سبک کلاسیک در معماری داخلی معماری سه بعدی

در معماری سنتی ایرانی همیشه توجه به ارکان پنچ گانه مطرح شده توسط استاد پیرنیا رعایت میشده و توجه به اقلیم و مصالح از ویژگیهای بارز این معماری بوده است به طوری که همین محدودیتها چه از نظر اقلیمی و چه از نظر مصالح همیشه باعث نوآوری و ابداعات بدیعی در معماری ما شده است، تا جایی که امکان زیست در بدترین شرایط اقلیمی با توجه به محدویتهای موجود را برای ساکنین آن منطقه سایت 3darchitecture فراهم میکرده است. در آغاز حکومت اسلامی، احداث مساجد در مقایسه با سایر بناهای اسلامی اهمیت بیشتری داشت و مساجد جز بزرگترین بناها در هر شهر و روستا بود ولی با این وجود همیشه تناسبات و توجه به انسان در معماری اسلامی رعایت میشده است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت انجام هرگونه تخلف، شهرداری شما را ملزم به پرداخت جریمه نقدی می کند و اگر تخلف خیلی شدید باشد امکان باطل شدن پروانه ساخت یا دستور تخریب بخش تخلف شده ساختمان از طرف شهرداری وجود دارد. دغدغه پیوند با گذشته و عدم توفیق اساسی در بوجود آوردن یک جریان معماری که بتواند به صورت صحیح در ادامه و تکامل تاریخ با ارزش معماری ایران باشد و سهمی را در معماری معاصر جهان به خود اختصاص دهد و حتی بتواند سهمی در پیشبُرد معماری امروز جهان داشته باشد، موجب شد که در دهه اخیر برخی از معماران ایران، با تکیه بر تجربیات و تلاشهای معماران دهههای گذشته، تلاشهای جدیدی را در این زمینه آغاز کنند و به صورت جریانی در معماری امروز ایران درآیند. بدین ترتیب است که ضمن اینکه این جریان معماری را متعلق به ایران و در روند تکامل معماری گذشته ایران می دانیم، آن را خارج از جریان کلی معماری امروز جهان نیز تصور نخواهیم کرد. در طرحهای بعدی این جریان تنها به اصول و مبانی معماری ایران و الگوهای به کار گرفته شده در آن اکتفا نشده، بلکه به فرهنگ ایران به صورت کلیتر که شامل اسطورهها، مفاهیم، مضامین و خاطرههای فرهنگی نیز هست و پای سایر زمینههای هنر چون شعر و ادبیات را به میان می آورد، توجه شده و از آنها به عنوان دستمایههای خلاقیت فکری اثر معماری استفاده گردیده است.

کارهایی که در آنها تنها به اصول و مبانی معماری ایران و الگوهای بکار گرفتهشده در آن اکتفا نشده و با توجه کلیتر به فرهنگ ایران، که شامل اسطورهها، مفاهیم، مضامین و خاطرههای فرهنگی نیز هست، از سایر زمینههای هنر، همچون شعر و ادبیات، به عنوان دستمایههای خلاقیت معمارانه استفاده گردیده است، مانند سه طرح ارائهشده برای کتابخانه ملی، اثر سیدهادی میرمیران، کامران صفامنش و فرهاد احمدی. کارهای برجستهای که در این روند طراحی گردیدند، عبارتند از: سه طرح ارائه شده برای کتابخانه ملی ایران کار میرمیران، کار کامران صفامنش و کار فرهاد احمدی، ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی کار بهرام شیردل، باغ جهان نمای شیراز کار محمد رضا نسرین، موزه ملی آب ایران کار مشترک میرمیران و بهرام شیردل، موزه دفاع مقدس اصفهان کار حسین شیخ زینالدین و برخی طرحهای دیگر. کارهایی که با اندیشه و رویکردی جهانی و در تعامل با گفتمان فکری معماری پیشروی جهان شکل گرفتهاند، ضمن اینکه توجه به معماری گذشته ایران در بطن آنها رسوب نموده است، مانند سفارتخانه ایران در ژاپن، اثر حسین شیخ زینالدین، سفارتخانه ایران در آلبانی، اثر علیاکبر صارمی و کنسولگری ایران در فرانکفورت، اثر سیدهادی میرمیران. همانگونه که این معماران را نمیتوان در زمره پست مدرن دانست، جو غالب معماری ایران در این دوره را هم نمیتواند در این زمره دانست.

