مجتمع مسکونی نیاوران تهران ، ساختمانی که باور نمیکنید در تهران است! معماری سه بعدی

این دسته از خرپاها برخلاف خرپای دو بعدی شامل شبكهای از اعضاء و اتصالاتاند كه روی حجمی را در برگرفته و در امتداد هر سه محور مختصات امتداد یافتهاند. بازسازی در فضاهای اداری، منحصر به ساختمان های قدیمی نیست و می تواند اهداف بسیار بیشتری را نیز دنبال نماید. ایده­ ی اصلی طراحی ساختمان اداری شرکت ونوس شیشه، استفاده از شیشه به عنوان عنصری مهم، تأثیرگذار و شکل دهنده در تمامی بخش های این پروژه است که دفتر معماری “رنا دیزاین ” به سرپرستی رضا نجفیان با این ایده ی منحصر به فرد خود توانسته رتبه اول جایزه معماری داخلی ایران در بخش اداری، برگزار کننده فصلنامه معماری و ساختمان، سال 1395 و همچنین تقدیر ویژه جایزه معمار در بخش بازسازی، سال 1395 را از آن خود کند. البته که یک مهندس، هر روزش را باید به یادگیری بهتر و بهروزرسانی دانستهها و مهارتهایش اختصاص دهد، اما تعدادی از حیاتیترین مهارتهای یک فرد مشغول به کار در شغل مهندسی عمران را به شما معرفی میکنیم. با توجه به اینکه هر سازه ای به عنوان ساختمان در نظر گرفته می شود، بناهایی که با مصالح بنایی مانند آهن، سیمان، گچ و آجر ساخته می شود به عنوان ساختمان در نظر گرفته می شود.

این شرکت از سال ۱۳۶۴ تاسیس و در طی نزدیک به ۴۰ سال فعالیت تخصصی ، موفق به احداث بیش از یک و نیم میلیون متر مربع بنا با کاربری های مسکونی ، اداری ، تجاری و فرهنگی شده است . طراح معبد لوتوس فریبزر صهبا – معمار نامآشنا و موفق ایرانی- است که برای طراحی و ساخت این نوع از ساختمانهای عجیب جوایز معتبر گوناگونی دریافت کرد. از کار افتادن سیستم های تاسیساتی، اتصالات برقی، ترکیدن لوله ها و نشتی آب از سقف از جمله مواردی است که در بسیاری از محیط های اداری، روند حضور و آسایش مراجعه کنندگان و حتی خود کارمندان را نیز با مشکلاتی روبرو می کند.

به منزله مکانی هستند که توسط آن، کاربران تنها قادر خواهند بود، که مجتمع مسکونی شما را پیدا کنند. در نمای رو به کانال، بلوک به طور کامل شفاف شده است تا دیدی به آبها داده و میزان عبور نور در طراحی داخلی اداری را افزایش دهد. طراحی سازه های ساختمانی، یکی از شاخه های مهم در صنعت ساخت و ساز ساختمان محسوب می شود و با بهره گیری از علوم طراحی مهندسی، پایدارترین، مستحکم ترین و زیباترین سازه های ساختمانی را طراحی نموده و به مرحلۀ اجرا برسانند. بعد از تأیید گواهینامه های مربوط، دانش فنی و همچنین راندمان کاری او، آنگاه می توانید او را به عنوان پیمانکار پروژه خود در نظر بگیرید. در این پروژه تلاش شده تا بینشی متناسب با این موضوعات متناقض ایجاد گردیده و به عنوان مجموعهای پیشگام در صنعت الکترونیک معرفی شود. فضاهای رفاهی: این گروه فضاهایی هستند که برای ایجاد آسایش مراجعه کنندگان و یا کارمندان در نظر گرفته می شوند. بدون هیچ کلاسی، مدلسازی، رندرینگ و نورپرداری های خفنی که همه رو مبهوت می کنه تولید کن یا اصلا باهاش از بازار معماری پول در بیار!

منظور فضاهایی هستند که کار اصلی اداری مستقیماً در آنها انجام میشود. در داخل بنا به منظور تفکیک فضاهای از پوششهای گیاهی استفاده شده است. در طول شب میتوان فعالیت های انجام گرفته در داخل بنا را مشاهده کرد. بعلت استفاده حداكثر از سیستمهای پیش ساخته، از سرعت ساخت و نصب بیشتری برخوردار بوده و به علت یكپارچگی، میتوان تمامی سازه و تاسیسات مربوط را در تراز زمین سوار كرده و سپس سقف را بالا برده و نصب كرد. کلیپ زیر مربوط به این پروژه و ساخت آپارتمان اداری با وسعت ۲۷۲۰ متر و اسکلت بتنی از نوع قاب خمشی و دیوار برشی است. در بتن آرمه، بتن با میلگردهای تقویتی مسلح استفاده میشود تا مقاومت کششی و خمشی سازه را افزایش یابد. در زبان عربی این واژه از ریشه عمر به معنای ، آبادی ، آبادانی و عمران استفاده میکنند و واژه بسیار آباد کننده همان معنای مهراز را دارد.

شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر مدارک صلاحیت حرفهای موضوع این ماده و چگونگی تعیین، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان آنها در آئین نامه اجرائی این قانون معین می شود. برای دریافت پروانه ساخت و ساز نیاز به مدارک و مستندات و همچنین بررسی شرایط مختلف ساختمان است. یکی از مهم ترین اموری که باید قبل از شروع طراحی و ساخت یک پروژه اداری انجام دهید این است که بودجه خود را مشخص نموده و آن را ساماندهی کنید. علم طراحی سازه های ساختمانی از علوم مهمی است که به مهندسان عمران کمک می کند تا قبل از شروع به کار، بتوانند با بررسی تمام زوایا، کار اجرایی ساختمان مورد نظر را با دقت و بررسی کامل شروع کنند و تا آنجایی که امکان پذیر می باشد، از وقوع حوادث احتمالی حین اجرای عملیات ساخت و ساز جلوگیری کنند. از آنجایی که این مسکن ها در نواحی مختلفی با شرایط متفاوتی ساخته می شوند، از این رو نوع و اندازه آن ها با هم متفاوت است. صنعت مدرن مقولهای غیرایرانی است و نمیتوان انتظار داشت جامعه ایرانی ازجمله سرمایهگذار صنعتی با همان نگرشی با صنعت مواجه شود که جامعه و صنعتگر غربی.

علیرغم اعطای مدت مدید از سوی سازمان به شرکت نگین کیش در نهایت به دلیل ۱-عدم توانایی مالی شرکت جهت اقدام به قطعی نمودن یا تمدید قرارداد استیجاری ۲-عدم اخذ پایان کار ساختمانی واحدهای احداث شده پس از ۲۱ سال ۳-عدم پرداخت اجاره بها بابت قرارداد استیجاری، در نهایت سازمان به علت اتمام قرارداد اجاره در سال ۱۳۹۶ نسبت به اخذ حکم قطعی مبنی بر تخلیه و تحویل عرصه و اعیان قطعه VC202 علیه شرکت نگین کیش اقدام نمود. کلیه دربهای ورودی واحدها و دربهای راه پله نیز مقاوم در برابر حریق به مدت 2 ساعت در دمای 200 درجه سانتی گراد طراحی و اجرا شده است. فضایی با ارتفاع 7 متر که کاملا برای طراحی یک فضای اداری ایده آل ، مناسب بوده است. نقشههای دیتیل با دستورالعملهای ساختوساز تفاوت دارند. طراحی نما ساختمان های اداری و تجاری با توجه به کاربری که دارند همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است و همین هم دلیلی هست که عموما کارفرما در این مرحله به فکر باز طراحی پروژه می افتد تا بتواند ساختمانی زیبا تر و چشمگیر داشته باشد. در همه ی فضاها بسیار از احجام چند وجهی با سطوح منحنی بهره گرفته شده است که در کل فضایی بسیار نزدیک به طبیعت به وجود آمده است.

بنابراین آموزش و یادگیری مهارتهای جنبی در کنار تحصیلات آکادمیک، تاثیر بسزایی در اشتغال به کار فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری خواهد داشت. طراحی بخش ورودی می تواند در ظاهر نما بسیار تاثیر گذار بوده و مجتمع ها و برج های مسکونی را در سطح منطقه خاص و زیبا جلوه دهد. پژوهشهای ایرانی و خارجی نشان میدهد که شرایط نامناسب مسکن و محیط اطراف خانه به شدت با میزان تحصیلات، رعایت مسائل بهداشتی و شکایات کیفری ارتباط دارد و برعکس بهبود کیفیت مسکن و سبک زندگی افراد، تاثیر مثبتی در کاهش جرم و جنایت دارد. این اجزا از المانهای طولی (با مقطعهای مربعی، دایرهای، مثلثی و ..) و اتصالهایی كه هر روز بر انواع آنها افزوده میشود تشكیل میشود.

این سازه بیشتر برای پوشش سطوح مستطیلی دالان مانند استفاده شده و بعضاً فاقد ستون بوده و روی لبههای چلیك كه به تكیه گاه متصل است، قرار میگیرند. شبكههای دو لایه از دو صفحه موازی كه به وسیله عناصری به هم متصل شدهاند، تشكیل میشوند. با این شبكهها میتوان فضای زیادی را بدون قرار دادن ستونهای میانی پوشش داد؛ ولی باید سعی نمود كه ستونها كمتر حذف شوند زیرا با حذف ستونها هزینه سازه بیشتر میشود و سازه طراحی شده غیر اقتصادی میشود و با توجه به اینكه نیمی از هزینههای سازههای فضاكار را پیوندها تشكیل میدهند این نوع سازهها اغلب غیر اقتصادی است. اغلب معماران تلاش می کنند تا فضای داخلی یک ساختمان را طوری طراحی کنند تا بیشترین استفاده از نور طبیعی برده شود. طراحی داخلی ساختمان اداری فنجی به مدت چهار ماه مورد بررسی و بهسازی قرار گرفت.

