معماری صنعتی دیروز، سولهسازی امروز! معماری سه بعدی

کاروانسراهای حیاط دار چند ضلعی: این گروه از کاروانسراها به شکل چند ضلعی (اغلب ۸ ضلعی) و همانند کاروانسراهای مدور بسیار زیبا بنا شده اند و زمان ساخت آنها دوره ای است که در معماری کاروانسراها پیشرفت قابل ملاحظه ای به وجود آمده. شاید در همه کتاب های که درباره تاریخ و جغرافیای ایران نوشته شده و در همه سفرنامه های جهانگردان، از توجه ایرانیان به راه و ساختمان های پیوسته به آن و همچنین راهداری و پست منظم از روزگاران بسیار کهن بسیار سخن رفته باشد. ولی نقشه یا منظره هوایی گنبدها که در امتداد صلیبی با بازوهای برابر (این بار نیز صلیب یونانی) آرایش گرفته اند، ناگهان منشأ بیزانسی آن را آشکار می سازد، پوسته های بنایی شده درونی گنبدها با شکل های برآمده، چوبی و کلاهخود مانندی پوشیده شده اند که سطح بیرونی شان با ورقه های مس مطلاّ کاری شده است. از همان ابتدای ظهور اسلام تا کنون ، ملتها و اقوام مختلف مانند یک امت واحد، با فرهنگها، آداب و رسوم و به ویژه با توانایی و درک هنری متفاوت و متنوع در کار ساختن و پرداختن مساجد در سرزمینهای وسیعی که از اندلس در باختر تا جنوب خاوری آسیا امتداد دارد، تلاش کردهاند.

این پوشش­ها میزان مصرف انرژی در ساختمان را تحت تاثیر خود قرار می­دهند. همچنین میتوانید با قرار دادن تصاویر و کلیپهای رندر شده گرافیکی از نتیجه پروژه، نظر سرمایهگذاران و مشتریان احتمالی را جلب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی داخلی اداری میتوانید با شمارههای موجود در سایت تماس بگیرید. این مطلب در سایت ویکی پاوه نوشته شده است. البته این نکته قابل ذکر است که با توجه به این اصول می توان طراحی نقشه ساختمان های دوبلکس و ویلاها را نیز پیش برد. بنای اصلی کلیسای سان مارکو که به سده یازدهم مربوط می شود، در سطوح پایین، با افزوده های رومانسک و گوتیک، تغییر هیأت یافته است. صحن آن بعدها بر مربع متقاطع افزوده شده است ، در ایتالیای دوره گوتیک می توان به” کاخ مردم “در شهر سینا و کاخ” دوگاله” در شهر ونیز اشاره کرد . کلیساهای « اورویتو » ، « سینا » ، « آسیزی » و « فلورانس » آمیزه ای از سه هنر بیزانسی ، رومانسک و گوتیک بود . نمونه ای از این کاروانسراها عبارتند از کاروانسرای عسکرآباد بین جاده تهران ـ قم و کاروانسرای خاتون آباد در کیلومتر ۲۵ جاده تهران ـ گرمسار. از نمونه های جالب این گروه کاروانسراها، می توان کاروانسرای «شبلی» در آذربایجان و کاروانسرای «گدوک» در جاده فیروزآباد را نام برد.

