معماری ایرانی و تابستان معماری سه بعدی

در زمان شاه عباس اول این میدان توسعه یافت و به فرم و شکل امروزی خود در آمد. از ایده های مهم و اساسی برای رسیدن به طرح نهایی پروژه می توان به چندلایه بودن نمای ساختمان، ابعاد و موقعیت قرارگیری پنجره ها در نمای ساختمان، فشردگی احجام بنا و همچنین سایه اندازی بر سطح نما در راستای کنترل نور و تهویه ی طبیعی و به علاوه نور خورشید اشاره کرد. مطالعات علمی این رشته همچنین شامل مسائل فنی مثل ایمن سازی ساختمان های قدیمی در برابر زلزله هم هستند. همچنین این مجتمع فاقد هر گونه خدمات شهری و عمومی است. کاروانسراهای ایرانی در دو نوع داخل شهری و خارج شهری احداث میشدند. در معماری ایرانی استفاده از مصالح بومی و خصوصیات اقلیمی همیشه مد نظر قرار میگرفته . سبک مینیمال را به واقع باید سبکی در تضاد با سبک ویکتوریایی در نظر گرفت.

ورودی کوچه نیز دارای طاقی بوده است. از جمله امور مرتبط با قوسهای ساختمان در گذشته، اکرام افراد درون ساختمان است، همانطور که درگاه ورودی منازل با نوعی عقبنشینی و آغوش بازکردن افراد را به خود دعوت میکرده است، سقف ساختمان نیز با قوسی که به خود میداده است بهنوعی افراد داخل خود را اکرام و احترام میکرده است. این فضا که معمولاً سکوهایی نیز در طرفین خود دارد، نوعی احترام به کسی است که به درب خانه مراجعه کرده است و یا از کوچه میگذرد. این نکتهی بدیهی، در مورد معماری نتایج جالبی بدنبال دارد؛ دیدن ساختمانی که تحت فشار قرار دارد نوعی احساس فشار را در ما ایجاد میکند و دیدن ساختمانی که فشار آرامتری را تحمل میکند، با احساس آرامش بیشتری همراه است. انسان عمل میکند، عمل او انسان را میسازد. چشمان ما برای مشاهدهی صورت ها (فرم ها) در روشنایی ساخته شدهاند، نور و سایه این صورت ها را آشکار می کنند، مکعب ها، مخروط ها، کره ها، استوانه ها یا هرم ها صورت های بزرگ اولیهای هستند که نور آن را به گونهای ممتاز آشکار میکند، تصویر این صور در درون ما و بدون ابهام متمایز و ملموس است.

در کلانشهرها به واسطهی عواملی که گفته شد مانند کمبود فضا، معماری به شکلی خاص درآمده است، اما این معماری سبک زندگی خاصی را متناسب با خود پدید آورده است و چون زندگی در روستا و شهرهای کوچک هم تقلیدی از سبک زندگی کلانشهرها شده است، شکل خانهها و معماری آن نیز به شکل کلانشهرها است، حتی اگر شرایط و محدودیتهای کلانشهر در آنجا نباشد. کلیسای روآن (Rouen Cathedral) در فرانسه و به خصوص برج باتر (Butter Tower) به معنی «برج کَرهای» آن و برج شمالی کلیسای شارتر از جمله نمونههای این سبک به شمار میروند. به همین دلیل است که یک کلیسای جامع چندان زیبا نیست و ما در آن به دنبال معوض هایی از نوع ذهنی خارج از هنر تجسمی میگردیم. مناطقی مثل «چینگوتره» و «پورتو ونه ره» که در برابر سایر دیدنیهای سرزمین چکمه، کمتر معروفند؛ اما بهاندازه آنها و شاید حتی بیشتر، زیبا و نفسگیر هستند.استان یا «کومونه» (استان به ایتالیایی) «پورتو ونه ره» (Portovenere) در سال ۱۹۹۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. پیکو دو آریرو (Pico do Arieiro) قلهای جذاب و دیدنی بر فراز کوه مادیرا، مناسب برای افرادی که به دنبال ماجراجویی، طبیعتگردی، پیادهروی و قدم زدن بر روی ابرها هستند.