، از جمله مواردی هستند که حتما بایستی در بازسازی ساختمان های اداری، مورد توجه قرار گیرند. تكنیكهای جدید شامل شیوههایی كه در دوران معاصر مورد استفاده قرار گرفته و با بهرهگیری از تكنولوژی مدرن و منطبق با معیارهای فنی – تخصصی برخوردار ساخته شدهاند. بعد هنری رشته معماری شامل طراحی ، ایده پردازی ، توانایی ایجاد فضاهای معماری جدید ، نحوه زیباسازی نماها و ساختمان ها ، خلاقیت در طراحی و اجرای نقشه های جدید می باشد. زمانی که یک کارفرما تصمیم می گیرد که یک ساختار جدید برای کسب و کار خود ایجاد کند، این یک تصمیم بزرگ و مهم است. زمانی دستور صریح بررسی و پیگیریهای عمرانی به واحدهای مربوطه را صادر و مقرر شد در کمترین زمان این مهم انجام شود. تا جایگاه یک شریک قابل اعتماد را برای بسیاری از برندهای برجسته و شرکتهای ملی زیادی بسازد. کاربرد قاب فولادی در طراحی داخلی اداری به این معنی است که دیوار چوبی و المانهای کفسازی قابل تطبیق یا جمعآوری از ساختمان برای چیدمان مجدد یا ترکیب فضاهای داخلی هستند. لازم به ذکر است برای انجام کار اجرای ساختمان لزوماً نیازی به اینکه در حال حاضر پروانه اجرا داشته باشید یا در آزمون اجرا نظام مهندسی قبول شده باشید، نیست.

سبک نئوکلاسیک هم تقریبا مانند سبک رنسانس از معماری کلاسیک یونان و روم تقلید میکند با این تفاوت که نئوکلاسیک در برخی موارد از قوانین معماری کلاسیک بهره سایت 3darchitecture میبرد . قسمت بیرونی معماری ساختمان مانند نمای بدن یک انسان نشسته است و با یک ساختار فایبرگلاس به منظور شبیهسازی قسمت داخلی بدن واقعی انسان ساخته شده تا از طرف دیگر، جالبتر به نظر آید. شایان ذکر است که در سازه های معماری نیروها (بارهای مرده، زنده، زلزله، برف و باد) از طریق تیرچه ها به تیر اصلی و از تیر اصلی به ستون ها و از ستون ها به پی منتقل می شود و پی ها نیروها را به خاک منتقل می کنند؛ به عبارت دیگر، سازه حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده است. ساختمانها و سازها و كلیه اجزاء و پوششهای آنها باید برای اثر ناشی از باد، بر اساس ضوابط مندرج در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (بارهای وارد بر ساختمانها) طراحی و ساخته شوند. ضوابط و شرایط اولیه جهت طراحی و ساخت بر اساس نتایج حاصل از بررسیهای ژئوتکنیک و تلفیق آن با قوانین موجود، ضوابط فنی و همچنین نیازهای مورد نظر کارفرما نیز انجام میگیرد. ۱-(نمودار نهایی) نمـودار شدت نور روز بر اساس لوکس: در این نمودار حجمی که در زون قرمز و بنفش قرار میگیرد نور روز مدیریت شده بـرای استفادهی مجموعه اداری دریافت میکند.

نظامهای نیمه صنعتی به نسبت استفاده از قطعات پیش ساخته در جریان طرح و اجرا، درجه بالاتری را از نظر خصوصیت صنعتی دارا هستند. این مورد شامل جمع آوری اطلاعاتی که برای تعیین ساختار نیاز دارید، سود فعلی و پیش بینی شده کسب و کار، میزان وام بانکی که گرفته شده است و تهیه جدول مشخص زمانی میگردد. نسبت شتاب مبنای طرح در مناطق مختلف كشور، بر اساس میزان خطر لرزه خیزی آنها تعیین میشود كه سازه مورد نظر با توجه به قرارگیری در پهنه با خطر نسبی متوسط برابر با ۰/۲۵ گرم است. شرکت معماری Waugh Thistleton قصد ایجاد ساختمان پایدارتر و منعطفتری برای طراحی داخلی فضای اداری داشت که با نیازهای بسیاری از مستاجران هماهنگ بوده و در نهایت در صورت پایان عمر و کاربری مفید ساختمان، قابل برچیده شدن باشد. به یک ساختار معماری یا مهندسی ثابت که مجزا از دیگر ساختارها قابل تشخیص باشد یک سازه یا ابنیهٔ فنی میگویند. نقشه ساختمان چهار طبقه تجاری مسکونی در زمینی به مساحت 504 متر مربع طراحی شده که طبقه همکف آن تجاری و سه طبقه دیگر مسکونی است.

