بازاندیشی سیرتحولات معماری معاصر ایران در تعامل بامدرنیته معماری سه بعدی

یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی ، مسئله صنعت ، تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. در این دوره معماری مدرن بعنوان تنها سبک مهم در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن بصورت یک سبک جهانی ، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت. کماکان سبک های تاریخ گرایی , همچون نئوکلاسیک ، رمانتیک و بالاخص التقاتی ، بعنوان سبک های مهم و رایج در غرب ، حائز اهمیت بودند. معمولاً نمای شیشه ای ساختمانهای مدرن توسط چارچوب محکم و سبک وزن آلومینیوم پشتیبانی می شود. و اما در رابطه با کارهای این معمار بزرگ ، با توجه به اینکه در اواخر قرن نوزدهم که مصادف بود با تحولات سریع تکنولوژی ، مخصوصاَ بتن که میتوانست نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان سازی ، که هنوز در چارچوب فنون گذشته باقی مانده بود ، باشد. به همین ترتیب سوالاتی برای خواننده ایجاد میشود که آیا منظور نویسنده از «نوعی سردرگمی در معماری ایران» دعوت به بازگشت و تفکر در چارچوب سنت-مدرنیته است؟ در طراحی سیستمهای هوشمند نورپردازی، باید نوعی از لامپها انتخاب شود که علاوه بر کیفیت نوری بالا، مصرف پایینی داشته باشد. وی عنوان میکند که برای پرهیز از انقلاب اجتماعی ، باید با استفاده از تکنولوژی جدید ، بصورت گسترده ، برای اقشار مختلف جامعه خانه سازی کرد.

سقف خانه اپرا که عامل شهرت جهانی آن می باشد از 1 میلیون کاشی سرامیک ساخته شده و با رنگ های مختلفی نورپردازی شده است. شهرت خانه اپرای سیدنی به دلیل شکل خاص آن و موقعیتش در ساحل سیدنی با منظره زیبای اقیانوس می باشد. در طراحی داخلی فضا های معماری شکل اولیه حجمی را نفی می کند . نما علاوه بر زیبایی شناختی، نقشی محوری در بهره وری انرژی و پیوند دادن نمای بیرونی به فضای داخلی ساختمان دارد. این نما دارای زیبایی و کیفیت خاصی است. در این نما حرکت عناصر خطی به صورت کشویی باعث ایجاد سیستم لغزشی می­شود. بدین منظور روند اغوا کننده جریان و فضاهای شناور را بعدها به کار برد به علاوه این واقعیت را آشکار کرد که فضا به تنهایی جاری نیست بلکه ترجیحا این موضوع انسان است که در فضاها حرکت می کند . آیا معماری در زمان حاضر توانسته تکنولوژی جاری در مدرنیته را در پیشبرد اهداف معماری هویت گرا به کار برد؟ فضاهای رایت بدون وجه تمایز در یکدیگر جاری نیستند . در بین اجزاء آن نوعی پیوستگی طبیعی وجود دارد که با طبیعت پیرامون آمیخته شده است. بر مسئله ارتباط انسان ، طبیعت و معماری تاکید می ورزد .

انتظاری که بیشتر مشتریان دارند این است که با بزرگتر شدن ابعاد سازه غشایی مد نظرشان قیمت واحد پروژه کاهش یابد ، این انتظار و خواسته تا حدودی منطقی می باشد. البته این سخن بیشتر به خاطر مسئله نیاز مسکنی بود که در آن دوران در اروپا احساسا می شد با توجه به مسائل انقلاب صنعتی و مهاجرت مردم به شهر ها و جنگهای جهانی اول و دوم باعث شده بود که تعداد بسیاری از افراد بی خانمان و فقیر در شهر ها باشند که در راستای رفع نیاز مسکن افراد و رفع فقر بود که جوامع روی به ساخت خانه های ارزان قیمت و کوچک کردن که در این خانه ها سعی بر آن می شد که تمامی نیازهای بهداشتی و رفاهی افراد بر آورده شود البته مفهوم خانه نیز در این جنبش تغییر کرد و دیگر با معانی کلاسیک شناخته نمی شد و فقط به عنوان جایی برای استراحت به آن نگاه می شد. 2) بام مسطح و باغ روی بام.

