مهندسی عمران و وظیفه های آن معماری سه بعدی

بنابراین در ساختمان های اداری لازم است هر از چند گاهی بخشهایی از بنا ترمیم بشن، تا فرسودگی اون ها باعث ایجاد خسارت های بیشتر نشه. در هر دو این حالت ها بسته به نوع کاربری یا خدمات و تعداد پرسنل، طراحی و جانمایی و باز سازی ساختمان اداری صورت می پذیرد. دستور نقشه، مجوز ساخت و ساز و پروانه ساختمان از شهرداری دریافت می شود. معماری بخشی از نیاز مردم است. سپس با توجه به این مسئله تعداد لازم از منابع تأمین نور را فراهم و در جاهایی که نیاز است نصب شوند. مجتمع پارک پرنس با 330 واحد مسکونی، در زمینی به مساحت حدود 6 هکتار و زیربنایی به مساحت حدود 000‘68 مـ2 ساخته شده، و در ساخت آن از بتن آرمه استفاده شده است. ساختمان دفتر مرکزی شرکت سرمایه گذاری غدیر در زمینی به مساحت ۱۸۰۰متر مربع و در ۱۸طبقه به روش ساخت صنعتی اجرا خواهد شد. تمرکز خدمات و زون بندی در بناهای اداری در واقع از ضرورت های طراحی این بناهاست و عدم رعایت این قواعد، معمولا به دلیل عدم آشنائی به موضوع و نهایتاً عدم پذیرش کارفرما صورت می پذیرد، در مورد این ساختمان نیز، رضایت کارفرمایان، بعد از سفر به کشورهای صنعتی و بازدید ساختمانهای اداری روز دنیا و سیستم اداره آنها فراهم شد .

لازم به ذکر هست که انجام یک پروژه بازسازی در ساختمانهای اداری (چه دولتی و چه خصوصی)، نیازمند دریافت مجوز از شهرداری هست. البته این فضاها در نهایت تغییر کاربری داده و مورد استفاده بخش اداری قرار گرفت. تولید آسان، قیمت مناسب، رنگ های طبیعی و غیرقابل تغییر در برابر نور خورشید، مقاومت دربرابر آتش سوزی و ضربه، و از همه مهم تر همخوانی داشتن با معماری سنتی ایران را می توان جز مزیت های این نما دانست. همکاری همه مهندسین و تکنسین های مهندسین مشاور شارستان در حدود سه سال کار سنگین نتیجه مطلوبی را بوجود آورد که شایسته نامیدن آن به عنوان یکی از نشانه های شهر تهران و نمونه معماری و مهندسی قابل توجهی است.

در اولین مرحله با خمکاری میلگرد ها ستون ها را میسازند. بنای ایلیندن بنایی تاریخی است که دو هنرمند با نامهای جردن گرابولوسکی و ایسکرا گرابولوسکا آن را طراحی کردند و در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است. هر چند در کشورهای مختلف نامهای مختلف داشت. حال آنکه برای ضلع شمالی، هوا بسیار مطلوب است و استفاده از هوای تازه به تنهایی کفایت می کند که از طریق سیستم هوا ساز در هر طبقه این امر ممکن می شود. حال یکسری افراد در دفتری مینشینند و دوربینها را کنترل میکنند یا الگوریتمهای دقیقتری را برای این دوربینها توسعه میدهند. گروه تاو دکور تلاش کرده است که با ارائه خدمات متنوع ، با کیفیت و در عین حال اقتصادی هزینه های مربوط به بازسازی دفتر کار را تا حد امکان کاهش دهد.

