مراحل ساختمان سازی در طراحی معماری به زبان ساده معماری سه بعدی

سازه عبارت است از یک عضو یا مجموعه ای از اعضا که به منظور تحمل و انتقال نیرو به کار می رود. یک راه مهم واساسی برای کنترل میزان انرژی تابشی حرارتی استفاده از پیش ­آمدگی­ های اتوماتیک بیرونی است. در این بنا از سیلندر پنوماتیکی برای کنترل میزان حرکت کرکر­ها استفاده شده است. یکی از این عناصر مهم نماهای متحرک هوشمند می ­باشند. شرکت های طراحی داخلی اداری می توانند برای ایجاد نشاط در فضای داخلی، از رنگ های ملایم و پر انرژی و الهام دهنده ها استفاده کنند. ویژگی های این سبک ستون ها، سنگ فرش ها و گنبدهایی است که بسیار زیاد از معماری اصلی خود پیروی می کنند. دیگر سیستم پیش­آمدگی برای کنترل میزان نور خورشید، سیستم افقی ثابت است که طول خود را با میزان شدت تابش آفتاب تنظیم می­سازد. سیستم انطباقی مدوله شده با کنترل حجم و جهت جریان گرما درپاسخ به شرایط داخلی و خارجی می­توانند به راحتی عملکرد حرارتی در ساختمان را بالا ببرد.

اصطلاح معمار قرنهاست که مورد استفاده قرار دارد. این در حالی است که، یک معمار باید طرح را از نظر شکل، رنگ و کارایی بررسی کند. ساختمانها را میتوان با توجه به عملکردشان به ساختمانهای مذهبی، حکومتی، اقامتی، تولیدی، آموزشی، تفریحی و غیرو ردهبندی کرد؛ ولی نمیتوان به آسانی پذیرفت که شکل یک ساختمان بر اثر عملکرد آن ساخته میشود. از مشخصات این سبک فضاهای منحنی و استفاده از تزیینات بسیار زیاد و خیر کننده، نقاشی هایی که بر روی سقف کشیده می شد و بهره بردن از نور و نورپردازی به شکلی نمایشی می باشد. هم چنین افراد می توانند در کنار نظارت بر پروژه های ساختمانی از قبیل مرمت و احیای بناهای تاریخی و یا احیاء بناهای فرسوده، معماری داخلی و حتی طراحی صنعتی، می توانند در رشته ی خود مشغول به تدریس شوند.

سبک باروک توسط کلیسای کاتولیک پدید آمد که تا حدودی نمایانگر موضع کلیسا بعد از رنسانس بود تا چهره ی قبلی خود را اصلاح کند. شروع این سبک را در دهه چهاردهم در شمال ایتالیا می دانند و خاستگاه رنسانس شهر فلورانس می باشد. به عنوان مثال بناها در شمال غربی ایتالیا از آجر و در شهرهای ساحلی بر روی زمین های صخره ای مانند سوریه، فلسطین و ترکیه از سنگ ساخته شده اند. سبک های معماری دارای تنوع و فراوانی زیادی هستند و هر سبک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. محیط ساختمان راه های غیرفعال سنتی ارائه می دهد با سیستم های نمایی صرفه جویی در انرژی و نتیجه تحقیقات از آغاز تا کامل شدن است. رضا باباخانی، پژوهشگر دوره دکترای معماری در دانشگاه علوم تحقیقات تهران و مؤسس و مدیر لابراتوار معماری و هوش مصنوعی میگوید؛ «در حوزه ساختمان بخشی به نام طراحی و ترسیم وجود دارد.

کشف بتن معماری رومی را به شدت تحت تأثیر قرار داد. در طراحی مسکونی باید تدابیری اندیشید، تا از شدت مستقیم نور کاسته شود. این دو نوع سیستم باعث ایجاد تهویه مستقیم وغیر مستقیم می­ شوند. سیستم­هایی پویا واسطه بین فضاهای داخلی و خارجی نیستند و هیچ ارزشی در کنترل مستقیم محیط ساختمان ندارند و بیشتر برای زیبایی شناسی به کار برده می­ شوند . سیستم­های پیش­ آمده نیز دارای توانایی هایی بالای برای کنترل نور روز هستند اما میزان کنترل نور بسته به موقعیت ساختمان، و شرایط زمانی، روزانه و سالیانه دارد. همانطور که گیونی اظهار دارد حرکت خورشید شیوه­ای قابل پیش­بینی در الگوهای حرکت روزانه و سالیانه است.

