طراحی دلچسب فضای اداری معماری سه بعدی

تاج محل یکی از بناهای باشکوه و از عجایب هفتگانه دنیا که در شهر آگرا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو در هند واقع شده است، شاه جهان پنجمین امپراطور گورکانی هند بمنظور یادواره ای برای همسر ایرانی ش به نام ارجمند بانو مشهور به ممتاز محل که در زمان وضع حمل جان خود را از دست داد ، دستور ساخت تاج محل را در باغ ایرانی با مساحت ۱۸ هکتار صادر کرد ساخت این بنا از سال ۱۰۴۲ شروع و تا سال ۱۰۵۷ یعنی بمدت ۱۵ سال به طول انجامید . کلیسای جامع دورام واقع در انگلستان، بیشتر بناهای شهر سن جیمینیانو واقع در ایتالیا و برج پیزا از اصلیترین مثال ها از رمانسک میباشد. سه عامل مهم درگیر در یک پروژه عمرانی بر این پایهاند: کارفرما، طراح و مجری که در جانب خود میتوانند واحدهای مدیریت طرح یا پروژه و مدیریت ساخت را نیز به طرز جدا و یا ترکیبی از تیمهای یاد شده داشته باشند. معماری بنای تاج محل ترکیبی از معماری ایرانی و هندی است در طراحی و ساخت این بنا علاوه بر معماران ایرانی احمد و حمید لاهوری که نقش اصلی را داشته اند ، حدود بیست هزار هنرمند و معمار از کشورهایی مانند ایران ، هند ، آناتولی و آسیای میانه در ساخت این بنای با شکوه همکاری داشتند و کتیبه های روی در و دیوار این سازه نصب شده اند که از امضای پای نوشته های می توان پی برد که آثار امانت خان شیرازی میباشد.

در ساختمان های مجهز به سیستم های کامپیوتری یا سایر تجهیزات الکترونیکی ، بارهای الکتریکی را می توان به ۵ تا ۱۰ وات بر فوت مربع افزایش داد. پژوهشگر و شهرساز ایرانی ، آقای منوچهر مزینی در کتاب عرصه های زندگی خصوصی و زندگی جمعی به جانب یک معماری انسانی، عواملی که باعث خلق زیر ساخت و پایه گذاری معماری میشود را مورد بررسی و توجه قرار داده است و این عوامل که بر معماری اثر گذار هستند به شش عامل متفاوت دسته بندی میشوند. عواملی که باعث خلق کردن یک اثر معماری میشوند مانند عوامل اسکلتی و غیراسکلتی هستند و ممکن است، امکانات مالی هم اثر بخش باشد.

۲- جامعه مرمت و معماری و متخصصان امر میراث فرهنگی نیز، جسته و گریخته به تاریخ معماری و میراث صنعتی مدرن ایران پرداخته اند و نمونههای شاخصی از مرمت و احیای کارخانههای ارزشمند تاریخی که پرداختن به آنها در این مقال نمیگنجد شاهد مثال است. از عکاسی برای ثبت کارشان استفاده میکردند در قرن بیستم، تغییرات زیادی از جمله توجه بیشتر و تحسین معماران، صورت گرفت.از این رو، نیاز برای ثبت و جاودانه کردن اثر انها بر روی تصاویر، به امری بسیار مهم تبدیل شد. با توجه به اینکه عمر مفید ساختمان در ایران حدود ۳۰ سال است، محاسبه سن ساختمان کمک موثری به تصمیم گیری در مورد خرید آن میکند علاوه بر این بانک ها و موسسات مالی محدودیت هایی را برای پرداخت وام و تسهیلات بانکی به ساختمان های دارای عمر بیش از ۲۰ سال و در پاره ای از موارد ۱۲ سال در نظر گرفته اند. ستونها در یک سازه عملاً بارهای فشاری را تحمل میکنند و معمولاً به صورت افقی و عمودی از آنها استفاده میشود.