ولی پس از نابودی دودمان قاجار و روی کار آمدن رضاشاه همانطور که گفته شد جو غالب معماری آبشخور سه جریان فکری بود که مهمترین آنها معماری نئوکلاسیک باستان گراست. این بنا جزئی از مجموعه کاخ- باغهای شمیران است که محل گذراندن ییلاق اشراف قاجار بوده و به دستور محمد شاه ساخته شده است . سه طرح ارائه شده برای فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران کار میرمیران، کار علی اکبر صارمی و کار داراب دیبا، مرکز ورزشی رفسنجان کار میرمیران، دو طرح ارائه شده برای موزه بزرگ تاریخ خراسان کار محمد امین میر فندرسکی و کار مشترک مژگان صولتی و محمد حسن مؤمنی، و هنرستان هنرهای تجسمی کرج کار علی اکبر صارمی. در موزه گوگنهایم نیویورک اثر فرانک لوید رایت ، معمار امریکایی ، حجم بنا کاملا خارق العاده است و از شکل دیگر بناهای اطراف خود تبعیت نمی کند. در این مرحله میتوانید رنگ مبلمان، دیوارها و چیدمان آن را هم انتخاب کنید. در اینجا این نکته مهم باید توجه شود که مفاهیم و مضامین فرهنگی نباید به صورت مستقیم در مرحله خلاقیت فضایی قرار گیرند و تبدیل به اثر معماری شوند بلکه باید در یک روند خلاقیت فکری از یک مرحله تجریدی عبور کنند و به بیان و یا ایده معمارانه بدل گردند و پس از آن خلاقیت فضایی، تلاش خود را در جهت تحقق بخشیدن به این ایده معمارانه آغاز میکند.

اول اینکه مفاهیم، اسطورهها، مضامین و دیگر تولیدات فکری اشتراکات زیادی در فرهنگهای مختلف دارند و عمدتاً مفاهیم واحدیاند که در سرزمینهای مختلف به صورتهای گوناگون بیان شده و به تصویر آمدهاند. متأسفانه به علت عدم پیوند جدی بین این معماران و عدم تبادل نظر و فکر، به رغم دیدگاههای مشترک بسیاری که در کارها و دیدگاههای آنها میتوان دید، هنوز این جریان شکل مشخصی به خود نگرفته و مبانی نظری خود را تنظیم نکرده است. عمده آثار این دوره، بجز چند اثر معدود مانند موزه ایران باستان، کار آندره گدار، به رغم خلوص، استواری و استحکامشان، از ارزش چندانی، به لحاظ برقراری پیوندی عمیق با گذشته، برخوردار نیستند. تحلیل معماری ایران نشان میدهد که به رغم کثرت، تنوع و پیچپدگی بناها، اصول، مبانی و الگوهای نسبتاً معدودی در طول زمان به گونههای مختلف در این معماری به کار گرفته شدهاند.

اگر بخواهیم معماری دوره قاجار را از زاویه خلاقیت فضایی بررسی کنیم معماری این دوره ارزشهای بالایی پیدا میکند و در جایگاه برتر و تکامل یافته تری نسبت به معماریهای دوره قبل از خود چون زندیه و صفویه قرار میگیرد.چرا که در معماری این دوره خلاقیت فضایی افزایش مییابد و تنوع فضاها بیشتر میشود و فضاهای نوینی خلق میشود. در اینجا به بررسی مهندسی های مختلف سختمانی می پردازیم. اشاره و توصیف شکوه و زیبایی معماری باغ فردوس در خاطرات و نوشته های رجال و شخصیت های سیاسی و فرهنگی آن دوران و نیز در سفرنامه های فرنگی به شیوه های مختلف به چشم می خورد . سپهسالار، علاوه بر ایجاد فواره و استخرهای مطبق، قنات باغ فردوس را نیز احیا کرد و سر دری با شکوه در مظهر قنات (میدان گاه فعلی باغ فردوس) ساخت. نمای کلاسیک بیشتر مناسب ویلاهای بزرگ و لوکس میباشد و به کار بردن آن موجب شکوه بیشتر در ظاهر ویلا میشود.