گاه حدفاصل خیابانهای بزرگ و اتوبان فقط یک پیادهرو و یک در است که کاملاً همعرض دیوار ساخته شده است. در شهرسازی نیز همین ماجرا ادامه دارد، حدفاصل خیابانهای بزرگ و اتوبان فقط یک پیادهرو و یک در است که کاملاً همعرض دیوار ساخته شده است. شهر سرپناهی برای آن ها نداشت، مجبور شدند با قوطیهای روغن دیوار بسازند و یک نایلون هم روی آن بکشند و شب را بگذرانند تا روز در شهر مشغول خردهکاری یا باربری شوند. اينكه در ساختمان اداري شما پيمان است چه يا چندين صنف مشغول به پيشه شوند. آنها با سلسله ای از خواسته ها مواجه می شوند؛ با پارامتر هایی که آنها ایجاد نکرده اند، در کشورهایی که آنها به سختی با آن آشنا هستند، و در باره ی موضوعاتی که معماران فقط به طور مبهم با آن آشنا هستند، و منتظر روبرو شدن با مشکلاتی هستند که در مغز آنها تثبیت نشده است و این برای معماران بسیار تعجب آور است. مقالات نشریه در فرمت “ISI” در حال مهیا شدن است و پذیرش مقالات لاتین و افزایش اعضای خارجی هیئت تحریریه از بین اساتید دانشگاه های معتبر خارجی در حال انجام است. شغل طراحی سازه هم مانند سایر شغل های دارای نکات مثبت و منفی می باشد.

به این ترتیب بسازبفروش راه میافتد. همچنین قالب های وافل را می توان دست دوم خریداری کرد به همین دلیل در هزینه اولیه که صرف خرید قالب وافل میشود جبران میشود. همچنین روح شما لطیف میشود و احساسات عالی شما شکوفا میشود. چون معماری باید مدام در پی آن باشد که علاوه بر آسایش بر یکنواختی و کسالت ناشی از زندگی عادی بر خور و خواب فائق آید، ایجاد فضاهائی که محظوظ­کننده باشد و روح و ذهن را بنوازد، اهمیت فوق العاده دارد. هیجانات مذهبی بر تمام کارهای مردم از شاه تا گدا حکم فرما بود، و همگی با اشتیاق و شور و علاقه وافر به آراستن بر جاه و جلال خانه خدا کمک می کردند، و به داستان های روح و معجزات و کلام پیامبر گوش می دادند. با اینکه گفته میشود ساختمان های بتنی برای مناطق زلزلهخیز مناسبتر هستند اما طبق گفتهی انجمن سیمان پرتلند (PCA) عملکرد هر ساختمان در هنگام وقوع زلزله عمدتا تابع طراحی ساختمان است و به مواد استفاده شده در آن بستگی ندارد. امر واقعی آن گاه معنی می یابد که در مکان وقوع یابد. نام كعبه نيز چنان كه آشكار است، از صورت مكعبي گفته اين فضا گرفته شده است و اين نكته نشان ميدهد كه افزون بر فرهنگ ايراني ، در برخي از فرهنگهاي ديگر مانند فرهنگ اسلامي نيز مكعب از صورتهاي خاص و گاه مقدس بوده است.

کوچههای کوچکتر به هم میپیوستهاند و کوچههای بزرگتر را شکل میدادهاند و پس از آن کوچههای بزرگ به عمومیترین مکانهای شهر مثل حمام، مغازهها و بازار ختم میشده است. کوشکها ساختمانهایی برونگرا بهحساب میآمدند که گرداگرد آنها باز بود و از هر سو به بیرون باز میشدند.ویژگی غیرقابلانکار آثار معماری و بناهایی مانند خانه، مسجد، مدرسه، کاروانسرا و حمام، خصوصیت درونگرایانه آنها است؛ شاخصهای که ریشهای عمیق در مبانی و اصول اجتماعی- فلسفی ایرانی دارد. مسلم است که با ایجاد شبه نمیتوانند علاقهی مردم ایران به حضرت علی (علیهالسلام) را کمرنگ کنند، هر ایرانی به محض اینکه احساس کند کسی میخواهد ایمان او را به امیرالمؤمنین یا امام حسین (علیهما السلام) تضعیف کند، در مقابل او مقاومت میکند. ساختمان سازه ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته میشود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم میکند.