معماری رنسانس تناسبات معماری کلاسیک را حفظ کرد اما به طور قابل توجهی به آن زیبایی بخشید. پلتفرمهای هوش مصنوعی مانند انسانها به طور مرتب در حال توسعه و ارتقا هستند. با توجه به توضیحات و تعاریف ارایه شده در این بخش منظور ما از معماری متحرک و پاسخگو ،بنایی انعطاف پذیر است به گونه ای که بتواند در طول دوران بهره برداری اش به راحتی تغییر کرده و با اهدافش (بهینه سازی مصرف انرژی ،ایجاد شرایط آسایش کاربران و صرفه اقتصادی) سازگار گردد .این قبیل بناها برای مدت طولانی تری کاربرد خواهند داشت و از نظر اکولوژیکی بادوام تر خواهند بود و قابلیت بیشتری برای در ارتباط ماندن با فرهنگ و اقلیم منطقه خواهند داشت.

این سبک در سطح اروپا از زمان امپراتوری رومان انتشار یافت. بعد از پرسیدن این سوالات و رسیدن به پاسخ آنها، ذهن شما برای بروز خلاقیت باز خواهد شد. ماشینها میتوانند نقشهکشی را به صورت دقیقتر، قویتر، درستتر و سریعتر انجام دهند. طراحی تعیینکننده پیچیدگی کاری است که آرشیتکت انجام داده است. حرکت از گذشته تا به امروز در معماری وجود داشته است. این سبک با رعایت قوانین کلاسیک یونانی ها در هنر، به سبک معماری آنها ظاهری نو بخشید و به آن جانی دوباره داد. چشمداشت ما از معماری، به سان یک هنر، چیزی بیش از پاسخگویی به برنامههای کارکردی ساختمان است.

همانطور که فاکس(۲۰۰۳) بیان می­کند: “پیاده سازی و ادغام دستگاه­های محاسباتی در داخل اجزای معماری به عنوان یک سیستم مدیریت زیست محیطی مطرح، سطح جدیدی از فرصت­های توسعه است ونیاز مبرمی به تمرکز بر فن­آوری­های جدید برای ایجاد معماری تطییق ­پذیر، یعنی استراتژی­های سازگار با محیط زیست در ساختمان وجود دارد”. در غیر اینصورت یک ساختمان اداری یک طبقه کار شما را راه میاندازد. این سبک تمامی ابعاد و جنبه های غیر قابل انعطاف سبک مدرن را تغییر داد و آنها را به المان های انعطاف پذیر و زیباتر تبدیل کرد. ازموارد دیگر این ساختارها میتوان به سقف­های پاسخگو به شرایط مختلف، سیستم­های موازنه کننده مانند سیستم­های پاسخگو به نیروی باد و سیستم­های پاسخ دهنده به شرایط داخلی برای ایجاد تغییر اشاره کرد. با توجه به توسعه پیش ساختگی در ساختمان و اهداف برنامه توسعه کشور که تکیه بر پیش ساختگی دارد تامین نیروی انسانی لازم در ساخت و اجرا از ضروریات بوده و میزان ارزش و اهمیت این رشته را نمایان می نماید. پیش از اینکه انواع سبک نمای ساختمان را بیان کنیم، لازم است تا تعریفی کوتاه از آن و همچنین شاخصه های اصلی انواع سبک ها را بشناسیم. یکی از شاخه های پرطرفدار معماری و طراحی داخلی بازسازی اداری است.

این ساختمان از 8 مثلث تشکیل شده و با 23 پنل شیشه ای که دارد، مانند یک کابوس هندسی در شب به نظر می رسد! برج پیزا، اکثر بناهای شهر سن جیمینیانو در ایتالیا و کلیسای جامع دورام در انگلستان نمونه هایی از سبک معماری رمانسک می باشند. یک نمونه از سیستم­ های پویا، پروژه HYPOSURFACE می ­باشد. ساختمان BRE یک نمونه از ساختمان­هایی است که از کرکره­های متحرک بیرونی برای کاهش مصرف انرژی بهره جسته است . ساختمان انستیتوی عرب نمونه مهم دیگری از معماری متحرک است که در دهه ۱۹۸۰ توسط ژان نوول طراحی شد. همچنین عوامل دیگری نیز بر قیمت سقف وافل تاثیر دارند مانند ابعاد قالب وافل ، یک طرفه یا دو طرفه بودن سقف وافل ، کیفیت قالب ها ، خرید ارماتور ، بتن مصرفی ، دستمزد مجریان سقف وافل و.. این پروژه یک ساختمان شش طبقه با یک طبقه تجاری و پنج طبقه اداری است. هر یک از این طبقه بندیها دارای محاسن و اشکالات مخصوص به خود هستند.سیستم های گسترش پذیر معمولا برای توصیف معماری قابل حمل و نقل و اجزایی که قابلیت جمع شدن و بازشدن و برپایی در مکان­های مختلف را دارند مورد استفاده قرار می­ گیرند.