به فرایندی که سازه پارچه ای طراحی می شود. چهره ای نو به خود بگیرد و یا حتی کاربری آن تغییر کند. دلیل استفاده از مس در گنبد ماندگاری این فلز نسبت به مصالح مشابه است، چنانچه تغییر رنگی هم در آن صورت گیرد مطلوب است. به طور کلی سعی شده است مصالح به کار رفته در این ساختمان نیاز کمتری به نگهداری داشته و در طول زمان ماندگار باشند. مسکن به عنوان یکی از نیازهای نخستین بشر، ابتدایی ترین سوالی بوده که انسان سعی در یافتن پاسخی مناسب و معقول برای آن بوده است، اما همیشه در برنامه ریزیهای ملی به مسکن نه به عنوان محلی برای آسایش ساکنان در ابعاد عینی و ذهنی، بلکه به عنوان یک مشکل اقتصادی و فقط از این بعد بر خورد شده است. به اهداف مختلف اون اشاره میکنیم و سعی میکنیم شما رو در رسیدن به نکاتی مطلوب از انواع این پروژهها همراهی کنیم. در این مقاله قصد داریم 6 مورد از سازه های مورد استفاده در ساخت و ساز را به شما معرفی کنیم. بازسازی ساختمان طیف وسیعی از خدمات و بودجهبندیها را شامل می شود و با توجه به مقدار هزینهای که مالک قصد دارد خرج کند، می توان آن را مدیریت کرد.

برخی از کارهای معماری هستند که با گذشت زمان از جذابیتشان کم شده و برعکس برخی کارهای معماری به مرور زمان مورد سایت 3darchitecture ستایش قرار گرفتهاند. برخی از قسمت های نما به سمت داخل رانده شده اند تا نمای کاملی از پارک برای کاربران ساختمان قابل مشاهده شود. یعنی ساختمانی با سقف فرسوده و دیوارهای کهنه، میتونه مانع ادامه همکاری برخی افراد با شرکت باشه و عواقبی ناخوشایند به دنبال داشته باشه. با توجه به تقسیم فضاهای داخلی توسط جداکننده های سبک، امکان طراحی بر اساس نیاز نیز هر واحد فراهم می گردد. 6-1) فضاهای اختصاصی: منظور فضاهایی هستند که در جهت اجرای وظایف و مأموریتهای اصلی دستگاه اجرایی، به طور خاص ایجاد میگردد. 2-1) فضاهای وابسته: منظور فضاهایی هستند که برای تسهیل و خدماترسانی انجام کار پیشبینی شده و در کنار فضاهای اصلی شکل میگیرند. همچنین کار مهندس معمار طرحریزی ترکیب و نحوه قرارگیری مجموعهای از ساختمانها و فضاهای اطراف آنها نیز میباشد. مهندس عمرانی که به طور مستقل کار کند و برای خودش شرکت مستقل داشته باشد در صورت داشتن تخصص کافی و مهارت های لازم می تواند درآمد خوبی برای خود کسب کند.

علاوه بر طراحی و ساخت یک سازه، مهندسان عمران فعالیت هایی مانند خاکبرداری، حرکت زمین و درجه بندی برای پروژه های بزرگ ساختمانی را نیز انجام می دهد. شکل ها و ساختار های مستطیلی و مکعبی و همینطور پنجره های بزرگ در این مدل از معماری به وفور دیده می شوند. ایجاد تراس هایی با ارتفاع دو طبقه که به هم مشرف نباشند چالشی بود که جداره بیرونی پروژه را به تراس هایی پلکانی شکل تبدیل کرد که پاسخی به تناسبات خوابیده ی نما نیز بود. شیشه های دو جداره در نمای اصلی به صورت لمینیت استفاده شده اند تا در اثر شکستگی احتمالی، خطر ساز نباشند . سابقه ی احداث ساختمان های مرتفع در ایران به اواخر دهه 40 خورشیدی برای ساخت مجتمع های مسکونی در شهر تهران بازمی گردد. دریافت مجوز بازسازی ساختمان اداری به مراتب راحتتر از مجوز برای ساخت خانه است. علاوه بر قابلیت تغییر در فضا، خدمات رسانی به بخش سرویس ساختمان در خارج از زمان کار اداری نیز امکان پذیر باشد و این امر مزاحمتی برای افراد داخل فضای اداری فراهم نکند. در این موارد هزینه کردن برای مقاوم سازی بیهوده است و موجب به هدر رفتن سرمایه خواهد شد.استفاده از شیوه های مقاوم سازی ساختمان و شیوه های تقویت ستون های فولادی با بررسی مشاوران این حوزه تشخیص داده می شود.

