معرفی رشته مهندسی سازه معماری سه بعدی

لذا ایجاد مراکز آموزشی برای تربیت تکنسین های دارای اطلاعات مناسب می تواند نقش بسیار مهمی را در افزایش فرهنگ و دانش فنی و اجرایی ساختمان ایفا نماید. با توجه به زندگی پرتلاطم و شلوغ امروزی و آپارتماننشینی مردم، ممکن است روزانه شاهد اختلافات شخصی و جمعی زیادی بین افراد در این مجتمع مسکونی باشیم لذا آشنایی با حقوق متقابل افراد در ساختمان میتواند در پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات حقوقی در ساختمان مؤثر باشد. از طریق ساختار اسکلتی سازه (تیرچه، نیر اصلی، ستون ها ..) به فونداسیون ساختمان انتقال پیدا میکند و در صورت طراحی سازه نامناسب پایداری ساختمان ضعیف خواهد بود لذا بسیار اهیت دارد در انتخاب مهندس سازه و طراح سازه و در کل انتخاب شرکت مناسب برای اجرای ساختمان دقت نظر بالایی به خرج داد شرکت فراکارنو با سابقه اجرای پروژه های ساختمانی و با تیم مجرب طراحی سازه آمده اجرای پروژه های ساختمانی و طراحی سازه استاندارد اصولی برای کلیه متقاضیان گرامی مبیاشد. می توان گفت که بیشترین وظیفه برای انتقال بار در این دستگاه ها، بر عهده بلبرینگ قرار دارد.

در این نوع سازه ها، امکان پوشش مساحت های بزرگ وجود دارد و این کار بدون استفاده از ستون انجام می گیرد. با توجه به شرایط زمین در ایران و وجود گسل های فراوان طراحی سازه بسیار اهمیت دارد چرا که کلیه بار های وارد شده بر روی یک ساختمان شامل بار های مرده و زنده و عوامل طبیعی مانند باد و باران و. موفقیت های مدل مذکور در پوشش خلاء نظامات کاری موجود، پایه گذاران شرکت را بر آن داشت که با ايجاد کادری فنی متشکل از نخبگان امر، اقدام به ثبت این شرکت کنند. به جرات می توان گفت سازه هر بنایی که احداث می گردد مهم ترین رکن در عملیات اجرایی بنای مورد نظر خواهد بود به خصوص در کشور ما که بر روی گسل های متعدد زلزله خیز بنا شده و متاسفانه در طول سالهای متمادی تجربیات ناخوشایند بسیاری در بحث تلفات جانی و اقتصادی در پی هر زمین لرزه داشته ایم از این رو بیش از پیش بر ما ایرانیان واجب است نسبت به اصول مهندسی طراحی سازه اهتمام ویژه به خرج دهیم و سعی بر آن داریم تجربیات تلخ گذشته تکرار نشود. چرا که کشور ایران به لحاظ لرزه خیزی از مناطق فعال محسوب شده و به خصوص در شهرهای بزرگ کشور که دارای تراکم جمعیتی بالا هستند و نیاز به ساخت و ساز بیشتر در آنها احساس می شود کنترل کیفی از مسایل و حلقه های مجهول صنعت ساختمان به شمار می رود.

پیشرفتهایی که امروزه در جوامع شاهد هستیم توسط تلاش و پشتکار مهندسی عمران شکل گرفته است. دروس دانشگاهی رشته مهندسی معماری تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟ هر یک از بخش های سازه چه بتنی و چه فلزی در مواجهه با عوامل طبیعی مثل زلزه و طوفان و.. برای تعیین زیر بنای مناسب ساختمانهای اداری، فضاهای نام بدره در ردیفهای مستقل جداول. حداقل عرض پلههای اصلی برای ساختمان اداری ۱۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود. با توجه به آنکه ارزش عرصه تجاری در این نقطه بسیار بالاست از حداکثر بعد تجاری استفادهشده و تمامی بخشهای جلویی از ساختمان به فضای تجاری آن اختصاصیافته است. باید به این نکته هم اشاره کرد که قطعات فلزی بعد از تخریب ساختمان امکان برگشت پذیری و استفاده مجدد را دارا می باشد. همان طور که اشاره کردیم ساختمان ها در برابر زلزله عملکردهای متفاوتی از خود نشان می دهند. قرار میگیرند که سازه های اسکلت فولادی مقاومت و یکپارچکی مناسبی در برابر انواع نیرو های برشی و فشاری و کششی دارند حال آنکه سازه های بتنی در مقابل نیروهای کششی استحکام کمتری دارند. در معرض نیروهای کششی و. اشتغال زایی و بهره وری از نیروهای مستعد در کنار کیفیت و سرعت بخشی به کارها که خود موجب بازگشت سریعتر سرمایه نیز خواهد شد می تواند نقش پررنگ تری را به این دوره در میان سایر دوره های آموزشی ببخشد.