معماری گوتیک، یکی از سبک ها و دورههای تاریخی معماری است. چون از سنت تاریخی خود بریدهایم و مدرن هم نشدهایم و نخواهیم شد. مخصوصاً دوستان جدیدی که خیلی شبیه رفقای قدیمی هستند، چون وقتی پای مولتی ورس وسط باشد، خدا میداند با چه چیز یا چه کسی قرار است رو به رو شوی. یا اگر زیر پنجره شما جائی برای قرار دادن گلدان ندارد، عملاً از نگهداری گل محروم هستید. زمانی که شما با رویش گل یاس و شکفتن آن و بوی خوش آن مأنوس میشوید بهترین شرایط را برای اعتقاد وحیانی دارید. آسمان را نمیبینید، بوی گل و درخت را استشمام نمیکنید. و لحظاتی که در طول شب بیدار میشدند، چشمشان به آسمان میافتاد.

خوشبختانه ، در حال حاضر برای ورود به بسیاری از مشاغل نیازی نیست که حتماً مدرک دانشگاهی داشته باشید. برای اینکه طرح خیلی خاص و منحصر به فرد شود، مهندس طراح باید از خلاقیت و ذوق هنری خود بهره بگیرد. اگر مطالبی که گذشت صحیح باشد، طبیعتاً باید ما در شرایط کنونی بهرهمند از سبک زندگی ایرانی باشیم. در این سبک از مبلمان تا کوچک ترین عنصرهای دکوری، همگی لوکس و گران هستند. تعاریف معماری: به عقیده ی اکثر معماران برجسته معماری فراتر از این است.معماری به عنوان اجتماعیترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است. مثلاً در آپارتمانی کوچک با آشپزخانهی باز، اگر غذای سرخکردنی درست کنیم کل ساختمان بوی روغن میگیرد و فضای خانه پر از چربی میشود. این سازه ها می توانند هم در ابعاد کوچک و هم در ابعاد بزرگ ساخته شوند. وی در این باره تصریح کرد: حسین حمیدپور شهردار فعلی، 2 شهردار قبلی و ناظران پروژه ساختمان متروپل در بین افراد دستگیر شده هستند. اتاق ها در این سبک معماری به صورت مربعی شکل بوده و نمای کل خانه حالتی مستطیلی دارد. هر چند این کلیسا بسیاری از ویژگیهای معماری رمانسک را داراست ولی وجود المانهای معماری گوتیک مانند طاق جناغی و قوس تیزه دار موجب شده جز سبک هنر گوتیک بشمار بیاید.

گفتم چرا یک پایتخت شما باید به تعداد استانها در مراکز استان پایتخت داشته باشید و امکانات و اعتبارات را به مراکز استانها بدهید آن وقت شما 31 پایتخت استانی خواهید داشت و در تهران فقط برنامهریزی کلی، جهتگیری و سیاستها و استراتژیهای کلی انجام شود و در مناطق دیگر که اقلیم و امکانات متفاوت دارند باید تصمیمگیری کنند. برای رفتن به مسجد باید مسافتهای طولانی را طی کرد. مسجد ولیعصر به نظرم یک طراحی معماری عجیب به حساب می آید. به همین دلیل است که این ها صور زیبا، زیباترین صوراند. این پل ، پارک آب و آتش و پارک طالقانی را در بزرگراهی شلوغ به هم متصل می کند. ما نیاز به آب داریم حال این آب را از چشمه برداریم یا از شیرآب تفاوتی ندارد. این نگرش در معماری به این صورت جریان مییابد که ارتباط با طبیعت هیچ موضوعیتی ندارد.