زنگ زدگی ناشی از اکسیدشدن فلز به مرور زمان سطح مقطع فلز را کاهش می دهد، پوسیدگی عمیق تر می شود و در نتیچه مقاومت سازه در برابر بارهای وارده کاهش پیدا می کند. زیرا طراحی باید به نحوی صورت بگیرد، که اجرای آن در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان از لحاظ دیداری تغییرات قابل ملاحظه ای ایجاد کند. تیم مهندسی کلوپ معماری با کادری مجرب و حرفه ای هر آنچه که شما دوست دارید و به آن فکر میکنید را برای شما طراحی و اجرا میکنند و بهترین ایده ها را برای پروژه شما به ارمغان می آورند . طراحی داخلی رابطه مستقیمی با دریافت حس و انرژی از آن فضا دارد پس با طراحی مناسب فضا ها و مبلمان صحیح هر فضا بهترین حس و حال را از منبع انرژی آن فضا به صورت مطلوب دریافت کنید . این چیدمان به هرکدام از ساکنین امکان دسترسی به یک فضای باز خصوصی را می دهد. البته لازم به ذکر است با فاصله گرفتن از زمان دانشجویی و یا فارغ التحصیلی هم امکان یادگیری طراحی سازه وجود دارد ولی چون شخص مدتی از این مباحث دور بوده است قدری سخت تر این کار انجام شود چرا که ذهن پویایی زمان فارغ التحصیلی را ندارد.

با توجه به بیگانگی چشمگیر اصول و مبانی و رجعت تاریخی معماری کلاسیک غربی با اصول معماری و فرهنگ ایرانی که بر پایه مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندگی و درونگرایی استوار است ، تکرار و تقلید کورکورانه و ظاهری از این معماری که نتیجه آن جز برداشتی فرمال از بناهای یونان و روم باستان و مسابقه اشرافی گری نخوهد بود عوارضی جبران ناپذیری چون بی هویتی در شهرسازی و معماری امروز ایران، عقب ماندگی و سرخوردگی فنی و اجتماعی و فراموشی کامل ارزشهای معماری ایرانی به همراه خواهد داشت.. یا در تعریفی دیگر میگوید : یکی از وسیع ترین شاخه های هنر و فناوری که در دنیای امروزی از ارزش و ارج بسیاری برخوردار میباشد، معماری است. از ویژگیهای این سبک از معماری خمیدگی و انحنا بود و این سبک عمری کوتاه داشت ولی در همین زمان کوتاه شهر پاریس بهره فراوانی ازش برد که حتی در ورودی مترو پاریس و ساختمان لاویروت از سبک هنرنو استفاده شده است. شهردار کرمان همچنین از مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری خواست: سازمان بهسازي و نوسازي براي احداث ساختمان ادارهی درآمدهای عمومی شهرداری کرمان با معماری سنتی، همکاری لازم را انجام دهد. این روش در سال ۱۹۸۰ صورت گرفت و جایگزین روشهای قبلی شد بعدازآنکه افزایش باربر سازه انجام میشود.

گردش کار مدل سازی اطلاعات ساختمان توسط Revit نه تنها به حداکثر رساندن بهره وری کمک می کند بلکه به ساده سازی گردش کار طراحی و مستند سازی نیز کمک می کند؛ هم چنین پروژه ها را از زمان طراحی تا زمان اتمام در عین به روز رسانی خودکار سرعت می بخشد. در این نوع نشست کل فونداسیون ساختمان در همان نقطه با سرعت یکسان به سمت پایین حرکت می کند. هندسه پیچیده این بنا ازصفحات شیشه ای با مقیاس بسیار بزرگ که در نمای آن شکسته می شوند، تشکیل شده است بطوریکه این مکعب را به یک الماس زیبا تبدیل می کنند و در زیر نور خورشید می درخشد. برخی از ساختمان هایی که به سبک مدرن ساخته می شوند نمایی کاملا شیشه ای دارند. 1- نمای ساختمان شیشه ای بسیار شیک و مدرن می باشد. طراحی معماری یک فرآیند ذهنی است که به مغز شما کمک می کند ایده های مشابه را با هم ترکیب کند. مهمترین مرجع برای کنترل صحت مدلسازی و طراحی سازههای بتنی، مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و استاندارد 2800 است.

