معماری معاصر ایران – سجاد فلاح معماری سه بعدی

شقاقي اولين تحصيلكرده معمار در نيمه قرن 19 بود كه طرح مجلس شوراي ملي از اوست. در سال ۱۳۲۴ طی برگزاری یک مسابقه معماری برای آرامگاه ابن سینا از سوی انجمن آثار ملی برگزار و طرح هوشنگ سیحون که آن زمان در حال تحصیل در پاریس بود برنده شد. بازسازی و تجدید بنای آرامگاه فردوسی طرح نخستین آرامگاه فردوسی توسط کریم طاهرزاده بهزاد از اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ارایه شده بود و در ۱۳۱۳ خورشیدی به بهرهبرداری رسید اما به علت ناآشنایی سازندگان به فنون مدرن مهندسی و مسائل مربوط به خاک ساختمان از همان نخستین سالها شروع به نشست کرد. سادگی: برای رایت گشودگی فضای داخلی و سادگی مصالح به معنای دموکراسی و فردگرایی بود.

در واقع ساختمانهای اداری به جهت این که تردد بیشتری در آن ها در جریان است، در طول زمان کوتاهتری به نسبت ساختمان های مسکونی به مرمت و بازسازی نیاز پیدا می کنند. او سالها مسئول نظارت و مدیریت مرمت تمام آثار تاریخی ایران میشود تا به مرور به مرد بناهای تاریخی ایران مشهور شود. از آرامگاه کمالالملک تا آرامگاه فردوسی یک حرکت اضافه در آثار سیحون دیده نمیشود. در آرامگاه خیام اشکال هندسی و ترکیب آن با خط و نقاشی را میبینیم که به ریاضیدان بودن خیام اشاره دارد و در آرامگاه کمالالملک توجه به آثار محل تولد او یعنی کاشان را مشاهده میکنیم. سیحون هر چند سمت موسیقی نمیرود اما به نقاشی و معماری علاقهمند میشود و اینگونه سر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در میآورد.

در حالی که رمانتیسم یا احساس باوری به تخیل، احساس، هیجان و عاطفه نظر دارد. در حالی که ارتباط خود را با چشماندازهای موجود در دوردست حفظ میکند و امکان ساخت و سازهای جدید را نیز در سایت فراهم میکند. در حالی که نما یک جزء زیبا است که به تعریف زیبایی معماری منحصر به فرد ساختمان کمک می کند ، همچنین نقش مهمی در عملکرد انرژی و عملکرد داخلی یک ساختمان دارد. علاوه بر تمام ویژگی های مثبت این نوع از نمای ساختمان، این نما به عنوان یکی از نماهایی با قیمت بسیار مناسب شناخته شده است. معماری سیحون؛ معنا دار، منطقی و متکی بر روحیه معماری ایرانی اگر بخواهیم ویژگی معماری هوشنگ سیحون را بررسی کنیم باید به آثار و حرفهای خود او بر گردیم. شیشه به جذابیت بیشتر ساختمان میانجامد و زیبایی چشمگیری را ایجاد میکند. کلیساهای انگلیسی در گوتیک آغازین بیشتر به سبک رومانسک نزدیک بودند. پنجرههای کلیساهای گوتیکی با شیشههای رنگی زیبایی تزیین شده بودند که یک جنبهی اضافی از رنگ را به نور آن نیز میافزودند در نتیجه نقوش را حتی برای چشم دلپذیرتر میساختند.