با بخش علمی بیتوته همراه باشید تا شما را با رشته معماری داخلی، امکان ادامه تحصیل در آن و وضعیت بازار کار این رشته آشنا کنیم. دروس مربوط به انواع تزئینات نیز از جمله دروس تخصصی این رشته هستند که به آموزش دو دسته مهارت ترسیمی و مهارت اجرایی میپردازند. این نما بر روی انواع سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و آجری قابل اجراست، اما به دلیل مقاومت پایین آن در برابر عوامل مختلف در مدت کوتاهی زیبایی خود را از دست می دهد. استفاده می کنند.معماران باید در طراحی انواع نمای ساختمان، بین کارایی و زیبایی شناسی تعادل برقرار کنند. کارخانه ها با استفاده از قالب های پرکاربرد اقدام به آماده سازی بتن ها بر اساس استاندارهای لازم می کنند. در مقاوم سازی سازه های بتنی به مصالحی نیاز است که علاوه بر افزایش مناسب ظرفیت سازه، در برابر شرایط نامطوب محیط نیز استقامت خوبی برای محافظت از بتن داشته باشد. علاوه بر اینها، پیکربندی طراحی سطوح شیبدار و تأسیسات نیز باید با طراحی رمپ و دیگر کاربردها، سازگار باشد.

علاوه بر این ، آنها می دانند که چه کاری انجام می دهند و با به کارگیری فناوری پیشرفته ، می توانند کل روند نماشویی ساختمان را آسان کنند. معماران ایرانی، پس از پیروزی انقلاب سعی کردند که آثار خود را با هویتی مستقل و متکی بر میراث گذشته معماری ایران بنا کنند. بعد ازانقلاب اسلامی این بنا زیر نظر و تحت اختیار وزارت ارشاد اسلامی به دیریت آموزش فیلمسازس انقلاب اسلامی داده شده و کتابخانه و اداره مربوط در آن تشکیل شده است.در حال حاظر این عمارت تحت حمایت سازمان میراث فرهنگی استان تهران می باشد. اما به علت این که در شرایط آب و هوایی مختلف چسبندگی سنگ بخوبی انجام نمی گیرد، بعد از مدت کوتاهی سنگ از محل نصب خود خارج شده و نما را دچار نقص می نماید و درضمن می تواند مشکلات جانی و مالی نیز ایجاد نماید. بنابراین، اگر چه سبک معماری این کلیساها در کل رومی باقی مانده است اما طاق شیاردار یک عنصر انتقالی بود که یک ویژگی متمایز از سبک گوتیک شد. دو ویژگی مذکور که به آن اشاره شد، پیوند وسیعی را بین آثار معماری – چه در سرزمینهای مختلف و چه در زمانهای متفاوت – با یکدیگر برقرار میسازد و معماری بطور کلی نوعی کیفیت جهانی پیدا میکند.

این خلاقیت به دو شکل در اثر معماری بروز میکند: یکی خلاقیت نظری، یعنی آن مبنای فکری که اثر معماری بر اساس آن نظریه خود را استوار میسازد و دیگر خلاقیت فضایی که بخش معمارانه آن است. طراحی معماری در درجه اول با بکارگیری مهارتهایی خلاقانه بر روی جِرم، فضا، حجم، بافت، نور، سایه، مصالح و برنامه هدایت میشود و بهمنظور دستیابی به یک هدف زیبا، کاربردی و اغلب هنری، از عناصر واقع گرایانهای مانند هزینه، ساخت و فناوری بهره گرفته میشود. این مجموعه در دامنه کوه رحمت در 60 کیلومتری شیراز و در مجاور مرودشت واقع شده است. در سازه ها هرگاه لایه رویین سقف سازه، سطحی صاف و موازی داشته باشد به طوری که دو لایه بالایی و پایینی هر دو مسطح و در موازات سطح زمین قرار بگیرند، در این صورت سازه فضاکار تخت است.

