دسته: معماری معاصر ایران معماری سه بعدی

حضور آن روی کنسول نینتندو سوئیچ نیز نتوانست خیلی خوب یا درخشان باشد و منتقدین به آن امتیاز متا ۵۰ را دادند. منتها به علت مرگ هر سه آنها قبل از برگزاری کنگره، این گردهمایی بدون حضور آنها تشکیل شد و فولر و كان شاخصترین سخنرانان این کنگره بودند. همانطور که اشاره کردیم مصالح ساختمانی گوناگونی از گذشته تا به امروز در ساختمانسازی استفاده شدهاند ولی امروزه بیشتر شاهد سازه های فلزی و بتنی هستیم. ميس شعار “کمتر بیشتر است“ را برای اغلب طرحهای خود که عمدتاً بناهای عمومی بودهاند، مورد استفاده قرار داده بود. طرح کامران دیبا برای نمازخانه پارک لاله در تهران، نمونه بسیار خوبی از سبک مینیمالیسم در ایران است. به عنوان مثال می توان چند کوسن نارنجی تند را در زمینه ای از رنگ آبی نمونه بارزی از این ترکیب در نظر گرفت. برای مثال استاندارد پنجره در معماری به این گونه است که نباید از شیشه های رفلکس در ساخت آن ها استفاده شود.

کلیسا برروی مرکزیک تپه که دور تا دور آن را درختان گرفته اند قرار دارد مسیر رسیدن به کلیسا از روی شیب پائین کلیسا شروع شده وبه ورودی کلیسا می رسد این مرکزیت وارتفاع نسبتا بلند این امکان را می دهد که کلیسا همواره درنقطه دید وکانون توجه مخاطبان قرار گیرد . دوره ایده های طراحی داخلی با بیش از صد ها ویدئو با کیفیت در زمینه های مختلف دیزاین فضا های داخلی می تواند مجموعه ای عظیمی از هزاران ایده ناب را به شما انتقال دهد. گرو پیوس، میس و ریچارد نوترا نیز به این کنگره دعوت شده بودند. یورن اتزون معمار معاصر دانمارکی نیز برای طرح ساختمان اپرای سیدنی (۱۹۵6 – ۱۹۷۳) تندیسی بسیار زیبا همچون صدفهای دریایی طراحی کرد. سیستم هایی باروکش سرامیکی ضد باران به ویژه در صورت داشتن یک رویه خوب جهت محافظت از ساختار ساختمان در برابر عناصر بسیار عالی هستند. یکی از مصالحی است که تقریباً در هر پروژه ساختمان سازی استفاده میشود و میتواند به صورت یک دیوار کامل، پنجره یا درب نصب شده در نمای ساختمان باشد. هر کدام از این گرایش ها خود دارای زیر شاخه های تخصصی دیگری نیز هستند. سر فصل ها و فهرست این مقاله رو فهرست زیر کلیک کنید به قسمت مربوطه در مقاله زیر ارجا داده می شوید .

دیگر چهره بارز این دوره، لویی کان، معمار استونیتبار امریکایی است. یک مثال ملموس در این مورد این است که: یک ساختمان میتواند در یک زمان، دو تصویر متفاوت داشته باشد. در ایران، شهرک اکباتان در شمال فرودگاه مهرآباد تهران مثال بسیار خوبی از شهرسازی مدرن بر اساس عقاید لوکوربوزیه است. قیمت سنگ نمای ساختمان بسیار مهم است. تمام زوایا ۹۰ درجه است و هیچگونه خط و یا سطح مورب و یا منحنی در طرح بنا مشاهده نمیشود. در طرحهای معمارانی همچون آی.ام.پی.، تاداو آندو، آلوارو سیزا و جان پاسون و در کارهای شرکت هرزوگ و دی مورن، نمونههایی هنرمندانه از ساختمانهای این سبک را میتوان مشاهده کرد. او آخرین شاهکار معماری خود یعنی موزه گوگنهایم (۱۹4۳-۱۹5۹) را در نیویورک در آخرین سالهای عمر خود به صورت تندیسی دوار طراحی نمود و یک بار دیگر توجه جهانیان را به سمت خلاقیت و نوآوری در کارهای خود جلب کرد. واژه مینیمالیسم در هنر عمدتاً برای توصیف سبکی به کار میرود که ویژگی آن بیپیرایگی فوقالعاده، شكلبندی هندسی ساده و بهرهگیری از مواد و مصالح صنعتی است. پله های چوبی گرد با توجه به نوع طراحی به سه صورت اسپیرال و ساده تقسیم بندی می شود.