فضای مناسب کاری در بوجود آمدن حس رضایت از فضا در کارمندان هنگام انجام امور محوله نقش مهمی ایفا کرده حس تعلق فرد را افزایش میدهد در نتیجه راندمان کاری و تمرکز و به تبع آن سرعت انجام امور سازمانی و اداری که باعث افزایش سوددهی سازمان مربوطه است افزایش مییابد. بدیهیست تمرکز این بخش در فضای عمومی ساختمان، قابلیت تجهیز بیشتری را فراهم می آورد و تامین خدمات به صورت مطلوبتری انجام می گردد. چهار زون تاسیساتی در هر طبقه ساختمان این امکان را فراهم می آورد تا در قسمت های مختلف هر طبقه سیستم تاسیساتی به طور مجزا قادر به کار باشد و در فصول مختلف و ساعتات متفاوت، استفاده از سیستم های مکانیکال به نحو مطلوبی امکان پذیر باشد. از دیگر خصوصیات مطلوب ساختمانهای اداری که در این بنا نیز در نظر گرفته شده است؛ وجود یک لابی عمومی در قسمت همکف است که امکان پذیرائی از مهمانان را فراهم می آورد و یک فضای خدمات اداری شامل پرینتر و پلاتر و غیره و یک سالن کنفرانس با امکانات ضروری که به صورت زمانبندی در اختیار واحدها قرار گیرد. علاوه بر این، فضایی برای بانک در طبقه همکف در نظر گرفته شد که دسترسی به آن به طور کلی به صورت مجزا صورت می پذیرد.

قطعا کار کردن در فضای مطلوب در کنار فضای سبز و منظرههای دلچسب در شرایط مساعد تهویه، نور و آکوستیک، بر روی مبلمان هایی که قاعدههای ارگونومی آن متناسب باشد، میتواند سلامت جسم و روان افراد شاغل را حتی بعد از بازنشستگی تضمین نماید. در بازسازی واحد اداری، نورپردازی جزو نکات بسیار مهم به شمار میرود؛ زیرا گذراندن مدت زمان طولانی در محیط کاری که نور مناسبی ندارد میتواند آزاردهنده باشد. معمولا برای انجام یک فرایند عمرانی از جمله بازسازی ساختمان اداری، اصلا نمیشود یک هزینه ثابت را بیان کرد چراکه در هنگام انجام پروژه ممکن است در مصالح و مواد مصرفی یا در نقشه تغییراتی به وجود آید. در صورتی که در دنیای امروز ساختمان اداری، قابلیت تغییر، تفکیک، تجمیع فضاها و تمرکز بخش خدماتی را طلب میکند و ضروری است که ساختمانهای اداری به صورت مدولار طراحی شوند تا قابلیت گسترش یا تقسیم را داشته باشند و همچنین بر اساس این سیستم نور و تهویه در نظر گرفته شود. در محیطهای اداری که نیاز به تمرکز و دقت بیشتر کارشناسان است، استفاده از درب و پنجرههای عایق صوتی اهمیت دارد. بازسازی ساختمان اداری معمولاً برای رفاه حال مراجعین و کارمندان انجام میشود. ساختمانهایی که از نظر بلندا از اندازه مشخصی بلندتر باشند برج گفته میشود.

به ساختمان های بزرگ و باارزش قدیمی، بیشتر عِمارَت گفته می شود. هدف از ارائه پژوهش حاضر بررسی تاثیر روانشناسی محیطی در طراحی مجتمع های مسکونی پایدار با نگاهی ویژه به حس تعلق به مکان می باشد. اما به طور کلی مسکن به معنای مکان یا فضایی است که یک یا چند خانوار در آن سکونت می کنند. بیشتر ایستگاههای کار سیار دارای مبلمان هایی هستند که می توانند ترکیبی از نیازهای گوناگون را تأمین کنند. معمولاً از معماران انتظار میرود که یک ساختمان مشخص را در یک مکان مشخص طراحی کنند. در واقع ساختمانهای اداری به جهت این که تردد بیشتری در آن ها در جریان است، در طول زمان کوتاهتری به نسبت ساختمان های مسکونی به مرمت و بازسازی نیاز پیدا می کنند. متأسفانه در اکثریت ساختمان های اداری صرفا تأمین فضای فیزیکی اهمیت دارد و تأمین نیاز روحی کارمندان دچار غفلت میشود، در حالی که افراد در حین انجام وظایف شان به روحیه سرزندگی و شادابی و انرژی برای انجام آن نیاز پیدا میکنند و فضای محیط کار در ایجاد این روحیات بسیار دخیل است. انجام پروسه بازسازی ساختمان اداری نیز مانند بازسازی و ساخت خانه به اخذ مجوز از شهرداری نیاز دارد. میتوان با بازسازی محیط و حذف قسمتهای غیرکاربردی مانند کمدهای بایگانی، استفاده از پارتیشنبندی و…

