۱۵ نرمافزار مهندسی عمران که مهندسان باید با آنها آشنا باشند معماری سه بعدی

ساختمان سازي، سدسازي، كارهاي جاده و مجاري انتقال آب يا فاضلاب همه از اين دسته هستند.گرايش راه و ساختمان و گرايش آب و نقشه برداري از گرايشهاي اصلي اين رشته مهم به شمار ميروند. بسیاری از مراجع مانند شهرداری ها و مراکز صدور پروانه ساختمان، برای صدور پروانه ساخت و یا مجوزهای دیگر، نقشه هایی را می پذیرند که توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال تهیه شده باشد و برای کنترل و نظارت نیز باید از این افراد استفاده شود. شخص حقوقی، به شرکت، موسسه، سازمان و نهاد عمومی یا خصوصی که برای انجام خدمات مهندسی، دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی شخص حقوقی معتبر از وزارت مسکن و شهرسازی باشد اطلاق میگردد. ماده ۳۷- هزینه های «سازمان» و ارکان آن از محل حق عضویتهای پرداختی اعضاء صندوق مشترک سازمانهای استان، کمکهای اعطایی دولت، نهادها، اشخاص حقیقی و حقوقی، دریافت بهای ارائه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی، فروش نشریات و سایر مواد کمک آموزشی و مهندسی و درصدی از حق الزحمه دریافتی اعضاء بابت ارائه خدمات مهندسی ارجاع شده از طرف سازمان تأمین خواهد شد.

سازههای با زیر بنای کل بالای ۱۵۰۰ متر مربع اصطلاحا ۴ ناظره میشوند که شامل ناظر معماری، عمران، تاسیسات برقی و مکانیکی میباشد. وی با بیان اینکه در معماری پایدار باید از آن دسته مصالح بومی استفاده کرد که کمترین آسیب را به محیط زیست مثل خاک و آب وارد کند، افزود: زمانی از پایداری صحبت میشود که از حداقل امکانات استفاده و فرصت را برای بهرهگیری نسلهای آینده فراهم کنیم، کاری که در گذشته در قبال آب، خاک و هوا نکردیم، متاسفانه هرچه منابع آب چه در زیر زمین و چه در روی زمین داشتیم، به بدترین و ابتداییترین روش استفاده کرده ایم. ابزارهای نرمافزاری که در زیر به شما معرفی میکنیم، ابزارهایی هستند که در اکثر شاخههای عمران کاربرد دارند. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس عمران بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب مهندس عمران را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه مهندسی عمران قرار داده اند. شرکت سازه های پارچه ای آتا (سهامی خاص) تاسیس گردید. در این روش، بار جانبی ناشی از زلزله، استاتیكی و به تدریج بصورت فزاینده به سازه اعمال می شود تا آنجا كه تغییر مكان در یك نقطه خاص (نقطه كنترل)، تحت اثر بار جانبی، به مقدار مشخصی (تغییر مكان هدف) برسد و یا سازه فرو ریزد.

در پی برداشته شدن تحریم های اقتصادی بین المللی، معماری نوآورانه معاصر در ایران رونق گرفته است، نمونه های اخیر آن، شامل یک ساختمان آپارتمانی در تهران با نمای چوبی تخته سنگی که توسط قاب های پنجره ای منقطع شده و یک خانه شخصی متشکل از سه حجم انباشته با زاویه دید متفاوت، می باشد. تاثیر این اقدامات (هر چند نصفه و نیمه) را در زلزله اخیر در کرمانشاه و مقایسه تلفات و خسارات آن با زلزله ها قبلی در طبس،بم و یا رودبار می توان به وضوح مشاهده کرد. سازمان نظام مهندسی موظف به نظارت بر حسن انجام کار اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی طراح میباشد و در صورت بروز تخلفات حسب مورد با توجه به آییننامههای موجود با آن تخلف برخورد شود. به منظور اعمال این نظارت مراجع و اشخاص یاد شده در ماده ۳۴ موظفند در صورت درخواست حسب مورد اطلاعات و نقشه های فنی لازم را دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و در صورتی که وزارت یاد شده به تخلفی برخورد نماید با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به مهندس مسوول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است.