شهرکهای صنعتی به مجموعهای از سولههای زمخت، بیهویت و شبیه به هم تبدیل شده، سولهها ساخته میشوند، خرید و فروش یا اجاره داده میشوند. سبک معماری در شمال ایران بسیار شبیه معماری ژاپن است. وجود این سیستم موجب شده تا فناوری دیجیتال چه در فضای داخلی و چه در نمای بیرونی ساختمان شبیه سازی شود. طاقهای نوک تیز از مهم ترین علامت سبک گوتیک در معماری میباشد که برای خلق کردن و به وجود آوردن کلیساها از این نشانه بهره میبردند. پرنده ای باوقار که عظمت زیادی دارد و از جنس فولاد بنا شده است. اندازه ها و استانداردها مشخص میکنند برای ایجاد یک اثر به چه اندازه و مقیاس فضا لازم است. مراحل بازسازی باید به صورت مرتب و پشت سر هم انجام گیرد تا نتیجه لازم کسب شود. • با توجه به اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده، آثار ارسالی شرکت کنندگان بر روی وبسایت و شبکه های اجتماعی این رویداد و رسانه های معتبر معماری جهت مشاهده و معرفی ویژه به عموم قرار می گیرد، لذا شرکت کنندگان حق استفاده از آثار ارسالی خود را به همگان می دهند و در این خصوص زیگوآرت تعهد و مسئولیتی در قبال خالق اثر دارا نمی باشد و بالاخص شرکت کنندگان تمامی حقوق مربوطه جهت نمایش، چاپ و نشر آثار ارسالی و اطلاعات و فایل های مربوطه این رویداد در وب سایت، چاپ در کتاب، کتاب دیجیتالی و سایر اقلام انتشاراتی و تبلیغاتی، بانک اطلاعاتی و برگزاری نمایشگاه را به زیگوآرت می دهند.

صنعت که در قرن پیش نزد نخبگان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران بیش از هر چیز، نماد ظهور مدرنیزاسیون و رمز عبور تحولاتی عمیق به شمار میرفت، امروزه جزء لاینفک پایداری و توسعه اقتصادی محسوب میشود. تقلید کورکورانه در ایران در دوره قاجار، تحولات اجتماعی متعددی در جامعه ایرانی صورت گرفت که زمینه ی تضعیف هنرها و هویت تاریخی و بومی ایران و گسترش هنرها و اندیشه های غربی را بیش از پیش فراهم آورد. تحت فشار بودن برای تولید طرح های خارق العاده و بیش از حد زیبا باعث محدود شدن خلاقیت می شود. این سبک از معماری با اجزاء گران بها و زیبنده خود توانست بسیار مجذوب کننده باشد؛ تا حدودی ساده ولی در عوض بسیار لوکس نمایان میشود ولی آرت دکو پس از زمانی محبوبیت خود را به علت گران قیمت بودن از دست داد. دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارتهای مشترک و فنی به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم میشود. جان راسکین (John Ruskin) تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.

حال با توجه به تعاریف ذکر شده مثل تمام مفاهیمی که در زندگی وجود دارد، اگر به دنبال تعریفی برای آن مفهوم باشیم، این تعریف باید کامل باشد با توجه به این که در عصر حاضر، عدم قطعیت در مباحث علوم پایه و نظریه نسبیت توسط فیزیک دانان نمیتوانیم برای بسیاری از مفاهیم، تعاریفی جامع و کامل داشته باشیم، چون این مفاهیم از فیلتر ذهن افراد مختلف می گذرد بنابراین تعاریف متعددی وجود دارد. به اعتقاد نگارنده با نگاهی به تعبیر زیبای «گذشته، چراغ راه آینده است» در کشوری چون ایران که مدعی پیشرفتهای روزافزون صنعتی است باید اهمیتی ویژه برای تاریخ و میراث صنعت، ازجمله فضاهای ارزشمند صنعتی تاریخی قائل شد.