ساختمانهای اداری کمی سادهتر از سایر ساختمانها طراحی میشوند و در حد به سزایی بیانگر کاربری آن به مراجعین هستند. فضای پیلوتی در زیر خانه به عنوان یکی از اصول معماری لوکوربوزیه، فضای سبز را تا زیر خانه نفوذ می دهد. در بخش قانون نمای ساختمان توجه به این نکته حائز اهمیت است که ساختمان هایی که در حال ساخت هستند تا 10 هر گونه مشکل و خسارتی را برای افراد و ساکنین همسایگان مجاور ایجاد کنند مسئولیت آن به عهده ی سازنده ی ساختمان است اما بعد این مدت هر گونه خسارت مالی یا جانی به عهده ی مالک ساختمان می باشد و اگر مدیر ساختمان را بیمه نماید در مقابل هر گونه حادثه ای مثل پرتاب مصالح، آتش سوزی ساختمان بیمه مورد حادثه را بررسی می نماید و به جبران خسارت می پردازد. تصویر این آرامگاه سالهای بعد روی اسکانسهای ایران چاپ میشود.

آرامگاه فردوسی سیحون در۱۳۴۳خورشیدی با حفظ طرح نخستین آرامگاه فردوسی را تجدید بنا کرد، فضای داخلی آن را گسترش داد، برایش موضع ساخت و مقدمات ساخت تندیس فردوسی و نصب آن در فضای بیرونی آرامگاه را میها کرد. بر همین مبنا انجمن از سیحون خواست طرح و نقشهای متناسب با شخصیت خیام طراحی کند. افزایش چشمگیر سرانه هزینه خانوار متناسب با خط فقر با توجه به اعلام مراکز رسمی کشور. برج خلیفه در 4 ژانویه 2010 به طور رسمی افتتاح شد. نگاه مهندسي به مقوله ساخت و ساز امري بس مهم و حياتي براي پايداري سازه اي ساختمانها مخصوصا درشهرهاي بزرگ و پرجمعيت است.

او در گفتوگویی که در سال ۱۳۴۱ با مجله آرش دارد در رابطه با این مسئله میگوید: من فکر میکنم ما نه امروز و نه در آینده احتیاجی به مصالح خارجی نداریم و معمار آن کسی که با گل خام هم بتواند یک کار هنری با ارزش به وجود بیاورد. برای شناخت درست رشته های دانشگاهی باید در رابطه با آینده شغلی، بازار کار، ادامه تحصیل، درآمد و… در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی معماری داخلی می پردازیم. براي موارد ذكر شده منابع و کتابهای مرجع (با تاکید بر انتشارات علمی و دانشگاهی) مربوط به برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی نقشهبرداری مصوب ۲۲/۰۱/۱۳۹۵ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد نظر بوده و منبع خاصی معرفی نمیگردد. در واقع مهندس معمار ناظر و هماهنگ کننده کلیه امور مربوط به ساخت (ارایه نقشه های معماری ،محاسبات سازه ای ، تاسیسات ) می باشد اما معمار داخلی تنها با فرم ظاهری فضا سرو کار دارند و عموما دوره های معماری داخلی را گذرانده اند . در گذشته با سیمان، رنگ و کاهگل اجرا میشد اما امروزه مواد شیمیایی جدیدی تولید شده که ظاهری مدرن و متفاوت خلق کرده است. این کلیسا در پاریس قرار گرفته که در سال 1140 از لحاظ ظاهری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

شما نمیتوانید اثر معماری را درک کنید، مگر آنکه آن را از هر جهت ببینید.” هال می افزاید: ” لینکد هیبرید با 655 دیوار ژئوترمال در زیر آن که گرمایش و سرمایش را تنظیم می کنند، یک پروژه معماری سایت 3darchitecture فوق سبز است. امکان تنظیم تمامی موارد از راه دور.یکی از نکاتی که در هوشمند سازی ساختمان اهمیت دارد امکان کنترل تمامی امکانات هوشمند ساختمان از راه دور است. طلوع معماری مدرن زمانی آغاز شد که صنعت دستی با صنعتی سازی ماشینی جایگزین شد. در این محتوا به بررسی خلاصه ای ظهور معماری مدرن اشاره خواهد شد که تاثیر زیادی را در ساخت بناهای مختلف خصوصا ویلاسازی به همراه داشت. با ریختن بتن گرم در دو طرف سطح زیر کانال، دیوارهای نیمه آجری می سازیم که نقش قالب را خواهند داشت. آدولف لوس تزئینات را باعث افزایش قیمت محصول و در عین حال تلاشی بیهوده و نوعی پول دور ریختن محسوب می کرد. در عین حال معماری به دلیل قابلیت خلق طرحهایی در ابعاد بزرگ و با شکوه امکان یافته تا به عنوان واسط خود بزرگنمایی و نمایشی در خدمت افراد، گروهها یا کل جامعه قرار بگیرد.

