فهرست بها سال 1401 با فرمت اکسل

این در حالی است که باتوجه به ساختار جدید فهرست بها و پیش بینی الزامات گروه های مختلف، دستورالعمل نحوه پرداخت برای هر ردیف ستاره دار، بایستی در گروه مربوط به همان ردیف ستاره دار درج می گردید، این موضوع در فهرست بهای رشته ابنیه سال ۱۴۰۱ مطابق با بند ۲-۱ فهرست بهای 1401 اصلاح گردیده است. طبق توضیح بند 4 با عنوان نحوه پرداخت، ردیفهای این پیوست ازنظر نحوه پرداخت به سه نوع اول دوم و سوم دستهبندی میشوند که در جدول پیوست نوع آن ردیف درجشده است هزینه هر یک از ردیفهای تجهیز و برچیدن کارگاه با انجام عملیات هریک از ردیفها به شرح زیر محاسبه و پرداخت میگردد. اغلب برای تهیه فهرست بهای هر سال، از قیمتهای سه ماهه چهارم سال قبل استفاده میکنند. ایشان عنوان نمود میزان رشد فهارس متناسب با نوع فهرست و نوع عملیات متفاوت است ولی متوسط میزان رشد در برخی فهارس تا حدود 50 درصد می باشد. این مقاله با تاکید برعمده تغییرات بنیادی فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه سال ۱۴۰۱ گردآوری و تالیف گردیده است، اگرچه برخی از این تغییرات در سایر فهارس بها نیز دیده می شود.

آیا با وجود چنین شرایطی که برآورد هزینه اجرای کار با ضریب بالاسری مشخص آماده و در اسناد مناقصه پیش بینی گردیده است و مناقصه گر (پیمانکار) براساس ضریب بالاسری مندرج در برآورد هزینه اجرای کار و شیوه برگزاری، پیشنهاد قیمت خود را ارائه نموده است، می توان ضریب بالاسری را تغییر داد؟ همانطور که مطالعه نمودید، در صورتی که شیوه واگذاری کار توسط مناقصه گزار (دستگاه اجرایی) با تصمیم قبلی (قبل از فرآیند برگزاری)، از طریق عدم الزام به برگزاری مناقصه باشد، در واقع روش واگذاری با تصمیم قبلی، یک روش غیررقابتی است، در نتیجه ضریب بالاسری ۱.۲ ملاک عمل خواهد بود. سازمان برنامه و بودجه فهرست بها را بصورت فایل PDF ارئه میدهد که فرمت آن برای انجام محاسبات ناکارآمد و لازم است به فرمت اکسل قابل ویرایش تبدیل گردد. فهرست بهای تاسیسات مکانیکی 1401 در رسته ساختمان و ساختمان صنعتی توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

شما با داشتن این اکسل فهرست بها می توانید تقریبا ۹۹ درصد کارهایی که برای ساخت یک ساختمان یا سازه (ابنیه) نیاز است را پوشش می دهید. در صورتی که طرح عمرانی و روش واگذاری کار به طریق ترک تشریافت مناقصه (و یا عدم الزام به برگزاری مناقصه) بوده، ضریب بالاسری ملاک عمل برابر ۱.۲ می باشد. اما ناشی از انحصار فرآیند مناقصه، ضریب بالاسری کاهش نیافته، اما در صورتی که عدم الزام به برگزاری مناقصه به استثنای انحصار ناشی از فرآیند مناقصه باشد، ضریب بالاسری کاهش می یابد. در مقابل صورتی که طرح غیرعمرانی و روش واگذاری کار به طریق مناقصه و یا عدم الزام به برگزاری مناقصه ناشی از انحصار فرآیند مناقصه بوده، ضریب بالاسری ملاک عمل برابر ۱.۴۱ می باشد. در واقع در صورتی که طرح عمرانی و روش واگذاری کار به طریق مناقصه بوده، ضریب بالاسری ملاک عمل برابر ۱.۳ می باشد. اما تصور نمایید، مناقصه گزار (دستگاه اجرایی)، اقدام به برگزاری مناقصه نموده (باید بدانید که با انتخاب شیوه برگزاری به طریق مناقصه در طرح عمرانی، در برآورد هزینه اجرای کار، ضریب بالاسری ۱.۳ توسط واحد تهیه کننده برآورد (مهندس مشاور) اعمال گردیده و برآورد هزینه اجرای کار با ضریب بالاسری ۱.۳ در اسناد مناقصه درج گردیده است).

