معماری داخلی چیست؟ معماری سه بعدی

توجه مطلق به فروش و سود آوری در طرح به طوری که حتی اصالت طرح به دلیل فروش بهتر آن توجیه پذیر خواهد بود و نه ذات طرح. توجه به نما به عنوان مقوله ای جدا از فضای درون، ارتباطات ساختمان، سازه و ساختار طرح و اهمیت نما به عنوان پوسته ای در آمد افزا برای ساختمان که معمولا در 6 ماهه پایان کار به آن توجه می شود. شروع کار با ارایه نقشه هایی خام که در مرحله اول تنها به قصد اخذ تاییدیه از شهرداری تهیه می شوند صورت گرفته و معمولا همین نقشه ها اساس کلیه مراحل کار واقع می شوند، در حالی که کمترین زمان و هزینه در فرآیند کار را به خود اختصاص می دهند. چوب مورد استفاده در سبک اسکاندیناوی معمولا خاکستری و در تم رنگی سرد هستند و فضایی آرامشبخش ایجاد میکنند. در این مدت، سبکی که از طرف دولت حمایت شده، نیز گرایش به معماری ایرانی-اسلامی بودهاست. به همین منظور در معماری قدیم ایران پنجره های گوناگونی ساخته شده است که از جمله آن ها می توان به پنجره های روزن، شباک، ارسی و جامخانه اشاره کرد. کالین رو نشان میدهد که منظور از شفافیت خیلی بیشتر از آن چیزی بود که معماران نوگرای دههٔ پنجاه و شصت میلادی از آن برداشت میکردند.

معماری معاصر ایران همیشه با دو محور اساسی شیوه احیایی و شیوه مدرن همراه بود که گاه در کنار هم و گاه به گونه مکمل و منطبق با یکدیگر عمل کرده است. از سال ۱۳۱۹، با تأسیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که رشته معماری یکی از سه رشته آن بود، اولین نسل از معماران ایرانی که در داخل کشور آموزش دیده بودند پرورش یافتند. با شعار “ ساخت خانه های ارزان قیمت ” ,و فارغ التحصیلان معماری دانشگاه های داخل و خارج از کشور. با توجه به پیشنهاد انجمن بنیاد بوگوشین، urbanlab فراخوان مسابقه بین المللی معماری ساختمان “Reviving NPAK” برگزار می کند. تناسب ابن دو در کنار یکدیگر می تواند فضایی زیبا در اختیار افراد قرار دهد. صفحات فلزی (آهن، آلومینیوم، استیل،برنج و مس) که به آنها استرچ متال گفته میشود که فرآیند تولید با روش ویژهای تحت برش و کشش قرار میگیرند. استفاده از این نوع متریال می تواند با گذشت زمان دچار استهلاک کمتری شود و زیبایی خود را در مرور زمان حفظ کند. این ساختمان دچار تغییرات زیادی می شود و توسط معماران و استاد کاران دیگری از جمله وارطان آوانسیان- و قلیچ باغلیان و …

بودجه کشور بر خلاف دوره قاجاریه که همواره تهی بود با اخذ مالیاتها و عوارض گمرکی و منابع طبیعی به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. کاربرد قاب فولادی در طراحی داخلی اداری به این معنی است که دیوار چوبی و المانهای کفسازی قابل تطبیق یا جمعآوری از ساختمان برای چیدمان مجدد یا ترکیب فضاهای داخلی هستند. بیونیک از ترکیب دو لغت “بیولوژی” و” تکنیک” که در لغت نامه به معنای “زیستار شناختی” یا “به کارگیری اندام های ساختگی طبیعت” است، برای اولین بار این واژه توسط دانشمند آمریکائی بنام جک. دوره سوم معماری معاصر ایران همزمان با سالهای آخر معماری مدرن است، دورهای که معماری مدرن با چالشهای جدی روبهروست و به تدریج یک جریان تاریخگرا در بطن آن شکل میگیرد. از نماهایی که در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند، نمای سرامیکی می باشد. البته بعضی اوقات استثناء هم دارند مثل مسجد امام اصفهان در میدان نقش جهان که در ورودی مسجد که در طول میدان واقع شده، یک نمای خارجی دارد و شامل یک سردرب و مناره ای می شود که در دو طرفش سکوبی قرار گرفته و کاشی کاری شده است.