این سبک تا حدی دارای جزئیات و نکات ریز می باشد که در بسیاری از معماری های امروز نیز از آنها استفاده سایت 3darchitecture می شود. سبک زندگی ایرانی یعنی سبکی از زندگی که متناسب با خصوصیات جغرافیایی ایران و مناطق مختلف آن است؛ سبکی از زندگی است که حامل تاریخ ماست و تاریخ ما را به ما منتقل میکند و اسلام تاروپود آن را شکل میدهد. حتی حالات شما را نیز معماری تنظیم میکند. از این رو، هر چقدر خوب روابط اجزاء معماری را در دو بعد تنظیم کنیم، آن چه در حقیقت باید مورد توجه قرار گیرد روابط اجزای معماری در فضا و نظم آن­ها است. در حقیقت این باورهای انسان است که توان آن را دارد تا ایجابات مکانی و زمانی تحمیل شده بر انسان را در جهت قطب آرمانی که هر دستگاه اعتقادی ارائه مینماید تنظیم نماید. بسازبفروش یعنی برای فروختن بساز، نه برای بهرهمندکردن انسان، نه برای اینکه انسان بتواند در یک معماری معقول زندگی کند. وقتی مشتری در شرایط اضطرار قرار دارد و توان مالی لازم برای تهیه مسکن با کیفیت و وسیع را ندارد، سود بسازبفروش بهمراتب بیشتر میشود.

در واقع باید حواس ظاهر را کنترل کرد تا حواس باطن فعال شود و انسان امکان ارتباط با خود و خدا را پیدا کند. حوض در خانههای قدیمی نقشهای فراوانی داشته است، یکی از این نقشها ایجاد ارتباط انسان با آب بوده است. معماری کنونی همانگونه که ارتباط با طبیعت را قطع کرده است، ارتباطات با دیگران را نیز بسیار محدود ساخته است. به این گونه که محل پیها، ستونها و غیره را با روشهای گوناگون مشخص کرده سپس اقدام به اجرای آنها میشود. یک کلیسای جامع از نظر ما به عنوان راه اصلی استادانه برای مسئلهای دشوار جالب است. اگر به دنبال برنامه ریزی یا تغییر ظاهر داخلی خانه خود هستید، روند طراحی را در نظر بگیرید که هم جاودانه و هم ظریف باشد. با سلام و خسته نباشید خدمت شما در برنامه sap چگونه میتوان حداکثر نیروی برشی و لنگر خمشی هر دو سر تیرها را بدست آورد؟ طبیعی است در چنین شرایطی انسانی که بهدنبال یک سرپناه است حاضر است در هرخانهای ساکن شود و به کیفیت و اندازه توجه ندارد.

در آغاز تقریبا همه مساجد اسلامی در جای معابد، کاخها و کلیساهای سرزمینهای مفتوح و با استفاده از عناصر و مصالح موجود در آنها ساخته میشد. یک از مهم ترین ویژگی های دوره طراحی داخلی، بخش شناخت مصالح است. البته امروزه گنبدی بودن سقفهای گذشته را به فقدان مصالح نسبت میدهند. این سخن بیوجه نیست اما در کنار آن باید توجه داشت که امکان ساخت سقف تخت در گذشته وجود داشته است و اولین سقفهای بهجا مانده از دههزار سال پیش و سقفهای مربوط به کاخها مثل تخت جمشید، سقفهای تخت بودهاند. در معماری گذشته اتاقکهایی به نام، زاویه، گوشه و پستو وجود داشته است که مکان مناسبی برای خلوت کردن با خود بوده است. هدف اصلی معمار داخلی ساختمان به طراحی داخلی و متریال مورد استفاده در سازه مربوط میشود. قوانین طراحی داخلی چیست ؟ این نیز نشان میدهد جایگاه نماز و عبادت در زندگی دینی و در زندگی کنونی ما چیست. در مقاله بتن چیست؟ قالب عایق بتنی یا به اختصار ICF سیستمی برای کار با بتن آرمه است. از بتن نیز برای ساخت انواع قطعات سازه ای استفاده می شود. متاسفانه باید گفت که ایران برای صنعت ساختمان سازی آیین نامه به خصوصی ارائه نداده است و برای ساخت و ساز از آیین نامه های کانادا، نیوزیلند، آمریکا و غیره که کشورهای صنعتی و بزرگی هستند استفاده می کند.