ساختمان تنها یک آسانسور دارد، پلکان ها تنها رابط سیرکولاسیون عمودی هستند، که ارتباط بین افراد را برقرار و سلامتی را تضمین کرده اند. آرماتور، بتن و قالب از قابلیت شکل پذیری برخوردار هستند، به همین دلیل می توان اعضاء سازه بتنی را در مقاطع مختلف اجرا کرد. سازه فضاکار قوسی ،یکی از فرم های معماری زیبا و پر طرفدار در اسکلت فلزی به شمار می آید. سازه های فضاکار با سیستم شبکه چلیکی به منظور پوشش سطوح گسترده و وسیع کاربرد دارد. چلیک شبکه ای از مجموعه اعضایی تشکیل شده است که در یک لایه، دولایه و یا چند لایه پوششی دالان گونه ایجاد می کنند. اين مجموعه دارای 160 واحد مسکونی دو و سه خوابه می باشد. با تکامل سریع فن آوری های موجود و ادغام آنها در اینحرفه ، نقش یک معمار سریعتر از گذشته تغییر می کند. در جدول زیر اطلاعات ۵۰ مجتمع مسکونی واوان (۹۰ درصد مجتمعهای موجود) درج شده است. ویژگیهای کارکردی ادارات که مانند بایگانیهای ویژه، مراکز ارتباطی خاص، کارگاهها ، آزمایشگاهها و غیره، عواملی متغیری هستند که مقدار آنها در مذاکرات بر حسب مورد تعیین میشوند.

محاسبات این کار آنقدر مهم است که فقط مهندس سازه قادر به سایت 3darchitecture انجام آن است. در این کتاب، همانطور که نویسنده آن میگوید “کنکاش روشمندی از طراحی سبز را با حرکت از بیرون به درون تجربه خواهیم کرد: از جامعه محلی و سایت به لایههای مختلف پوسته ساختمان و سپس بررسی تاسیسات و تجهیزات شامل نورپردازی، سرمایش و گرمایش و دیگر موضوعات مرتبط همچون آب، تضمین کیفیت محیط داخلی، حفظ مواد و مصالح و انرزیهای تجدیدپذیر.” همچون سایز آثار نویسنده، زبان تصویر نقش مهمی در انتقال، درک و ثبت مفاهیم نزد مخاطب ایفا مینماید که وجه تمایز آن نسبت به سایر منابع بوده و یکی از نقاط قوت و اهمیت این کتاب است. در این ساختمان از سیستم تأسیساتی تلفیقی بهره برده شده که در آن کمپرسور و سردکن برای سیستم سرمایش و سیستم گرمایش مرکزی (موتورخانه) برای گرم کردن ساختمان برگزیدهشدهاند. طراحی سازه ساختمان، تمام موارد دخیل در اجرای ساختمان را در بر میگیرد در این بین نقطه نظرات متفاوت امری بدیهی است که با برگزاری جلسات و نشست های مختلف بین سایر اعضای درگیر در پروسه رفع خواهد شد و نتیجه پایانی طراحی سازه برای پیدا کردن بهترین روش اجرای سازه که مهم ترین عامل اجرای ساختمان نیز می باشد هدف ماست.

تحلیل نیرویی و آشنایی با سازه هایی چون خرپاها، در مهندسی مکانیک با درس استاتیک آغاز می شود. برای همه آزمون های نظام مهندسی قبولی به منزله کسب ۵۰% نمره آزمون می باشد. عبارت است از نسبت سطح زیر بنای هر یک از فضاهای اصلی، وابسته اصلی، رفاهی، پشتیبانی به مجموع آنها (زیربنای خالص) که مقدار آن برای هر یک از فضاهای مذکور به نسبتهای زیر است. بعلاوه ، آنها از یک هسته بتونی استفاده نکردند ، که منجر به ساختمانهای نسبتاً ضعیف تری شد. این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال طول می کشد که قبل از شروع یک نیمسال به عنوان پیش نیاز ارائه می شود که جزو سنوات تحصیل نخواهد بود اما 8 واحد آن جزو واحدهای دوره حساب می شود.