از کار کردن با همکاران غیرفعال خود، خودداری کنید. آنها نه تنها باید با معماری ایرانی آشنایی مکفی داشته باشند بلکه باید معماری سایر ممالک و بخصوص مناطقی که در ارتباط با معماری ایران بوده اند را به خوبی بشناسد و همچنین از تاثیر معماری ایران بر آثار معماران برجسته در سطح جهانی نیز آگاهی داشته باشند. معماری ایرانی در هند نیز نفوذ فراوان داشته و آثار زیادی در این کشور برگرفته از ایران است و حتی معماران ایرانی در هند آثار ارزشمندی دارند. خیلی از اتفاقات مهم نیز در همین اتاق میافتد. حتی اگر خیلی دورتر برویم، مثلا آمریکای مرکزی و جنوبی و تمدن “مایا” ها را مورد مطالعه قرار بدهیم و آستک ها را مطالعه کنیم. با این حال نمیتوان نقش پررنگ این عنصر سازهای را در تامین «آسان»، «ارزان» و «سریع» فضاهای «وسیع» سرپوشیده که بیشک مطلوب و مورد نیاز کاربری صنعتی است انکار کرد. طراحی در این صنعت خود دارای دو زیر مجموعه روش طراحی و آیین نامه است. تا پارچه دو بعدی با طرح مناسب برش خورده و قطعات در کنار یکدیگر یک پوسته سه بعدی را تشکیل دهند. ارتفاع هر طبقه از ساختمان شرکت را حدودا ۳.۴ متر (کف تا زیر سقف هر طبقه حدود ۳ متر) در نظر بگیرید.

بنابراین مواردی که اهمیت پیدا میکند شامل سازه سالم و برنامه ریزی ساده و انواع مختلف ویژگی های هنری از قبیل دوام و ماندگاری مواد و مصالح مطبوع، رنگ آمیزی خوشایند و دلپذیر و تزئینات و آراستگی و پویایی و تناسبات خوب و مقیاس و غیره است. استفاده از نور و نورپردازی، وجود سقف هایی که روی آنها نقاشی کشیده شده، تزیینات فراوان و مجذوب کننده، از ویژگیهای اصلی معماری باروک است. بدین منظور در پژوهش حاضر به روش مفهومی -تحلیلی، و با اخذ و گردآوری اطلاعات از طریق روش جمع آوری اسنادی و کتابخانه ای به بررسی ادبیات موضوع ،و با استفاده ازروش میدانی،به طریق بازدید از سایت مورد نظر به طراحی مجموعه ی خانه ی معمار برای معماران خواهد پرداخت.تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش فلوچارتی و رفت و برگشتی مابین کانسپت و پاسخ معمارانه به نتیجه می رسد.نتایج پژوهش نشان می دهدکه وجود یک مکان اختصاصی درخور،برای تعاملات اجتماعی و همفکری معماران الزامیست.همچنین با توجه به مطالعات صورت گرفته،می توان خانه ی معمار را در ردیف مکان های سوم که الدنبرگ (Oldenburg) از آن به عنوان فضاهای عمومی یاد می کند قرار داد و با استفاده از هشت ویژگی مکان موفق در بخش طراحی باعث ایجاد حس تعلق در این بنا شد.

