سازه فولادی چیست؟ معماری سه بعدی

تعاریف متاخر از معماری، آن را جدا از ساختمان سازی می داند. در کجا میتوان نیاز دور هم بودن ، دیدار دوستان و داشتن یک تیم کاری را برآورده نمود؟ بدون داشتن محل کار یا مسکنی با هویت ، چطور میتوان جایگاه اجتماعی و موقعیت خود را بیان نمود و احساس موفقیت نیز داشت؟ میتوان به جرات اذعان نمود که قیمت و کیفیت محصولات تولیدی این شرکت با سایر محصولات مشابه رقابت می نماید بلکه با توجه به کیفیت خوب و مناسب در بازار داخلی، بی رقیب میباشند. کسی که محلی را برای سکونت یا کار مهیا می کند می بایست آن را بر پایه تمایلات و تأمین شادابی و نشاط انسان طراحی و اجرا نماید. البته که کار شما فراتر از طراحی یک سرویس بهداشتی یا راهپله میباشد.

تغییر و تحولات و ترکیبی از معماری و هنر حتی در ساختمان هایی با کاربری عمومی نیز جلوه میکند. اگر شما فضاها و بخشهای مشترک و عمومی را طوری طراحی کنید که نتوان تشخیص داد آنها برای یک ساختمان اداری معماری شدهاند یا تجاری، عملا شکست خوردهاید. نمونههای موفق به ما میگویند که حتی در معماری بخش سرویس بهداشتی هم باید طوری عمل کنید که وقتی مشتریان وارد آنجا شدند، به راحتی تشخیص دهند که آنجا سرویس بهداشتی یک ساختمان تجاری میباشد. ساختمان تجاری اداری فومن در طبقه اول دارای یک واحد تجاری میباشد. در این فضاها میزان استفاده از هر مترمربع فضای اداری افزایش می یابد زیرا تعداد کارمند بیشتری در فضای محدودتر در کنار هم دور یک میز فعالیت می کنند . ساخت دهانه مناسب و همچنین تعداد ورودیها و خروجیها مهم است.

برای اینکه این صنعت در ایران با استاندارد های روز دنیا پیشرفت کند باید ابتدا بتواند مشکلات و موانعی زیادی را از میان بردارد. در نتیجه فرد برای تبدیل شدن به یک طراح سازه لازم است تا آموزش ببیند تا بتواند مهارت های مورد نیاز را کسب کند. وقتی یک ساختمان را کپی می کنیم معماری نکرده ایم. ممان اينرسي يک مقطع فولادي را ميتوان با اطمينان در محاسبه وارد نمود . و معمولاً دیوارهای غیر باربر و راه پله ها را می توان بصورت پیش ساخته اجرا و پس از بتن ریزی دیوارهای باربر و سقف نصب نمود . این سبک معماری می تواند در آینده برای شرکت های اداری و حتی مجتمع های مسکونی چند طبقه اجرا شود. اجرای این مرحله نیز به استحکام اسکلت ساختمان در آینده کمک به سزایی می کند؛ برای همین باید با دقت و درست انجام شود. در ادامه این قسمت به برترین ساختمان ها در جهان اشاره میکنیم که آینده ای متفاوت را برای معماری به وجود میآورند. موارد دیگری نیز باید در نظر گرفته شود که در ادامه بیان شده است.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که نرم افزارهایی که در ذیل آمده را هم مطالعه کنید. نور زیاد ضمن آسیب رساندن به چشم، تمرکز بر روی کارها را با اختلال روبرو می سازد. از این رو اکثر سازه های پیش ساخته در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاومت لازم را دارند.کاهش اختلال در محل احداث پروژه: از آنجایی که بیشتر مولفههای ساختمان در کارخانه تولید میشود، ترافیک کامیونها، تجهیزات و تامین کنندگان مواد در محل ساخت به طور قابل توجهی کاهش مییاید. مقاومت کافی و شکل پذیری مورد نیاز را دارا باشد و به عبارت ساده تر چنانچه طراحی اعضا و اتصالات آن مدنظر باشد تا زمان رسیدن به حالت حدی ویژگی های خود را حفظ نماید. اما معماری از روی ویژگی های عینی ساختمان ها هم قضاوت می شوند.

