قانون نظام مهندسی بعد از 27 سال تصویب شد معماری سه بعدی

فرمانفرمائیان پس از گذراندن تحصیلات در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس به ایران برگشت و در سال ۱۳۳۳ اولین دفتر مهندسان مشاور ایران را افتتاح کرد. در فصول سرد سال نور خورشید به صورتی مایل به این فضا میتابید و با گرم کردن آن، این قسمت را به محلی مناسب برای استراحت تبدیل مینمود. پس معمار کسی است که بتواند این ویژگیها را از خود بروز دهد و آنها را در خدمت معماری ، طراحی دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان به کار گیرد. به عنوان مثال حسینیه خانه بروجردیها از نمونههای زیبا و کار شده تابستان نشین به شمار میآید. ایوان کاربردهای مهم دیگری نیز داشته است، به طور مثال ساخت ایوان با هدف جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و همین طور عدم ورود قطرههای باران در زمان بارندگی، انجام میگرفته است.

پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص میکند (گاه واژهٔ شدت را در این مورد به کار میبرند). یکی از مسائل مهم و نکاتی که برای بازسازی باید در نظر گرفت، تخصص و مهارت افرادی است که این کار را بر عهده میگیرند. و غیره به عهده مهندس عمران است و نمای ساختمان، پلان های طبقات، دکوراسیون داخلی و این قبیل کار معمار است. اما مهندس عمران پروژه های بزرگ را بر عهده می گیرد. ساختمان صنعت اولین هایپر مارکت و بازار تخصصی در صنعت ساختمان در ایران می باشد که در زمینه ی تامین ، توزیع و فروش صفر تا صد کالاهای ساختمانی فعالیت می کند .از کوچکترین کالاها تا کالاهای بزرگ ساختمانی و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان را می توانید در ساختمان صنعت پیدا کنید . این موضوع در بسیاری از سازههای عظیم نیز صادق است که برج 56 طبقه تهران نمونه بارزی از این دست است. از میان این پروژهها ساختمانهای اولیه دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرک تفریحی دریاکنار و سفارت ایران در پکن معروف هستند. او چند سال به تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول بود.از فرمانفرمائیان آثار بسیار زیادی بهجای مانده است.

حیاط در گذشته به عنوان محلی برای برگزاری مراسمات عروسی و ختم و نیز پذیرایی از مهمانان شناخته میشد و گاها در بعضی خانههای مجلل چندین حیاط برای برگزاری مراسمات مختلف وجود داشت. در بعضی خانهها هشتی، فضایی مشترک بین چند همسایه بود که گاها از آن به عنوان محلی برای معاشرت در زمان فراغت استفاده میشد. حیاط، محلی برای برگزاری مراسم مختلف نظیر مراسم مذهبی، عروسی و دید و بازدید اقوام بوده است. حیاط، فضایی برای برگزاری مراسم و جمع شدن آشنایان و در یک کلام قلب تپندهی خانههای آن روزها بود. در کشور ما نیز به دلیل رشد جمعیت از یک طرف و عمر پایین سازه های قبلی از طرف دیگر، نیاز شدیدی به ساخت خانه های جدید در کشور به وجود دارد، به طوری که مشکل تامین مسکن به یکی از ابر چالشهای اقتصاد کشور تبدیل شده است. این عنصر با ایجاد جلوآمدگی درکنجهای درونی ساختمان، برای تبدیل کردن اشکال چهارگوش به اشکالی گردتر همچون هشت، شانزده، سی و دو ظلعی و در آخر دایره استفاده میشد و بیشتر در ساخت گنبدها مورد استفاده قرار میگرفت. زندگی هر موجود زنده و از جمله انسان نیز این گونه امکان پذیر می شود. معماری داخلی شکلدهنده ارتباط انسان با دنیای بیرونی در یک فضای محدود است.