اولین رویارویی ایرانیان با معماری اروپایی، در دوره سلطنت قاجار رخ داد. در این دوره معماری شهری در کلیه زمینه های تجاری- اداری-خدماتی- مسکونی- تفریحی و ورزشی فعال می شود. با این حال، AutoCAD دارای ویژگی های مدل سازی اطلاعات ساختمان بسیاری است. در این محیط ها که عموما دارای ابعاد بزرگ، سقف بلند و پلان آزاد می باشند هر فرد و یا شرکت می تواند با پرداخت مبلغی حتی به میزان یک ماه از یک فضای کاری با امکانات متنوعی مانند اتاق کنفرانس، اتاق جلسات، آشپزخانه، سیستم های امنیتی ، دستگاه ها و ماشین الات اداری مانند کپی استفاده نمایند. آنچه که بدیهی است آغاز تحولات و جریان فراگیر معماری معاصر ایران را باید از زمان قاجار که مقارن با جریان های نوظهور معماری است دنبال کرد و از طریق مشخصه های معماری و بناهای شاخص و زمینه ساز تاریخی به تعیین نقطه آغاز معماری معاصر ایران پرداخت.

نحوه نوسازی ساختمانی که دچار فرسودگی و استهلاک شده است چگونه است ؟ به همین دلیل نحوه اجرای نمای ساختمان و متریال هایی که در آن به کار می رود بسیار حائز اهمیت است. ساختمانی که طرح اولیه آن را معمار بزرگ و بنام در تاریخ معماری ایران، یعنی گابریل گورکیان می دهد ولی چند سال بعد آقای گورکیان، از ایران می رود. اولین و مهمترین اصل در نورپردازی، توجه به رنگ و شدت نورهایی بوده که قرار است در نمای خارجی به کار رود. این سازههای بتنی در پروژههای ساختمانی مدرن بسیار مورداستفاده قرار میگیرد. ما نمونههایی از سازههای مختلف را داریم که به دوران گذر و انتقال تعلق دارند که در آن ما میتوانیم برخی تغییرات بدیهی را در شکلهای رومی مشاهده کنیم که با گذر زمان، به صورت متمایز به شکل گوتیکی ظهور کردهاند. در این وضعیت رسانههای تخصصی معماری داخلی خصوصاً در فضای آنلاین شکل گرفتند و به جهش این حرفه کمک کردند و با توجه به جذب سریع آگهی و اسپانسرهایی که داشتند، رشدی سریع داشتند و راهی که مجلات در چند دهه طی کردند را در چند ماه طی کردند.

این ساختمان که از بناهای باغ بهارستان و متعلق به سپهسالار بود، می تواند به عنوان نقطه عطف و شروع معماری معاصر ایران به شمار آید. بعضی سال 1300هجری شمسی را مقارن با پهلوی اول به عنوان نقطه عطف تاریخ معماری معاصر ایران به شمار آورده اند که این به طور ضمنی در بین همگان پذیرفته شده است و معمولا هم به آن استناد می شود. هزینه طراحی-به معنی ارایه طرحی جامع و نه تصاویر سه بعدی صرف- در این کارها معمولا در نظر گرفته نمی شود. با توجه به مطالبی که در بالا در رابطه با استحکام بنا و اهمیت آن گفتهشد. رضاخان پس از به دست گرفتن حکومت ارتباط بیشتری را با غرب آغاز کرد . سبک ملی -که در دوران محمدرضا پهلوی به این عنوان نامیده شد- در جست و جوی هویت ملی و بازگرداندن سنتهای معماری ایران باستان از سوی حکومت رضاشاه پدیدآمد و حمایت شد. کافی است نگاهی به اطراف بکنیم تا ببینیم که خط غالب در معماری، خط مستقیم است. در معماری معاصر ایران تلاش شده است تا از خط غالب معماری که خطوط صاف است، اجتناب شود. در دوره محمدرضا پهلوی، جریانهای متعدد معماری، جای خود را به جریان غالب و تأثیرگذار معماری مدرن داد.