دیوارهای شیشه ای و پنجره های بزرگ. تنها محدودیتی که در گذشته برای کاربردِ وسیعِ شیشه وجود داشت شکنندگیِ آن بود؛ ویژگی ای که شیشه را نه فقط میرا که خطرناک هم می ساخت. ویژگی دیگر او توجه به مصالح محلی در ساخت بناها بود. پیشنهاد سالیوان به معماران، دست کشیدن از تزئین ساختمانها برای چند سال بود و سنت اليا تزئین را حرفی چرند می پنداشت. ارتباط با طبیعت: گرایش به معماری ارگانیک در بسیاری از آثار دوران مدرن میل برقراری ارتباط با طبیعت را نشان می دهد. از سوی دیگر گرایش ارگانیک در بسیاری از آثار مدرن مانند خانه آبشار رایت و تأثیر تخیل، عاطفه و احساس در معماری به تندیس گونگی بنا می افزاید.

باشد. پنجرهها همواره با دیگر عناصر دیوار، سطوح باز و بسته، تیره و روشن و صاف و ناهموار را به وجود میآورند. پلان های باز و کاملاً مشخص. مصالح ساختمانی مرسوم تری مانند چوب، آجر و سنگ به روش های ساده تری برای نشان دادن زیبایی طبیعی خود استفاده می شد. در نهایت، اصول مدرن به دلیل فضای بیش از حد و ماهیت شدید مصالح ساختمانی برای زندگی روزمره بسیار سرد شد. پلان آزاد: به کمک تکنولوژی مدرن و سیستم سازهای تیر، ستون و اسلب، قید و بندها از طراحی پلان برداشته شده و معماران مدرن قادر به طراحی آزاد پلان در فضای داخل شدند. ظریب امنیت بالایی را به وجود می آورد.

در خانههای امروزی، میتوانید یک پلان مفهومی باز داشته باشید، اما در عین حال عنصری از حریم خصوصی نیز داشته باشید. گرچه راه خلاقیت باز است و هر معمار هنرمند میتواند از هر نوع مصالحی در کاربردهای دیگر جسورانه بهره ببرد. اول آنکه تا پیش از این کمیته بسیاری از نمای های ساختمان در شهرها بدون مشاوره و طراحی معمار به صورت تجربی و یا کپی کاری اجرا میشد و متاسفانه هنوز نیز بطور کامل از بین نرفته بنابراین طبق این قانون مجری ساختمان ملزم به معرفی طراح معمار به کمیته نما و ارسال طرح نما به این کمیته شده است. به طور کلی، شناختهشدهترین نمونههای معماری مدرن در اواسط قرن بیستم به پایان میرسند، اما سبک طراحی همچنان بر ساختمانها تا اواخر قرن بیستم تأثیر میگذارد. این سبک از معماری با اجزاء گران بها و زیبنده خود توانست بسیار مجذوب کننده باشد؛ تا حدودی ساده ولی در عوض بسیار لوکس نمایان میشود ولی آرت دکو پس از زمانی محبوبیت خود را به علت گران قیمت بودن از دست داد. برای تهیه انواع ریسه نئوفلکسی که مناسب برای نورپردازی ساختمان هستند به بخش مربوطه که با لینک مشخص شده است مراجعه بفرمایید تا بتوانید مدل های مختلف را مشاهده و با اطمینان خرید خود را انجام دهید.