در خصوص سایر قسمتها در مقایسه با سال قبل اضافه شدن یک پیوست جدید با عنوان ضریب منطقهای میباشد. فهرست بها سال 1401 رشته نگهداری نیروی برق نسبت به سال قبل تغییرات زیادی نداشته است. فهرست بهای آبخیزداری 1401 . توضیحات:فایل اکسل فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه سال 1401 به همراه فایل pdf. ما در پورتال جامع مهندسین ایران اقدام به تهیه فایل اکسل فهرست بها ۱۴۰۱ کردهایم و آن را به صورت رایگان در اختیار مهندسان و کاربران عزیز قرار دادهایم. در این پست برای شما کاربران عزیز اکسل فهرست بها 1401 قرار دادهایم. همانگونه که مستحضر هستید تغییراتی در فهرست بهای راه و باند 1401 است که در فهرستبهای سال جاری در مقایسه با سال قبل آن اتفاق افتاده است با خطی که زیر آن کشیده میشود مشخص میگرد. نوع سوم: ردیف هایی است که باتوجه به نیاز کار و برنامه زمانی، اجرا می شود.

برای تهیه و تولید فهرست بها در قالب فایل های اکسل هزینه زیادی توسط تهیه کنندگان آنها صرف میشود (پیج حاضر و نیز پیجهای مشابه) ولی شما میتوانید با پرداخت هزینه ای ناچیز (نزدیک صفر) فایل اکسل فهرست بها مورد نظر خود را تهیه نمائید. مطابق با بند ۲۱ کلیات فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه 1401، کلیه مصالح در نظر گرفته شده در ردیف های فهرست بها، تولید داخل می باشد مگر آنکه خارجی بودن آن در الزامات فصل مربوط به صراحت ذکر شده باشد. لازم به ذکر است که فهرست بهای تمامی رشته ها در قالب پیشرفته و اختصاصی تهیه شده است.

فهرست های بهای واحد پایه بیست و هفت رشته ابلاغ گردید. مطابق رسم سالهای گذشته که فهارس بها رشتههای واحد پایه اواخر اسفند ماه منتشر میشد، فهرست بها سال 1401 نیز در بیست و هشتمین روز از آخرین ماه قرن 14 خورشیدی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر گردید. توضیحات: در فهارس بهای پیشین مطابق با بند ۸-۲ دستورالعمل کاربرد برای برآورد هزینه اجرای کار، پس از آن که فهرستی شامل شماره، شرح، واحد، بهای واحد، مقدار (حاصل شده از نقشه های اجرایی مشخصات فنی) و مبلغ ردیف ها تهیه می گردید، ضرایب مورد استفاده در برآورد هزینه اجرای کار از جمله ضریب بالاسری، ضریب منطقه ای، ضریب طبقات (حسب مورد) به جمع مبلغ ردیف ها به صورت پی در پی ضرب شده و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه نیز به آن اضافه می شد. فهرست بها سال 1401 رشته آب روستایی نسبت به سال 1400 شاهد چند تغییر از جمله اضافه شدن 22 ردیف جدید در فصل سوم و تغییر شرح 10 ردیف در فصل 11 میباشیم. فهرست بها چاه سال 1401 با فرمت اکسل شامل 9 فصل و یک پیوست میباشد. ضمن عرض سلام و شادباش فرا رسیدن سال نو، به استحضار می رساند، شرکت مهندسی تَدکار به منظور عمل به مسئولیت اجتماعی خود، حفظ سلامت کارکنان ارزشمند و همشهریان عزیز و همچنین پاسخگویی سریع و کامل به مشتریان گرامی، با توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری خود، بستر دورکاری را برای همه کارکنان شرکت فراهم نموده است.

شما با داشتن این اکسل فهرست بها می توانید تقریبا 99 درصد کارهایی که برای ساخت یک ساختمان یا سازه (ابنیه) نیاز است را پوشش می دهید. قابلیت فیلتر فصل های اکسل فهرست بها بسیار عالی بود و کار منو خیلی راحت کرد. اگر قبلا به این روش فایل اکسل تهیه کره باشید، میدانید که این کار بسیار وقت گیر و طاقت فرسا است. اینها موارد کلی و مهم فهرستبهای رشته راه و باند سال 1401 بود که سعی کردیم بهطور خلاصه یک دید کلی از تغییرات مهم را خدمت شمار ارائه نماییم. تغییر مهم دیگر مربوط به استفاده از مصالح سرباره فولاد یا آهن بهعنوان مصالح اساس یا زیراساس مطابق مشخصات فنی خصوصی پیمان میباشد که در انتهای فصل چهاردهم اضافهشده است. اما برای ما بهعنوان مترو یکی از مهمترین تغییرات مربوط به قیمت و مبلغ ریالی برآورد میباشد که بهطورکلی در فصلهای مهم فهرستبها یعنی فصل سوم با عنوان عملیات خاکی و فصل پانزدهم با عنوان آسفالت حدود 50 درصد افزایش داشته و در سایر فصول افزایش تقریباً در همین حدود است. نتیجه موارد یادشده، برآورد هزینه اجرای کار بود که با عناوینی دیگری از جمله؛ فهرست بها و مقادیر کار منضم به پیمان (برآورد هزینه اجرای کار) شناخته می شود.

