گروه بندی ساختمان ها در آیین نامه 2800 ساختمون 24 | 3darchitecture

با استفاده از جداساز های لرزه ای از انتقال ارتعاش زمین که ناشی از وقوع زمین لرزه است بهسازه جلوگیری می شود که در نتیجه ی این اقدام جا به جایی جانبی و دریفت سازه بسیار کمتر از حالتیاست که از جداساز های لرزه ای استفاده نمی شود. یکی دیگر از عواملی که ما را ملزم به ارائه طرح مقاوم سازی با استفاده از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان می کند فرسودگی و آسیب های ایجاد شده در تیرها، ستون ها و سقف ها در طول مدت بهره برداری از ساختمان می باشد. یکی از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان بتنی استفاده از سیستم پس کشیدگی و یا همان پیش تنیدگی است. مفهوم پیش تنیدگی وارد کردن تنش هایی به المان باربر قبل از اعمال بارهایی است که قرار است المان در طول مدت عمر خود آن ها را تحمل کند. عموما بارهایی که المان های باربر در ساختمان در طول عمر خود آن ها را تحمل می کنند عبارتند از بارهای ثقلی مرده و زنده و بارهای جانبی مثل زلزله و باد. انتخاب غلط یک شیوه‌ نامناسب مقاوم‌سازی ساختمان حتی می‌تواند عملکرد سازه را بدتر هم بکند.

سالروز ميلاد امام علي(ع) و روز پدر مبارك

خانه ها، کارخانه ها، مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره از انواع ساختمان ها هستند. بطور کلی مقاوم سازی به دو روش سنتی و نوین تقسیم بندی می شود که روشهای نوین در حال گسترش هستند. زیرا دو روش های قدیمی تر مانند افزودن زاکت بتنی و یا افزودن دیوار برشی سازه علاوه بر سنگین شدن هزینه بیشتری نسبت به روشهای نوین تر صرف می کرد. در روش های جدید مانند استفاده از الیاف FRP وزن سازه افزایش چشمگیری نداشته و امروزه با افزایش تولیدات الیاف FRP شاهد کاهش قیمت این الیاف در بازار هستیم.

به همین علت یکی از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان استفاده از مهاربند های فولادی هستند که از مزایای آن می توان کاهش دریفت سازه، عدم ایجاد محدودیت معماری هم چون دیوار های برشی بتنی و… اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از مهاربند فولادی هم چون همه روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان معایبی هم چون پیچیده بود جزییات اتصالات را دارد ولی در کل روشی بسیار مفید و کاربردی است. سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی تأسیس گردیده است.

  • در ادامه به معرفی انواع تکنولوژی های جدید در ساختمان سازی می پردازیم.
  • اعضای کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران تعیین شد.
  • امروزه خانه های آجری به ندرت به این صورت ساخته می شوند و به طور معمول شامل یک دیوار داخلی بلوک و یک دیوار آجری و یا روکش سنگی می باشند.
  • فلاش تانک توکار چیست؟ اگر اخیرا به دنبال خرید لوازم مدرن برای خانه خود بوده باشید، یقینا تا به این لحظه نام فلاش تانک توکار یا وال هنگ به…
  • برای مقابله با زلزله درسازه اینگونه ساختمان ها میتوان از انواع مهاربند (بادبند) و یا اتصالات صلب (قاب خمشی) و یا از دیوار برشی فولادی بهره جست.

به همین علت تعمیر مناسب ترک‌ها بستگی به دانستن علت ترک‌ها و انتخاب مراحل تعمیر متناسب با این علت‌ها دارد و گرنه ترک‌ها ممکن است موقت و زودگذر باشند. همان طور که می دانیم بتن به تنهایی قادر به تحمل تنش های کششی نمی باشد و خیلی زود دچار ترک خوردگی می گردد. به همین علت از میلگردهای فولادی در بتن استفاده می شود که پس از ترک خوردن بتن ناحیه کششی وظیفه تحمل نیروهای کششی را برعهده میگیرد. نمونه دیگری از جدیدترین تکنولوژی ساخت ساختمان کابل های میله مانند CABKOMA هستند که از زمان ساخت و عرضه در دست استفاده مشهورترین معماران جهان بوده اند. این کابل ها عموما برای مناطق زلزله خیز جهت افزایش مقاومت و محافظت کلی به کار رفته اند.

