ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند معماری سه بعدی

یکی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت که این امر در معماری ایران را درونگرا ساخته است. چون به همون اندازه که زمان، سرمایه و زمین ارزش داشته، روح و چشم انسان هم ارزشمند بوده و هنر بخش اعظمی از زندگی افراد رو شکل میداده. لامپهای ال ای دی چون عمر طولانیتری دارند و هزینه نگهداری آنها کمتر است، میتواند به عنوان یکی از بهترین گزینهها مدنظر قرار گیرد. البته پیش از دوره پارسی نیز مورد بررسی محققین تاریخ معماری قرار گرفته است که قبل از ورود آریایی ها می باشد و از بناهای به جا مانده ی دوره پیش از پارسی چون تپه زاغه، تپه سیلک و زیگورات چغازنبیل، است.

اگر اجزای بتنی بدون میلگرد استفاده شوند، با اعمال بار به آن، موجب ترک خوردگی خواهد شد که این ترک خوردگی تا خراب شدن نهایی ادامه خواهد داشت.می توان با به کار بردن آرماتورهای تقویت کششی در بتن مسلح این مسئله را حل کرد. معماری درون گرایی: باور و اعتقاد به زندگی شخصی و حرمت آن اصل معماری درون گرایی را ایجاد کرد، داشتن اندرونی و بیرونی در سازه ها این اصل را تائید می کند .در واقع اندرونی قسمتی است که مربوط به خانواده است و بیگانگان در آن راه نداشتند بیرونی مخصوص میهمانان و افراد بیگانه طراحی می شد و کاملا جدا از قسمت اندرونی بود. نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و ساختمایه (مصالحشناسی) گفته میشود.معماران قدیمی به نیارش ساختمان بسیار توجه میکردند؛ زیرا که آن را از زیبایی جدا نمیدانستند. با نوری که از پنجره های سقف وارد اتاق میشود جدا سازی بیشتری در فضا میتوانیم ایجاد کنیم. فضای آرام کوچه که ناشی از عرض مناسب و بن بست بودن آن است و نیز منظر و حریم مناسبی که توده سبز درخت موجود در حیاط ایجاد کرده، طراحان را بر آن داشت تا توجه ویژه ای به جداره ی اصلی پروژه داشته باشند. از همان ابتدای ظهور اسلام تا کنون ، ملتها و اقوام مختلف مانند یک امت واحد، با فرهنگها، آداب و رسوم و به ویژه با توانایی و درک هنری متفاوت و متنوع در کار ساختن و پرداختن مساجد در سرزمینهای وسیعی که از اندلس در باختر تا جنوب خاوری آسیا امتداد دارد، تلاش کردهاند.

از شش شیوه معماری ایران، دو شیوه پارسی و پارتی از پیش از اسلام و چهار شیوه خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی بعد از اسلام هستند. شیوه پارتی، پس از حمله اسکندر به ایران پدیدار شد و در دوره اشکانی، ساسانی، صدر اسلام و در برخی جاها حتی بعد اسلام تا سده ی سوم و چهارم هجری دنبال شده است. در شیوه رازی ساختمان های با کارکرد های گوناگون پدید آمدند، مانند آرامگاهای برجی. در آن زمان نیاز به ساخت و ساختمان های گوناگون بود که باید هرچه زودتر آمادهه می شدند. اما باید کمی صبر کرده و با کشف زوایای مختلف مجتمع همه چیز را در نظر بگیرید.

در ایران از سازه های چوبی بیشتر برای ساخت اتاق ها و کلبه های کوچک در باغ ها و ویلاها استفاده می شود. علمی که به کارشناسان در سازماندهی ساختار محتوا کمک می کند، معماری اطلاعات نامیده می شود. پیشتر پروژه ساخت آپارتمان اداری واقع در خیابان مطهری و اطلاعات کلی در رابطه با این پروژه و چگونگی انجام آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم. برای این کار باید مجموعه از اطلاعات را درباره پروژه خود جمع آوری کنید. گرچه برای دیدن هندسه عظیم شش ضلعی که در سایت مجموعه وجود دارد، نیاز است مخاطب عکسهای هوایی را مشاهده کند و در خود دید انسانی قابل رویت نیست اما ساختار آن به همراه انواع هندسهها و خطوط مختلفی که در این طرح استفاده شده بسیار برای مخاطب دارای جذابیت است و همه اینها به گونهای شکل گرفته که فضای سبز و طبیعی به دل فضاهای ساختمانی و در ساختار طبقات نیز کشیده شده است. من همیشه به دانشجویان میگویم مشکلاتی که مطرح میشود مشکل نیست بلکه فرصت است. تناقض بین دنیای طراحی نرمافزار با دنیای حقیقی موجب مطرح شدن مسائل ضد و نقیضی همچون درونگرایی در مقابل برونگرایی، نفوذ ناپذیری در مقابل شفافیت، صلبیت در مقابل انعطافپذیری در نما، ثبات در برابر بیثباتی در مناظر شهری و عرصه های عمومی در مقابل عرصه های خصوصی میشود.