نوع سوم ردیفهایی است که با توجه به نیاز کار و برنامه زمانی اجرا میشود بهای این ردیفها متناسب با پیشرفت عملیات مربوط بهردیف تجهیز و برچیدن کارگاه پرداخت میگردد. باتوجه به تغییراتی که در فهارس بهای سال ۱۴۰۱ ، دیده می شود، در این مقاله در خصوص تغییرات بنیادی و اساسی، دلایل و پشتوانه های ایجاد این تغییرات بحث خواهیم نمود. ۹-۳. در پیمان هایی که مشمول خاتمه یا فسخ پیمان می شوند، در خصوص تاسیسات و ساحتمان های احداث شده تا زمان خاتمه یا فسخ، باتوجه به میزان تجهیزکارگاه انجام شده و سایر شرایط مربوط، مطابق اسناد و مدارک پیمان رفتار می گردد. در صورتی که طرح عمرانی و روش واگذاری کار به طریق ترک تشریافت مناقصه و یا عدم الزام به برگزاری مناقصه به استثنای انحصار ناشی از فرآیند مناقصه بوده، ضریب بالاسری ملاک عمل برابر ۱.۲ می باشد. همچنین در صورتی که طرح غیر عمرانی و روش واگذاری کار به طریق ترک تشریافت مناقصه (و یا عدم الزام به برگزاری مناقصه) بوده، ضریب بالاسری ملاک عمل برابر ۱.۳ می باشد. برای پروژههایی که در مناطق مختلف قرار میگیرند نظیر پروژههای خطی ضریب منطقهای بر اساس میانگین وزنی ضریبهای منطقههای مربوط در مناطق مختلف با استفاده از رابطه زیر تعیین و در برآورد هزینه اجرای کار منظور میشود.

این سومین سالیه که فهرست بها از سایت خوب شما میخرم. در فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه سال ۱۴۰۱ به جهت برآورد هزینه های مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه، واحد مترمربع و مترمربع- ماه نیز اضافه گردیده است. این درحالیست که طبق اصول اخلاقی و اخلاق حرفهای منابع دولتی باید به صورت یکسان، رایگان و بدون مشکل در دسترس همگان باشند، که فهرست بها ۱۴۰۱ نیز یکی از این موارد است. در صورتی که تعداد افراد واجد شرایط به حد نصاب نرسد، برای یک بار فرایند ارزیابی تجدید میشود و در ارزیابی دوم با حداقل دو مناقصهگر که دارای بالاترین امتیاز باشند، مناقصه برگزار میشود و در غیر این صورت، طبق جزء (2) بند “ط” ماده (۲) قانون، تأمینکننده یاد شده، انحصاری تلقی و معامله طبق بند “الف” ماده (۲۹) قانون انجام میشود. با ابلاغ آیین نامه اجرایی بند ج ماده ۱۲ قانون برگزاری مناقصات در سال ۱۳۸۵ مطابق با ماده ۷ و ۱۰ آیین نامه مذکور، به جهت کنترل صلاحیت مناقصه گران، موضوع تجدید انتشار آگهی مطرح گردید. در فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه سال ۱۴۰۱، موضوع جدیدی با عنوان انحصار فرآیند مناقصات مطرح گردیده است. اما در خصوص تغییر ضریب بالاسری در روش واگذاری کار به طریق مناقصه و ترک تشریفات (عدم الزام به برگزاری مناقصه)، مبانی روشن و شفافی ارائه نگردیده و به نحوی امری سلیقه ای به جهش کاهش واگذاری کار به روش ترک تشریفات و سایر روش های غیررقابتی می باشد که برای اولین بار نیز در فهرست بهای واحد پایه سال ۱۳۹۲، مطرح گردید.

