگ و دلباز به خاطرهها سپردهشده و فقط نوستالژی دلنواز آن است که گاهی ذهن خسته این مردم مدرن نشین را نوازش میدهد. اگر اتاق کوچکی دارید و می خواهید بزرگ تر جلوه کند می توانید از رنگ های روشن استفاده نمایید. اما باید دقت کنید که اگر آشپزخانه ی کوچکی دارید از رنگ های روشن برای طراحی آشپزخانه ی خود استفاده نمایید. از سوی دیگر، بارهای جانبی به وسیله مقاومت کششی قطری ایجاد شده در جان دیوار تحمل می شود که این کار مانند میدان های کششی ایجاد شده در تیر ورق ها است. متداولترین منسوجات در سبک هندی از جنس ابریشم و پنبه هستند که روی آنها نقش و نگار سنتی هندی مانند الگوی پیزلی و تمهای الهامگرفته از طبیعت و نقوش ماندالا ترسیم میشود. این موضوع به نظر کارفرما وابسته است که تقاضای چه حجم از تغییرات را برای ساختمان داشته باشد. توجه به سلیقه کارفرما در حین طراحی فضاهای داخلی سبب ایجاد رضایت کامل پس از تحویل پروژه در حیطه شغلی معماران داخلی خواهد بود.

در دوران صفویه، شبکه های کاروانسراها در کشور ساخته شد تا حمل و نقل آسان تر صورت بگیرد و تجارت افزایش یابد. نمای مدرن از قدیم تا اکنون در کشورمان از جایگاه خاصی بهره مند بوده و با توسعه علوم و دستاورد ها در زمینه متریال و جنس مصالح ساختمانی شیوه های جدیدی در جهان معماری شاهد هستیم .نمای مدرن از جمله شیوه هایی است که از نوآوری ها و خلاقیت های معماران بهره میگیرد.نمای مدرن از قائده و قانون خاصی تبعبت نمیکند بلکه استفاده صحیح از مصالح و ترکیب به جای فرم و رنگ است. کاخ فیروزآباد را بزرگترین بنای سنگ لاشهای احداث شده در ایران میدانند. درواقع می توان گفت که در خصوص میزان درآمد طراح داخلی در ایران آمار درستی در دسترس نمی باشد. انگلستان – میزان متوسط درآمد سالانه طراح داخلی برای افراد تازه کار بین ۲۳.۰۰۰ تا ۳۱.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه ۴۱.۰۰۰ دلار و برای طراحان ارشد بیش از ۶۸.۰۰۰ دلار می باشد. رمان «اتاقی با منظره» فورستر که در فلورانس در کلیسای سانتا کروچه بدون بادکر کاملاً گم شده بود نیز کاملاً گیج شده بود تا اینکه «جذابیت گستاخانه ایتالیا بر او تأثیر گذاشت و او دیگر اطلاعاتی را طلب نکرد، فقط شروع به شادی کرد».