در کلیسای بزرگتر کاتولیکون که به این کلیسا متصل است، سقفی گنبدی بر بالای یک هشت ضلعی محصور در یک مربع و نتیجه افزودن عناصری به نام سه کنج ، طاقی، تیر زیر سری، با تیرهای حمال افقی که گوشه های مربع مزبور را به یکدیگر وصل می کنند، زده شده است این ترتیب کار، گسترش هوشیارانه طرحهای قدیمی تری چون نقشه مدور سانتاکوستانتسا، نقشه هشت گوش سان ویتاله، و گنبد متکی بر طاسچه های روی یک مربع در کلیسای ایاصوفیه است. درنتیجه این طرح تمامی بارهای بهرهبرداری زیاد و نتایجی که از آن به دست میآید برای ۱ طرح راهها و طرحهای جدیدی را ایجاد میکند. این ورقه ها نه فقط گنبدهای درونی را محافظت می کنند بلکه ترکیب بندی پرجلوه ای متناسب این کلیسای بزرگ جمهوری مغرور و نیز پدید می آورند و نیز، همچون راونا در ۱۲۰ کیلومتری جنوب خود، علیرغم استقلالی که در اوائل سده های میانه به دست آورده و صدها سال حفظ کرده بود، شدیداً تحت تأثیر بیزانس بود. از نمونه های جالب این گروه می توان به کاروانسرای «قلعه پهلو» در غرب جاده بندرعباس اشاره کرد. این گروه از کاروانسراها نیز از نظر معماری به گونه های زیر تقسیم می شوند. به طور عام ایوان های این کاروانسراها یکی در مدخل ورودی و دیگری روبروی آن قرار دارد.

حتی در عصر هخامنشیان منزلگاهی تأسیس شده بود که ساکنانش در صورت لزوم در برابر دشمنان به دفاع می پرداختند. مسجد که در معماری ایرانی جایگاه ویژهای دارد، در شیوه ساختمانسازی خراسانی پدیدار شده است. گچبریهای نغز در این شیوه مشاهده میشود. ایوانها در معماری ایرانی هم در بناهای مذهبی و هم در بناهای غیرمذهبی دیده میشود. در معماری سنتی ایران ایوانها فضاهایی با سقف گنبدی هستند. سقف هایی که باشکوه تزئین شده بودند و دیوارهای آینه کاری شده سالن در این دوران رونق یافت. در دالان کاروانسراهای مجلل و باشکوه چند حجره آراسته برای پذیرایی از مسافران نامدار و سرشناس ساخته شده و گاهی در بالای سردر، چند اتاق خوش منظر و مجلل دارد.

کاروانسراهای متفرقه: این گروه، کاروانسراهایی هستند که نقشه و معماری آن با آنچه که در گروه های پنجگانه به طور خلاصه بررسی شد، شباهتی ندارد. آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته می شوند. بدینوسیله از رویکرد جدید علمی، دقیق، بیطرفانه و کارشناسانه وزارت علوم، از تلاش های ارزنده آقای دکتر شریفی مدیرکل سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم و همکاران محترم ایشان که با یک حرکت دقیق علمی، موجبات اعتلای نشریات علمی کشور را فراهم آورده و باعث تشویق و تحرک تولید علم در کشور شده اند، تشکر میشود. با توجه به مطالب گفته شده، می توان نتیجه گرفت که انتخاب اسم برای مجتمع مسکونی و یا هر گونه ساختمان دیگری از جمله ساختمان های تجاری، اداری و … در ارتباط با فرآیند طراحی معماری تعاریف مختلفی آورده شده است که قصد داریم در ادامه مطلب ” فرآیند طراحی معماری “ به این تعاریف بپردازیم، بنابراین با ما همراه باشید. بدین ترتیب در نقشه طبقه همکف، از مرکز به خارج، یک مجموعه دایره، هشت ضلعی ، مربع ، مستطیل دیده می شود که اجزایش ارتباط متقابل بسیار پیچیده ای با یکدیگر دارند.

در فاصله اواخر سده دهم و سده دوازدهم، با حمایت پادشاهان مقدونی، پدیده ای رخ داد که دومین شکوفایی یا دومین عصر طلایی بیزانس نامیده شده است؛ در این دوره فرهنگ بیزانسی یک بار دیگر با سرچشمه های هلنی خود مواجه شد و تا رسیدن به سبکهای به ارث رسیده از عصر یوستی نیانوس یا روزگار نخستین شکوفایی، با آنها همراه شد. آغاز استفاده از عنصر ساعت بر سردر ساختمانهای شهری به دوران صفویه بازمیگردد و این موضوع در دوران قاجار و پهلوی به اوج خود میرسد. دو سبک پارسی و پارتی مربوط به قبل از ورود اسلام بوده و سایر سبکها مربوط به بعد از ورود اسلام به ایران هستند.