لازم به گفتن است که طبقه سوم به صورت ایوان در ضلع شرقی و غربی ساختمان بوده که در زمان بازدید رضا شاه از عمارت دستور ساخت طبقه سوم به صورت حال داده شد. در اوایل دوره رضا شاه به دنبال برنامههای تجدد طلبانه، گرایشهای متفاوتی به رهبری معماران ایرانی تحصیل کرده اروپا و معماران اروپایی که از طرف دولت به ایران دعوت شده بودند در برابر معماری سنتی پدیدار شد. سال 1304 با شروع سلطنت رضا شاه را باید سال شروع نوسازی ایران یاسال شکل گیری «ایران نوین» دانست.هدف بلند مدت رضاشاه، بازسازی ایران طبق الگویی غربی بود او برای رسیدن به جامعه مدرن همانند جامعه اروپایی باید موانع این مقصد را که مذهب و سنت بود، از سر راه بر میداشت. بعد از آن مالکیت باغ چند بار دست به دست شد تاسرانجام ،در سال ۱۳۱۸ ق، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، محمدولیخان سپهسالار تنکابنی آن را از ورثه امینالملک خرید. تمام لوازم مصرفی طی توافق درون قرارداد نوشته میشود و پیمانکار یعنی شرکت جهان فرود که عملیات پیچ رولپلاک سنگ نما را انجام میدهد وظیفه خرید تمام لوازم را بر عهده دارد.

همینطور سعی کنید با معمارینی قرارداد ببندید که از تجربه و تخصص کافی برخوردار باشند. دوره دیگر از اواخر دهه چهل آغاز میگردد و تا آستان پیروزی انقلاب ادامه مییابد و همزمان با دورهای است که معمارای مدرن سالهای آخر خود را میگذراند و اصولاً در معماری مدرن نیز یک جریان تاریخگرا پدید میآید. با پذیرش این امر، این پرسش پیش روی قرار میگیرد که آیا نمیتوان در معماری امروز ایران نیز به همان اصول و مبانی و الگوها پرداخت و آنها را در جریان فعالیتی خلاق تکامل بخشید و به پیش بُرد؟ وی گفت: ابنیه به جا مانده از تاریخ کهن و تمدن غنی ایران بیانگر این مطلب است که ایرانیان از پیشگامان صاحب سبک در طراحی و معماری ساختمانها و ابنیهها بودهاند اما امروز در بناهای جدید مفهوم خاصی دنبال نمی شود و بناهای ساخته شده، با فرهنگ، ارزشها و هویت اصیل شهرهای ما همخوانی ندارد.

اما در سراسر دنیا چهار کلیسای دیدنی وجود دارد که با معماری گوتیک همراه شده اند؛ پس همراه با ما باشید تا با ۴ تا از دیدنی ترین بناهای معماری گوتیک در قاره اروپا آشنا شوید، تا در سفر به کشورهای معرفی شده دیدن از این ساختمان های شگفت انگیز را از دست ندهید. آنها باید قادر به تفسیر آنچه که یک مشتری به آنها می گوید، باشند و این ایده ها را به طرح های ساختاری خلاق تبدیل کند. معماران اطمینان حاصل می کنند که آنچه طراح ساختمان بر روی کاغذ قرار داده است، عملی خواهد بود و مطابق با مشخصات ساختمان است. بنابراین، ممکن است طراح در رسیدن به توافق با مشتری، چندین استراتژی ارائه دهد. در نتیجه، وزن طاق نیز سبکتر شده و از خمیدگی آن به سمت جلو ممانعت میشد.