برای یک ساختمان با مساحت بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع، آسانسورهای مجزای کالا و مواد ضروری است. برای شروع ساخت یک ساختمان ابتدا باید زمینی را فراهم نماییم. ما نمی توانیم تمام منافع خود را در زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را مامور کنیم که برای ما جستجو کنند، کشف کنند، و محیطی را که ما باید در آن زندگیکنیم شکل دهند و بعد ما آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس شگفتزدهشویم که ویژگی و کارکرد آن چیست. اما مجتمع مسکونی نیاوران تهران یک ویژگی خاص و منحصربهفرد دارد.

با توجه به معماریهای روز و میانگین سلقیه مردم، طرحهای جدید در ساخت درب فلزی ساده، پیاده سازی می شود؛ به عنوان مثال در بعضی از دربها از شیشه استفاده می شود و این شیشه های به کار رفته در این دربها از از نوع رفلکس سکوریت، مقاوم و ضد ضربه می باشند. در ساختمان با توجه به طرحهای معماری استفاده از سیستمهای چلیك و گنبدی میسر نیست. طرحهای بسیار پیچیده به طرز استادانهای در فرایند طراحی صنعتی مدرن ساخته و پرداخته شدهاند به نوعی که قطعات و موتیف های فراوانی در اندازههای مختلف با استفاده از سامانه رایانهای طراحی و در ساختمان تعبیه شدند. در زبان لاتین نیز برای معمار واژه « Architect » که ریشه آن به دو کلمه « Archi » به معنای سر، سرپرست ورئیس و « tecton» به معنای سازنده بر می گردد، که کاملاً همتراز با واژه مهراز می باشد. موجودات خلاقی به نام برنامهنویس هم داریم که این نرمافزارها را کدنویسی کرده و توسعه میدهند. معمولاً فرآیند طراحی و تهیه نقشه مهندسی در طراحی سازه های ساختمانی از 3 مرحلۀ اصلی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر یک بنا را ایجاد می کنند.

اکنون ساختمانهای اداری اغلب از نماهای شیشهای برخوردار هستند ولی در تقسیم بندی و کیفیت فضاهای داخلی آنها تفاوتهایی وجود دارد که در تصویر زیر نمونهای از یک ساختمان اداری را میتوانید مشاهده نمایید. فضاهای داخلی به صورت بسته و نیمه باز طراحی شده اند که موجب محو شدن مرز بین فضای داخلی و خارج ساختمان شده و باعث ادراک و دریافتی متفاوت از بنا طی روز و شب میگردد. اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین میرود. در بخش دیگر این ابلاغیه آمده است: مراتب فوق طبق ماده سوم قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ و نظام نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۱۱ جهت اطلاع مالک فعلی اثر، گروه خودروسازی سایپا و عموم شرکتکنندگان در مزایده اعلام و ابلاغ میگردد.

نور کنترل شده و سایه های نرم و بدون شکست باعث ایجاد فضایی به هم پیوسته می شوند. این کرکره­ های متحرک به وسیله سیستم­های کامپیوتری کنترل می­ شوند که میزان نور وارده ،حرارت و میزان بازشدن پنجره ها را کنترل می­کند. نور کنترل شده پس از وارد شدن به فضا در برخورد با ستون های با مقطع منحنی محو می شود. سطح مقطع قابهای صنعتی عموماً به شكل ارتفاع، بسته به اندازه لنگر خمشی عضو متغیر در نظر گرفته میشود. در این گونه سازه ها به علت عدم وجود نیروی برشی و لنگر خمشی در تك تكاعضاء، سطح مقطع هر یك از اعضاء كاهش یافته و در مجموع وزن كل سازه كاهش می یابد. بنابراین، استفاده از هر گونه عناصر كلان ساختمانی (نظیر پانلهای دیواری و سقفی) كه به صورت آماده در داخل كارگاه و كارخانه تولید شود، بنا را از حالت نیمه صنعتی به حالت صنعتی نزدیك میكند. هر چند برای قابهای صنعتی میتوان از نیمرخهای نورد شده موجود در بازار استفاده كرد، لیكن ساخت این قابها به كمك ورقهای فولادی امكان داشتن اعضایی كه در آنها ابعاد بال در طول عضو ثابت هستند ولی I مقطع متغیر را بهتر فراهم میآورد.