اجتناب این نسل از معماری مدرن برخلاف اسلافشان به معنای علاقه آنان به آشتی دادن این شکل از معماری با معماری سنتی ایران نیست و از این رو میتوان آنان را نئو مدرن دانست. منشا این گونه طراحی های رایگان که بسیار سریع تولید می شوند، فارغ التحصیلان کم تجربه معماری یا اپراتورهایی هستند که حرفه آنان معماری نیست. این مصالح در عین استحکام، انعطاف پذیری بیشتری نیز نسبت به مصالح سنتی داشتند که به معماران ایرانی این امکان را می داد تا بتوانند ایده ها و خلاقیت های خود را چه در طراحی نما ساختمان و چه در سایر اجزای آن، راحت تر از قبل اجرا کنند. معروف است. بنابراین برای ساخت نما باید به اینکه در کدام شهر و با چه فرهنگی زندگی میکنید توجه داشته باشید. برای همین ما در این دانشنامه تلاش میکنیم که در مورد هر دو سازه فلزی و بتنی به صورت مفصل صحبت کنیم تا شما با آگاهی بهتری بتوانید مناسبترین گزینه را انتخاب کنید. درنهایت، این متن­ها بر اساس ۳۷ مقولۀ پربسامد، در قالب نُه دستۀ کلی، تحلیل محتوایی کمّی شده است.

از طرفی ، در همین دوران شاهد شکل گیری نخستین همایش با عنوان بررسی امکان پیوند معماری سنتی، با شیوه های نوین ساختمان، شهریور ماه 1349 خورشیدی در شهر اصفهان و دومین همایش با عنوان نقش معماری و شهر سازی در کشورهای در حال صنعتی شدن، مهر ماه سال 1353 خورشیدی در تخت جمشید شیراز برگزار سایت 3darchitecture شد. مخاطبان و خریداران این گونه ار ساختمان ها نیز در بیشتر موارد با توجه به هزینه گزاف و بی مورد صرف شده در تزئینات و الحاقات ساختمان، اقدام به تصمیم گیری جهت خرید می نمایند. در جامعه معاصر ایران به دلیل تداوم تدریجی و هماهنگ در شکل گیری و حیات جامعه، فرصت انطباق مفاهیم هویتی بر کالبد شهر وجود داشته است. این گروه از فارغ التحصیلان رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، نقش پررنگی در تثبیت اصول و مفاهیم معماری مدرن در ایران و به دنبال آن جهت دادن به معماری معاصر ایران داشتند. این نقش به خاطر حمایتهای چندوجهی سران و دولتمردان نظام جمهوری اسلامی، پر رنگ تر از معماران پیشگام در این زمینه است. 4. مقطع چهارم : پهلوی دوم تا جمهوری اسلامی 1350ه .

پژوهشگرانی نظیر نادر اردلان، هانری استیرلن، داراب دیبا، محمدرضا حائری، و دیگران جایگاه مثبت فضا یا به عبارتی «فضا محوری» معماری ایرانی را در برابر «حجم انگاری» برخی دیگر از گونه ها، به عنوان مهم ترین خصیصه آن برشمرده اند. این کلیسا علاوه بر جایگاه زیارتی که برای مردم دارد، محل دفن پادشاهان فرانسه از قرن ده تا هجدهم میلادی نیز بوده که همین امر بر شهرت آن دامن زده است. سبک گوتیک سبکی مذهبی است که همیشه در خدمت کلیسا بوده. محیط خانه و محل کار خود را به بهترین شکل ممکن و بنا به تغییر فصل تغییر دهیم و بهترین چیدمان و چرخش انرژی را در محیط خود ایجاد کنیم.