از بیرون که بنگریم ساختمان کلیسای نمونه وار بیزانس پسین، به شکل مکعب گنبددار (ندرتاً به شکل چهارگوش با قاعده ای غیر مربعی) است و مکعب بر روی گونه ای استوانه یا تنه مدور نهاده شده و بالا رفته است. این کلیسا دارای چهار راهروی جانبی یک صحن اصلی میباشد ، از درون کلیسا توده های سهندوار یا پشت بندها که مانند ردیف دنده هایی از بدنه بیرون بنا نشسته تا در ارتفاع به شکل پشت بندهای معلق و هلالی مبدل شوند به چشم نمی آیند . سقف آن به شیوه استادانه ای از مقرنس های گچی به شکل قندیل پوشیده شده و ارسی زیبا وایوان آن نیز با عث شگفت است . سقف تالار اول تماما از مقرنس های گچی و به شکل خاص پوشیده شده است و در قدیم با تختته نمدی که مخصوص همین تالار بوده در یزد ساخته شده . تناسبات و از تناسبت جالبی بر خوردار است همچنین و جود آینه کاری در پنجره ها و گچبری ها ی بیرونی ، نمای شمالی را بر تر از نما های دیگر کرده است.در کل بنا می توان گفت سبک تزئینات و الحاقات به بنا ، التقاطی و همان سبک متداول دوران قاجار است که تاثیر گرفته از نمونه تزئینات اروپایی ( به خصوص در گچبری ها ) بوده در تمام فضاها دیده می شود.

وی با مطالعه توصیفات فضای مصنوع در سفرنامههای ایرانیانی که در دوره قاجار به اروپا سفر کردهاند، به این نتیجه میرسد که نوشتههای آنان بیش از آن که توصیف بیطرفانهای از معماری اروپا باشد، ناشی از فرافکنی آرمانشهری ایرانی بر فضایی فرنگی است. دوره معماری در اروپا طی سدههای سیزده و چهارده شکل گرفته و شکل گیری آن در این دو سده مراحلی را طی نمودهاست که به نظر میرسد ، آنرا در سه دوره گوتیک آغازین ، گوتیک پیشرفته و گوتیک پسین بررسی نماییم . سیدهادی میرمیران، بارها در سخنرانیها و نوشتههای خویش، به بررسی تحولات معماری معاصر ایران از نظر چگونگی توجه به معماری گذشته پرداخته است.

باغ و ساختمان کاخ فردوس در خیابان ولیعصر،کوچه بخشایش،۶ متری دلبر قرار گرفته است. قسمت میانی عمارت دارای دو تالار بزرگ به عرض ۱۰ متر و طول ۱۹ متر در دو طبقه روی هم می باشدکه تالار طبقه اول به ارتفاع ۲۰/۸ متری زیر طبقه سوم ادامه دارد و تالار بالایی به ارتفاع ۷ متر روی تالار زیرین قرار گرفته است . زمینهای قسمت جنوبی و سراشیبی باغ نیز با سنگ چینهایی به صورت هفت قطعه مسطح و مطبق در آمد و روی هریک از قطعات، استخری با فوارههای متعدد احداث شد. همانطور که در تاریخچه بنا ذکر شده عمارت نیز جنبه استراحت گاه ییلاقی داشته ، تا اینکه به وزارت انتقال یافت و به صورت دبیرستان شاهپور وشروع به کار کرد. به گفته جمالزاده تهران را در پایان دوره قاجار 1304 خورشیدی ،شهری فرنگی مآب و دارای برخی از آثار تمدن از قبیل اتومبیل، تلفن و هتل ذکر کرد.ولی در معماری این دوره تلفیقی مثله شده از معماری گذشته ایران و معماری غربی آن زمان بود که فقط برداشتی ظاهری و غیراکادمیک از آنها بود مانند قصر فیروزه که از فرمهای قوسی با تزیینات کاملا ایرانی و اسلامی و تنها قسمت مدرن نیم قوسهای تزیینی با پنجرههای دایره شکل است.