لایه های متعددی از متریال های متفاوت، پوسته نما را شکل می دهند. معماری نوعی عمل خلاقانه است که مقصود آن شکل دادن به فضای زیست انسان درتمامیتش میباشد و گستره ی آن از جوابگویی به نیازهای انسانی در پیوند با محیط و طبیعت تا بیان عواطف و اعتقادات او طیف وسیعی را در برمیگیرد. بازسازی دفتر کار و یا یک فضا می تواند ظاهر کسل کننده و یکنواخت فضای داخلی را دگرگون کرده و اگر به درستی انجام شود ظاهری مدرن و شیک ایجاد نماید. این نوع ماكت ها برای خلق طرح های جدید سازه هایی مانند پل ها و خرپاها و انتقال اطلاعات جزییات به سازندگان آنها همچنین آزمایش ویژگی های مربوط به بارگذاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. و با توجه به اینکه در این روش انتخاب دیوارهای داخلی و خارجی بعهده مشاور و مجری طرح می باشد می توان جهت رعایت هر چه بهتر مبحث نوزدهم مقررات ملی جهت صرفه جویی انرژی از بلوک های سبک گازی مانند((هبلکس)) یا لیکا وحتی پانل های گچی وقطعات 3D ، بعنوان دیوار استفاده نمود .

تکنیک و مصالح ساخت تماما و یا بخش زیادی به صورت وارداتی در کشور بوده است. از طرفی از طریق بازسازی محیط اداری میتوان خرابیهایی که در این مدت به وجود آمده را تعمیر و در نتیجه در بهرهوری بیشتر از انرژی، کمک زیادی نماید. تاثیر کامپیوتری کردن سیستم اداری بر کارگاهها و نقشه ها، نیازهایی را دفع کرده که ساختمانهای اداری موجود دیگر نمی توانند آنها را برآورده نمایند. تزئینات داخلی فراتر از فرم های لوزی شکل و زیگزاگ نمی رفتند. نرمافزارها برای ساده شدن این بخش از روند طراحی، تولید شدند و با حرکت به سمت جلو قابلیتهای جدیدتری هم با خود آوردند تا جایی که فرمها و احجامی تولید میکردند که از تصور طراح هم فراتر رفتند و از این به بعد خود نرمافزار تبدیل به ابزاری شد برای خلق فضاهایی که تاکنون تجربه نشده بود.

در حال حاضر کشورهای ایتالیا و کانادا بورسیههای تحصیلی خوبی را برای دانشجویان ایرانی مهندسی عمران در نظر گرفتهاند. دو نخل دیگر در حال ساخت هستند که یکی از آنها به نام نخل دیره، از نخل جمیراه نیز بزرگتر خواهد بود و حدود 50 کیلومتر مربع از خلیج فارس را اشغال خواهد کرد. این سبک در نیمهٔ اول سده سیزدهم هنگامی که معماری با ظرافت کاریهای باشکوه پدید آمد سبک مشعشع نام گرفت. شرکت های بزرگ دنیا همچون گوگل که از سردمداران در عرصه نوآوری و تکنولوژی هستند با توجه به این مسائل به محیط کاری کارمندان خود بسیار اهمیت می دهند و به این ترتیب کارایی مجموعه خود را افزایش می دهند. وی در حال حاضر استاد تمام و رئیس دانشکده مهندسی عمران بوده و زمینههای تحقیقاتی او عبارتند از: سیستم دیوار برشی فولادی – سیستم مهاربند ستون فقراتی – سیستم قاب با ستون پیوند شده و تکنولوژی بتنهای جدید. در خصوص رعایت ضوابط مبحث 18 مقررات ملی ساختمان به درخواست معاونت محترم شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گروه تخصصی طی نامه ای از ریاست محترم سازمان خواستار اقدامات زیر گردید که تعدادی انجام و مابقی در حال پیگیری میباشد.