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: صنعت ساختمان چندین هزار شغل را میتواند به حرکت درآورد از منابع انسانی تا معدن را میتواند فعال کند. من همیشه به دانشجویان میگویم مشکلاتی که مطرح میشود مشکل نیست بلکه فرصت است. ایده ای که نه تنها فضای سالمی را برای کارکنان فراهم می کند، بلکه مفهوم جدید و عملکردگرایانه ای را از نیز یک ساختمان اداری ایجاد می نماید. امّا در پایین چهارچوب درهای ورودی خانه برآمدگی کوچکی وجود دارد که مرز بین فضای بیرونی و درونی است و به عنوان سدی برای جلوگیری از ورود آب به خانه بوده است. قدیم الایام در قسمت پایینی دربهای ورودی بناها، برآمدگی کوچکی جهت مشخص نمودن مرز بین فضای داخلی و خارجی خانه ایجاد میشد. مکان از امکان خود آغاز می شود، اما این امکان به معنی مرز امتناع و وجوب نیست. در ادامه مبحث آشنایی با عناصر معماری ایرانی به مبحث اتاقها میرسیم که جایگاه ویژهای در این سبک معماری داشته است. بدون شک میتوان بادگیرها را از برجستهترین عناصر معماری ایرانی به حساب آورد. از جمله این پروژهها میتوان به کتابخانه اسکندریه مصر، موزه ملی اسکاتلند، میدان ژاک کارتیه کانادا، کتابخانه کانسای ژاپن، طراحی شهری مونترال در سال ۲۰۰۰، بازسازی شهری سمرقند ازبکستان و طرح شهر جدید چانگلیوی چین اشاره کرد.بهرام شیردل در سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشت.

از نمونههای بارز استفاده از جلوخان میتوان به کاروانسرای مهیار و مسجد امام تهران اشاره نمود. برترین نمونههای بادگیرها را میتوان در شهرهای کویری همچون یزد و کاشان مشاهده نمود. وسيعترين و در مواردي بيشترين كاربرد احجام استوانهاي شكل را در برجها ـ مزارها و مقبرههاي برجي شكل ، برجهاي دفاعي و بعضي از منارها ، ميتوان مشاهده كرد. همانطور که در بناهای قدیمی به جامانده از گذشته مشاهده میکنیم، معماران ایرانی همواره نهایت تلاش خود را در زیباسازی و تزئین نمودن این مکان به کار میگرفتند. معماری خانه های ایرانی در گذشته بسیار شگفت آور است. معماری شگفت انگیزی که در زمان خود ظهور کرده است تا امروز چشم نواز باقی مانده است.

بادگیرها همچون تهویههای امروزی وظیفه خنک کردن بنا را داشتهاند که به صورت برجهایی زیبا با ارتفاعهای متفاوت در بالای ساختمانها احداث میگردیدند. به دلیل مقاومت بالای این مقاطع، به طور کلی ساختمان­ سازی با استفاده از فولاد ساختمانی فضای باز بیشتری ایجاد می کند که از نظر معماری و زیباسازی امر مطلوبی است. به اینترتیب فضای عمومی که افراد غریبه و ناشناس حضور دارند گام به گام خصوصیتر میشود و در هر حلقه افراد را نزدیکتر و خصوصیتر میسازد. معماری نقاط مختلف آسیا در مسیری جدای از مسیر اروپا توسعه یافت؛ معماری بودایی، هندویی و سیکی هر کدام ویژگیهای منحصربفرد خود را دارند. بتن های اکسپوز برای زمان زمان نسبتا طولانی به عنوان نمای نهایی قرار گرفته شده است، به همین دلیل اغلب سطحی صاف و صیقلی دارند. در طراحی نمای ساختمان، تضاد و تعامل و حرکت و سکون به نمایش گذاشته شده است. دیجیکالا با سلرها در بخش لجستیک چگونه تعامل میکند؟