همانگونه که در متن فهرستبها نیز اشارهشده است ضریبهای منطقهای مربوط به این فهرستبها که در برآورد هزینه اجرای کار مورداستفاده قرار میگیرد آخرین ضریبهایی است که تا زمان تهیه برآورد هزینه اجرای کار در پیوست بخشنامه شماره 69416/94 مورخ 30/04/1394 یا اصلاحیههای بعدی از سوی سازمان برنامهوبودجه کشور ابلاغشده است. تهیه، تدوین و ابلاغ فهرست های بهای واحد پایه در رشته های مختلف جزو مسئولیت هایی بوده است که از زمان تشکیل سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه (مصوب 1351/12/15) و نظام فنی و اجرایی کشور (مصور 1385/04/20) به منظور ایجاد هماهنگی و یکنواختی در برآورد هزینه های اجرای پروژه های توسعه ای کشور انجام می شود. طبق تبصره 1 ماده 80 قانون محاسبات عمومی، مبنای تهیه برآورد اولیه، فهرست بها می باشد که سالانه تهیه و به دستگاه های اجرایی ابلاغ می گردد. توضیحات: در فهرست بهای واحد پایه سال های گذشته، مطابق با بند ۲-۱ دستورالعمل کاربرد، اشاره به کارهای عمومی رشته ابنیه و ابنیه صنعتی گردیده است، این در حالی است که عنوان صحیح رشته، فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه و عنوان صحیح رسته، رسته ساختمان و ساختمان صنعتی می باشد. فهرست بهای ابنیه 1401 که در رسته ساختمان و ساختمان صنعتی قرار می گیرد.

توضیحات: ضریب منطقه تا فهرست بهای واحد سال ۱۳۸۷ در پیوست ۴ پیش بینی گردیده بود، با ابلاغ فهرست بهای واحد پایه ۱۳۸۸، ضریب منطقه ای و پیوست مربوط از فهرست بهای واحد پایه حذف گردید، در حالیکه در سال ۱۳۹۴ بخشنامه مربوط به ضریب منطقه ای توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ گردید، اما پیوست مربوط در فهرست بها پیش بینی نگردیده بود، با ابلاغ فهرست بهای واحد پایه سال ۱۴۰۱، پیوست ۴ با عنوان ضریب منطقه، مجدد در فهرست بها احیا گردید. رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه فهرست های بهای سال 1401 را در تاریخ 1400/12/28 ابلاغ نمودند. در قسمت بالا شما با کلیک بر روی هر یک از فهرست بهای انتخاب شده میتوانید مواردی را که نیاز دارید انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه افزودن موارد انتخاب شده به سبد خرید را کلیک کنید کنید. برای فهرست آحاد بهای واحد ابنیه ۱۴۰۱ یک اکسل در مدیر متره تهیه کرده ایم که می توانید در زیر عکس های مربوط به آن را مشاهده کنید. مستند به بند 3-2-1 دستورالعمل شماره 7140 مورخ 2/12/98 سازمان مدیریت و برنامه ریزی، لازم است از قیمت های پایه ای که سازمان برای آنها فهرست بها تهیه کرده است استفاده شود.

اکسل فهرست بها 1401 به صورت پکیج کامل. به طور مثال فصلهای 8، 9، 10، 18، 19 و 20 به طور کامل حذف شدهاند. همچنین قیمتهای موجود در فهرست بها سال 1401 این رشته نسبت به سال گذشته به طور متوسط حدود 16 درصد افزایش داشته است. توضیحات: دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه در فهرست بها تا سال ۱۳۸۷، در پیوست ۵ پیش بینی گردیده بود، با ابلاغ فهرست بهای واحد پایه سال ۱۳۸۸، دستورالعمل تجهیز و برچیدن کارگاه در پیوست ۴ لحاظ گردید. همانطور که می دانید در دستورالعمل کاربرد فهرست بهای واحد پایه تا سال ۱۴۰۰، در صورتی که برای پرداخت ردیف های ستاره دار دستورالعملی نیاز بوده، بایستی توسط واحد تهیه کننده برآورد یا مهندس مشاور، مفاد مربوط تهیه و به انتهای مقدمه فصل اضافه گردد، در واقع این روند، مطابق با ساختار قدیم فصول فهرست بها یعنی فهرست بهای واحد پایه تا سال ۱۳۹۷، در نظر گرفته شده بود که هر فصل صرفا شامل مقدمه فصول و ردیف های مربوط می گردید. این هزینهها شامل تهیه و حمل مصالح به کارگاه، ابزار کار، ماشین آلات، نیروی انسانی میباشد که سالانه متناسب با نرخ تورم تغییر میکنند.