همانطور که ذکر آن رفت سازههای سولهای به واسطه پیشساختگی و مدولار بودن، سرعت بالای اجرا، امکان پوشش دهانههای وسیع و نیز امکان توسعهپذیری، گزینه مناسبی برای ساختمانهای صنعتی هستند، ولی این همه ماجرا نیست. معماری (فارسی سره: مهرازی) سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمانها و دیگر سازههای فیزیکی که به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اقوام، نگرشها و جغرافیا است. معماری در تعریف، یک سرگذشت پر هرج و مرج است. در ابتدا فقط یک زمین ساده است و هزار طرح و ایده بدون شناخت؛ که با گذشت زمان و طی کردن مراحل طراحی معماری (فاز صفر، فاز یک، فاز دو و فاز سه) به فضایی امن با عملکردی مشخص تبدیل میشود. هنر عمران چندین تعاریف از معماری ذکر کرده که با توجه به آنها میتوانیم درک کنیم که هرکدام مختص زمان خود بوده و با توجه به تغییرات و دگرگونی های اعمال شده، تعریف ها نیز تغییر پیدا کرده اند. آن زمان ها که بین آمریکا و شرق ارتباطی نبود و این یکی از رموز و اسرار تاریخ است که این همه شباهت بین بناهای تمدن “مایا” با شرق وجود دارد.

اشتراکاتی میان زندگی مسلمانان در مکانها و زمانهای مختلف در طول تاریخ دیده میشود که ناشی از باورهای آنان است. نكتهای كه در طراحی این نوع سازهها باید در نظر گرفت این است كه انتهای چلیك باید قوی باشد و این تقویت را میشود به وسیله تیر، تیر و ستون و شكل خورشید مانند انجام داد. برای شروع اسکلت ابتدا ستون هایی که بیشترین وزن را تحمل می کنند یعنی ستون های میانی ساخته می شوند. محل تقاطع ها و بازوهای درب فلزی را برای استحکام بیشتر در زاویه چهل و پنج درجه می برند و به هم دیگر جوش می دهند و پس از اتمام جوشکاری برای جلوگیری از زنگ زدگی آن را با رنگ پودری رنگ آمیزی می کنند.

باید گفت امروزه معماری یک دانش میان رشته ای با سایر علوم، به ویژه علوم ریاضی و انسانی است؛ دانشی به وسعت یک اقیانوس که هر منطقه از این اقیانوس دارای عمقی نامحدود سایت 3darchitecture است. پروانه اشتغال به کار در رشته مهندسی معماری به ۴ درجه تقسیم بندی می شود که به ترتیب به این صورت هستند: پایه ۳، پایه ۲، پایه ۱ و ارشد. بازار کار رشته مهندسی معماری بسیار متنوع و گسترده است و برای فارغ التحصیلانی که دارای مهارتهای بالایی هستند، زمینه اشتغال به خوبی فراهم است. حال آنکه این محاسبات از طریق نرم افزارهای تخصصی رشته های سازه ای انجام می گردد، بحث وسیعی است و انتقال و تبدیل این اعداد و محاسبات بر روی کاغذ به گونه ای که برای مجری و شخص کارفرما قابل خواندن و درک باشد نیاز به یادگیری و داشتن مهارت در انجام این کار دارد. نیاکان ما کاشانهشان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور میکردند، می ساختند.

لودویگ میس فن در روهه معماری میدان جنگ واقعی روح است و او از استادان پیشرو در معماری مدرن شناخته میشود. توانایی قرار دادن قطعات و ابزارهای مختلف در کار از ویژگیهای برجسته مهندسان عمران است. اختصاص دادن فضای بیرونی یک ساختمان تجاری به چند باغچه زیبا یا یک حوضچه با فواره، از جمله نکات مهم در اصول معماری ساختمان تجاری است. ابتدا با استفاده از قالب های چوبی محلی که باید بتن ریزی شود را قالب بندی می کنند. معماران اطمینان حاصل می کنند که آنچه طراح ساختمان بر روی کاغذ قرار داده است، عملی خواهد بود و مطابق با مشخصات ساختمان است. هنگامی که یک ساختمان تکمیل می شود، اغلب مدیریت تأسیسات را نیز بر عهده می گیرند، یعنی از نظر اقتصادی و زیست محیطی مدیریت معقول ساختمان را بر عهده می گیرند. لوکوربوزیه (Le Corbusier) اینکه معماری در لحظهای از خلاقیت بوجود میآید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواستههایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالیتر از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته میشود و آماده میگردد تا توانایی های شاعرانهای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمیانگیزانند و به ما لذت و سرور میبخشند.