بدون تأمل و تفکر در تأثیرات هنر، که بسیار گسترده و نامحسوس است، عموماً نمیتوان تأثیرات بیواسطه و محسوس علم را بر زندگی خود دریافت کرد. ایجاد فضاهای مفید و ایجاد فضاهایی که امکان تفکر را فراهم کند، دو هدف معماری باروک بودند. منظور فضاهایی هستند که برای تسهیل و خدمات رسانی انجام کار پیش بینی شده و در کنار فضاهای گروه یک شکل میگیرند. بارزترین عنصر عجیب و غریب در مورد معماری ساختمان تئاتر و موزه Dalí این واقعیت است که این نما توسط یک سری تخمهای غول پیکر در صدر قرار دارد. در معماری داخلی اصول ساخت سازه مورد بررسی قرارگرفته و در کنار کارایی فضا به زیبایی آن نیز اهمیت داده می شود. تناسبات زیبا و ظاهر باشکوهی که در این سبک به کار می رود، زمینه را برای ایده ها و تحولاتی نو پدید می آورد. در زمان جنگ جهانی دوم طراحان این سبک به آمریکا، بریتانیا و سرتاسر اروپا رفتند و ایده هایشان را در دنیا پیاده سازی کردند.

ساختمان هایی را به وجود آورد که نسبت به سبک های معماری پیش از خود بلندتر و سبک تر بودند و بسیار خودنمایی سایت 3darchitecture می کردند. معماری اسلامی، روزهای آغازین اسلام تا امروز را شامل می شود که علاوه بر المان های منحصر به فرد خود تحت تاثیر معماری روم، بایزانتین، ایران و قلمروهایی که مسلمانان فتح کرده اند، بوده است. در این ساختمان پیش ­آمدگی های متحرک این ساختمان در هنگام نیاز به تهویه به طور هوشمند باز می ­شود تا تهویه طبیعی در ساختمان شکل بگیرد. 6-1) فضاهای اختصاصی: منظور فضاهایی هستند که در جهت اجرای وظایف و مأموریتهای اصلی دستگاه اجرایی، به طور خاص ایجاد میگردد. رنسانس به معنای نوزایی می باشد و یک جنبش فرهنگی مهمی بود که منجر به انقلاب علمی، اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. یک دال بتنی است که یک شاسی فولادی در آن مدفون است. کونان وارد با استفاده از بتن ساخته شده و یکی از مشهورترین سازه های بتنی جهان است. معمولاً در پلهای معلق، یا پلهایی با دهانه بلند و سقفهای طویل، از سازه معلق استفاده میشود که در آنها نیروی کششی زیادی بر اعضای سازه وارد می شود. در بارگذاری خرپا همیشه نیروهای وارده به گره های خرپا وارد میشه نه به اعضای آن (اعضای کششی و فشاری) چراکه درغیر این صورت تنش خمشی درون اعضا ایجاد میشه و ممکنه خراب بشن.

انجمن معماری و هنر آلمان به نام Deutscher Werkbund که در سال ۱۹۰۷ تأسیس شد، یکی از پیشروهای تأثیر گذار بر معماری نوین میباشد که با هدف ساخت اشیای با کیفیت تر ماشینساز تأسیس شد. این سازهها با استفاده از تکنولوژی جدید و روشهای نوین، با استفاده از مصالح ترکیبی به ساخت سازههایی با وزن کمتر منجر میشوند. مدیران ساخت و ساز: مدیران ساخت و ساز از زمان برنامه ریزی تا پایان کار بر پروژه نظارت میکنند و مطمئن میشوند که پروژه به موقع تمام میشود و بودجه آن به درستی خرج میشود. هرج و مرج و اشکال عجیبی که از این سبک پیروی می کنند کاملا دقیق و برنامه ریزی شده است. ستون های ضخیم و بدنه گرد از خصوصیات سبک رمانسک می باشد. گـروه “الف” بـا مقیـاس کـاربری محله (۱) تا (۲) طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداکثر زیربنای ۶۰۰ مترمربع. ورودی ساختمان توسط یک کابل خالص خارجی انحرافی با ارتفاع 30 متر می­باشد به یک مرکز اجتماع هفت طبقه با درختان داخلی هدایت می­شود. اگر ارتفاع سازه از این مقدا بیشتر باشد، اجازه استفاده از سیستم مورد نظر را نخواهیم داشت و باید سیستم دیگری را جایگزین کنیم. معماری هنر نو عمر کوتاهی داشت و در این مدت کوتاه پاریس از این سبک بسیار استفاده کرد.

