کلیسای جامع گوتیک؛ شاهکار معماری قرون وسطی معماری سه بعدی

صندلی ها، تاج تخت ها و کابینت ها همراه با قوس بوده و پایه ها با انتهای مارپیچ بوده اند و لوازم خانه با پارچه های سنگین از رنگ های تیره و غنی تشکیل می شدند. رنگ گوتیک- با معماری باشکوه و مبلمان سنگین، سبک گوتیک خود را به سمت رنگ های غنی و تیره می برد. به کار بردن ژاکت های بتنی یا پوشش هایی از نوع بتن آرمه، شیوه سنتی مقاوم سازی سازه های بتنی است که موجب افزایش سختی و شکل پذیری و هم چنین تقویت سازه های بتنی می شود.افزایش ابعاد مقاطع و بار مرده سازه بتنی از نقاط ضعف این شیوه به حساب می آیند.

طراحی گوتیک یک سبک عمودی بود که از طریق قوس های بلند معرفی می شد و همانطور که پنجره ها بزرگ و بزرگ تر می شدند نور هم یک نقش بزرگ تر در دکوراسیون گوتیک بازی می کرد. منشا شروع بناها با سبک گوتیک از شمال فرانسه بود. سبک معماری رنسانس از اوایل قرن 14 در شهر فلورانس ایتالیا شروع شد. برای شروع این مسیر میتوانید از مجموعه فیلمهای آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید. این مجموعه در اواخر دهۀ 1340 ش/ 1960 م پیریزی شد، ولی تکمیل آن به طول انجامید و در اواسط دهۀ 1350 ش به بهرهبرداری رسید. این سبک تقریبا از سال 1520 و 1530 ترویج یافت و تا اواخر قرن 16 میلادی در ایتالیا ادامه داشت. استاری موست متعلق به قرن ۱۶ میلادی. سبک گوتیک در زمان قرون وسطی و در اروپای غربی و مرکزی ترویج یافت و از قرن 12 تا اواخر قرن 16 میلادی ادامه پیدا کرد. در نیمهی اول قرن سیزدهم پنجرههای سبک معماری گوتیک بزرگترین پنجرههایی بودند که ساخته میشدند. زمانی که سبک جدید معماری گوتیک در ایتالیا و در رنسانس دیده شد، هنرمندان و به خصوص نویسندگان در نگاه اول این سبک را زیبا نیافتند.

این کلیسا یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بناهای عصر گوتیک محسوب می گردد. سیر تکاملی از آغازین تا پسین را می توان در کلیساهای ساخته شده در قرون وسطی به وضوح مشاهده نمود. نمای ساختمان موزهی المپیک و پارالمپیک آمریکا که با الهام از حرکات بدن یک پرتابگر دیسک طراحی شده است و چندی پیش افتتاح شد، متشکل از ۹ هزار پنل است که هر یک ابعاد و شکلی منحصربهفرد دارند. بی شک سبک باروک سبکی، بسیار مجلل و شکوهمند، پر عظمت، بیمانند و چشمگیر و نمادی از عظمت و اقتدار است که باعث میشود هر بیننده ای مجذوب آن شده و به این سبک علاقه مندشود.

از همین رو به سبک این گونه کلیساها گوتیک آغازین انگلیسی میگویند. با توجه به مطالب گفته شده، می توان نتیجه گرفت که انتخاب اسم برای مجتمع مسکونی و یا هر گونه ساختمان دیگری از جمله ساختمان های تجاری، اداری و … از جمله ی این موارد می توان به استفاده از رنگ هایی که نشان دهنده ی فرهنگ بومی این کشور می باشد در طراحی داخلی فضاها اشاره نمود . البته از رنگ های کمرنگ تر در آنها بیشتر استفاده میشد تا نور را به خوبی از خود عبور دهند. مهندسین سازه میتوانند از نرم افزارهای مهندسی عمران همانند Etabs، SAP2000، Safe موار دیگر برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف سازه استفاده کنند. هر کدام از موارد بالا شامل تعریف های اختصاصی است که در هارمونی یک ساختمان اداری نقش عمده ای ایفا می کنند. همچنین امکان بالا بردن ارتفاع در این نوع از طاق ها وجود نداشت. دیواره های ضخیم و طاق های دایره ای با قوس جناغی داشتند و عریض بودند. بنابراین از قوس های جناغی استفاده شد. یکی دیگر از مسائلی که در ساخت کلیساها به روش گوتیک در دوره ی آغازین بسیار اهمیت داشت قوس جناغی است.