ضخامت سنگ را به قدری نازک انتخاب میکردند و بسیار شبیه کاغذ دیواری بود. در سبک رازی آجری کاری نماها با سفت کاری بهصورت همزمان انجام میشد؛ اما در سبک آذری ابتدا بنا با مصالح اصلی از قبیل خشت، آجر یا سنگ بدون نما سفت کاری شده و سپس نماسازی به آن اضافه میشد. همچنین پله ها، راههای ارتباطی مفید به طبقه دوم یا پشت بام به شمار می روند. پشت بلند معلق دورتادور بنا به چشم نمی خورد و تا اندازه ای عاری از تزیین به نظر می رسد . مسجد جامع فهرج، مسجد مدینه، تاریخانه دامغان، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع نیریز، مسجد جامع نایین و مسجد جامع نمونههای از بناهای ساخته شده به سبک خراسانی هستند. کاروانسرای چهار ایوانی: احداث بناهای چهار ایوانی حیاط مرکزی، سابقه طولانی در معماری ایران داشته است که نمونه آن را می توان در دوره اشکانی (کاخ آشور) ملاحظه کرد و در ادوار اسلامی از طرح چهار ایوانی برای بنیاد بناهای مذهبی و غیرمذهبی مانند مدارس، مساجد، مقبره ها و کاروانسراها استفاده شده و تقریباً این طرح، نقشه ثابتی برای احداث این گونه بناها شد.

در بیشتر خانه های سنتی با معماری خانه ویلایی قدیمی درهای ورودی دو لنگه و چوبی هستند. فاصله زیاد بین مراکز تجاری، مداخله عوارض طبیعی، محیط وحشی، بیابان، خطرهای جنگ های داخلی متعدد و در بسیاری اعصار دسته های اشرار کاملاً سازمان یافته، صرف نظر از تهدید دائمی چادرنشینان و انواع غارتگران، همگی وجود جایگاه های امن را برای تأمین استراحت کاروان ها و سایر مسافران ایجاب می کرد تا به سلامت به مقصدشان رهسپار شوند. وجود واژه هایی چون «ساباط» و «برید» در زبان های زنده جهان که از گویش های ایرانی گرفته شده بیان کننده این نظر است که پهناوری سرزمین و دوری شهرها و آبادی های ایران و کشورهای همسایه، ایرانی را ناچار کرده است که راه های امن داشته باشد و منزل به منزل و آبادی به آبادی آسایشگاه بسازد و برای آن که کاروان ها در بیابان راه خود را بیابند، برج ها برافرازد که از دور مانند برج دریایی، رهسپاران را راهنمایی کند.

درباره بند و اصطبل کاروانسرا، صفه ها و تختگاه هایی برای ستوربانان ساخته شده و در مدخل اصطبل اتاق هایی پاکیزه است که از یک طرف به حیاط کاروانسرا و از سوی دیگر از میان رخنه و روزنی درون باره بند را می نگرد و به نظر می آید که این اتاق ها به سران و یا به اصطلاح «چاروادارها» اختصاص داشته است. به عنوان مثال یک شرکت تمام اتاق های بین طبقات 3 تا 6 یک ساختمان را اجاره می کند . فضای درونی کلیسای سان مارکو، همچون نقشه اش، اساساً بیزانسی است، هرچند مقیاس بزرگ یوسنی نیانوسی و سکته های ناشی از بندهای گنبددار آن تا اندازه ای جزیی در اثر عناصر رومانک غربی دگرگون شده اند. این تعریف، معماری رااز طراحی مهندسی که استفاده خلاقانه از مصالح و فرمها با بهره گیری از ریاضیات و قواعد علمی است، متمایز می کند. هنر حد و مرز ندارد و کسی که کار هنری انجام میدهد نباید خودش را محدود کند. • اگر در ساخت و طراحی سازههای بتنی از طرح لرزهای استفاده شود و بهخوبی و باسقت کافی این طرح عملی شود، سازه بتنی قادر است در برابر سنگینترین نیروهای جانبی مانند زلزله و باد مقاومت خود را حفظ کند.