به کمک این سازهها امکان انعطاف پذیری در طراحی نیز وجود دارد و فرصتهای زیادی امکان پذیر خواهند شد.کیفیت پایدار: از آنجایی که سازه های پیش ساخته در یک محیط کنترل شده و تحت استانداردهای خاصی تولید میشوند در نهایت مجموعهای از سازه با کیفیتی یکنواخت را خواهیم داشت. به دلیل وجود فضاهای تجاری در طبقه همکف ساختمان شفافیت ساختمان از داخل به خارج یکی از نکات ضروری و مهم بشمار میرفت ازاینرو برای این ساختمان قابهای گستردهای در نظر گرفته شد که برای ایجاد سایه در مواقعی خاص پانلهای متحرک وظیفه سایهاندازی را بر دوش کشیدند. با این حال این صنعت امروزه شاهد افزایش تقاضا برای ” معماران داخلی” است . توصیه می شود این فضا تا حد امکان نور طبیعی داشته باشد و هم چنین محیط آرام و راحتی جهت آشامیدن و صرف غذا، راحتی ارتباطات، ملاقات ها و …

اگر شبكه اي در دو جهت داراي انحنا باشد، گنبد ناميده مي شود . آموزش در محیط کار: این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. ساختمان اداری مجموعه آواجنرال ، در ضلع شمال غربی پروژه واقع شده است این سازه شامل ۴۰ واحد اداری در متراژهای متنوع و در پنج طبقه با هدف ایجاد فضایی مناسب برای دفاتر اداری شرکت ها طراحی گردیده است.ساختمان اداری با طراحی روز دارای امکانات مختلف شامل سیستم تهویه مطبوع، سیستم اعلام و اطفائ حریق ،آسانسور و… پروژه اداری تجاری فرمانیه دارای متراژی 3 هزار مترمربعی است و سال 2017 سال اتمام ساخت این پروژه است. در این ساختمان ورودی لابی به همراه فضاهای مختلف اداری که دارای دسترسیهای جداگانهای هستند در پشت ساختمان قرار دادهشده که دسترسی به این طبقات اداری کاملاً از فضای تجاری جدا از یکدیگر طراحیشده است. گردش افقی در طبقات: مانند ورودی ها، راه روها، فضاهای مکث و تقسیم، به علاوه سطوح زیرساخت (دیوارها و ستون ها) در طبقات و مسیرهای تأسیساتی. ایده طرح صفحات چرخان بر روی نمای خارجی ساختمان به نحوی است که مسیر خورشید را در پیرامون ساختمان دنبال کرده و بر روی طبقات سایه انداخته است.

مهندسی برنامهریزی حمل و نقل: در این گرایش به برنامهریزی حمل و نقل در چهار بخش مجزای دریایی، ریلی، هوایی و جادهای پرداخته میشود. بطور کلی در این طراحی از سازه، ما شاهد نمای قوسی لایه بیرونی و داخلی سازه فضایی هستیم، بگونه ای که عملا کمانی از یک دایره را خواهیم دید. برای اینکه یک پروژه به موقع و با بودجه تکمیل شود، همه افراد درگیر باید با هم همکاری کنند. در واقع سبک معماری بدون دکوراسیون داخلی معنای خود را از دست می دهند و این دو تکمیل کننده و مکمل هم می باشند. در اواخر قرن بیستم، یک کانسپت جدید اضافه شد که هم ساختار و هم کارایی را در برمی گرفت؛ و از اینجا به بعد، معماری پایدار آغاز شد. عامل زمان در ساخت اسکلت فلزی اهميت دوچندان يافته و اين امر گرايش به سازه فلزی هاي پيش ساخته را افزايش داده است همچنين با افزايش جمعيت جوامع بشري علاقه به داشتن فضاهاي بزرگ بدون حضور ستون هاي مياني خواهان بسيار پيدا كرده است .در اين راستا از اوايل قرن حاضر تعدادي از متخصصين مجذوب قابليت هاي منحصر بفرد سازه هاي فضاكار گشته و پاسخ بسياري از نيازهاي جديد را در اين سازه ها جسته اند و البته به نتايج بسيار مثبتي نيز دست يافتند .