سبک مینیمالیسم قرابت زیادی با سبک بینالملل دارد و به نوعی وجه کسرگرایی سبک بینالملل محسوب میشود. فولر و كان هر دو در کنگره بینالمللی معماران در اصفهان تحت عنوان “بررسی امکان پیوند معماری سنتی با شیوههای نوین ساختمان“ در سال ۱۹۷۰ (۱۳4۹ ه .ش.) شرکت کردند. در طی این زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری مدرن اولیه و متعالی همچون رایت، لوکوربوزیه، گروپیوس و میس زنده بودند. این بنا به صورت یک مکعبمستطیل سفیدرنگ با بدنه شفاف و فضای داخلی باز و پیوسته است.غرفه آلمان در شهر بارسلون در سال ۱۹۲۹ را میتوان به عنوان الگوی اولیه این سبک قلمداد کرد. علاوه بر اینکه تمامی اصول اولیه طراحی پلان ساختمانی در طراحی ساختمان اداری نیز رعایت می شود، چند نکته کلیدی دیگر نیز وجود دارد که با رعایت آن می توان تضمین کرد تمامی واحدهای موجود در یک ساختمان اداری، استاندارد و اصولی طراحی شده اند. نکته حائز اهمیت در مورد این ساختمانهای تندیسگونه این است که همه آنها بلا استثنا با بتن احداث شدهاند.

ساختمان کلیسای نوتردام پاریس در 1163 یعنی فقط چند سال پس از آغاز ساختمان کلیسای لائون آغاز شد و تجسمی از درآمیزی حیرت انگیز آرمان های محافظ کارانه و ترقی خواهانه است. و باز همچون دیگر ساختمانهای میس، مصالح مدرن مانند شیشه، فولاد و سنگ پلاک در نهایت دقت از نظر اجرا و زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ هایی که به وسیله حجاران ماهر و سرستون ها به زیبایی تراش خورده بود، در روی پی های که با ابعاد وسیع و مصالح مقاوم ساخته شده بودند با نظمی خاص نصب و اجرا شده اند. فرش می تواند زیبایی اتاق را دوچندان کند. معماران خاک برداشته شده را دوباره در همان ساختمان به کار می بردند.

همچنین ترکیب مبلمان قدیمی و جدید به جذابیت و خاص بودن این سبک دکوراسیون می افزاید. علاوه بر نمایش بتن در این سبک، اجسام و سازه ساختمان، خصوصاً تیرها و ستونها به صورت اغراقآمیز همانند یک قلعه مدرن نمایش داده میشود. در این سبک، تمام عناصر اضافی و نامرتبط با عملکرد و موضوع طرح حذف میشود. متنوع ترین نوع سازه های فلزی با سطح مقطع فولادی می باشند. ضد حریق بودن را می توان جزو مهم ترین ویژگی های برای معرفی بهترین نما برای ساختمان در نظر گرفت. در این بخش مدل هایی از نمای بیرونی سبک مدرن را از گوشه کنار وب برایتان جمع اوری کرده ایم که مشاهده می کنید.

تكنولوژي، وسايل و ابزارهاي زندگي را نيز بايد از عواملي دانست كه در شكل گيري فضاي صورت معماري به ويژه در دوره معاصر نقش مهمي دارند. سبک پارسی به دوره هخامنشیان برمی گردد. در دوران سلوکیان، طرح های یونانی در معماری ایرانی مبدل به طرح های غالب شدند اما هرگز به طور کامل فراگیر نشدند. ساختمان های تحت این طبقه، شامل تأسیساتی هستند که بطور کامل یا جزئی از آن، برای تجارت و یا تولید عمده فروشی استفاده می شود. دوره معماری مدرن متاخر را می توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۷۲ محسوب کرد. او پس از جنگ جهانی دوم. پادشاه جدید بوهمی شد و سرانجام جنگ های مذهبی پایان یافت.

همانند اکثر قریب به اتفاق ساختمانهای میس، در این ساختمان خطوط مورب و با منحنی وجود ندارد و در طراحی تنها از خطوط عمودی و افقی و زوایای ۹۰ درجه استفاده شده است. این برج ها دارای ناقوس بودند که با به صدا در آمدنش ساعت خاصی برای مردم اعلام میشد که ساعت مذهبی به شمار میرفت و در زمان جنگ این زنگ اعلام آتش سوزی و حمله دشمن بود. كان به تقسیمبندی فضاهای ساختمان به فضاهای سرویسدهنده و فضاهای سرویسشونده و جدا کردن این فضاها از یکدیگر معتقد بود. فضاهای داخل بنا تنها با کابینت آشپزخانه، یک کمد کوتاه و استوانه آجری از یکدیگر جدا شدهاند. اعضاء انگلیسی تحت نام بروتالیسم جديد با محوریت یک زن و شوهر انگلیسی به نامهای آلیسون و پیتر اسمیتسون و اعضا هلندی تحت نام ساختارگرایی با محوریت آلدو ون آیک و جیکوب بی. این صندلیها طرح خود میس است که به صندلی بارسلونا معروف است. یکی از ویژهای گی بارز این ساختمان فضاهای سه بعدی آن است.