2. مقطع دوم: دوره پهلوی اول 1314 ه . 3. مقطع سوم:پهلوی دوم 1333 ه . از نیمه دوم حکومت پهلوی یعنی سال 1314 شروع می شود. مردم محوری در معماری ایرانی یعنی رعایت تناسب اندامهای ساختمان، یعنی ساخت اتاق خواب مخصوص استراحت یک نفر، اتاق پذیرایی بزرگ و برای پذیرایی چندین میهمان، بلندی طاقچه جوری که نشسته و ایستاده در دسترس باشد. ماده ۳۴- شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان در شهرها، شهرکها و شهرستانها و سایر نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت نمایند. همان گونه که ذکر شد شیوه احیایی به عنوان پایگاه معماری رایج زمان، اعتبار خاص یافت و به عنوان متن معماری ایران در دوره پنجاه ساله از مشخصه های معماری دوره پایانی قاجار و دوره نخستین پهلوی اول گردید.

این قوس ها بار طاق را به صورت مجزا به ستون ها منتقل می کردند و تا حدودی ساخت طاق هایی با ارتفاع بلند را ممکن می ساخت. این ترکیب نیز همانند اشکال گرد، ایجاد فضاهای نشیمن داخلی با طرحبندیهای غیرعادی را ممکن میکند. معماری معاصر اگر هم از خطوط مستقیم استفاده کند، یعنی اگر واحد حجم را مکعب بگیرد، این مکعبها را به روشهای شگفتانگیزی گردهم میآورد تا ترکیب متمایزی از حجمها خلق شود. کلیسای قدیمی در اثر آتشسوزی نابود شده و کلیسای جدید در سال 1194 با سبکی متفاوت و کاملا جدید، یعنی سبک گوتیک، ساخته شد. به این نکته توجه کنید که امروزه نمای ساختمان نقش بیشتری از زیبایی و محافظت از ساختمان ایفا می کنند بدین صورت که نماسازی باید با توجه به کاربرد ساختمان، آب و هوا و بافت شهری آن محدوده انجام شود. لذا ایجاد مراکز آموزشی برای تربیت تکنسین های دارای اطلاعات مناسب می تواند نقش بسیار مهمی را در افزایش فرهنگ و دانش فنی و اجرایی ساختمان ایفا نماید. ورقه های کامپوزیتی ورقه های آلومینیومی هستند که برای نمای ساختمان ها به کار می روند؛ مزیت استفاده از این نوع ورقه ها وزن کم، قابلیت شستشو، تنوع رنگی بالا، مقاوم در برابر حرارت، رطوبت و صوت است.

در سازها های بتنی برای اتصال شاسی ها و پروفیل های نما به سازه اصلی ساختمان باید از پلیت هایی با فواصل مشخص شده در نقشه های محاسباتی استفاده کرد. در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ خورشیدی، معماران چون مهدی علیزاده، لطیف ابوالقاسمی، فرامرز شریفی و ایرج کلانتری دست به تجربیاتی زدند که تا حد زیادی متأثر از معماری مدرن ولی درآمیخته با حال و هوای معماری ایرانی بود و از این رو «شبه مدرنیستی» شمرده میشد. در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ خورشیدی، گرایش به معماری مدرن از طریق ساخت خانهها و مجتمعهای مسکونی در اوج خود بود. این موضوع تغییری مهم در زندگی افراد برجا گذاشته است و آن هم حذف حیاط خصوصی می باشد.