دوره ایده های طراحی داخلی با بیش از صد ها ویدئو با کیفیت در زمینه های مختلف دیزاین فضا های داخلی می تواند مجموعه ای عظیمی از هزاران ایده ناب را به شما انتقال دهد. هم دسترسی های افقی مانند راهروها و هم دسترسی های عمودی مانند راه پله و آسانسورها، از اهمیت بسیار زیادی در بازسازی ساختمان های اداری برخوردار هستند. کلیساها کوچک، عمودی و چهار شانه اند و بر خلاف ساختمانهای پیشین، بیزانسی، سطوح دیوارهای بیرونی شان با نقش برجسته تزیین شده اند. وبسایت، ویترین عملکرد شماست و به همان میزان که بر روی کیفیت متریال و مصالح کاربردی در ملک خود، حساس هستید، میبایست در انتخاب شرکت طراح وبسایت مجتمع مسکونی خود نیز، دقت به خرج دهید. امروزه اکثر خانهها در جای جای دنیا براساس اصول ساختمان سازی مدرن ساخته میشوند و روشهای جدید به خوبی جایگاه خود را یافتهاند. بعد از دوره آذری نوبت به سبک معماری اصفهانی میرسدکه شامل سلنطت دوره پادشاهان صفوی ، افشاریه ، زندیه و قاجاریان می شود که از ابتدای قرن دهم شروع شد. رباط و کاروانسرا گاهی بسیار ساده و منحصر به حیاط دور بسته است که حوض یا پایابی در وسط دارد و آخور ستوران در زیر سکو و ایوان پیشخوان اتاق ها یا کنار صفه های بیرون است و در نقاط سردسیر به جای حیاط، گنبدخانه ای در میان دارد و گاه علاوه بر اتاق و ایوان و حیاط دارای باره بند، انبار، بازار، بالاخانه، برج و غلافخانه است.

اوج معماری گوتیک در پیکره تراشی و شیشه منقوش است زیرا در هیچ دوره ای از شیشه با چنین مهارت و زیبایی استفاده نشده است سایت 3darchitecture . در هیچ کجا همسویی کارکرد و ساختار را بهتر از این نمی توان مشاهده کرد، زیرا طرح معمولی قلعه یا ارگ خندق و برج و… هم اکنون تقریبا هیچ سازه مسکونی در کشور (حتی در روستاهای دورافتاده) بدون استخدام مهندس عمران جهت طراحی سازه و نظارت برساخت وجود ندارد. به علت آنکه فولاد در کارخانه تولید می شود می توان آن را به اشکال مختلف و مورد نیاز طراحی و نظارت کرد. پیش آمدگی و فرورفتگی در بناها کمتر شده و از این زمان به بعد ساخت گوشههای پخ در ساختمان مرسوم شد. به علاوه این تمدید خردمندانه، معمار را از لزوم بهکارگیری احجام و عناصر ساختمانی حجیم و وزین که از پیش برای پوشش فضاهای اصلی و جنبی فراهم آورده بود، بینیاز کرده و در عوض استفاده از آجر و یا سنگ با ابعاد کوچک و قابل حمل را مقدور میساخت و کار ساختن و پرداختن را آسان میکرد.

هنر ایرانی و صناعت ایرانیان از دوره باستان تاکنون نشان دهنده و نمایانگر ذوق و سلیقه آن هاست، تا آنجا که توانسته اند در بین مسیرها، جاده ها و بین شهرها از خود آثاری به جا بگذارند که همگی نشان از تمدن والای آنهاست. بهره از شیشه های رنگی در اوایل قرن 14 میلادی برای تزیین پنجره های کلیسا به اوج خود رسید . همگی مثالی از سازه های پیچیده ای هستند که قبل از طراحی و ساخت انواع تحلیل های مهندسی بر روی آنها انجام شده است. تولد ، معرفی مسیح در معبد و مسیح کودک در دامن مریم در سمت راست و معراج مسیح بر سردر سمت راست کنده شده است . مانند پیکره های مریم و مسیح که به« پی تا »معروف است و غالبا چوبی است . امید است با حفظ این سرمایه های ملی و صیانت از آنها بتوانیم میراث داران خوبی برای آنها باشیم و وجود این اماکن را سند فرهنگی و افتخار معماری خود بدانیم. تمام آنچه که از گذشتگان ما به جا مانده همگی نشانه تمدن و فرهنگ غنی گذشتگان ماست که با فکر و تدبیر خود و با در نظر گرفتن همه موارد در طول زندگی و سفر، برای خود امکاناتی فراهم کرده اند که تاکنون نیز کاربرد داشته و دارند.