یک نکته که برای استفاده از نمای آجری باید رعایت شود این است که نمی توانید نمای آجری را رنگ بزنید، این نکته یکی از ضوابط ساختمان سازی است که باید رعایت شود. از تغییرات اصول سازه در این نوع معماری، پیدایش انواع قوس ها با ترسیم بر مبنای ضوابط هندسی و بر اساس اصول ریاضی می باشد که برای قبول بارها و نیروهای بزرگ شکل گرفته است. یک طراح با تواناییهایی که دارد بهراحتی میتواند جذب مخاطب کند و محصولات یک فروشگاه را بهتر نمایش دهد. همانطور که تا این قسمت از مقاله توضیح دادیم، کار اصلی یک مهندس عمران ایجاد ارتباط و هماهنگی بین علم و سازندگی و عمران کشور است.

درحالیکه در معماری مدرن از اسکلت فلزی یا بتونی استفادهشده است، اما معمولاً این سازه مانند ساخت سنتی مقاوم نیست زیرا اجزای سازنده ساختمان یکپارچه سایت 3darchitecture نیستند. ولی با وجود این، هر دو اثر هنری محسوب میشوند و از لحاظ نمایش ایده سبک مینیمالیسم موفق بودهاند.همانند خانه فارنزورت، داخل این بنا به صورت یک فضای باز و پیوسته (Universal space) است، اصطلاحی که میس برای نخستین بار به کار برد. وقتی قصد خرید ساختمانی را دارید، به نکات ایمنی و استحکام آن حتماً دقت کنید. پل هایی، برای اتصال اتاق ها در قسمت جلویی و پشتی بنا، از خلأ مرکزی در تمام سطوح سازه عبور می کنند و بالکن های داخلی و پنجره های اطراف این پوسته امکان مشاهده اتاق ها و کف های مختلف را فراهم می کند. بوده است و این عرصه، بهدلیل رشد تقاضا در آینده میدان تاخت و تاز بیشتری را برای ساخت و ساز فراهم کرده است. تفاوت ساختار با سازه در آن است که ساختار یک فرم طبیعی دارد و میبایست کشف یا مشاهده گردد؛ حال آنکه سازه دارای طراحی انسانی و مخلوق دست بشر است. معماری گوتیک، علاوه بر آنکه یکی از مقاطع مهم تحول معماری در مغرب زمین است، به دلیل وجود پیوندهایی میان این معماری و معماری شرق، بهطورخاص شرق اسلامی، از منظر پژوهش در حوزه معماری اسلامی نیز حایز اهمیت است.

همانطور که پیش تر گفتیم این سبک دارای ثبات است پس انتظار میرود که در چیدمان مبلمان و گچبری ها و هرچیزی از قرینگی استفاده کنیم.از عناصر مهم در این Style سقف هایی که هستند که به شدت چشم نوازند زیرا بکارگیری پنل های گچبری در قالب ابزار های سقف و نوار های دور آن اهمیت فراوانی دارد.از متریال های رایج و مهم در استفاده از این نوع کلاسیک، کاغذ دیواری های طرح دار با کیفیت ساخت بالا هستند. خدمات هوشمندسازی و کانسیرج سرویس در قالب این اپلیکیشن برای تمام افراد در ریبون با یک لمس قابل دریافت خواهد بود، چه زمانی که در ریبون باشید و چه زمانی که در سفر هستید.

بدنه این ماشین از اجزای هواپیما ساخته شده بود و قابلیت جمع شدن و حمل و نقل را داشت. در سال ۱۹۵4، لفظ بروتالیسم جدید به گروهی از معماران جوان انگلیسی اطلاق میشد که بر گرد پیتر و آلیسون اسمیتسون جمع شده بودند. به عبارتی، از سادهترین و کمترین عناصر برای ایجاد بیشترین تأثیر استفاده میشود. در طرح خانه شیشهای، ایده استاد برای طرح خانه فارنزورت و شعار کمتر بیشتر است، به بهترین شکل ممکن توسط جانسون به نمایش گذاشته شده است. در سبک مینیمالیسم، شعار میس، “کمتر بیشتر است“، ایده اصلی طرح است. برج شهیاد (آزادی)، سردر دانشگاه تهران و آرامگاه خیام در نیشابور، از جمله بناهای شاخص به سبک تندیسگرایی در ایران است.

