معماری قطعاً یک عمل سیاسی است معماری سه بعدی

شهامت و تسلط کافی بر روی طناب در ارتفاعات باعث شده شیفته ی کار خود باشند و با ابزار و تجهیزات استانداردی که شرکت جهان فرود در اختیارشان قرار می دهد کار در ارتفاعات را به راحترین شکل ممکن ادامه دهند و موفق شوند. شما در جامعه معماران ایران، بسیار کم میشنوید که یک معمار در پروژه خود با یک نقاش، موزیسین یا فیلمساز همکاری کند. نماشویی ساختمان های چند طبقه کار بسیار خطرناکی است ، زیرا کار در ارتفاع به تبحر و تجهیزات بسیار خاصی نیاز دارد و از این رو باید این کار را به متخصصین حرفه ای و آموزش داده آس بسپارید! از جمله ویژگی های رومانسک قابل تشخیص این نقشه، مربع تقاطع علامت گذاری شده و شبکه بندهای آن است که از یک واحد بزرگ در قسمت صحن با دو مربع کوچک در هر راهروی جانبی تشکیل می شود. برای شروع اسکلت ابتدا ستون هایی که بیشترین وزن را تحمل می کنند یعنی ستون های میانی ساخته می شوند. همچنین مسجد کبود تبریز پله هایی در شش قسمت دارد که دو دستگاه پله به نمای اصلی متصل است و چهار دستگاه در گوشه های گنبدخانه یا شبستان قرار دارد که به طبقه ی دوم متصل می شود.

آیا اگر بدانیم که فضاهای داخلی را چطور بهینه بسازیم و از وسایل پر کنیم، معمار داخلی هستیم؟ اگر ارتفاع این بازشوها یکسان نباشد میتوان از ضرایب مشترک و یا رنگهای یکسان استفاده کرد. معتقدم معماری محل ظهور فرهنگ است و فرهنگ را تنها از راه مظاهر آن میتوان شناخت. تنها موردی که در دوره معاصر فعالیت میکند و میشود در این زمینه استثناء کرد، تجارب مهرداد ایروانیان با امیرعباس کاشف است که بیشتر در شیراز فعالیت دارند. معماری گوتیک سبکی از معماری پاناروپایی است که در اواسط قرن دوازدهم تا قرن شانزدهم رواج داشت. در یکی از پروژههای برنده سالهای اخیر، دیاگرامهای توضیح دهنده نورگیری خطای بسیار بزرگی داشت. نور طبیعی در معماری ساختمان بسیار اهمیت دارد خورشید منبع تامین نور طبیعی در ساختمان است و برای ایجاد نور طبیعی در معماری ساختمان مورد نیاز است. سنگ طبیعی در نمای ساختمانها از دیرباز مورد استفاده بوده است. همه فضاها جهت راحتی بیشتر آب و هوایی از شمال به جنوب جهت گیری می کنند و در مکانهایی گرم مانند شهر مریدا ضروری است. دهانه ی اینگونه فضاها روبه صحن است و در ورودی مسجد را به شبستان یا گنبدخانه متصل می سازد.

در موزه هنرهای معاصر تهران آقای کامران دیبا فقط، موتیفی از معماری سنتی را استفاده سایت 3darchitecture میکند. حالا ممکن بود یک معمار دیگر موزه ایران باستان را طوری دیگر طراحی کند که ایرادی ندارد ولی کار آقای گدار یک کار معنادار است چون موزه ایران باستان دارد در مورد تاریخ صحبت میکند. حجت ادامه داد: در مورد معماری اگرچه عدهای به ایران آمدند و طراحی هایی نیز در این زمینه انجام شد که بخشی از آنها به اجرا رسید و عملیاتی شد اما معتقدم همه معماریهای غیرایرانی درک عمیقی از ایرانی بودن نداشتند و به همین خاطر نیز همه آثار از یک کیفیت بالا برخوردار نیستند. نمای مدرن و نمای کلاسیک از جمله شیوه هایی است که طراحان برای نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می دهند که انتخاب هر کدام به شیوه طراحی دکوراسیون و سلیقه شما وابسته است. اگر این افراد در بخش دولتی استخدام شود، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند.