توسعه صنعتی و رشد روزافزون نیازها در جوامع انسانی، تنوع ساختمان ها و رشته های تخصصی مرتبط با معماری را نیز افزایش داده است. در واقع می توان گفت که سن پنجره ها به زمانی باز میگردد که اولین سکونتگاه های دائمی توسط بشر ساخته شد. در زمانی که حضرت آدم در بهشت بوده، همه چیز به صورت تک و واحد، دیده و نگریسته می شد لذا عالم وحدت شکل گرفته بود و از زمانی که شیطان به دستور خداوند مامور فریب دادن حضرت آدم شد، انسان در مقابل وحدانیت، کثرت را می بیند. حتما دیده اید که بسیاری از سازه های ایرانی ، ساختاری گنبدی دارند. طبق مواردی که گفته شد نیاز به حسابداری که بتواند هزینه های شارژ ساختمان را بر حسب یکی از مواردی که در بالا ذکر شد، محاسبه کند ضروری است و برای این که دچار خطا نشود باید حتما از فردی که در این زمینه مهارت دارد، کمک گرفت. همچنین این نوع کاروانسراها از هر طرف بسته و پوشیده بوده، به راحتی می توان جلوی بادهای مداوم و برف های زمستانی و تگرگ های بهاری و پائیزی را گرفت و کاروانیان از اینگونه آسیب ها در امان بوده اند.

نمونه ای از این کاروانسراها عبارتند از کاروانسرای عسکرآباد بین جاده تهران ـ قم و کاروانسرای خاتون آباد در کیلومتر ۲۵ جاده تهران ـ گرمسار. نمونه ساده این نوع کاروانسراها عبارتند از اتاق های گنبددار مرکزی با یک ردیف اتاق گنبددار با تعدادی اصطبل در همان ردیف. کاروانسراها نماد کاملی از معماری ایرانی بود. رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رباط کریم افزود: از ویژگیهای مهم این بنا میتوان به کفسازی چند لایه خاک و قلوهسنگ به همراه آثار رنگآمیزی دیوارها با رنگهای مختلف اشاره کرد. حمام ایرانی یا گرمابه یکی دیگر از آثار مهم در معماری ایرانی است. هر گاه این دو با یکدیگر برخورد دارند، تقابل آنان کاملا محترمانه است. طراح معمار زاها حدید توسط تحقیقات دقیق و تجزیه و تحلیل جامع هر دو سایت و ساختمان موجود از وضعیت مطلع می شود. خشک شوند. آن ها تل های بزرگ و زیبایی می ساختند که سطح هموار و گسترده آن معمار را به تزئین فرا می خواند. به هرحال در تمام این دوره ها و سبک ها، انواع پنجره نیز شمایلی متفاوت و زیبا داشتند، که در ادامه به شناخته شده ترین آن ها می پردازیم.

این شرکت هم اکنون در زمینه های مختلف عمرانی (سیویل، ابنیه، راه)، طراحی، ساخت و نصب سازه های فلزی و ساخت تجهیزات پالایشگاهی به ارائه انواع خدمات مرتبط در داخل و یا خارج از کشور می پردازد. زیرا دکوراسیون منزل باید با توجه به سلیقه ساکنین باشد اما طراحی داخلی شرکت اداری باید دارای ویژگی هایی از قبیل: نظم، رسمی بودن، هیجان و جذاب باید تا بتواند با هر سلیقه ای ارتباط بر قرار کند. وجود واژه هایی چون «ساباط» و «برید» در زبان های زنده جهان که از گویش های ایرانی گرفته شده بیان کننده این نظر است که پهناوری سرزمین و دوری شهرها و آبادی های ایران و کشورهای همسایه، ایرانی را ناچار کرده است که راه های امن داشته باشد و منزل به منزل و آبادی به آبادی آسایشگاه بسازد و برای آن که کاروان ها در بیابان راه خود را بیابند، برج ها برافرازد که از دور مانند برج دریایی، رهسپاران را راهنمایی کند. سال 1381 با عملیاتی شدن طرح تعریض خیابان آذر در اصفهان، فضایی به عرض 4 متر، مابین خیابان و ساخت منزل مسکونی باقی ماند، که تا سال 1389 به عنوان گوشه ای از حیاط مورد استفاده بود. چهار صفه های ساده معمولاً در گوشه های عمارتی که در وسط حیاط قرار دارد ساخته شده اند.(مانند مدرسه ی خرگرد خراسان).