خوشبختانه موجوداتی به نام کامپیوتر هستند که میتوانند سنگینترین محاسبات را با سرعتهای بالا و کمترین خطای ممکن انجام دهند! ارسی از عناصر بارز در معماری سنتی ایرانی محسوب میگردد و به پنجرههای چوبی مشبکی گفته میشود که به جای گشتن بر روی پاشنه، برای باز شدن به سمت بالا حرکت میکنند و در محفظهای مخصوص قرار میگیرند. طراحی مناسب مانند ستونهای مرتفع و ایوانهای فراخ و بلند، فرم اصیل منطبق بر ریاضیات و محاسبات دقیق و نهایتاً تزئینات نفسگیر، از ویژگیهای معماری ایرانی است. از سوی دیگر، بارهای جانبی به وسیله مقاومت کششی قطری ایجاد شده در جان دیوار تحمل می شود که این کار مانند میدان های کششی ایجاد شده در تیر ورق ها است. استفاده از این عنصر به زمان اشکانیان باز میگردد و در طول تاریخ، شکلهای مختلفی به خود گرفته و نقش نشیمن گاه افراد خانه را داشته است. این سازه ها معمولاً نقش نمادین داشتند و شکل آن ها با موضوع فعالیت نهاد مربوطه ارتباط دارد.

بیشتر اوقات معماری، تمرینی سخت است؛ هر چند گاهی به یک رضایت شگفت انگیز تبدیل می شود. هر خانواده نیازهای بسیار متفاوتی دارد، به همین دلیل ضروری است که فضایی را برای خود پیدا کنید تا بتوانید خانه خود را به خانه مورد نیاز خود تبدیل کنید. ». در آن نامه یادآور شدم که باید کیفیت فاصله پیش از وقوع مهبانگ را پیشاپیش فرض کرد. تا اینجای مقاله اطلاعاتی را درباره مزایای سازه بتنی به دست آوردیم؛ اما برای اینکه بدانیم سازه بتنی بهتر است یا سازه فولادی باید با مزیتهای سازههای فولادی یا فلزی هم آشنا شویم. • ساختمانهایی که از سازههای بتنی ساختهشدهاند، قادر هستند در برابر بادها با سرعت بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت مقاومت زیادی نشان داده و عملکرد خود را حفظ کنند. ویژگی های این دیوارها عبارت اند از:- این سیستم از نظر اجرایی بسیار ساده است و دقت در انجام کار به اندازه دیگر سازه های فولادی است.- سرعت اجرا به دلیل استفاده از قطعات پیش ساخته بالا است.- دیوار برشی فولادی نسبت به دیوار برشی بتنی تمیزتر، سریع تر و ایمن تر است.- این سیستم از سخت ترین سیستم های مهاربندی X شکل است.- رفتار سیستم در حالت الاستیک و میزان جذب انرژی نسبت به سیستم های مهاربندی بهتر است.

از دیگر اهداف مهم که معمولاً در نظر گرفته میشود شکل بهرهبرداری مطلوب آن است. در برخی از ضیافتهای خاص نیز نوازندگانی برای سرگرم نمودن مهمانها به کار گرفته میشدند که در این اتاقها به نواختن ساز میپرداختند. این عنصر با ذخیره نمودن آب باران در فصول پر بارش امکان بهره بردن از آن را در فصول گرم و کم آب، فراهم مینمود و به این ترتیب همیشه آب آشامیدنی خنک در اختیار مردم مناطق کویری قرار داشت. عموما در مناطق گرمسیر در بالای حوضچه بادگیرهایی نیز ساخته میشد که به واسطه عبور جریان هوا از داخل آن، آب داخل حوض تبخیر شده و محیطی خنک فراهم میآورد.