از معماران خارجی شرکت کننده در همایش اول می توان به پل رودلف از آمریکا باک مینستر فولر از آمریکا ژرژ کاندیلیس از فرانسه و از ایران به عبدالله پوران ، محسن فروغی، نادر اردلان، کامران طباطبایی دیبا و هوشنگ سیحون اشاره کرد. یک نمای خارجی خوب به ساکنین این قدرت را میدهد که ورود نور را به راههای مختلفی مانند نصب لوور یا دستگاههای سایهگیر تنظیم کنند. به گونه ای که ارایه یک طرح صحیح و منطقی در این حوزه که به دور از جریانات بی اساس بازار باشد؛ کم کاری محسوب می شود. این تیم جدیدهای المانهای مختلف دیگری هم به طرح اولیه اضافه کرد. معماران جوان ایران، در زمینههای دیگری فعالیت میکنند. همچنین شروع پروژه های عظیم ساخت شهرک و انبوه سازی مسکونی در چند دهه ابتدایی پهلوی عامل دیگری بود که باعث شد سرعت رشد معماری معاصر ایرانی شتاب بیشتری به خود بگیرد. این دو بنا همچنین از نظر تطابق و همبستگی تاریخی، دو محور اصلی معماری معاصر و به عنوان زمینه های انتقالی از معماری متأخر مدرن به معماری فرا مدرن اهمیت ویژه ای دارند. جایگاه ویژه پیدا می کند.

بعدتر معمارانی مثل وارطان هوانسیان در دوران پهلوی شروع به کار کردند که دیدگاه رادیکالی نسبت به معماری معاصر ایران داشتند و سعی می کردند تا جای ممکن از المان های سنتی ایرانی فاصله بگیرند. تقریباً هر سطح ممکن از چنین عمارتهایی با مجسمههای اعتقادی، تندیسها و تزیینات و نقش و نگار پنجرهها زینت داده شد. این محصولات با کیفیت بالا و مناسب صادرات می باشند . البته در مواردی نیز از ترکیبی از خطوط صاف و خطوط منحنی استفاده می شود. البته مردم نه تنها از نظر بیوگرافی: تعداد، جنس و ساخت و نکاتی مانند آن در معماری اهمیت دارند و در تحلیل­های معماری باید شناسائی شوند، بلکه نیازها، خواست­ها، عادات، اعتقادات، باورها و شیوه زندگی مردم در معماری اهمیت فوق­العاده و اساسی دارند. به عنوان گوناگونی شیوه احیایی اشاره کرد. البته باید اشاره کرد که برای ثبت شرکت معماری داخلی نیازی به ارائه مدرک تحصیلی افراد وجود ندارد. این قسمت از ساختمان در اختیار دفتر تجاری واقع در طبقه اول گذاشته شده است که در آن جلسات مدیران، مهمانی های رسمی و شرکتی برگزار شود و البته محیطی بسیار مناسب برای رفع خستگی کارکنان می باشد. ادامه جریان مدرن متاخر و سبک بین المللی با ورود معماران تحصیل کرده خارج از کشور و فارغ التحصیلان دانشکده های معماری ایران از سال 1333 وارد مرحله بعدی و عملی تازه ای می شود.

شکل بگیرد.بررسی نقادانه ای که در این مقاله ارایه می شود در راستای بهسازی نگاه تحلیلی به معماری معاصر ایران،در ابتدا به زمان بندی معماری معاصر در ایران، چند نمونه از بناهای ساخته شده در معماری معاصر و سپس به تحلیل ویژگی های شکلی و محتوایی آن، راهبردهای معماری معاصر و قیاس معماری معاصر در ایران با کشورهای آسیایی می پردازیم. به همین دلیل در بسیاری از آثار معماری معاصر ایران می بینیم که طراحی نمای ساختمان با استفاده از خطوط منحنی انجام گرفته و دیگر کمتر شاهد اشکال مکعبی و گوشه دار هستیم. چهار صفه های ساده معمولاً در گوشه های عمارتی که در وسط حیاط قرار دارد ساخته شده اند (مانند مدرسه ی خرگرد خراسان). رضا شاه به باستانشناسان ایرانی و غیرایرانی که در ایران مشغول کار بودند، امر میکرد تا در معماری باستانی ایران مطالعه کنند و حاصل را در خدمت سبک ملی و معماری بناهای رضاشاهی قرار دهند. نمود واضح این جریان در رواج ناگهانی و وسیع گونه ای خاص از مصالح یا تزئینات در دوره ای از زمان در شهر تهران قابل مشاهده است. تاثیر این نگرش، در ساخت و سازهای گران قیمت شمال شهر به وضوح قابل مشاهده است.