این امر موجب میشود تا عکاسی معماری از نمای داخلی، عکاسی کنترل شده در نظر گرفته شود. پیشرفت دانش شیمی موجب کاربری وسیع این دانش در مصالح ساختمانی جدید شده است. از تاریخ اعلام، کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان و توزیعکنندگان مصالح و اجزای ساختمانی موظف به تولید و توزیع و استفاده از مصالح استاندارد شده خواهند بود. ماده ۳۵- مسوولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرحهای شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است، بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. بنابراین انتظار می رود دولت و بانکها نیز نسبت به افزایش اعتبارات در زمینه ساخت مسکن همت بیشتری گمارند و شهرداریها نیز تسهیلات بیشتری را جهت نوسازی بافتهای فرسوده شهری و ساخت ساختمانهای جدید در نظر بگیرند.

سن بهره برداری: از زمان نصب انشعابات و امکان سکونت در آپارتمان آغاز میگردد.و معمولاً مبنای محاسبه آن تاریخ نصب کنتورهاست. به عبارت دیگر در پس پرده هر طراحی معماری، فرآیندی نهفته است که از نقطه ای آغاز و در نهایت منجر به طراحی نهایی معماری گردیده است. به منظور ارائه خدمات کارآمد، کلیه خدمات مهندسی شامل طراحی معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و برقی توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی صلاحیت دار (پروانه دار) انجام گردد. در مرحله بعد مالک به مهندس سازه دارای پروانه اشتغال به کار محاسبات ساختمان مراجعه می کند تا محاسبات سازه ساختمان نیز انجام شود. در مرحله بعد باید بازرسی کامل و مطالعات لازم روی ساختمان انجام شود. بر طبق ماده ۳۳ قوانین نظام مهندسی ساختمان کلیه ساختمانها موضوع مقررات ملی ساختمان، در هنگام طراحی اجرا و بهرهبرداری باید به صورت کامل از مباحث مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند. ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان شامل ۴۰ بند در ۱۱ فصل میباشد که در آن شرح وظایف و قوانین مربوط به افراد و دفاتر مهندسی اشاره شده است. سازههای بالای ۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا علاوه بر موارد فوق نیازمند تعیین و معرفی مجری ذی صلاح اجرای ساختمان به سازمان نظام مهندسی بوده و شامل ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی میشوند.

البته موضوع قابل توجه در مورد وضعیت اشتغال و استخدام فارغ التحصیلان مهندسی عمران همچون سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی، عدم تناسب تقاضای بازار کار با تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشد. نحوه محاسبه این نوع شارژ بر اساس تعداد نفرات ساکنین هر واحد مسکونی و همچنین بر اساس متراژ هر واحد مسکونی می باشد. همچنین عایق گرمایشی نیز باید برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمانهای اداری مورد توجه قرار گیرد. روزگار ياري نكرد وبعد از دو جلسه زنده ياد از ميان ما رفت ،هر چند در كارهايش در گوشه وكنار اين مرز وبوم زنده است. ساختمان هایی یک یا دو طبقه است که در هر طبقه یک واحد مشتقل وجود دارد. معماری این قابلیت را دارد که بتواند بر روی ارتباطات بین افراد مختلف تاثیر گذار بوده، بهرهوری مشاغل را افزایش دهد، تکیهگاهی برای جوامع محلی باشد، سلامت عمومی را بهبود بخشیده و جرم و جنایت را کاهش دهد. آنچه باعث تقویت چنین نگرشی نسبت به معماری میشود؛ همراهی معماران با این جریانات است که ذهن و استعداد خود را برای ایده پردازی در جهت منافع این افراد اختصاص داده و شرایط دیگر را نادیده میگیرند.