گوتیک تا مدت ها به منظور استهزا و تحقیر آمیز بر روی این سبک قرار گرفت اما در قرن ۱۹ با بررسی مجدد این سبک توسط هنرمندان و صاحب نظران ، زیبایی های سبک گوتیک و عناصر اصلی آن شناخته شد. نازک بودن دیوارها و ارتفاع زیاد آنها که توسط طاق نوک تیز امکان پذیر شده بود، به این معنی بود که به هنرمندان یک محیط کاملاً جدید برای کاوش داده می شد و آنها با ایجاد صحنه های مذهبی نفسگیر که باعث ایجاد ایمان در بین مردم می شد، از مزایای کامل آنها استفاده می کردند. ادامه تحصیل در رشته معماری تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است و گرایشهای مربوط به این مقاطع را نیز کمی قبلتر به صورت مفصل شرح دادیم. ایده معماری و ساختاری باید به یک راه حل هماهنگ شود که از لحاظ زیبایی شناختی و ساختاری کارآمد و امکان پذیر است.

تندیسهای گوتیک متأخر حال و هوای بسیار متفاوتی باحالت خشک و رسمی اکثر پیکرههای دورهی اوج گوتیک دارند، درست همانطور که تندیسهای دورهی از سبک متاخر یونانی خدایان المپ با آثار دورهی اوج کلاسیک متفاوتاند. در رنس، گروه دیدار، که در معماریهای سابق گوتیک صرفاً تندیسهای لغازی تک افتادهای بودند، به بازیگران روایتی از کتاب مقدس تبدیل شدند. خدا در مقام معمار یکی از زیباترین نمونههای مصورسازی کتاب گوتیک صفحهی نخست یک انجیل تعلیمی است که در پاریس و در طول دههی ۱۲۲۰م تولید شد. خدا در نقش معمار جهان ظاهر میشود، که شکل عالم هستی را با پرگاری رقم میزند. یکی از مهمترین سبک های معماری داخلی که جزو معماری ایرانی بعد از اسلام شناخته میشود، سبک خراسانی است. یکی از سبکهای معماری که تغییر و تحول بزرگی در جهان به وجود آورد، سبک گوتیک بود. در دوره دانشگاه بیش از مباحث فنی و ریاضی، با هنر و نقاشی در ارتباط خواهید بود.

این موضوع باعث می شود تا نور وهوا بیش تر وارد شود و آن فضای تاریک دوره رومی را از بین ببرد. با این حال آنچه مهندسین بر آن تأکید میورزند این است که بیش از آن که نوع سازه، استحکام ساختمان را تعیین کند، نحوه اجرای سازه کیفیت نهایی را عیان میسازد، مهندسین بر این باورند سازهای مستحکم لقب میگیرد که مطابق با اصول، اجرایی و پیادهسازی شده باشد. ساختمان های بتنی در برابر حوادث طبیعی استحکام بالایی دارند. شمشیری یا پشت بند ساختمان، باعث بیشتر شدن استحکام دیواره ها می شود. نمای جانبی کلیسا نیز با ستون ها و پشت بند ها (شمشیری ها) تزئین میشد. 2- ساختمان اسکلت فلزی: اسکلت این نوع ساختمان ها (پل ها و ستون ها) از پروفیل های فولادی بوده و اتصالات آن معمولاً از جوش یا پیچ و مهره استفاده می شود. پس از آن، با استفاده از پانچر، باید سوراخ هایی را در دیوارها سوراخ کنید، پین ها را درون آنها بریزید و یک قاب قوسی به آنها جوش دهید. سبک معماری گوتیک اغلب برای ساخت کلیساها مورد استفاده قرار میگرفت. در مقالهای درباره اخذ مجوزهای لازم برای ساخت ساختمان و طی مراحل آن توضیح داده شده است. و زمانی که لازم نیست، کارمندان و پرسنل متوجه غیبت او نشوند.

پس عجیب نیست که اجداد انسان در غار زندگی کنند، اما برای مراسم و آیینهای خود، مجسمه هایی ابتدایی بسازند. اما در سبک گوتیک نورپزدازی ارتفاع مورد توجه معماران بود. این سبک مدرنتر و کلاسیکتر از سبک گوتیک بود و در زمان کوتاهی در کل اروپا پخش شد. در 2 دوره پایتخت شدن مراغه و سمرقند، سبک آذری محبوب شد. در کلیساها و بناهای سبک رومانسک از طاق های دایره ای و گرد استفاده میشد. طاق آجدار از طاقهای بشکهای متقاطعی تشکیل میشود که به موازات یکدیگر قرار میگیرند تا سقف گرد را سر جایش نگه دارند. یکی از ویژگیهای این بناها وجود طاقهای نوک تیز بود. پنجره های متعدد از سمت غرب، دو برج در دو طرف و درب بزرگ از ویژگی های معماری گوتیک بود.

در واقع سازه بتنی شامل تیرها و ستونهایی است که بتن در فونداسیون، تیرها، ستون، تیرچه ها، راه پله، سقف و دیوار برشی آن بکار برده میشود. درسبک رنسانس، معماری رومیان و یونان باستان نیز مشاهده میشود. در این مقاله سعی نمودیم درباره دو نوع سبک معماری جذاب گوتیگ و رنسانس، ویژگیها، نمونهها، مرحلههای مختلف آنها در هر دوره و… سبک معماری رنسانس، ظاهر معماری کلاسیک را تغییر داد و به آن جان بخشید. به طوری که از مفهوم کاروانسرا استنباط می شود، وجود این بناها مرحله پیشرفته ای از زندگی را مجسم کرده، در واقع شاهرگ حیات اقتصادی و بازرگانی هر دوره را تشکیل می داد. در واقع باید حواس ظاهر را کنترل کرد تا حواس باطن فعال شود و انسان امکان ارتباط با خود و خدا را پیدا کند. ساختمانهایی ساخته شد که با دیگر سازهها متفاوت بود. گوت اقوام ژرمنی بودند و با امپراطوری روم می جنگیدند وحشت رومیان آن زمان از این جنگجویان بربر گونه و وحشی آنها را دچار کابوسی دسته جمعی کرده بود.

معماری میتواند خشن باشد و فقط به مستقیمبودن خطوط و قائم بودن زوایا و عمود بودن ستونها و دیوارها و متقارن بودن اندازهها و اشکال سایت 3darchitecture تأکید داشته باشد. و اما در طراحی نما مهمترین چالش نسبت ارتفاع به عرض ساختمان بود که تقریبا به شکل مربع دیده می شد بنابراین برای زیباتر دیده شدن نما بهره گیری از خطوط عمودی اولویت داشت از طرفی برای حس سکون و آرامش بصری تعدادی خطوط افقی نیز در ترکیب با خطوط عمودی قرار گرفت. برونلسکی اولین معمار حقیقی سبک رنسانس بود که روشهای کلاسیک را به این سبک وارد کرد. کلیسای سنت دنیس در پاریس اولین کلیسا به سبک گوتیک است که تا به امروز پای بر جاست. در ایتالیا به سبب اقلیم گرم و آفتابی ، ابعاد پنجره های کلیسا ی گوتیک ایتالیایی کوچکتر از سایر کشورهای اروپایی است. پنجره های رنگارنگ در این دوره کم کم روی کار آمد. فضاهای عمومی و پر رفت و آمد دارای بازشوهای بزرگ تر می باشد. برای ساختمانهای مسکونی ، مخلوطی از چوکوم با خاک رس قرمز (کانکاب) و در فضاهای عمومی ، چوکوم طبیعی پیشنهاد شده است. به عنوان مثال: اتاق خواب های خصوصی در گوشه های پلان ها واقع شده اند تا فضاهای عمومی در مرکز و قسمت نورگیر بنا قرار گیرند.

همانطور که اشاره نمودیم در سبک گوتیک ارتفاع بلند و نورپردازی بسیار اهمیت داشت. برای تامین نور و روشنایی سطح کار از نورپردازی موضعی استفاده می شود. همچنین باید از ابعاد و نسبیت طوری استفاده کرد که به بنا، دوام و ماندگاری دهد. مثال­های زیادی از این نوع سیستم­ها وجود دارد، چادرها، سازه­ های متحرک مانند کاروان­ها، خانه­های متحرک، واحدهای کپسولی و بالن و همچنین می­توان به شهرهای متحرک مانند ناوهای هواپیمابر، ابرکشتی­ ها و هواپیماها اشاره کرد که از این دست سازه­ ها هستند. صنعت ساختمان سازی هم مانند صنایع دیگر از اصول و قوانین خاصی پیروی می کند.

در مواردی هم شرکتهای معماری و بازسازی، میتونن با داشتن وکالت از طرف کارفرما این مسئولیت رو قبول کنن. صنعت و هنر مبلمان در این دوره هم همین موارد را به اشتراک می گذارد و می تواند جایگزینی قابل قبول برای اتاق گوتیک شما باشد. آشکوب: طبقه. به سقف هم گفته میشود. برای اجرای سریع و همچنین در ساختمانهای تیپ (هم شکل)، از ساختمان های پیش ساخته استفاده میشود که اسکلت اصلی آنها معمولاً بتنی یا فولادی یا پانلهای پیش ساخته میباشد. این شهر در ضمن مركز مهم تولید کتابهای فاخر هم بود. آلبرتی اعتقاد داشت که معماری باید نتیجهای زیبا داشته باشد و تحت تاثیر ویترویوس بود. ایده رنگ قرمز پانل های براق سفالینه نما سبب شده تا ظواهر متفاوتی از نمای ساختمان بسته به زاویه ی مشاهده و شرایط تغییر نور روز به وجود آید و رنگ قرمز رجوعی به رنگ صنعتی است که بدقت وابسته به اسکله ها و بندر پیرامون سایت است. خانه های گوتیک ویکتوریایی دارای رنگ های بنفش، یاقوتی، مشکی، قرمز خاکی، سبز جنگلی و طلایی بوده اند.

پیرس ویوه هم مانند بسیاری از سازه های طراحی شده توسط زها حدید با استفاده از بتن ساخته شده است. این موضوع هم به حجم کار و میزان تخریب فضا بستگی داره. به آن فضا تعلق خاطر پیدا کنند و از خرید کردن داخلش، احساس آرامش بدست آورند. یکی از این بلوارها در امتداد یک طرف ساختمان قرار دارد، بنابراین معماران تصمیم گرفتند با پایین آوردن سقف به منظور ایجاد پیاده رو، بر ارتباط بین فضای داخلی و خیابان تأکید کنند. اغلب، با کمک یک قوس، یک دری بین آشپزخانه و اتاق نشیمن ایجاد می کنند. و شبکه های داخلی آن به صورت شعله های آتش در می آمد و نوارهای متقاطع به شکل ابرو در آن تعبیه شدند. سبک گوتیک پس از رومانسک روی کار آمد. رنسانس روی نظم، هندسه تناسب و توازن تمرکز زیادی داشت. در این ساختمانها بیشتر بر روی ارتفاع و نورپردازی تمرکز میشد. در طرحهای وی بر تقارن و ابعاد دقیق تمرکز زیادی شده است و همهی ویژگیهای معماری، ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند. انتخاب نوع اسکلت یکی از مهمترین دغدغههای افراد در حوزهی ساختمانسازی است و تنها با شناخت درست ویژگیهای هر دو سازه است که میتوانید مناسبترین نوع آن را انتخاب کنید.

بارز ترین شاخصه و ویژگی آن پنجره های بزرگ دایره ای شکل در نمای غربی کلیساست که با شیشه های رنگی تزئین می شدند. شیشه سکوریت که طیِ فرایندی دقیق بر روی شیشه های خام حاصل می شود حتی اگر هم در شرایطِ بسیار خاص و ویژه بشکند به قطعاتِ بسیار ریزی تبدیل می شود که به هیچ وجه برنده و خطرناک نیستند. این کاخ درونگرا هم مانند تخت جمشید بر سکویی واقع شده و راه دسترسی به آن پکان دو طرفهاش است. این تندیس مریم را ایستاده به تصویر می کشد، درحالیکه بدن اش انحنای S مانند مبالغهآمیزی پیداکرده است. شومینه های شگفت انگیزی که زیر چوب و تیغه قرار گرفته اند، مانند شعله یک شمع می ماند که این منظره الهی را کامل کرده است.

از ايرادات اين گنبد مي توان به مسئله شلوغي اعضا در راس اشاره كرد، كه براي حل اين مشكل همان راه حل بالا ارائه مي شود. ایجاد طاق های نوک تیز بهترین راه حل برای کم کردن نیروی وارد بر طاق و جداره ها بود. در صورتی که ساختمان مد نظر شما، یک مجتمع تجاری بود که تنها در یک حوزه فعالیت داشت. مجتمع استانبلوم یکی از پروژه های موفق در منطقه شیشلی استانبول می باشد. دو سال پس از انتشار نسبتا موفق 4 Devil May Cry و در سال ۲۰۱۰، کپکام در رویداد توکیو گیم شو این بازی را به صورت رسمی معرفی کرد. که تقریبا از سال 1400 تا 1500 میلادی رواج داشت. دوره آغازین متمایز شدن از هنر رومانسک و خودسازی و تکامل شیوه گوتیک است، که نیمه قرن دوازدهم میلادی را فرا گرفت و به انگلستان نیز نفوذ داشت. این شیوه از معماری مذهبی با بازسازی کلیسای سن دنی فرانسه از تاریخ 1137 الی 1144 میلادی آغاز به کار کرد. معماری گوتیک ابتدایی با دوباره ساختن کلیسای سن دنی پاریس، در فرانسه آغاز گردید.