این زیباییشناسی طراحی، انحراف از خانههای پیچیدهتر و تزئینشدهتر مانند سبکهای ملکه آن، ویکتوریایی یا احیای گوتیک است. معماری ایرانی از شناخته شدهترین و برجستهترین سبکهای معماری جهان است که در مقایسه با دیگر کشورهای جهان جایگاهی ویژه دارد. اصول اساسی معماری مدرن شامل فرم زیر عملکرد، خطوط تمیز و فقدان تزئینات است. خطوط تمیز و کمینه این خطوط فاقد تزئینات اضافی هستند و عموماً بافتی صاف و یکدست دارند. نمود این تلقی از بیهودگی تزئینات در عملکردگرایی دوران مدرن، گرایشات مینیمالیستی آثار معماری و اصول سبک بین المللی نیز دیده می شود. تندیس گونگی بنا: درک بنای معماری به مثابه حجم و نه توده، سبکی معماری حاصل از حذف تزئینات و کاربرد شیشه، انتظام و قاعده مندی و بازگشت به اشکال اولیه که همگی از ویژگی های سبک بین المللی دوران مدرن هستند و بنای معماری را به مثابه تندیسی زیبا و خالص می سازند. گوتیک اولیه همچنین شامل کلیساهای جامع در لانا، پاریس، شارتر است. 1. رایج ترین موضوع حذف زیور آلات است: سبک های اولیه معماری مدرن هنوز از تزئینات استفاده می کردند. طرح های نامتقارن معماران مدرن با اشکال بزرگ و صاف و ترکیبات نامتقارن که به طور تمیز و بدون هیچ گونه تزئینات اضافی طراحی شده بودند، بازی می کردند.

با توجه به چنین موضوعی علاوه بر اینکه بودجه مورد نیاز برای خرید تجهیزات روشنایی را کاهش میدهد، باعث کاهش مصرف انرژی نیز خواهد شد. از سوی دیگر منابع روشنایی متفاوت با عملکردهای مختلف می توانند ویژگی های مختلفی را برایتان به ارمغان بیاورند. در اَشکال مختلفی در سازههای ساختمانی استفاده میشوند، مانند فولاد سازهای، سازههای تزئینی، روکش فلزی ساختمان، مصالح پشت بام و مصالح ساخت و ساز. الگوی شهری جدید نماهای جنوبی را به یک دیوار از ابتدا تا انتهای کوچه با فرمها و شکلهای مختلفی تبدیل کرده است. افراد فعال در زمینه معماری مدرن قطعاً به موضوع بهینهسازی مصرف انرژی دقت می کنند و همین باعث می شود هزینه های مربوط به مصرف برق تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. به عنوان مثال زمانی که قصد نورپردازی اتاق خواب را دارید، قطعاً می خواهید که فضایی آرامش بخش داشته باشید. استفاده بسیار سخاوتمندانه ای از شیشه خواهید دید که مقدار قابل توجهی از نور طبیعی را به داخل می دهد. تغییرات بصری در وسعت دید افراد با تغییرات در شدت و نوع نور فضا بزرگتر، کوچکتر و مرتفع تر به نظر خواهد آمد، هنگامی که هدف، وسعت دید بیشتر در نظر باشد، می توان با کم نور کردن مرکز و نورپردازی از اطراف، فضا را بزرگتر نشان داد.