این سابقه کار حرفه ای برای مقطع تحصیلی کارشناسی ۳ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکتری یک سال می باشد. حال اینکه در مورد مقطع بتنی ارقام مربوطه چندان معین و قابل اطمینان نمی باشد . قیمت اجاره اسپیس فریم با در نظر گرفتن نوع کار و متراژ معین میگردد. این ساختمان زمینی مثلثی شکل دارد که باعث شده نوع قرارگیری ساختمان و دسترسیاش به خیابانهای اطراف مناسب باشد. این پروژه یک مجتمع اداری، تجاری از “ری را استدیو” در زمینی مستطیل شکل است که تقرببا 15 متر بر خیابان ولیعصر بین خیابان فاطمی و زرتشت قرار دارد، در این طول این خیابان تعداد زیادی فروشگاه، دفتر کار، رستوران و مجتمع فرهنگی قرار دارد. در برخي ساختمان ها كارفرما به تعداد اكثريت آسانسور دربايستن دارد تا جابجايي بار يا انسان را تسهيل كند. برای مثال بعد از چند بار رفت و آمد به این مکان، محل قرار گرفتن مسیرهای انتقالی، سرویس بهداشتی، فروشگاههای مورد علاقه و کافی شاپ و رستوران را به خاطر بسپارند. مثلا فضاهای تاسیساتی، غذاخوریها، سرویس بهداشتی، مسیرهای انتقالی و مسیرهای ارتباطی در همه آنها تا حدود زیادی مشابه میباشند.

رویت یک ابزار مدل سازی اطلاعات ساختمان است که شامل بسیاری از ویژگی های خاص برای معماران، مهندسین و متخصصان ساخت و ساز است. همچنین امروزه شاهد آن هستیم که زیباترین طرح های ساختمان سازی با استفاده از پیشرفته ترین نرم افزار های رایانه ای ارائه می شوند. ودریک جمع بندی نهایی با توجه به اهداف صنعتی سازی در ایران،اجرای این روش نیز در طرح های انبوه سازی توصیه نمی شود. از این متد ساختمانسازی بیشتر در ساخت ساختمانهای بزرگ، آسمانخراشها، پلها، برجها و پایانههای فرودگاهها استفاده میشود اما برای ساخت ساختمانهای چند طبقه نیز میتواند بکار برده شود. به این صورت که ممکن است بر حسب اقتضای کاربری که دارد، یک فضای داخلی دراماتیک برای آن طراحی شود اما به واسطۀ هماهنگی با نمای ساختمانهای مجاورش، ظاهری کاملاً متفاوت از داخل برایش طراحی شده باشد.

در معماری هر آنچه که قرار است ساخته شود می بایست ابتدا ترسیم گردد. متأسفانه بسیاری از دانشجویان در ترسیم و طراحی ایده مورد نظر خود اکراه دارند. دربهای فلزی نوینی که طی برشهای لیزری توسط تکنولوژی برش لیزری (cnc) تولید می شوند، از استحکام بالایی برخوردار بوده و در برابر سردی و گرمی، باران و نور خورشید مقاموت زیادی دارند که به این دلیل بیشتر از آنها به عوان دربهای ورودی حیاط و درب پارکینگ استفاده می شود. به دلیل داشتن بافت ها وشکل های متنوع و زیبا در رنگ های متنوع همه سلیقه ها را راضی نگه داشته و دوستداران زیادی دارد .برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

محل کار نیز منبع اصلی توفیق و کامیابی ماست. فضای کار مناسب برای صندوقدار و تجهیزات نظارتی کارکنان فراهم گردد. مکان، کمیت و نوع روشنایی پارکینگ به دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا نور کافی برای کاربران پارکینگ فراهم شود. با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در هر دو بخش طراحی و ساخت امروزه پتانسیل بالایی در احداث بناهای خلاقانه و دست آزاد فراهم شده است. از میان موضوعات در طراحی ساختمان اداری میتوان به مسائلی مانند، محل ورودی ساختمان اداری، راحتی شرایط کار، ایجاد چشم انداز مناسب و فضای سبز و تهویه مناسب اشاره نمود. لذا اهمیت فضاهای اداری و به طورکلی فضاهای کاری افراد ایجاب می کند که دکوراسیون داخلی این فضاها، احساس نشاط و رضایتمندی را در آنها ایجاد کند. ساختمان متشکل از زیر بنا، زیر ستون، دیوار، کف، سقف، دودکش، خدمات لوله کشی و ساختمانی، سکوهای ثابت، ایوان، بالکن، جلوآمدگی یا قرنیز، بخشی از یک ساختمان یا هر چیز دیگری که به آن وصل شده یا هر دیوار محصوری که یک زمین یا فضا را از سازه مشابه مجزاست. ساختمان­ هایی مانند برج چرخان(متحرک) دبی که بلندترین ساختمان پیش ساخته دنیا است و هر طبقه آن می ­تواند به طور مستقل بچرخد و در نتیجه فرم­های متفاوتی را در برج ایجاد کند نیز نمونه شاخص دیگری از معماری متحرک است.