طراحی داخلی و دکوراسیون متوسطه : در این مرحله درس های طراحی داخلی به صورت تخصصی تر ارائه خواهند شد که شامل مصالح شناسی ، متره و برآورد ، سبک شناسی ، نرم افزار اسکچاپ و طراحی داخلی 1 می باشد. نتیجه آن شد که هم با شاخصهای بومی و سنتی خودمان و هم با شاخصهای غربی، سبک زندگی بسیار بههم ریختهای یافتیم. سبک زندگی ما و خصوصیات آن اکنون نهتنها این سه خصوصیت را ندارد بلکه اکثر خصوصیات آن بسیار ناراحتکننده است. سبک گوتیک، در گذر زمان محبوب شد اما تمام سازه ها (کلیساها، قلعهها، کاخها، ساختمانهای عمومی و غیره) به صورت کامل یا به صورت نسبی به این سبک ساخته شدند. محله نیاوران تهران یکی از زیباترین و خاصترین ساختمانهای ساختهشده در ایران را در خود جایداده است . فضاهای باز مابین ساختمانهای مسکونی بستر پیوند ساکنان با طبیعت و محل گذران اوقات فراغت در مکانِ بیرونی بلافصل خانه است. در معماری سنتی ما علاوه بر درگاههای منازل که برای نشستن افراد استفاده میشده است فضای کوچه و محله خود بستر بسیار مهمی برای ارتباطات اجتماعی بوده است. بعد از این مراحل، برای زیباسازی ساختمان باید سیستم آبیاری، فضای سبز، کاشت درختان و همچنین روشنایی در فضای باز را عملیاتی کنید.

توصیه می شود جهت کاهش مزاحمت، این بخش در یک محیط محصور شده قرار بگیرد. اگر کسی به خانه وارد شود و یا چشم کسی از در، یا پنجره به داخل خانه بیافتد، تقریباً همهی فضای خانه در مقابل چشم او قرار میگیرد. در شب، ساختمان در تاریکی باقی میماند اما کانتورهای پیانو و ویولن به زیبایی روشن میشوند و فضای خاصی را برای رهگذران ایجاد میکنند. ۵- نظم فضائی: معماری به حکم ماهیت خود در فضا تحقق می یابد و چون چنین است به نظم فضائی نیاز دارد. اگر معماری ارتباط مناسبی با طبیعت اطراف خود داشته باشد و بهجای تعرض به نظم و آهنگ آن، با آن هماهنگ و همنوا باشد، هم توجه انسان را بیشتر به طبیعت معطوف میکند و هم خود میتواند نقشی را که طبیعت دارد ایفا کند و همانطور که طبیعت آیهها و نشانههایی از اسماء و صفات الهی است، معماری نیز میتواند انسان را متذکر سازد. باغچه در حیات خانههای قدیمی تعمداً بهگونهای ساخته میشد که جلوی راه را میگرفت و انسان را ناچار میکرد در میان گیاهان بچرخد و با آن ارتباط برقرار کند.

مواردی که برای تبدیل فرد به یک معمار خوب نیاز است شامل کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی می باشد. گنبد نار یا نارین، گنبد رک، گنبد دو پوسته پیوسته و گنبد دو پوسته گسسته از انواع روشهای احداث گنبد به شمار میروند. گنبدها معمولاً دو پوسته هستند. خانوادههای ساکن در یک بنبست معمولاً با هم فامیل یا آشنایان بسیار صمیمی بودند. معمولاً درخشندگی رنگهای فام دار را در قیاس با رنگهای بیفام میسنجند. البته هیچیک از این امور را نمیتوان به علت واحد برگرداند اما این موارد در یک منظومهی مرتبط با هم شکلگرفتهاند.