معماران ایرانی با به کار گرفتن هوش و ذکاوت خود و در نهایت هنرمندی، با توجه به شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و فرهنگی هر منطقه، این عناصر معماری را توسعه میدادند و در جهت برقراری آسایش مردم این سایت 3darchitecture مناطق میکوشیدند. عناصر معماری ایرانی نه تنها از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در برمیگیرند، بلکه نمودی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران کنونی دارند. عناصر معماری ایرانی قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارند و همواره در دورههای مختلف حضور داشته اند. ساختن سیستم سرمایشی و گرمایشی مطلوب در گذشته، بسیار مورد توجه معماران ایرانی بوده که این قضیه منجر به ساخته شدن سیستمهایی متناسب با هر منطقه جغرافیایی شد. یکی از عوامل تأثیر گذار بر فرم و جهت ساختمان اداری، اقلیم و شرایط جغرافیایی هر منطقه میباشد. در اصل وظیفه یک طراح داخلی این است که با توجه به سبک های موجود در این عرصه و با توجه به اساس و پایه تخصصی و فنی معماری داخلی، بر محور سلیقه و انتخاب مشتری به زیبا سازی فضا و عملگرا شدن فضا در جهت آسایش کاربر بپردازد. اگر هم مالکان ساختمان برای انتخاب کارشناس تفاهم نداشته باشند، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، با درخواست مدیر یا هیأت مدیره، خود به انتخاب کارشناس میپردازد و به این ترتیب، به همه دعوا ها پایان میدهد.

این پروژه معماری مدرن که یک ساختمان مسکونی است یکی از مهمترین و برترین های معماری مدرن انجام شده توسط لکوربوزیر است و بسیاری دیگر از معماران سبک معماری مدرن از آن الهام گرفتهاند. پروژه اداری تجاری فرمانیه دارای متراژی 3 هزار مترمربعی است و سال 2017 سال اتمام ساخت این پروژه است. به این طریق افراد هنگام ورود و خروج در پناه آیات قرآنی قرار میگرفتند. در هنگام به کار بردن سیستم فن کویل یا فن کویل با هوای تازه برای مناطق پیرامونی ، باید برای مناطق میانی از سیستم هوارسان مجزا استفاده کرد. تالارها و ایوانهایی که در اضلاع جنوبی بناهای قدیمی وجود داشتند، انواعی از تابستاننشینها هستند که به دلیل باز بودن فضای آنها معمولا ظاهری ساده دارند و در مناطق سردسیر از بنا حذف میگردیدند تا از ورود هوای سرد به درون خانه جلوگیری شود. از شوادان به علت هوای خنکی که داشت به عنوان محلی برای نگهداری از مواد غذایی و حتی گاها استراحت کردن اهل خانه استفاده میگردید. حجرهها عموما به صورت چهارضلعی یا چند ضلعی در اطراف حیاط مرکزی یا میانسرا ساخته میشدند و محلی برای عزلت نشینی دراویش، استفاده طلاب در مدارس، اقامت مسافران در کاروانسراها و همچنین محلی برای چله نشینی، بودند.

معماری نیز جز تعیین سهم فضای زندگی در بسط مکانی نیست. این از طبیعت مکان است که در بسط خود به یکباره پدیدار می شود. در گذشته این عنصر معماری با تزئینات زیادی آراسته میشد و معمولا یک بازشدگی در سقف آن وجود داشت که در روز باعث روشن ماندن آن فضا میگردید. دهلیزها معمولا دارای جزئیات و تزیینات متفاوتی نیز بودند. در زمانهای قدیم دربهای ورودی خانهها دارای دو لنگه بود که بر روی هر لنگه کوبهای مخصوص به جنسیت فرد وجود داشت. به آستانه و ورودی ساختمانهای قدیمی در معماری ایرانی، هشتی گفته میشود. گودال باغچه در خانههای قدیمی مناطق خشک و کویری نظیر نائین و کاشان دیده میشود.