مطمئنا بدون تحلیل دقیق داده ها و ارزیابی راه حل ها و تصمیم گیری درست اجرای این پروژه ها با موفقیت همراه نخواهد بود. اشخاص حقوقی یا دفاتر مهندسی طراحی ساختمان که توانائی طراحی و اجرای پروژه را بصورت توام دارند، میتوانند از وزارت مسکن و شهرسازی درخواست صلاحیت طرح و ساخت بنمایند. خوشبختانه با اجبار در استخدام مهندس تاسیسات مکانیکی در زمینه های طراحی و نظارت بر اجرای این موارد، شاهد افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان و کاهش حوادث و تلفات در کنار بهینه سازی مصرف انرژی از نکات مثبت استفاده از مهندسین تاسیسات مکانیکی در ساخت ساختمانهای جدید است. ماده ۴۱- در مورد تهیه، اجرا و نظارت بر طرحهای عمرانی (منظور در بودجه عمومی کشور) قانون برنامه و بودجه و ضوابط منبعث از آن جایگزین این قانون خواهد بود. در سازه های فلزی بیشترین هزینه مربوط به تیرآهن میشود به همین خاطر قیمت نیرآهن به صورت مستقیمی بر روی هزینه نهایی پروژه تاثیر میگذارد به همین خاطر بهتر است پیش از اجرا پروژه نوسانات آهن را رصد کنید. یکی از اصلی ترین بخش ها در نمای ساختمان طراحی این پروژه ها می باشد. این ساختمان دریکی از باغهای محله نیاوران تهران ساختهشده است .

این مقاله به ماهیت معماری اطلاعات اختصاص داشته و نکات اساسی که هر طراح باید بداند را ارائه می دهد. بهداشت و محیط زیست بسته به پیچیدگی و ماهیت پروژه پیچیدگیها مخصوص خود را دارد. وجود موانع مختلف از ساختمان های موجود در مسیر گرفته تا لوله های آب و گاز و فاضلاب و ماشین هایی که در حال حرکت از اطراف محل پروژه می باشند. رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان رباطکریم در خاتمه تاکید کرد: هم اکنون در دو شهرستان رباط کریم و بهارستان سه تپه تاریخی میمنت آباد، چخماق تپه و تپه پرندک توسط کارشناسان ما در حال کاوش و بررسی هستند که یافتههای ارزشمندی هم بدست آمده است و به محض پایان کاوشهای نهایی گزارشهای تکمیلی اعلام خواهد شد. سیمان سفید که با کمی پودر گچ سفید شده است و وقتی نیاز به نمای سفید است کاربرد دارد. پارتیشنها صداها را تضعیف نمیکنند یا از بین نمیبرند، بنابراین اگر تیمی دارید که دائم با تلفن صحبت میکند بهتر است در پارتیشنبندی واحدها، این تیم را از تیمی که برای کار خود نیاز به سکوت دارد جدا کنید تا هر دو به راحتی بتوانند به کارهای روزمره خود بپردازند.

دفتر مهندسی به هر گونه محل انجام خدمات مهندسی اطلاق میگردد که طبق بند ۹ آییننامه اجرایی نظام مهندسی دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی میباشند. در شروع کار مهم ترین بخش، مشخص کردن محل دقیق پی ها و ستون هاست. او در سال ۱۳۹۱ به عنوان پژوهشگر برتر برگزیده شده و انتشار چندین کتاب و مقاله در زمینه تخصصی مکانیک خاک و مهندسی پی و تدریس در همین رابطه، از جمله دیگر فعالیتهای علمی وی هستند. انواع مکملها و افزودنیهای شیمیایی در بتن، انواع عایقهای حرارتی و رطوبتی، انواع سنگهای تزئینی مصنوعی، انواع کفپوش و لمینت در دکوراسیون، انواع پوششهای چوبی مصنوعی، درب و پنجره های جدید یو پی وی سی، استفاده از لوله های چند لایه پلاستیکی در تاسیسات، شیشه های دوجداره پرشده با انواع گازها، رنگها با فرمولاسیون جدید و… درب و پنجره های شیشه ای نور خورشید را به بهترین شکل از خود عبور می دهند و فضای خانه بسیار روشن و دلباز به چشم می آید. صنعتِ شیشه با قدمتی ۴۰۰۰ ساله امروزه به کمکِ تکنولوژیِ پیشرفته نقش و کاربردِ بسیاری یافته است.