3-1) فضاهای پشتیبانی: منظور فضاهایی هستند که برای تأمین رفاه کارکنان یا برای پشتیبانی از فعالیتها و خدمات اداری در ساختمان پیشبینی شده است. 5-1) فضاهای گردش: منظور فضاهایی هستند که برای ارتباط دادن بین فضاهای اصلی، وابسته و پشتیبانی پیشبینی میشوند. همچنین فضاهایی با مقیاس مناسب و داشتن محیطهای اجتماعی مطلوب روحیه خلاقیت کارمند و انگیزه او را برای حضور به موقع بر سر کار خود برمی انگیزد. 4-1) فضای ارباب رجوع: منظور فضاهایی هستند که برای تکریم ارباب رجوع جهت دریافت خدمات مورد نظر مشخص میگردد. نورپردازی عمومی برای کل محیط و تامین روشنایی در بازسازی ساختمان اداری انجام میشود. نور زیاد تأثیر منفی در خلق و خوی افراد میشود و نور کم باعث احساس خستگی و بیحوصلگی در بین کارمندان خواهد شد. درواقع تنها بخشهای از ساختمان مشکلاتی اعم از نم کشیدن دیوارها به خاطر محل قرارگیری غلط آشپزخانه و سرویس بهداشتی، مشکلات کف شامل لق بودم سرامیکها و غیره، قدیمی بودن رنگ ساختمانها، کابینتها، ایرادات سیستم گرمایشی، ترک روی دیوارها به خاطر نشتی لولهها، از بین رفتن عایقبندی به ویژه در پشتبام سرویسها و غیره دارند که با بازسازی میتوان به راحتی این مشکلات را حل کرد.

ممکن است به تازگی ساختمان یا آپارتمانی را جهت دفتر کار یا شرکت خود تهیه کرده باشید و یا در مکانی که به عنوان شرکت مستقر هستید، قصد بازسازی و یا تغییر دکوراسیون داخلی را داشته باشید. طراحی روشنائی به صورتی است که تقسیم فضاها به سادگی صورت پذیرد و نیازی به تغییر محل چراغها نباشد ولی با وجود سقف کاذب امکان تغییر آنها به سادگی وجود دارد. سقف کاذب ها، مدولار طراحی شده و چراغها در فواصل مناسب نصب شده اند تاسیسات الکتریکی و H.V.A.C از زیر سقف کاذب عبور می کند و در کف طبقات هیچ لوله ای نصب نشده است، تا در دراز مدت اشکال ایجاد نکند جزئیات ساختمانی حتی در مورد دیوارهای پارکینگ هم رها نگردیده و تا ارتفاع خاص با مصالح قابل شستشو پوشانده شده است.

همانطور که تا این قسمت از مقاله توضیح دادیم، کار اصلی یک مهندس عمران ایجاد ارتباط و هماهنگی بین علم و سازندگی و عمران کشور است. گرهها (پیوندها): شاید بتوان گفت که مهمترین قسمت در سازههای متداول، اتصالات و جزئیات مربوط به آنها است. شاید تعجب کنید که چرا ما آن را در نرم افزارهای سه بعدی طبقه بندی نکردیم. اتوکد نرم افزاری است که به شما قابلیت اصلاح و اعمال تغییرات سریع را می دهد. به زبان دیگر شخص پس از شرکت در این دوره ها تبدیل به یک اپراتور نرم افزار می شود. فولادی پیش ساخته یا انواع سازه فلزی، سازه هایی می باشند که اسکلت آن ها در کارخانه آماده می شوند. در این روش ساختار کلی ساختمان اداری تغییر می کند و با در نظر گرفتن دیوارهای غیرقابل انتقال، زیر ساخت های داخلی و تمامی دیوارها را تخریب و سپس طبق نقشه از پیش تهیه شده شروع به نوسازی ساختمان می کنند. در بازسازی ساختمان بصورت جزیی هدف نوسازی قسمتی از ساختمان است و نیازی به تخلیه کامل فضاها نیست. شکل گیری کانسپت پدیده ای خود به خودی نیست بلکه نیازمند تلاشی متمرکز برای گردآوری و ترکیب مسائل مختلف است.