پلان ساختمان اداری کوگن به نحوی طراحی شده که تسهیلاتی برای برگزاری همایش های غیررسمی باشد. مهندسی سازه به دلیل اهمیت بالایی که در کل جهان دارد این امکان را برای دانشجویان به وجود میآورد که برای تحصیلات تکمیلی به سایر کشورها مهاجرت کنند. ایده رنگ قرمز پانل های براق سفالینه نما سبب شده تا ظواهر متفاوتی از نمای ساختمان بسته به زاویه ی مشاهده و شرایط تغییر نور روز به وجود آید و رنگ قرمز رجوعی به رنگ صنعتی است که بدقت وابسته به اسکله ها و بندر پیرامون سایت است. ایده طرح ساختمان اداری کوگن متمایز و حجم استوانه ای در وسط میدان شهر گوتبورگ الهام گرفته از معماری رنسانس ایتالیایی است.

این شاخص علاوه بر عوامل یاد شده از عوامل دیگری چون سیستمها و روشهای اداری، نحوه استفاده از فضاهای جنبی، تجهیزات و تکنولوژی اداری تاثیر میپذیرد. بهره گیری از دانش فردی و مدیریتی و آخرین دستاوردهای روز دنیا و تکنولوژی نوین با هدف ارتقاء کیفیت اقتصادی نمودن طرح ، سرعت در عملیات اجرایی و بهره گیری از مهندسی ارزش به منظور استفاده از منابع موجود ، اهداف اعلام شده این شرکت می باشد. هر چند برای قابهای صنعتی میتوان از نیمرخهای نورد شده موجود در بازار استفاده كرد، لیكن ساخت این قابها به كمك ورقهای فولادی امكان داشتن اعضایی كه در آنها ابعاد بال در طول عضو ثابت هستند ولی I مقطع متغیر را بهتر فراهم میآورد. پله های برقی می توانند افراد زیادی را به سرعت جابه جا کنند ولی پرهزینه می باشندو در مکان هایی از قبیل ورود به دفاتر طبقه اول مورد استفاده قرار می گیرند. تبصره ۱- رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان به کلیه رشته هائی اطلاق می شود که عنوان آنها با رشته های اصلی یاد شده در ماده (۶) متفاوت بوده ولی محتوای علمی و آموزشی آن ها با رشته های اصلی بیش از ۷۰ % در ارتباط باشد و فارغ التحصیلان اینگونه رشته ها خدمات فنی معینی را در زمینه های طراحی، محاسبه، اجراء، نگهداری، کنترل، آموزش، تحقیق و نظایر آن به بخشهای ساختمان و شهرسازی عرضه می کنند اما این خدمات از حیث حجم، اهمیت و میزان تأثیرعرفا همطراز خدمات رشته های اصلی مهندسی ساختمان نباشد.

به این ترتیب مطمئن خواهید شد که دستگاه شما تا مدت ها سرپا خواهد ماند و نیازی به تعویض یا حتی تعمیر قطعات پیدا نخواهید کرد. دوره کاردانی فنی سازه های پیش ساخته، بر پایه شناخت ویژگیها و خصوصیات عناصر و اجزای مهم ساختمانی و محدودیتهای فنی آن ها و آشنایی با شرایط محیطی و اقلیمی صورت می گیرد که در نهایت با تربیت قشری کاردان و ماهر در درک مسایل مهندسی و آشنایی به آنها، در کنار گروههای انجام دهنده کار قرار گرفته و به این ترتیب موجبات سرعت بخشی اجرای ساختمان و بهره وری بیشتر از زمان و سرمایه را سبب خواهد شد. آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در قالب کاردان فنی تکنسین سازه های پیش ساخته، نه تنها موجب پیوستگی زنجیره کارشناسی و مهندسی ساختمان به عوامل اجرایی غیر متخصص نظیر بناها و کارگران ساختمانی خواهد بود بلکه با ارتقای دانش و مهارت فنی در زمینه ساختمان سازی موجب افزایش سرعت اجرایی، افزایش کیفیت ساخت با بهره گیری از روشهای نوین ساختمان سازی نیز خواهد شد. آنچه که در طول پیشرفت علم مهندسی و روشهای اجرایی دارای اهمیت ویژه ای است، توجه به امر کنترل کیفی روشهای طراحی و ساخت است.