در ساختمان های مجهز به سیستم های کامپیوتری یا سایر تجهیزات الکترونیکی ، بارهای الکتریکی را می توان به ۵ تا ۱۰ وات بر فوت مربع افزایش سایت 3darchitecture داد. خانه ها، بازارها و دیگر عملکردهای اجتماعی چنین کالبدهایی را دیکته می کند. معماران و هنرمندان مسلمان در ساخت و طراحی مساجد نهایت ذوق و خلاقیت هنری خود را بیتوجه به اجر مادی آن به کار می آید. معماران و هنرمندان مسلمان تاکنون نهایت ذوق و خلاقیت هنری خویش را بدون توجه به اجر و مزدی بذل کرده اند، به گونهای که گاه حتی از نصب نام و نشان خود هم غافل شدهاند. از این رو پنجره ها را حتی در قدیمی ترین ساختمان ها و بناهای به جا مانده هم می توانیم ببینیم.

همانطور که می دانید، هر اداره دارای کارمندانی با رده های شغلی و وظایف متفاوتی می باشد و هرکدام از این کارمندان دارای نیازهای فضایی (مانند اتاق های مجزا) می باشند تا بتوانند به وظایف خود راحت تر رسیدگی کنند. این سیستم دارای جذابیت و پویایی است، اما به هرحال این نوع سیستم می­ تواند در هر مکانی صرف نظر از عملکرد­های آن وجود داشته باشد. بدان گونه از بررسی یافتههای باستانشناسی در نجد ایران حاصل آمده، پوشش گنبدی با قاعده مدور، نخستین بار به وسیله معماران هنرمند دوران مقدم ساسانی و در بنای کاخهای خسروان، هم چون کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد و کاخ سروستان به کار رفته که این وضعیت صرف نظر از پوشش فضاهای وسیع و رفیع، شکوفایی بیرونی و درونی اینگونه بناها را فراهم میآورد که پیشتر با استفاده از قابهای مربع متحدالمرکز با چرخشی به مقدار نیم قائمه بر روی قاب زیرین و محاط در آن زیگوراتی را به وجود میآورد، ساخته میشد. سلسله مراتب حاکم بر جامعه نیز به نوعی با ارتفاعات مختلف این احجام چفت شده اند؛ بنابراین ساخت این بناها تنها واجد ارزش معمارانه نیست ، چون فضایی از پیش آنها ساخته نشده ، بلکه هیات و حجم بیرونی شاخصه آنهاست.پس شاید بتوان آنها را مجسمه خواند تا معماری.

به طور عام ایوان های این کاروانسراها یکی در مدخل ورودی و دیگری روبروی آن قرار دارد. کاروانسراهای حیاط دار چند ضلعی: این گروه از کاروانسراها به شکل چند ضلعی (اغلب ۸ ضلعی) و همانند کاروانسراهای مدور بسیار زیبا بنا شده اند و زمان ساخت آنها دوره ای است که در معماری کاروانسراها پیشرفت قابل ملاحظه ای به وجود آمده. انواع کاروانسراها از نظر طرح و نقشه: از آنجایی که ساخت کاروانسراهای ایران به طور گسترده از دوره صفویه شروع شده، لازم است در تقسیم آن به همه عوامل از وضع آب و هوایی گرفته تا شیوه معماری منطقه توجه کرد. یکی از نمونه های ساختمان سازی که در شیوه خراسانی پدیدار شد و در معماری ایران همواره جایگاه ارجمندی داشته و دارد، مسجد است. بخصوص از دوره سلجوقی به بعد کاروانسراهای بسیار با طرح چهار ایوان ساخته شد که آثار آن در تمامی ایران پراکنده شده است.

علت این است که آییننامه در نظر دارد تا سختگیریهای بیشتری را در خصوص این نوع سازهها در نظر گیرد. مجسمه در خدمت ارائه فضایی زیباتر و خوشایندتر البته منطبق با معیارهای زیبا شناختی آن روز قرار می گیرد و خود به تنهایی حائز اهمیتی جداگانه نیست. دیگر حتی به تزیینات هم نیازی ندارد و مجسمه تنها بیانی کاملا مشخص از درک هنرمند مجسمه ساز درباره موضوعی است یا حتی از این هم فراتر می رود و تنها بیانگر احساس وی در یک لحظه است.دیگر مجسمه محتاج واسطه ای به نام معماری نیست تا تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد. همانگونه که معماری رابطهای مشخص با هنرهای زیبا دارد، رابطهٔ مشخصی هم با مهندسی دارد. ساخت مجسمه ابوالهول مصر کنار اهرام ، گویای نزدیکی فاصله میان معماری و مجسمه سازی در آن عصر بوده ، به طوری که مرزبندی مشخص میان این دو هنر موجود نبوده است.