این مکان در گذشته به عنوان فضای اصلی خانه برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده و همچنین محلی برای نشیمن میهمانان و پذیرایی کردن از آنها، مورد استفاده قرار میگرفته است. ارسی بیشتر در پیشخوان و رواق ساختمانهای سردسیر و همچنین اشکوب کوشکها مورد استفاده قرار میگرفته است. سردر همچنین به عنوان مانعی در برابر ریزش برف در زمستان و تابش مستقیم آفتاب در تابستان عمل مینمود. معماری قطعاً یک عمل سیاسی است. وی به نرم افزارهای معماری و نرم افزارهای طراحی مسلط است و میتواند به نحو احسن طرح خود را به کارفرما ارائه و از آن دفاع نماید. وی در حال حاضر استاد تمام و رئیس دانشکده مهندسی عمران بوده و زمینههای تحقیقاتی او عبارتند از: سیستم دیوار برشی فولادی – سیستم مهاربند ستون فقراتی – سیستم قاب با ستون پیوند شده و تکنولوژی بتنهای جدید. وارطان هوانسیان معمار ساختمان اداری جیپ، فارغالتحصیل دانشکده هنرهای زیبای پاریس و یکی از پرکارترین معمارهای دوره رضا شاه پهلوی بود. نمای خانه صبا توسط رضا صیادیان و سارا کلانتری طراحی شده و دارای ظاهری پویا و متحرک است. از درخشانترین طرحهای داریوش بوربور طرح نوسازی اطراف حرم مطهر امام رضا و طراحی بازار رضای مشهد است.داریوش بوربور علاوه بر معماری و شهرسازی به مطالعات محیط زیستی، نقاشی و مجسمهسازی نیز علاقه دارد.

در محل سردر نهادهای مهم معمولاً سازه های ویژه ای ساخته می شد تا بتوان ورودی اصلی آن را به راحتی پیدا کرد و برای همه آشکار و نمایان ساخت. در خانههای مجللتر، هشتی ورودی مهمانها، خدمه و اعضای خانه را از هم جدا مینمود. در معماری ایرانی، راهرویی که در حدفاصل بین هشتی و حیاط خانه قرار میگرفت، دهلیز نامیده میشد که با توجه به بزرگی خانه اندازههای متفاوتی داشت. بهارخواب در سطحی بالاتر از حیاط خانه و عموما در طبقات دوم و یا بالاتر ساخته میشد. این سبک از نیمه دوم قرن هجدهم تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی در اروپا رواج داشت. ساختمان اداری و تجاری ترمه حاصل طراحی احمد بطحائی و فرشاد مهدی زاده می باشد که این دو در طراحی خود از نمای آجری استفاده کرده اند. ساختمان اداری ترمه که توسط فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی طراحی شده است در شهر همدان واقع شده است.

در طراحی این ساختمان از سازه «ماهی طلایی» بارسلون، که فرانک گری طراحش است، الهام گرفتهاند. یک انسان به یکباره خود را در مکان می یابد نه این که ابتدا منتهی الیه دست راست خود را بیابد، سپس منتهی الیه دست چپ خود را، یا اول سر خود را بیابد و به تدریج پای خود را، این چنین نیست. اگر بخواهیم مثالی واقعی از این سازه بزنیم، میتوان میز و یا صندلی را مثال زد که چون برای بارهای ثقلی طراحی میشوند نیازی به قیدهای جانبی ندارند و در صورت وارد شدن نیروی جانبی به راحتی حرکت میکنند. از جمله این پروژهها میتوان به مرکز تجارت جهانی شیراز، مجموعه گردشگری پدیده کیش، طرح توسعه حرم حضرت معصومه، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران و ترمینال مسافری فرودگاه بینالمللی امام خمینی اشاره کرد. حیاط در خانههای قدیمی مرکز و قلب ساختمان بوده است. ج ـ طراحی مرکز خدمات برای مجموعه، مثل اتاق کنفرانس بزرگ، محل چاپ و تکثیر و محلی برای ارائه لوازم اداری و مصرفی ضروری است.