از قابهای صنعتی به صورت یك یا چند دهانه و عموماً یك طبقه با سقفهای شیبدار برای پوشش دهانههای بزرگ در كارخانجات صنعتی، كشاورزی، انبارها، تعمیرگاهها، پاركینگ، آشیانههای هواپیما و سالنهای ورزشی استفاده میشود. در این مرحله با استفاده از آجرهای پیش ساخته شروع به چیدن دیوار می نمایند لازم به ذکر است که دیوار های پیش ساخته از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و همچنین عایق صوتی و حرارتی می باشند. لذا ایجاد مراکز آموزشی برای تربیت تکنسین های دارای اطلاعات مناسب می تواند نقش بسیار مهمی را در افزایش فرهنگ و دانش فنی و اجرایی ساختمان ایفا نماید. این مسئله در موارد پیش تنیدگی موضعی وجود دارد، به دلیل این که پیش تنیدگی نیروهای متمرکز جدیدی شامل نیروهای محوری اضافی را در اعضا ایجاد می کند.

اجرای ساختمان براساس آیین نامه مقررات ملی نظام مهندسی و دستورالعمل های شهرداری در تمامی مراحل اجرای کار بر عهده مجری ساختمان است. که در صورتی که ناظر نقشه برداری برای پروژه ساختمانی موجود نباشد، مسئولیت های مربوطه بر عهده ناظر معماری درارای پروانه اشتغال به کار است. اجرای ساختمان توسط مهندس معمار یا مهندس عمران که دارای پروانه اشتغال اجرا (مجری ذیصلاح) است انجام می شود. علاوه بر موارد مذکور، مهندس مجری ساختمان (حقیقی یا حقوقی) موظف است تمامی ساختمان های احداثی خود را تحت پوشش بیمه کیفیت اجرای ساختمان از طریق شرکت های بیمه قرار دهد. دوره کاردانی فنی سازه های پیش ساخته، بر پایه شناخت ویژگیها و خصوصیات عناصر و اجزای مهم ساختمانی و محدودیتهای فنی آن ها و آشنایی با شرایط محیطی و اقلیمی صورت می گیرد که در نهایت با تربیت قشری کاردان و ماهر در درک مسایل مهندسی و آشنایی به آنها، در کنار گروههای انجام دهنده کار قرار گرفته و به این ترتیب موجبات سرعت بخشی اجرای ساختمان و بهره وری بیشتر از زمان و سرمایه را سبب خواهد شد.

باید در طراحی ساختمانهای تجاری که رضایت عموم افراد در آنجا اهمیت زیادی دارد، از کنار هم قرار دادن فضاهای بسته یا فضاهای باز اجتناب کنید. از موارد استفادهی سازههای پارچهای و یا سازههای غشایی و سازههای کششی، میتوان به مسقف کردن انواع محیطهای روباز، اعم از مکانهای عمومی و خصوصی، پارکها، سقف ورزشگاهها و زمینهای ورزشی مانند زمین تنیس و زمین گلف، سقف زمین بازی کودکان، مراکز تجاری و رستورانها و کافیشاپها و انواع و اقسام آلاچیقها و سایبانهای کششی و پارکینگها، سقف استخرها و همچنین نماهای پارچهای ساختمانها و سایبانهای باز و بسته شونده (سقف جمع شونده) اشاره کرد. باید بیان کرد که معماری هنر را به ساختمان میافزاید. مهندس طراح و معمار ساختمان لازم است با توجه به نیاز و خواست کارفرما و مالک طرح مناسبی را با رعایت اصول معماری ارائه دهد. پروسه ترسیم و طراحی باید در مراحل ابتدایی کار آغاز شود تا طرح پیشنهادی و کانسپت آن بتوانند دائماً نقد و اصلاح شوند. خاک برداری و کندن پی – پس از پاکسازی محل ساخت، می توانید طرح ساختاری فوندانسیون ساختمان را با گودبرداری زمین و حفر گودال (جان پناه) پی بگیرید. در معماری چیزی به ساختمان سازی افزوده می شود که در آن، معماری از قالب یک جسم و کالبد فراتر رفته و به ساختاری دوگانه تبدیل می شود.