در ده یا پانزده سال گذشته از مهندسین معمار تنها در طراحی پروژه های بسیار لوکس و یا پروژه های بزرگ دولتی استفاده می شد; اما در حال حاظر با توجه به افزایش سرسام آور قیمت زمین و مسکن به نسبت دستمزد استفاده از خدمات مهندسین معمار و همینطور تغییر سلیقه خریداران مسکن، سازندگان خوب هم اکنون نسبت به استخدام مهندس معمار برای طراحی بنا اهمیت بسیار زیادی قائلند و مواردی مانند طراحی نما، دکوراسیون داخلی، طراحی معماری بنا و انتخاب مصالح رو کار بنایی از جمله مواردی است که از مهندسین معمار کمک گرفته می شود. ایجاد چاه ارت و سیستم ارتینگ، استفاده از کلیدهای محافظ جان بعد از کنتور، طراحی روشنایی، سایزینگ درست سیمها در پخش بار مناسب همه از مزایای خوب استخدام مهندس تاسیسات برق در تاسیسات الکتریکی ساختمان است. توانایی تحلیل داده های زیاد، ارزیابی راه حل ها و انجام تصمیم گیری درست – به عنوان مثال اگر به تونل نیایش، پل طبقاتی صدر یا بزرگراه امام علی (ع) در تهران سری زده باشید متوجه شده اید که مهندسین و مدیران این پروژه ها برای انجام موفق آنها از چه پیچیدگی هایی عبور کرده اند و یا اینکه با چه مسایلی در جریان پروژه روبرو بوده اند.

یکی از این مزایا قابلیت افزایش مقاومت محوری، برشی و خمشی سازه است.- بالا رفتن شکل پذیری و قابلیت جا به جا شدن نسبی نهایی بیشتر خواهد بود.- کمترین افزایش در ابعاد پایه در تمام روش ها با هم مشابه سایت 3darchitecture است. پلان تیپ ۳ همانند تیپ ۲ طراحی شده است با این تفاوت که از نظر ابعاد و اندازه شبیه به هم نیستند اما نکاتی که در طراحی تمامی پلان ها صورت گرفته در این نوع تیپ هم همان اندازه رعایت شده است. البته اكثر مشكلات سازندهاي در همين بخش است، چرا كه ممكن است نقشههاي بسيار خوبي طراحي شود و سازهها از نظر طراحي بدون عيب و نقص باشند، اما كار در اجرا به درستي انجام نگيرد. گرايش هيدروليك و سازه هيدروليكي، به كمك گرايش سازه، وظيفه طراحي ساختمان اين سد را بر عهده دارند. دست آخر، همه اين مهندسان به كمك تعداد زيادي از مهندسان رشتههاي ديگر مثل مهندسان مكانيك و برق، كار ساخت بدنة سد و نصب تجهيزات مربوط به آن را به انجام خواهند رسانيد. در پروژههاي بزرگ معمولاً يك گروه از مهندسان با گرايشها و سطح تخصصهاي مختلف كار ميكنند تا پروژه طراحي و اجرا شود. كسي كه چنين وظيفهاي به عهده ميگيرد، عمدتاً با كارهاي دفتري و كار با نقشههاي مختلف سروكار خواهد داشت.

ماده ۳۸- وزارت راه و شهرسازی تسهیلات لازم برای تأسیس و شروع به کار سازمان و سازمانهای استان را فراهم آورده و در تنظیم روابط آنان با دستگاههای اجرایی و مراجع قضایی در سطوح ملی و محلی تا آنجا که به اهداف این قانون کمک کند، اقدام می نماید. موضوعی که در چند سال اخیر اغلب دانش آموختگان از آن رنج می برند و در بسیاری از مواقع مجبور می شوند در حوزه ای خارج از تخصص خود اقدام به کار نمایند. طراحی و نظارت مهندسی برق روی تاسیسات الکتریکی ساختمان نیز در دهه اخیر اجباری شده و ساختمانهای قدیمی در زمینه برق بسیار بیکیفیت و خطر ناکند. ساخت و ساز در ایران ابتدا به صورت دیوارهای باربر با سقف تیرپوش با برگ درختان و برخی موارد طاق قوسی و از زمان قاجاریه سقف های شیبدار و از زمان سلطنت پهلوی اول سقف های بتنی و فولادی و تیرآهن وطاق ضرب یدر ساختمانهای دولتی توسط پیمانكاران خارجی اجراء شد كه نمونه آن ایستگاه راه آهن تهران میباشد و از دهه 40 به بعد ساختمانها با اسكلت فلزی و یا بتنی ویادیوار باربر باسقف طاق ضربی و یا تیرجه و بلوك ( به نامهای مختلف و انواع تیرچه ها و بلوك ها ) و استفاده از بلوكهای پیش ساخته بتنی اجرا گردیده است .