سازه به کار رفته در آن اسکلت فلزی است.جزییات بیشتر پلان ساختمان دو طبقه را ببینید. در ادامه دانته داستان خودش را برای او بازگو میکند. روکش آجری که از بالای پنجره های طبقه همکف امتدادیافته و به سمت خیابان ادامه می یابد، یک سطح قابل دسترسی را تشکیل می دهد. میشد. ولی با پایان جنگ جهانی اوِّل و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان ، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. این سبک معماری در اوائل قرن بیستم میلادی تا جنگ جهانی دوم گسترش پیدا نمود و جای خود را در دنیای معماری باز کرد. معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم ، یعنی عمدتاَ در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و آمریکا مطرح بود. بر اساس این نظریه ، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی ، طراحی و اجرا شد. ساخت این بنا در سال 1957 میلادی آغاز شد و 16 سال بعد نیز پایان پذیرفت. به طور کلی می توان گفت بین معماری داخلی بنا و مواد و عناصری که در ساخت بنا استفاده می شود ارتباط نزدیکی وجود دارد، از طرفی نوع این مصالح و معماری داخلی خود نیز بر رفتار و سبک زندگی افراد تاثیرگذار خواهد بود.

لذا استفاده از تکنولژی روز، مصالح مدرن، پیش ساختگی، عملکرد گرایی و دوری از سبکهای پر زرق و برق و تاریخی مورد توجه قرار گرفت. لذا استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن ، پیش ساختگی ، عملکرد گرایی و دوری از سبکهای پر زرق و برق تاریخی ، مورد توجه قرار گرفت . استفاده از اکسسوری هایی که هیچ ربطی بهم ندارند. نظر می رسد در هیچ دوره ای زیبایی مدت زمانی متمادی معنی نداشته است. در هر دوره از دوره های معماری، اصول معماری ایرانی با سبک و شکل و ظاهر متفاوت بکار رفته است، معماری ایرانی از نظر تنوع پهنه وسیعی را در بر می گیرد و در واقع یک هنر مقدس به شما میرود و دارای چند اصل است که هر کدام از این اصول معماری ایرانی ریشه در باورهای مردم دارد.

پایتخت مکزیک مکزیکوسیتی می باشد و نام آن را از واژه سرخپوستی ناهوآتل برگرفته اند.این کشور جزو 10 کشور گردشگر پذیر جهان است و سالانه میلیون ها تن از سراسر جهان از این کشور بازدید می کنند. 3-5- بررسی بیلان و ترازنامه مالی مجتمع و ارایه آن به هیئت­مدیره جهت طرح در مجمع عمومی سالیانه، حداقل 2 هفته قبل از تشکیل مجمع. برای بررسی دقیقتر این مفهوم لازم است به سابقهی تاریخی شکلگیری مفهوم سبک زندگی و مقصود واضعین آن مراجعه شود. در این مقاله ضمن اشاره به اینکه مفهوم ZKEVM چیست، به بررسی نحوه کار و ساختار این فناوری پرداختیم. افزون بر برخي از ويژگي هاي ساختاري و هندسي مربع كه مورد اشاره قرار گرفت ، اين شكل را از لحاظ معماري و ساختمان سازي مي توان يكي از ايستا ترين و پايدار ترين شكل هاي معماري دانست. این الگوی فکری در مورد نحوه طراحی شهری جمعیت زیادی را شامل شد، از جمله من پیش از این که یک آرشیتکت شوم.