تا زمانی که میس در قید حیات بود، جانسون تواناترین و متعهدترین معمار در پیروی از عقاید و نظرات میس بود. لوکوربوزیه در زمانی که در قید حیات بود، به چشم خود چهره شهر آینده را دید، اگر چه این امر برای سانت آليا میسر نشد. حتی زمانی که طرح ساخته می شود، معمار به آن نگاه می کند و می گوید شاید بهتر باشد رنگ آجرها را تغییر دهیم. شاید بتوان تصویرسازی تقویم کتاب مصور «ساعات خوش دوک دوبری» (Très Riches Heures du duc de Berry) اثر برادران لمبورگ (Limbourg brothers) را معروفترین تذهیب و فصیحترین نمونهی گوتیک بینالمللی به حساب آورد. شاید به ندرت بتوان هنری یافت که به اندازه ی معماری با زندگی مردم پیوند داشته باشد. میس را شاید بتوان تنها معمار مدرن محسوب کرد که ساختمانهای مکعبشکل ساخته شده از شیشه و فولاد را همچنان به زیبایی تا پایان عمر خود طرح کرد. در این سبک، بتن نمادی بارز دارد و در بسیاری از این ساختمانها سطح بتن به صورت نمایان ظاهر شده است. لوکوربوزیه خود چند ساختمان مهم ایالتی از جمله ساختمان پارلمان و ساختمان دادگاههای عدالت را با بتن نمایان طراحی کرد. معماران ایرانی با سامان دهی اندام های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان سرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می داد.درون گرایی مفهومی است که به صورت یک اصل در معماری ایران وجود داشته و با حضوری آشکار، به صورتهای متنوع، قابل درک و مشاهده است.

قبل از اجرای نما، سطح زیر کار باید بندکشی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شود. کار اجرای این شهرک از دهه ۵۰ شمسی در غرب تهران آغاز شد. ساخت گندها در معماری اشکانیان در ایران آغاز شد و در دوران حکومت ساسانیان به اوج خود رسید. عملیات اجرایی این شهر از سال ۱۹۵۲ آغاز شد. مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان گفت: با موافقت معاونت مسکن و ساختمان، شرط استعفا در زمان ثبتنام برای اعضای شاغل در دستگاههای نظارتی و اجرایی که در انتخابات اعضای هیاتمدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان شرکت میکنند، لغو شد. این سازو کارها با ایجاد رویه مشخص، جلوی اشتباهات را گرفته و فاقد اتلاف و دوباره کاری هستند؛ از این رو هزینه های ناشی از اشتباهات را به شدت کاهش داده و شفاف سازی در سازمان را به دنبال دارد. هدف کارفرما از این پروژه، ساخت يک ويلای کوچک برای استفاده آخر هفته ها به همراه يک استخر با کارکرد ذخيره آب و آب تنی … مبلمان و اکسسوری های وینتج به همراه تجهیزات مدرن در کنار هم آمدهاند تا برای خانه خود از آنها برای داشتن یک خانه سنتی و کارآمد ایده بگیرید.

در طی حداقل یک دهه، اعضای تیم ۱۰ در خط مقدم جستوجوی معماری جدید باقی مانده و مجموعه آثارشان متفاوت ولی قابل مقایسه با یکدیگر به طور کاملی معرف مرحله تازه جنبش مدرن میباشند. از پنج گونه ذکر شده مقایسه احتمالاً متداولترین راه شکل دادن کانسپت هاست. در پایان، ذکر این نکته ضروری است که لازم نیست در تمامی سطوح و لوازم محیط، از فلزات در معماری داخلی استفاده شود بلکه شروع این کار با یک اثر هنری فلزی در اتاق خواب و یا کاربرد لوازم فلزی آشپزخانه، مناسب به نظر می رسد. لازم به ذکر است که در طول فرایند ساختمان سازی به کارگران زیادی نیاز است و مصالح زیادی به خصوص آهن آلات مصرف می شوند تا یک سازه به شکل نهایی خود درآید. لازم است بدانید که مسیر ورود به حوزه معماری داخلی ، از انتخاب رشته دبیرستانی شما آغاز می شود.