این رقم علاوه بر پیچیدگی لجستیکی، هزینههای بالایی نیز برای تیم اجرایی ایجاد میکند. پیچیدگی کار زمانی بالا میرود که تعداد آیتم کالا به ازای یک سفارش زیاد باشد. با استفاده از شرح وظایف و پستهای سازمانی (مصوب سازمان امور اداری و استخدامی کشور)، تعداد کارکنان در ردههای شغلی تعیین میشود. ما در مجموعه پارسه سازه علاوه بر ارائه بهترین محصولات ساخت و ساز مشاوره تخصصی ساختمان سازی را به صورت حرفه ای ارائه می دهیم. در واقع این عنصرها مجموعه چیزهایی میباشند که خصوصیات مشترکی داشته که دربرگیرنده معماری داخلی میباشد. تمدن های نخستین معمولاً از کنده های درختان در حومه ی محل زندگی خود و یا سنگ های بزرگ برای ساخت خانه هایشان استفاده می کردند. این ساختمان دریکی از خیابانهای اصلی تهران قرارگرفته است؛ طراح حداکثر تلاش خود را برای تعادل میان نمای ساختمان و طبقات اداری و چهارچوب شهری به همراه فضای سبز منطقه کرده است. نور داخلی یک معماری تجاری باید جایی قرار بگیرد که فضای داخلی را به خوبی روشن کند.

در خصوص موقعیت آسانسورها و سرسراها (لابی) چون سرعت و تعداد آسانسورها برای افراد استفاده کننده بسیار مهم است. وقتی مأموران پلیس برای بررسی حادثه به محل رفتند یکی از همسایهها گفت: من در خانه نشسته بودم که ناگهان صدای فریادهای زن همسایه را شنیدم. می دانیم که حیاط مرکزی در معماری ایران نقش حیات بخشی به فضای درونی خانه را دارد. به عنوان مثال این نکته خیلی مهم است که درب ورودی، مستقیماً به روی پذیرایی یا نشیمن خانه باز نشود، در جلوی در یک رختکن و جاکفشی در نظر گرفته شود. هر یک از شش طبقه فوقانی ساختمان رو به چهار آپارتمان – دو تا در جلو و دو تا در عقب – هستند درحالی که از طبقات پایین تر به عنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود. هر چیزی سازه دارد. در کتابخانه وجود دارند و گاهی این بخش نیز به اینترنت دسترسی دارد. اگر کسی بخواهد آسمان را نگاه کند یا به تماشای باران بنشیند جایی برای ایستادن هم ندارد، حتی همان طاقچهای که در کنار پنجره وجود داشت و میشد دستها را روی آن گذاشت و بیرون را تماشا کرد، حذف شده است. علائم و تابلوهای مشخص برای همه مخصوصا افراد معلول ضروری است.

کیفیت طراحی سازه باید به گونه ای در نظر گرفته شده باشد که فضاهای طراحی شده توسط طراحی معماری با محدودیت روبرو نشود زیرا کلیه بخش های معماری از قبیل طراحی نمای ساختمان که خود به تنهایی از مهم ترین قسمت های یک بنا به شمار می رود کاملا تحت تاثیر سازه است یا در بخش های طراحی داخلی به عنوان نمونه ستونی در اتاق ها یا سایر فضاها ایجاد نشود یا تعداد پارکینگ ها مطابق با طرح معماری باشد آیتم دیگر زمان اجرای پروژه ساختمان در نظر گرفته شده به گونه ای که هر چه سرعت اجرای ساختمان بالاتر رود پروژه اقتصادی تر خواهد بود و طراح سازه این مورد را در طراحی سازه لحاظ میکند در هر یک از موضوعات مورد اشاره طراحی سازه ساختمان متفاوت خواهد بود مثلا در طراحی سازه بتنی با میلگرد و بتن و آرماتور سر و کار داریم یا طراحی سازه فلزی که یک سازه فولادی یکپارچه داریم هر کدام ملاحظات خاص خود را جهت اجرای ساختمان خواهند داشت طراح سازه با طراحی و ترسیم تیر ها توسط پلان طراحی شده سازه بسته به ملاحظلات از انواع دال ها، تیرچه ها و.. 3-1- شارژ (هزینه های دوره ای): به مبلغی اطلاق می شود که میبایست توسط ساکنین و به صورت ماهانه جهت اداره امور مجتمع (هزینه های گاز، برق مشترک، آب، تلفن و حقوق کارکنان، قراردادهای تعمیر و نگهداری تأسیسات) و نگهداری مشاعات به مدیر مجتمع پرداخت شود.