«مطالعه طبیعت مواد را آغاز کردم و دیدن آن ها را آموختم آن وقت آموختم تا آجر را همچون آجر و چوب را همچون چوب و شیشه وسیمان و فلز را در ذات خود و هم را چون خود مطالعه کنم گفتن این امر عجیب به نظر می آید اما این کار نیازمند تمرکز بسیار تصور بود. و گروهی دیگر مانند فرانک لوئید رایت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن برای رسیدن به یک همگون با طبیعت بودند. سبک گوتیک را سبکی مذهبی می دانستند؛ چرا که اغلب برای ساخت کلیساها استفاده می شد. این سازههای بسیار بلند و با هیبت و به طور شگفت انگیز این کلیساها و کلیساهای جامع به خاطر ارتفاع خود، به عنوان سازههای راهنما در شهر خود به کار میرفتند. این به صاحبان و مدیران ساختمان فرصت بزرگی برای صرفه جویی در هزینه های عملیاتی از طریق طراحی ساختمان های پایدار می دهد.

این بخش را با اشاره نمونههای برجسته دیگری در تهران به پایان میبریم: باغ و فرهنگ سرای نیاوران و همچنین فرهنگ سرای شفق یوسف آباد اثر کامران دیبا، ساختمان سازمان میراث فرهنگی در خیابان آزادی طراحی حسین امانت و تئاتر شهر اثر سردار افخمی. در محله شاهد دو پروژه بازآفرینی مشابه محله همت آباد و با نگاه مشارکتی مردم طراحی شده و اجرا می شود. بر اساس ماده 4 دستورالعمل نیز میزان ظرفیت اشتغال مجاز مهندسان، کاردانان، معماران و شرکتهای مهندسی تعیین شد به طوریکه اشخاص حقیقی حداکثر تا سه هزار مترمربع و شرکتهای رتبهبندی شده در سازمان مدیریت حداکثر تا 70 هزار مترمربع میتوانند پروژه قبول کرده و در آن مشغول به فعالیت شوند. لوکوربوزیه توانست در طی فعالیت حرفه ای خود ، استفاده از شاخص ترین مصالح ساختمانی مدرن ، یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساند و کارهای وی مورد تقلید جهانی قرار گرفت. اساس کار یک فعالیت اقتصادی است، نه ارتقای کیفیت محیط. در نهایت استفاده از نرم افزارها با تمام قابلیت های متنوع آنها باید به گونه ای باشد تا همواره در اختیار طراح و به مثابه ابزاری در جهت خلاقیت و تولید بهتر باشند نه مسلط به او و تصاویر ذهنی اش. نرم افزار ارائه و انیمیشن : معمولا پس از سه بعدی سازی در نرم افزار های بالا جهت پرزانته و یا انیمیشن سازی معماری از نرم افزار های تخصصی ای چون لومیون، وی ری و …

این بنا دارای ظرفیت 91 هزار نفر است و سقفی جداشدنی دارد که به وسیله آن و مبتنی بر ورزشی که در آن انجام می شود می توان دمای داخل استادیوم را کنترل کرد. این مجموعه ورزشی به طور ویژه به منظور برگزاری المپیک 2008 پکن ساخته شد و هم اکنون یکی از بزرگترین سازه های فولادی جهان به شمار می آید. به هر حال اگر بخواهيم اعضاي خانواده معماری مدرن را نام ببريم شامل سه دوره اصلي ، معماري مدرن اوليه ، معماري مدرن متعالي و معماري مدرن متاخّر ، خواهد بود كه هر كدام از آنها نيز داراي زير مجموعه هايي هستند. مانند مکتب شیگاگو ، که بعد از یک دوره نسبتاَ کوتاه بیست ساله ، در مقابل سبکهای تاریخ گرایی نتوانست دوام بیاورد. هنرمند حق انتخاب دارد و بر طبق دیدگاه شخصی خود که او را راضی می کند و می تواند کارش را دنبال کند سخن می گوید . از کلبههای دهقانی و قهوهخانه و کوشکها گرفته، تا زیباترین و با شکوهترین ساختمانهایی که در جهان وجود دارد. عملکرد این ساختمان ، که همچون ماشینی بی آلایش ، در وسط و مسلط بر محیط اطراف قرار گرفته ، فراهم نمودن شرایط آسایش برای انسان است.