شما اول وارد باغ شده و از این طریق به بنا نزدیک میشوید، بنا در اصل از طبقه اول شروع میشود. نخستین اصل معماری سیحون اتکا به منطق و حساب و کتاب است. چگونه باید عمر باقیمانده ساختمان را حساب کرد؟ همین موضوع نشان میدهد شما میتوانید حتی به عنوان یک گزینهی سرمایهگزاری روی خرید آهن در سرتاسر جهان حساب کنید. همین موضوع اجازه می دهد که بتوانید با انتخاب لامپ هایی که دارای رنگ سازگارتر با بقیه قسمت های معماری شما هستند؛ هارمونی بیشتری در جلوه بصری ساختمان خود ایجاد کنید. این تکامل طرحهای معاصر بیشتری را به همراه داشت که برای ترکیب تزئینات و رنگها کار میکردند. ولی دکارت اعتقاد داشت برای رسیدن به یقین و حقیقت باید از شک شروع کرد. این زیبایی شناسی طراحی پس از نمایشگاه معماری فیلیپ جانسون در سال 1932 به وجود آمد. آرامگاه خیام؛ تلفیق ریاضیات، نجوم و شعر در مرداد ماه سال ۱۳۳۵ انجمن آثار ملی در نامهای به سیحون نوشت که وضع بنای موجود آرامگاه خیام متناسب با شخصیت علمی و هنری خیام نیست. این معماری مانند سبک های احیاگر احساساتی نیست. در ادامه این مطلب به معرفی یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین سبک های معماری جهان، یعنی سبک معماری گوتیک می پردازیم.

بعد سیحون به دعوت آندره گدار، بنیانگذار پردیس هنرهای دانشگاه تهران و رییس وقت دانشکده، برای ادامه تحصیل راهی دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) میشود. هوشنگ سیحون در میانسالی او پس از بازگشت به ایران به عنوان دانشیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار شد و بین سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ ریاست دورهای این دانشکده را برعهده گرفت. آرامگاه نادرشاه افشار به این موارد بسیار شاخص و بناهایی چون آرامگاه کمالالملک، آرامگاه نادر شاه افشار و موزه توس، سیحون طراح ساختمان مرکزی بانک سپه در میدان توپخانه تهران، ساختمانهای سازمان نقشهبرداری کشور، کارخانه نخریسی کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدی، مجتمع آموزشی یاغچی آباد، سینما آسیا، سینما سانترال (سینما مرکزی)، کارخانه کانادا درای (زمزم کنونی) در تهران و اهواز، کارخانه یخسازی کورس اخوان و دهها پروژه مسکونی خصوصی بوده است. ما قبلا در مطلبی جداگانه در مورد نحوه ساخت ساختمانهای فلزی صحبت کردهایم و شما میتوانید برای مطالعهی بر روی مراحل ساخت ساختمان های فلزی کلیک کنید.

معماران مدرن برای ابداع روشهای ساختمانی تلاش کردند که بیشتر بر نحوه زندگی انسانها در مقایسه با آنچه که زیبا میدانستند تمرکز داشت. برای دیگران، آن سبک های قبلی به عنوان الهام بخش معماران مدرن اواسط قرن “ناب” عمل می کردند. به طور خلاصه، معماری معاصر منعکس کننده سبک هایی در این لحظه است که اتفاقا بسیار متنوع هستند. آئیننامههای لرزهای موجود با ارائه ضوابط و کنترلها عملا تضمین کننده تامین شرایط مطلوب برای فاکتورهای سختی، مقاومت و شکلپذیری خواهند بود (شکل۱)، در حالی که برای تامین شرایط مطلوب از نظر پیکربندی لرزهای بایستی علاوه بر ضوابط آئیننامهای، تعامل سازندهای بین اهداف معماری و رفتار لرزهای سازه برقرار گردد. در هنگام ورود به سایتهای ساختمانی و اینکه ساختمانها چگونه با چشمانداز طبیعی اطراف آن ارتباط برقرار میکنند، فکر زیادی شده است. خمیری که از ترکیب یک جسم چسباننده (گل رس، دوغاب آهک، دوغاب گچ و دوغاب سیمان) یک از مصالح ساختمانی برای پر کردن ساختمان استفاده میشود.ملات برای بندکشی لا به لای درز ساختمان های آجری و سنگی کاربر دارد.