یکی از این موارد ایجاد ستونچه در ساختمان سازی است و باعث تخریب کل ساختمان می شود. بر اساس ضوابط جدید تدوین شده توسط شهرداری به کار بردن فرم های نامتعارف و تعدد مصالح به کار رفته در نما ممنوع می باشد. نقد تطبیقی گرایشات معماری معاصر ایران به این نکته کلیدی راهبر می شود که گسترش آموزش معماری از نظر کیفی و وسعت دامنه ی عمل صاحبنظران و نظریه پردازان اصیل در نقد جدی معماری روز می تواند فضای معماری ایران را از رخوت و سستی آسان خواهی و ساده انگاری آوانگاردیسم و فقدان رابطه معنادار بین مواضع ادعا شده طراحان و ویژگی های طرح ایشان نجات بخشد. نصب پنل های پی وی سی بسیار آسان و بدون دردسر می باشد. وی تصریح کرد: سه نوع معماری، معماری داخلی، خارجی و شهری وجود دارد که معماری شهری به مسائل اجتماعی و شهری مربوط است و معماری خارجی پوسته و شکل کلی بنا را نمایش میدهد و معماری داخلی مربوط به شکل و ساختار و زیبایی داخل بنا است. وی در پایان گفت: همه ما که امروز دور هم جمع شدهایم و داریم در ارتباط با عزیزی صحبت میکنیم که همگی به آن تعلق خاطر فراوانی داریم (معماری) باید به سمت و سویی برویم تا بتوانیم مشکلات متعددی که برای آن در کشور وجود دارد را ساماندهی کنیم.

در دهههای 40 و 50 شمسی یک مد پست مدرن در تمام دنیا شکل گرفت که این مد داشت عناصر بومی را به استخدام در میآورد و با آن کار میکرد. کسی که میخواهد یک اثر کامل به وجود آورد باید شناخت کاملی از یک فرهنگ داشته باشد. برای ادامه تحصیل در این رشته با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه های ریاضی . لازم به یادآوری است که در آغاز مناره ها عموماً به صورت منفرد در مجاورت مساجد ساخته می شدند، ولی از دوره ی سلجوقی به بعد بتدریج مناره ها به صورت زوجی بر سردر ورودی و یا بر ایوان اصلی احداث گردید (مانند مسجد جامع اصفهان، مدرسه دو منار گلشن طبی). شکل میانسرا عموماً مربع و مستطیل بود، ولی گاهی از نقشه های چند ضلعی و مدور هم استفاده می شد.

در سال ۱۵۵۰ جورجو وازاری برای اولین بار اصطلاح گوتیک را به شکل واژهای برای تمسخرآمیز توصیف کردن هنر و معماری ان دورهٔ به کار برد و آن را به گوتها (Goth)نسبت داد یعنی آن را «هولناک و بیفرهنگ» معرفی کرد. این سبک نسخهای پیشرفتهتر از معماری کلاسیک است و زیبایی بیشتری نسبت به آن دارد. این طرح برای الگوبرداری و یا استفاده برای ارائه در طرح ۵ معماری مناسب میباشد چرا که نمونه طراحی موفقی از مجتمعات مسکونی با رعایت ضوابط و استانداردها میباشد که به شما امکان ارائه مناسب و بی نقصی را میدهد، در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه میگردد.

این چالش دوگانه در مورد پایداری یا عدم پایداری نشان میدهد که مسئله چقدر نمادین است. مسئله در نوع عرفی است که در جامعه حرفهای معماران در برخورد با هنر وجود دارد. در جواب باید گفت که این هنر شماست که با استفاده از قاب ها و وسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع طراحی داخلی منزل تان را جذاب تر نمایید. از آنجا که طبقه ی همکف باید محلی برای زیارت یا مراسم مذهبی می داشت، معمولاً محل تدفین را در طبقه ای پایین تر از سطح زمین می ساختند. تعداد بسیاری از آرامگاه ها مدفن اصلی شخصیتی مذهبی یا سیاسی هستند که زیر طبقه ی همکف ساخته می شدند. این فضاسازی حس تاریک و مبهمی به خواننده القا می کنه.

پیتر پارلر ساخت خزانه خالص در شبستان اصلی ، یکی از اولین طاقهای خالص در قاره اروپا است. هنرمند ایرانی هم داشت به این فکر میکرد که عناصر من در کجاست؟ هنرمند مکزیکی هم همین کار را میکرد و هنرمند ژاپنی هم همینطور. فارغالتحصیلان مهندسی عمران-عمران میتوانند در شرکتهای مختلف به عنوان مهندسان مشاور مشغول به کار شوند که وظیفه طراحی، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژههای ساختمانی را بر عهده دارند. در بعضی از بناها پله ها علاوه بر کاربرد ارتباطی، وسیله ی سبک کردن حجم های ساختمانی نیز هستند (مانند بنای تایباد خراسان). چهار صفه های ساده معمولاً در گوشه های عمارتی که در وسط حیاط قرار دارد ساخته شده اند (مانند مدرسه ی خرگرد خراسان). در تصویر زیر چند نمونه از پلان با عمق های مختلف نشان داده شده است. درها و پنجره­ها نمونه سنتی حرکت عناصر در معماری به صورت دستی هستند. کسب تجربه و داشتن نمونه کار بیشتر به معنی این است که شما در کار خود شناخته شده هستید. یک انسان به یکباره خود را در مکان می یابد نه این که ابتدا منتهی الیه دست راست خود را بیابد، سپس منتهی الیه دست چپ خود را، یا اول سر خود را بیابد و به تدریج پای خود را، این چنین نیست.

همچنین برای اطلاعات کامل از چگونگی ثبت شرکت ، ثبت برند ، ثبت لوگو و همه امور ثبتی میتوانید با آگاه ثبت در ارتباط باشید. علاوه بر این مهارتهایی مانند ذهن خلاق و پویا، تجسم سهبعدی، کار با دادههای کلان برای سازههای بزرگ، انجام کار تیمی و برقراری ارتباط موثر با دیگران ازجمله مهارتهای موردنیاز برای مهندسین عمران است. حجت خاطرنشان کرد: معماری مثل شعر فقط زاییده ذهن و زبان نیست بلکه زاییده محیط، خواستها و نیازهای مردم است و همه عوامل نامبرده شده بر آن تاثیر میگذارد به همین خاطر نیز امر بسیار پیچیده و دشواری است که در نتیجه شناخت کامل و در عین حال تامل میتوان به آن دست یافت. پس نوع و ماهیت پروژه بسیار مؤثر است. هیچکس نمیتواند مچ مهرداد ایروانیان را بگیرد و بگوید پروژهات شبیه فلان پروژه است. اینکه جهان، تا کمر جلوی غزلیات سعدی خم میشود برای این است که یک ایرانی بو و احساس نادری که به غیر از همان اثر نمیتواند تولید کند را احساس میکند و در هنر خود بازتاب میدهد. با از بین بردن این آلودگی ها به شیوه ای مناسب و استفاده از مواد مناسب برای شستشوی نمای ساختمان می توانید آلاینده های خورنده را از روی شیشه ها پاک کنید و با افزایش طول عمر پنجره ها ، در هزینه های خود صرفه جویی می کنید.