از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.2. نخستین آثار این تغییرات، توسعه و گسترش دارالخلافه برای کنترل شهر تهران، تعیین محدوده جدید برای آن ـ حصار شاه طهماسبی تا ۱۲۸۴هـ.ق پابرجا بود ـ احداث میدانها، بازارها و نوع جدیدی از معماری یعنی مهمانخانه است. سادگی و خطوط مستقیم از مشخصه های کار این معماران بود. معماری موضوعی نیست که بتوان بصورت تک بعدی آن را بررسی و به سادگی تعریف کرد. بررسی و نقد موارد که در بالا ارائه گردید رو خوانندگان واگذار می کنیم. در آنجا، ما میتوانیم کاربرد خیلی زیادی از تزیینات رنگارنگ را پیدا کنیم. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با 9 مورد از عجایب معماری مدرن جهان آشنا کنیم. برای این امر ما به نورهایی در طرفین آینه در ارتفاع چشم نیاز داریم تا سایهها به حداقل برسند و توزیع نور به بهترین حالت اتفاق بیفتد. فرانک لوئید رایت ، شیوه تفکر فلسفی استادش سالیوان را گسترده ترکرد با تاکید بر اینکه فرم و عملکرد شامل یک اندامواره و با هم برابرند و برای بیان این منظور اصطلاح معماری ار گانیگ را بکار می برد . و گروهی دیگر نیز مانند فرانک لوید رایت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن ، برای رسیدن به یک معماری همگون با طبیعت بودند.

طراح این سازه معمار آمریکایی-کانادایی فرانک گری (Frank Gehry) بوده و در سال 1997 نیز گشایشش یافته است. برخی نیز تمایل دارند سفارش خود را از داخل لاکر نزدیک به محل زندگی خود تحویل بگیرند. مهارتهای اجرایی (آشنایی با نحوه اجرای عملیاتهای عمرانی نظیر قالببندی، بتنریزی، اقدامات ایمنی و غیره)، آزمایشگاهی (بتن، خاک یا قیر)، طراحی، نقشهبرداری، نقشهکشی، کنترل کیفیت، مدیریت، گزارشنویسی و آشنایی با مباحث مقررات ملی نیز نقش بسزایی در موفقیت مهندسان عمران دارند. به باور مادها دفن اجساد در خاک منجر به آلودگی آن میشده است. چند قرن پیش از مادها در شمال غربی شهرها دو و یا حتی سه دیوار سنگی ساخته می شد. در جوامع امروزی تعریف از ساختمان معمولا یک سازهی بلند میباشد که متشکل از سقف، دیوار و اتاق دارد. قطعات بتنی توانستند در روی پایه های بتنی خود کنسول شوند و به نمای آزاد بنا امکان دهند که از لایه های سبک متشکل از دیوارهای جدا کننده و پنجره ها تشکیل شوند.

توجه کنید در هنگام استفاده از ماده عایق کاری نما، شیشه ها کاملاً تمیز باشند. سومین دفتر مرکزی مدرن در جهان در حقیقت یکی از عجایب معماری چین محسوب می شود. بهعنوانمثال برای یک ساختمان پزشکان دسترسی به داروخانه، آزمایشگاه و مواردی از این دست اولویت محسوب میشود و برای یک ساختمان با تعریف بیزنسی متفاوت، دسترسی به ارگانها و نهادهای مربوطه از نکات مهم است. برای مثال از ورودیها و طاقها میتوانید به عنوان یک فریم استفاده کنید. رومیها برای اولین بار طاقهای قوسی که با طاق ضربی بودند، را مورد استفاده و بهرهبرداری قرار دادند. دومین شهری که توسط عقاید لوکوربوزیه طراحی شد ، شهر برازیلیا ، پایتخت برزیل بود که توسط لوچیو کوستا و اسکار نیمایر در سال 1957 طراحی شد.