بر این اساس هر آنچه که دیروز و امروز تحت عنوان معماری اسلامی در سرزمینهای گشوده شده، با سبکها و شیوههای شناخته شده، اندلسی ـ آفریقای شمالی ـ شامی و مصری ـ ایرانی و بینالنهرینی ـ عثمانی ـ هندو ـ یمنی و عربستانی ایجاد شده است، در حقیقت هنر مردمان ساکن در این نواحی است که دیرزمانی پیش از ظهور اسلام هر کدام دارای تمدنهای درخشانی بودهاند، و اینک در پرتو تعالیم اسلام دارای سمت و سو و شخصیت واحدی شدهاند. یک ساختمان حکومتی هم باید دارای شخصیت خاص باشد و بازدیدکنندگان (یا شهروندان) را به یک رفتار مورد انتظار وادارد.

پیشرفت انسان در زمینه درک هنری ، همراه با پیشرفت علم و راه یافتن مفهوم زمان در معماری ، هر دو هنر را به سوی نوعی انتزاعی تر و ساده تر و احیانا نخبه گراتر می کشاند؛ البته در این مقاله قصد بررسی خصوصیات معماری و مجسمه سازی دوره مدرن را نداریم. بررسی کار مهندس معمار: ، نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. اولین پروژه بزرگ زاحا حدید ممکن است هرگز ساخته نشده باشد، اما 30 سال بعد دوباره تأیید خود را برای ساخت در شهر هنگ کنگ می گیرد. این منطقه در اثر تغییرات کاربری بناها در سال های اخیر، تغییر یافته به طوری که از یک طرف متشکل از خانههای ویلایی یک یا دو طبقه بوده و از سوی دیگر ساختمانهای اداری پنج طبقه و بیشتر در حال سر بر آوردن است. این مجسمه به پرسپکتیوی که هنگام ورود به این پاویون داریم ، معنای خاص می بخشد و در عین حال از قبل جایگاه ویژه ای که در این بنا دارد، واجد معنایی دیگر شده ، بی آن که خود به تنهایی ناقص باشد. ایرانیان از دیرباز بر اساس سنن و فرهنگشان، به نور، رنگ ، و طبیعت علاقه ویژه ای داشته اند، و اگر دیده باشید اکثر پنجره هایی که در معماری ایرانی وجود دارند، دارند شیشه های رنگی، شمایل هندسی متفاوت و زیبا ، و به طور کلی ظاهری پر جنب و جوش هستند.

شاید کمتر ساختمانی را در هر دوره ای دیده باشید که فاقد پنجره باشند. برای ثبت شرکت میتوانید با آگاه ثبت همراه باشید. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید. اگر شما نیز به تاریخ معماری ایران علاقه دارید می توانید در ادامه ی این مطلب با سبک های معماری در هر دوره ی از تاریخ از نگاه استاد پیرنیا، آشنا شوید. معماری به مشابه ماشینی است که در آن زندگی روزمره ما رخ می دهد.

یعنی هنوز درک انسان ها از مفهوم فضا تا حدی پیش نرفته که بتوانند تنها به خلق آن بپردازند بدون آن که به وساطت مجسمه نیازی داشته باشند. او دیگر در غار زندگی نمی کند، بلکه روابط پیچیده تر در جامعه نیاز به عملکردهای متنوع را پیش آورده که منجر به ساخت نخستین فضاهای معماری می شود. خود بسندگی: معماران ایرانی تلاش می کردند مصالح مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاها بدست آورند؛ به این دلیل که کار ساخت با شتاب بیشتری انجام می شده و ساختمان با طبیعت سازگارتر می شده است. از همین رو در روند ساختمان سازی شتاب گرفتند، پس به بهره گیری از عناصر یکسان روی آوردند ( مانند کاربندی در سازه). بنابراین معمار نیز مانند سایر هنرمندان، می بایست در جهت اعتلای دانش خود در رابطه با نحوه استفاده از این مواد اولیه تلاش کند. شاید مثال بارزی از این نوع ارتباط اخیر، پاویون بارسلون ساخته میسی ون درروهه ، معمار بزرگ آلمانی باشد. برای مثال از کاروانسرای سبزوار می توان نام برد که شبیه کاروانسراهایی است که در بین النهرین ساخته شده است و نمونه دیگر، کاروانسرای شاه عباس جلفای آذربایجان است که آن را شخصی به نام خواجه نظر ساخته است.