دلایل انسانی همانند بازسازی ساختمان یا انجام کلیه امور ساختمانی که سبب ریخته شدن مواد ساختمانی بر روی نمای ساختمان شده است. دوره کاردانی فنی سازه های پیش ساخته، بر پایه شناخت ویژگیها و خصوصیات عناصر و اجزای مهم ساختمانی و محدودیتهای فنی آن ها و آشنایی با شرایط محیطی و اقلیمی صورت می گیرد که در نهایت با تربیت قشری کاردان و ماهر در درک مسایل مهندسی و آشنایی به آنها، در کنار گروههای انجام دهنده کار قرار گرفته و به این ترتیب موجبات سرعت بخشی اجرای ساختمان و بهره وری بیشتر از زمان و سرمایه را سبب خواهد شد. گنبد نیز مانند ایوان یکی از مهم ترین عناصر معماری ایران است که سابقه ی آن به قبل از اسلام می رسد. شکوه و زیبایی معماری ایران در دوره ی اسلامی بستگی زیادی به گنبدهای آن داردکه اغلب با کاشیکاری معرق تزیین شده اند (مانند مسجد شیخ لطف الله).

آثاری که هانری کربن به وجود آورده است اما نمونه گویایی از عطر و طعم ایرانی بودن و انتقال آن به معماری است. چرا وقتی مخاطب ما تقاضای کار کلاسیک با همان قواعد کلاسیک بودن پروژه را دارد، عناصر پروژه رومی هستند و هخامنشی نیستند؟ یک زمانی پروژه یا ساختمان بنا بر ماهیتی که دارد، امکان ارجاع به گذشته را دارد که در این صورت میشود بین معماری امروز و معماری گذشته پیوند زد. اگر نیازهای محل کار شما بهتر با یک جفت کفش ایمنی کار سبک تراز باشد، جفتی را که برای کارهای سنگین در نظر گرفته شده است، نخرید. برخی پژوهشگران صاحب نظر معتقدند که ساخت تالارهای ستوندار در دوران حکومت هخامنشیان برگرفته از معماری نیایشگاههای اورارتوها بوده است که بعدها در دوران معماری هخامنشیان به اوج کمال و زیبایی رسیده است. ایده ی ساخت ایوان در ایران، پیش از اسلام گسترش یافت و سپس در معماری بناهای تاریخی و شاهنشاهی ایران مورد استفاده قرار گرفت.

آیا میتوان گفت که در جامعه کنونی ایران، هنر در معماری وجود دارد و معماران از آن به عنوان یکی از عناصر اصلی و تفکیک ناپذیر در طراحی بنا استفاده میکنند؟ حجت با طرح این پرسش که آیا زبان انگلیسی به واقع زبان بینالمللی است؟ به زبان اسپرانتو اشاره کرد و گفت: یک زبان جهانی به نام اسپرانتو داشتیم که توسط عدهای بهوجود آمد که معتقد بودند فارغ از بستر فرهنگی باید زبانی به وجود آید و همه فرهنگها آن زبان را یاد بگیرند و در عین حال، فرهنگ زبان خود را هم حفظ کنند. اگر به آن دوره نگاه کنیم، متوجه میشویم بازگشت به خود و تنش با غرب در جامعه روشنفکری یک مسئله است. من فکر نمیکنم صورت مسئله امروز جامعه ایرانی نوع مواجهه با تاریخ باشد. سؤال اینجاست که ما امروز در بازگشت به گذشته یک صورت مسئله اجتماعی داریم یا هر پروژه به شکل خاص خودش میتواند با آن مواجه شود؟ مسئله اینجاست که شما نمیتوانید از فرایندی مجزا به محصولی مشابه برسید. مدلسازیای که آقای داریوش شایگان در کتاب “افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار” از جامعه معاصر ایرانی انجام دادهاند یک مقدار میتواند وضعیت ما را روشن کند.

یک سری از چهار سطح افقی گسسته در فضای داخلی کلیسای جامع تکامل یافتند. انواع فضای مراقبت از کودک تسهیلات مورد نیاز برای خدمات مراقبت از کودک را فراهم می کند. همچنین، بسیاری از انها عکسهایی واضح و ساده را انتخاب میکنند؛ از شلوغی و بی نظمی در عکس می پرهیزند.این امر، کمک شایانی در فوکوس کردن و مشخص کردن خصوصیات یا ویژگی یک فضا یا ساختمان، میکند. در جامعهای که همه چیز آن به شدت بیثبات است و دچار بحرانهای پایدار در مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی شده، این نوع معماری یک نمایش فوقالعاده جذاب برای مخاطب است. علیرغم شمایل روشنفکرانهای که برخی نوآوریهای شکلی دارد، ماهیت آنها به شدت مُدیستی است. معمار هم به شدت خودش را آرتیست میداند، هر نمایی را در هر جبهه جغرافیایی با آجرهای چرخان پارامتربندی شده آذین میکند. همچنین هانری کربن که تمام عمرش را تقریبا در فرانسه زندگی کرد، یک ایرانی است. آیا مسجد یک بنای تاریخی است؟