2- بدلیل همگن بودن تیروستون و بادبند بعنوان اعضاء اصلی، اسکلت این نوع سازه ها دارای یکپارچگی مناسبت تری نسبت به سایر سازه های میباشد و بهمین دلیلی نیز نتیجه محاسبات سازه ای فاصله نزدیکتری به مقاومت واقعی این نوع سازه ها دارد . مقاومت قطعات فلزي زياد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به اين علت در دهانه هاي بزرگ سوله ها و ساختمان هاي مرتفع ، ساختمانهائي که برزمينهاي سست قرارميگيرند ، حائز اهميت فراوان ميباشد . بطوریکه نسبت به ایمنی سازه ایجاد نگرانی نکند. 1- اجراي آرماتور بندي و قالب بندي در سازه هاي بتني نياز به تخصص و صرف زمان بيشتري نسبت به ساير سازه ها دارد . به طور کلی سعی شده است مصالح به کار رفته در این ساختمان نیاز کمتری به نگهداری داشته و در طول زمان ماندگار باشند. دانش مهندسی سازه نیاز به افرادی متخصص و مسئولیت پذیر دارد، تا بتواند مسیر اصلی خود را طی کند.

سازهای كه بتواند در مقابل بارهای وارده در طول عمر خود به گونهای مطمئن ایستا بوده و تغییر شكلهای آن نیز تحت بارهای مذكور در حدود مطلوبی باقی بماند یك سازه سایت 3darchitecture مطلوب است. حتی ممکن است بعضی از مردم خیلی به این مساله توجه نداشته باشند که معماری بناهای تجاری نیز هر ساله تغییر میکند و طرحهای جدیدتر و زیباتری در دنیا معرفی میشوند. طرحهای مربوط به سیستم برق اضطراری در نظر گرفته شود. طرحهای مربوط به تهویه طبیعی در نظر گرفته شود و برای تعیین اثربخشی آن مطالعه دقیقی در مورد انواع طراحی تأسیسات پارکینگ صورت گیرد. هنگام طراحیِ ورودیها و خروجیها و تصمیمگیری در مورد طرح سطوح شیبدار، توجه کافی به خیابانهای اطراف و جریان ترافیک آنها صورت گیرد. ذوق و سلیقه فرد طراح، مجموعه ای از طرح ها و نقش ها را در کنار یکدیگر قرار می دهد و یک ساختمان بی نظیر و شگفت انگیز را به وجود میآورد. با توجه به گسترش خلاقیت و ایده پردازی در معماری ساختمان ها، دور از انتظار نیست که ساختمان هایی که در آینده ساخته می شوند طرح هایی شگفت انگیز و خیره کننده داشته باشند. لذا برابر مبحث۲۱مقررات ملی ساختمان و پدافند غیرعامل ضرورت دارد نسبت به مقاوم سازی سازها و ساختمانهای شهر برابر طرح پیشنهادی جامع شهری و تفصیلی اقدام شود.

مثلا اگر در این مجتمع تجاری قرار است که پوشاک کالای اصلی برای فروش باشد، راهکارهای مناسبی برای افزایش کارایی آن ساختمان پیدا خواهید کرد. مثلا یکی از کارهایی که میتواند به شما یاری برساند، این است که هر بخش از ساختمان را در جایی قرار بدهید که به دیگر بخشهای مرتبط دسترسی داشته باشد. این چند مورد همانند خطوطی هستند که قرار است چارچوب کار شما را تعیین کنند. پرسنل اداری حداقل یک سوم از ساعات شبانه روز را در محیط کاری خود می گذرانند. تهیه تمامی نقشه های فاز یک (طراحی) و فاز دو (اجرایی) بر عهده طراح معمار است.

همچنین برای داشتن ورودیهای مختلف و کارآمد ساختمان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کردهاند. همانطور که ملاحظه می فرمایید علاوه بر ردیف نخست ، برای برآورده شدن سایر نیازها هم داشتن سرپناه مناسب ، لازم است. اگرچه شهر بمبئی در هندوستان یک شهر قدیمی است اما این معماری موجب محبوبیت این فرودگاه برای تردد مسافران بیشتر به این منطقه شده است. یک معمار برای طراحی یک فضای مسکونی، باید به مواردی توجه کند که شاید برای طراحی فضای اداری به آنها نیازی نیست یا آن اهمیت را ندارند. نکته جالب در این رابطه این است که سخت ترین کار این نیست که چگونه کانسپت خود را به دیگران معرفی کنیم بلکه سخت ترین کار این است که چگونه باید کانسپت را برای خود تشریح کنیم.