معماری در آنچه که باید باشد و هست جست جو سایت 3darchitecture می کند . البته باید بدانید که طراحی برج خلیفه بر اساس اصول و معماری اسلامی می باشد که هم اکنون از بزرگترین عجایب معماری مدرن جهان لقب گرفته است. همچنین باید بدانید که 10 مورد از این گالری ها، دارای معماری داخلی سنگی و بعضی دیگر نیز ساختار غیر معمولی دارند. اگر قصد آب بندی با مواد رزینی را دارید باید بدانید این روش باعث تغییر رنگ نمای شما خواهد شد. بر اساس نظریه فکری سبک مدرن متعالی، ساختمان باید فاقد هر گونه خصوصیات منطقه ای، شهری، محله ای و آب و هوایی باشد، همان گونه که تولیدات صنعتی مانند اتومبیل، هواپیما، یخچال، رادیو و دیگر تولیدات فاقد هر گونه خصوصیات منطقه ای هستند. بهرهبرداری از مشاعات ساختمان: برخی از قسمتهای مشترک آپارتمان تحت عنوان مشاعات نامیده میشوند که عبارتاند از زمین ملک، اسکلت ساختمان، حیاط، محوطهای از ساختمان که بخشی از ملک محسوب میشود، حیاطخلوت، اتاق سرایدار، پشتبام، راهرو و راهپله، رختشویخانه، نمای ساختمان، انبار عمومی و تلفن مرکزی، آسانسور، درب و پنجرههای قسمتهای عمومی ساختمان و تأسیسات مشترک همانند سیستم گرمایش و سرمایش مشترک، چاه، انشعاب برق مشترک، انشعاب آب مشترک، لولهها و سیمهای برق.

برای مثال در اجرای کار پایانی کارشناسی در دانشگاهی که من کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی گرفتم، دانشجویان هر ترم میتوانند بین دو پروژه معماری و یک پروژه شهرسازی انتخاب کنند. مشاوره فنی مستقل و راه حل های مهندسی قوی ارائه می شود تا وضوح طرح های معماری و در نتیجه اطمینان در هزینه های پروژه را فراهم کند. استادیوم ملی پکن ساختاری مشابه با آشیانه پرندگان دارد و ساخت آن 33 میلیون دلار هزینه در بر داشت. در این دوره نوسازی معماری و ساختارهای مربوط به آن، تنها وظیفه و مهم ترین وظیفه ای که دارد این است که باعث تجدید نظر و تغییر مناسب در ارزش های مربوط به یک سازه و همچنین تغییر در عناصر اصلی تشکیل دهنده یک خانه شود. یکی از مهم ترین مسائل این بود که ساکنین این محل معمولا مالکین قدیمی بوده و ذائقه ای سنتی و قدیمی داشتند. به عقیده او وابستگی جز به کل در این اصل ضروری بود از همین رو عضو می باید در عین حال هویت خاص خود را حفظ کند اما در آن واحد می باید قابل تفکیک از کل باشد . بسیار دیدهایم که نمای بیرونی یک ساختمان کهنه و قدیمی به نظر میرسد، اما داخل آن به صورتی مدرن و متناسب با زمان حال طراحی شده است.

این سبک در واقع اجرای معماری کلاسیک بر روی امکانات مدرن می باشد. در واقع جوامع با انتخاب سبک طراحی برای ساختمان در تلاشند فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید خود را در ظاهر ساختمان هایشان القا کنند. این نوع ساختمان و بخصوص کاربرد ستونهای بتنی برای نگهداری قطعات سقف و کف ، امکانات جدیدی را برای تعریف فضا های یک بنا بوجود آورد. دیوارهای برشی فولادی را به راحتی می توان به قاب های فلزی موجود افزود.ولی مقاوم سازی لرزه ای قاب های بتنی به وسیله آن ها هم چنان در مراحل اولیه است. اما بهتر است تفاوت سازه بتنی و سازه فلزی را دقیقتر دنبال کنیم، به راستی مهمترین اختلاف این دو سازه چیست؟