ساختِمان یا بنا، سازه ای است که برای سکونت و یا به منظورمحلی امن برای کار ساخته می شود و محیط داخلی را از فضای بیرونی تفکیک می کند. دریک دید کلی، هر سازه ای را می توان ساختمان نامید، منظور از ساختمان بناهای ساخته شده با مصالح بنایی مانند آهن، سیمان، گچ، آجر و … می باشد. خرپا به سازه ای فلزی می گویند که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده است و در ساخت سازه های مختلف کاربرد دارند. در مرحله بعد یعنی مرحله بتن ریزی باید داخل گود یک لایه به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌ متری با بتن پر شود.

http://1biti.ir

روش های مختلف ساخت و ساز نه تنها در هزینه و طراحی معماری خانه، بلکه بر نیازهای تعمیر و نگهداری و همچنین ارزش بلند مدت ملک نیز تأثیر می گذارند. انتخاب روش ساخت و ساز مؤثر، حتی در میزان مصرف انرژی خانه و اثرات زیست محیطی بیرون از منزل نیز تأثیر می گذارد. هنگام تصمیم گیری در مورد روش ساخت و ساز، ضمن در نظر گرفتن میزان پایداری و طول عمر معماری، هزینه های اولیه را نیز مطابق نیازهای خود برای ساخت و ساز محاسبه کنید. پس از خشک شدن رزین و کسب مقاومت الیاف نوبت به اجرای عملیات تزریق است. عملیات تزریق به این شکل است که با استفاده از پمپ های مخصوص تزریق موادی نظیر رزین اپوکسی به داخل سوارخ هایی که در ابتدای کار ایجاد نمودیم وارد می شود و باعث افزایش مقاومت و جلوگیری از ترک خوردن بتن می شود. در این مرحله با انجام تست های مورد نیاز (تست های مخرب و غیر مخرب) مقاومت مصالح به کار رفته در ساختمان تعیین می گردد.

انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی

در این مرحله با استفاده از آجرهای پیش ساخته شروع به چیدن دیوار می نمایند لازم به ذکر است که دیوار های پیش ساخته از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و همچنین عایق صوتی و حرارتی می باشند. از بلوک پلی استایرن چه می دانید؟ بلوک پلی استایرن اگر اخیراً از کنار ساختمان های بزرگ در حال ساخت عبور کرده باشید، یقینا بلوک های فومی سفید رنگی را دیده اید… 2) ساختمان‌ های موقتی که مدت بهره‌ برداری از آن‌ها کمتر از ۲ سال است. در کشور عزیز ما ایران معمولاً برای ساختن این ستون‌ ها از تیر آهن‌ های I دوبل یا بال پهن‌ های تکی (آهن‌های هاش H) استفاده می‌ شود. با توجه به اینکه ضریب انبساط طولی آرماتور و بتن تقریباً با هم برابر است، این خصوصیت باعث شده است که ترکیب آرماتور و بتن، سازه محکمی را بوجود آورد.

در حال حاضر از چوب خیلی کمتر نسبت به بقیه مصالح دیگر استفاده می شود و به علت کمبود منابع کمتر ساخته می‌ شود. در مقاله بتن چیست؟ ما به انواع بتن اشاره کردیم و برای هر بتن توضیحی مختصر جهت آشنایی ذکر کردیم که در مورد بتن مسلح هم توضیحاتی آورده شده است. حداکثر تعداد طبقات (بدون احتساب زیر زمین) مجله خبری معماری سه بعدی برابر 2طبقه می باشد و همچنین تراز روی بام نسبت به متوسط تراز زمین مجاور نباید از 8متر تجاوز کند. به لحاظ جلوگیری از پرت حرارت (از دست رفتن حرارت) دیوارها ضخیم ساخته می شوند (ضخیمتر از 35سانتیمتر) تا درمناطق سردسیری از ورود سرما از بیرون و در مناطق گرمسیری از ورود گرما از بیرون جلوگیری کند.

سقف اینگونه ساختمان ها میتواند طاق ضربی،تیرچه وبلوک،کرمیت و سقف مرکب(کامپوزیت) باشد. در نهایت، باید باقی مانده های فرآیند ساخت و ساز در قسمت داخلی و خارجی ساختمان را تمیز کنید. گچ سیمانی به طور کلی با ضخامت ۱۳ میلی متر استفاده می شود و بعضی اوقات می تواند ضخامت ۲۰ میلی متر نیز داشته باشد. مجوز ساخت خانه شما باید توسط نهادهای محلی مانند شهرداری صادر شود که به طور معمول اعتبار آن معمولا به مدت ۲ سال می باشد.