زمانی که صحبت از طراحی واحد اداری میشود، یعنی برای هر کارمند یا کارشناس یا مدیر و کلا برای هر کدام از پرسنل با هر سمت و وظیفه ای می توان طراحی مشخص و منحصر به فردی داشت. بعضی از این مقررات مستقیما به کار معمار مربوط می شود، مانند آیین هایی که تعداد و اندازه پنجره ها را برای انواع ساختمان های مختلف برای ایمنی در برابر آتش مشخص می کنند . محصوریت، تا چه اندازه معماری فضای اداری توسط دیوارها، درب ها و یا سقف ها محصور شده است. ردیفی از ۶ حس گر در سقف این ساختمان شدت روشنایی نور روز را اندازه می­گیرند.

همانطور که گفته شد، فاز یک مربوط به بررسیهای زمینشناختی است که تحت عنوان ژئوتکنیک یاد میشود. تهیه تمامی نقشه های فاز یک (طراحی) و فاز دو (اجرایی) بر عهده طراح معمار است. توصیه می شود جهت کاهش مزاحمت، این بخش در یک محیط محصور شده قرار بگیرد. کلاسیک به معنای عالی ترین محصول فرهنگی می باشد که با ویژگی معینی مانند اعتدال، احتیاط، هماهنگی و توازن اجزا شناخته می شود. البته هارمونی و هماهنگی نمای ساختمان نیز باید با ساختمان های اطراف و محیط پیرامون در نظر گرفته شود. ۹ کامپیوتر وظیفه کنترل حرکت نمای این ساختمان را بر عهده دارند. سیستم­ هایی مانند کرکره­ ها و پیش­ آمدگی­ های متحرک علاوه بر کنترل میزان نور روز می­توانند انرژی حرارتی را هم به خوبی کنترل کنند.

پژوهشگر دوره دکترای معماری در دانشگاه علوم تحقیقات تهران توضیح میدهد «یکی از تبعات ظهور سیستمهای هوش مصنوعی بیکاری است که میتواند جامعه معماری را تحت تاثیر قرار میدهد. ساختمان اداری پیوند در محدوده سعادت آباد تهران می باشد. نمای متحرک عمودی این ساختمان از نور وارده و حرارت ورودی به داخل ساختمان محافظت می­کند و سیستم­های کامپیوتری با توجه به زاویه خورشید میزان حرکت این نماها را کنترل می ­کنند تا بار مکانیکی ساختمان را کاهش دهند. کنترل این بخش از سازه، الزاماتی دارد که باید طبق چک لیست طراحی سازه مورد بازرسی قرار بگیرد. مؤسس و مدیر لابراتوار معماری و هوش مصنوعی بیان میکند «در نسخه فعلی این پلتفرم، بخش طراحی فعال است.

اغلب معماران تلاش میکنند تا فضای داخلی یک ساختمان را طوری طراحی کنند تا بیشترین استفاده از نور طبیعی فراهم شود. به عبارتی فارغ التحصیلان رشته معماری در مقاطع کارشناسی (لیسانس)، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکتری، به ترتیب سه سال، دو سال و یک سال بعد از فارغ التحصیلی مجاز هستند که در آزمون نظام مهندسی معماری شرکت کنند. همانطور که از نام این معماری پیدا است، این ساختمان، هم یک تئاتر است و هم یک موزه که میزبان بسیاری از نقاشیها، مجسمهها، کلاژهای سه بعدی و سایر نتایج تخیل او است. ذوق و سلیقه فرد طراح، مجموعه ای از طرح ها و نقش ها را در کنار یکدیگر قرار می دهد و یک ساختمان بی نظیر و شگفت انگیز را به وجود میآورد. بیش از هر دوره ی دیگری المان های تزیینی ساختمان را به شکل کاملا دقیق و با جزئیاتی استادانه به نمایش می گذاشت. فنگ شویی کلمه ای است چینی که به صورت تفکیکی، فنگ به معنی باد و شویی به معنای آب است. استفاده از فواره ها و آب نماها در معماری باروک بسیار متداول بوده است. معماری این بنا توسط معمار، “مایکل اوسری” طراحی شده است تا به نظر برسد در اثر شرایط آب و هوایی شدید، از مکانی برداشته شده و در جای دیگری، روی یک ساختمان موجود، سقوط کرده است!