خلق سازه ها و نوآوری در این بنا شگفتی های زیادی را به ارمغان آورده است. راه پله های مارپیچ داخل مناره ها و پله هایی که به بامها و فضاهای داخلی و خارجی بنا و به پاشیرهای سراشیبی آب انبارها منتهی می شود از اهمیت ویژه ای برخوردارند. می توان آن را مجموعه ای از روش ها یا ابزارها توصیف کرد که برای تعیین مشخصات ایمن و مقرون به صرفه برای یک سازه مورد استفاده قرار می گیرد و اطمینان حاصل می شود که یک ساختار برنامه ریزی شده به اندازه کافی قوی است تا بار مورد نظر خود را حمل کند. از سوی دیگر این ساختمان ها را می توان در مناطق مهم اداری شهری نیز با هزینه مناسب تری نسبت به A class پیدا کرد . شستشوی نمای ساختمان یا همان تمیز کردن وپاک کردن نمای ساختمان (building facade cleaning) با استفاده از فشار آب تامین شده توسط دستگاه واتر جت صورت می گیرد. آجر نما ساختمان، به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد. خرده فرهنگ گت یک خرده فرهنگ معاصر است که کشورهای زیادی را در بر داشته است.بسیاری تشکیل این خرده فرهنگ را اوایل دههٔ ۱۹۸۰ دربریتانیا میدانند و آن را یکی از شاخههای سبک پست-بانک به شمار می آورند.خرده فرهنگ در دورههای طولانی نسبت به خرده فرهنگهای دیگر عمر طولانی تری داشته و تا امروز دوام یافته است.تصاویر این سبک نشان میدهد که خرده فرهنگ گت امروزی تحت تاثیر ادبیات گوتیک در قرن ۱۹ و فیلمهای ترسناک و وحشت آور بوده است.

معمارها هم آن را در جاهای مختلف اجرا میکردند. قول معروفی است که در دوره قاجار کارفرمایی از فرنگ یک کارت پستال با خود میآورد و به معمارها نشان میداد و میگفت این را میخواهم. معمارها با این پیش فرض که عملشان کاری هنری است، خود را از بقیه جامعه هنری جدا میدانند و هنرمندان را در فرآیند طراحی و ساخت بنا مشارکت نمیدهند. این تنوع کاراکتر صرفاً در کار تیمی با هنرمندان و آدمهای دیگر به وجود میآید یا به بینشی که معمار از خود و دنیای اطراف به دست میآورد برمیگردد؟ غیاب فرآیندهای طراحی مشارکتی با حضور هنرمندان در حوزههای دیگر چیزی است که خودش را در چهره معماری معاصر ما به وضوح نمایش میدهد. این آغاز آن چیزی است که پلتفرم محاسباتی بعدی مینامیم و همه شرکت های بزرگ تکنولوژیکی به دنبال آن هستند. اینکه چیزی چقدر گرمتر و چقدر سردتر است، اینکه چقدر از نظر حسی برونگراست یا درونگرا، اینکه قرار است آرامش بخش باشد یا هیجان انگیز، میخواهد مرموز به نظر برسد یا صمیمی و حتی سرکوبگر! چنین حرفهمندی که اسباب کاری خودش را نیز تحت تأثیر مد به بازی میگیرد، چقدر تمایل دارد در فرآیندی مشارکتی، نظر هنرمندان دیگر را نیز در آفرینش پروژه بپذیرد و وارد گفتگو شود؟