درحال حاضر همه گرایش های این رشته در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری وجودداردمهندسی عمران از جمله رشته هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور استهدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی در زمینه های ساختمانی ، راه سازی،پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری و دفع فاضلاب و … توده گذاری و جانمایی فضاهای داخلی در ساختمان، به علت طراحی بهترین شرایط جذب نور، معمولا همه به صورتی تعیین می شود که خانه بالاترین جذب نور را داشته باشد، در طراحی ساختمان های شمالی این کار ساده تر است، معمولا سالن پذیرایی و در صورت امکان آشپزخانه مشرف به حیاط طراحی می شود و اتاق خواب ها با نور گیر، رنگ مناسب خانه و اتاق و تهویه طراحی می شوند. بدان گونه از بررسی یافتههای باستانشناسی در نجد ایران حاصل آمده، پوشش گنبدی با قاعده مدور، نخستین بار به وسیله معماران هنرمند دوران مقدم ساسانی و در بنای کاخهای خسروان، هم چون کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد و کاخ سروستان به کار رفته که این وضعیت صرف نظر از پوشش فضاهای وسیع و رفیع، شکوفایی بیرونی و درونی اینگونه بناها را فراهم میآورد که پیشتر با استفاده از قابهای مربع متحدالمرکز با چرخشی به مقدار نیم قائمه بر روی قاب زیرین و محاط در آن زیگوراتی را به وجود میآورد، ساخته میشد.

اگرچه به ظاهر واجد تفاوتهایی بودهاند که بیش از همه در شیوه تزیین بنا، تجرید و درک هنری مبتنی بر برخی جنبههای فرهنگی مانند آداب و رسوم قومی و سنتهای قبیلهای، اقلیم، عادتها، معیارها و هنجاریهای مورد قبول آنها بوده است. انواع کاروانسراها از نظر طرح و نقشه: از آنجایی که ساخت کاروانسراهای ایران به طور گسترده از دوره صفویه شروع شده، لازم است در تقسیم آن به همه عوامل از وضع آب و هوایی گرفته تا شیوه معماری منطقه توجه کرد. در ساخت و ساز از مصالح بومی موجود در منطقه استفاده میشود. ب ـ کاروانسراهای کرانه خلیج فارس: به علت اوضاع اقلیمی و جغرافیایی کرانه های خلیج فارس، کاروانسراهای این منطقه معماری ویژه ای دارند.

بیشتر کاروانسراهای کوهستانی دارای اجاق های متعدد یا بخاری دیواری در داخل اتاق ها هستند. استقرار این فضاها در مجاورت فضاهای اصلی و وابسته خواهد بود و از جمله این فضاها می توان سرویس های بهداشتی، نمازخانه ها، اتاق کمک های اولیه، آبدارخانه و … نور بیرون از شیشه های دو ردیف پنجره، داخل می شود . نمونه ساده این نوع کاروانسراها عبارتند از اتاق های گنبددار مرکزی با یک ردیف اتاق گنبددار با تعدادی اصطبل در همان ردیف. پیکره های سردر غربی کلیسای” شارتر” که به صورت یک پارچه از کار درآمده است بیانگر عظمت مسیح است . سبکهای پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از جمله سبکهای معماری ایران به شمار میروند. سبکهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی مربوط به بعد از پیدایش اسلام در ایران و دو سبک پارسی و پارتی مربوط به قبل از ورود اسلام هستند.