همچنین باید بتوانید به خوبی طرح ها و ایده های خود را برای دیگران بیان کرده و در نتیجه باید مهارت های ارتباطی بسیار خوبی داشته باشید. شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه موکلف هستن تنها نقشهای بپذیرن که طراح یا شرکت مهندسی دارای پروانه معتبر آن را طراحی کرده باشد. بر طبق این قانون به مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی، کاردانهای فنی و معماران تجربی که دارای پروانه اشتغال بکار میباشد، شخصیت حقوقی گفته میشود. معادل ۱۰۰ % (صد درصد) وجوه واریزی بر اساس ردیفی که به همین منظور در بودجه سنواتی پیش بینی میگردد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت تا صرف انجام مطالعات و تدوین مقررات ملی ساختمان، امور کنترل ساختمان، ترویج و توسعه و اعتلای نظام مهندسی، کمک به سازمانهای نظام مهندسی ساختمان برای انجام وظایف قانونی خود، برقراری دورههای آموزشی در سطوح مختلف، برگزاری مسابقات حرفه ای و تخصصی و ترویج روشهای صرفه جوئی در مصرف انرژی نماید. ماده ۳۶- وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمانهای استان و شهرداریها ترتیبی خواهد داد که در شهرهائی که برای انجام خدمات فنی و مهندسی اشخاص واجد صلاحیت به تعداد کافی وجود ندارد، خدمات مشورتی و راهنمائی در زمینه طراحی و اجرای ساختمانها از طریق تهیه طرحهای همسان (تیب) و انتشار جزوات آموزشی به زبان ساده و یا نوارهای آموزشی و سایر روشهای مناسب با بهای اندک در اختیار اشخاص قرار گیرد.

سیستم بسته اداری نیز به محیطهایی می گویند که به وسیلهی دیوارهای جدا کننده و به شکل اتاقهای مستقل ساخته شدهاند. هم اکنون و در زمان امروزی نیز صنعت ساخت ساختمان یکی از بزرگترین صنایع هر کشور است که نقش کلیدی را در زمینه اشتغال در هر کشور فراهم می کند. این صنعت نقش اصلی را در به کارگیری مهندسین در رشته های مختلف دارد که در این مقاله، رشته های تخصصی درگیر در این صنعت را مرور می کنیم. ساخت فوندانسیون، مهمترین مرحله ساخت و ساز محسوب می شود؛ چرا که تمام بار و وزن ساختمان بر روی استحکام زیربنای آن قرار دارد. ماده ۳۹- ذی حسابان و مسوولین امور مالی موظف اند در هنگام پرداخت به مشاوران و پیمانکاران طرحهای عمرانی کشور معادل ۰۰۰۲/۰ (دو در ده هزار) از دریافتی آنها را کسر و شهرداریها معادل ۰۰۱/۰ (یک در هزار) از هزینه ساخت واحدهای مسکونی با زیربنای بیش از الگوی مصرف مسکن و واحدهای غیرانتفاعی را که هر ساله وسیله وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور تعیین میشود از سازندگان وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز نمایند.

سازه های فلزی دارای وزن کمتری نسبت به سازه های بتنی می باشد که این مزیت در زمان وقوع زلزله باعث تخریب دیرتر و تحمل بار وارده می شود. ولی با گرایش صنعت ساختمان کشور به انبوه سازی و لزوم به کارگیری مفاهیم مربوط به برنامه ریزی دقیق منابع و زمان، هماهنگی اکیپهای طراحی و اجرایی، همچنین پیشبینی های مالی که هر کدام از این موارد نقش بزرگی در کاهش هزینه و زمان دارد، باعث شده تا شرکتهای بزرگ پیمانکار و مشاور نسبت بکارگیری مهندسین صنایع در پروژه های بزرگ ساختمانی همت گمارند. ما به وعدههای خود برای اجرای پروژه ساخت مجتمع مسکونی عمل میکنیم. برای آغاز تمامی پروژههای عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبههای فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند.