عناصر معماری ایرانی چیست؟ معماری سه بعدی

این امر به دلیل ناتوانی افراد در ساخت ساختمان های بلند و در هم آمیختن پنجره هایی بود که به اندازه کافی بزرگ بودند تا بتوانند نور طبیعی را وارد کنند. بزرگترین هدف شما باید این باشد که طوری این مسیرهای پیچ در پیچ را طراحی نمایید که مشتریان بتوانند به راحتی به مقصد مورد نظرشان برسند و از گیج شدن و گمراهی آنها جلوگیری شود. همچنین، در بین ساختمانهای ناایمن در سطح شهر اصفهان، چندین ساختمان هم وابسته به شهرداری بوده و یا شهرداری در آنها مشارکت دارد که ما خود نیز درصدد رفع مسائل و مشکلات آنها برای ایمنسازی هستیم و اقداماتی هم صورت پذیرفته است. یا شاید هم ممکن است به زودی به بعضی از مکانهای گردشگری جهان مسافرت کنید، بنابراین نباید تماشای ساختمانهایی را با معماری فانتزی و شگفتانگیز از دست بدهید. انواع فضاهای باز، نیمه باز و بسته را به خوبی در کنار همدیگر بچینید تا احساس اضطراب، خفگی یا گمشدگی به مشتریان دست ندهد. در این مقاله قصد داریم که سبک های معماری مانند گوتیک و رنسانس را مورد بررسی قرار دهیم و تفاوت بین آنها را ذکر کنیم در ابتدا می خواهیم هر سبک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و شناخت کافی درباره آن را به دست بیاوریم.

زیرا قوس نوک تیز در توزیع وزن دیوارها بسیار کارآمدتر از قوس گرد است که قبلاً روش ساخت پیش فرض آن زمان بوده است. ساختار طاق دار امکان انتقال بیشتر وزن سقف به زمین را از طریق عناصر سازه ای اغلب پیچیده و متقاطع فراهم می کند. لذا از این طریق است که هنرمندانی که آنها را خلق کرده اند قادر به خلق صحنه های زیبا با جزئیات بارز بودند. معمار گوتیک (Hugues Libergier) اولین بار در حدود سال ۱۲۳۱ در ریمز فرانسه شروع به توسعه این سبک کرد.سبک اصلی گوتیک در واقع برای آوردننور خورشید به زندگی مردم و به ویژه در کلیساهای آنها ایجاد شد. عناصر معماری اشکانی به طور کامل در دوره ساسانی ظهور کرد ، با گنبدهای سنگ تراشی جامد ، حجره های طاقدار بشکه ای عظیم و ستون های بلند پایه اصلی آنها شد.

ردیف پنجره های زیر گنبد ، سقف های شیب دار چوبی بالای بالکانه ، قوس بندی صحن از ویژگی های آشنایی با شیوه گوتیک بوده که در این بنا دیده میشود. اگرچه نوع معماری گوتیک برای ساخت یک ساختمان بر اساس قدمت ساختمان، موقعیت مکانی و نوع ساختمان (به عنوان مثال، کلیسا) استفاده شده است ، اما تمام ساختارهای گوتیک در پنج عنصر اصلی مشترک هستند: پنجره های شیشه ای رنگی، طاق های نوک تیز، قوس جناغی. یکی از زیباترین و پرطرفدارترین سبکهای عصر کنونی به شمار میرود که در کشور ایتالیا شروع شده است .این نوع معماری دارای مناره های مخروطی و طاق های نوک تیز می باشند که ریشه آن ها از روم و یونان آمده است. سبک نئوکلاسیک هم تقریبا مانند سبک رنسانس از معماری کلاسیک یونان و روم تقلید میکند با این تفاوت که نئوکلاسیک در برخی موارد از قوانین معماری کلاسیک بهره میبرد . برخی از عناصر کلیدی معماری گوتیک مانند پنجرههای شیشهای رنگی بزرگ و طاقهای جناغی بهرغم اندازه و ارتفاع عظیم، نور طبیعی زیادی را به سازهها میدادند. همانطور که قبلا ذکر شد، نوع معماری گوتیک مورد استفاده برای تولید یک ساختمان به قدمت، مکان و کاربری سازه بستگی دارد. معماری گوتیک از فرانسه آغاز شد و در اصل opus Francigenum نامیده می شد، اصطلاحی لاتین به معنای “کار فرانسوی”.

قبل از اینکه استفاده از معماری گوتیک در خانه های عموم رواج یابد بیشتر مربوط به قلعه ها، کاخ ها و سایت 3darchitecture کلیساها بود. معماری گوتیک یک سبک از معماری اروپایی است که زیبایی شناسیپیچیده و ظریفی را،به نمایشمیگذارد. این سبک تا حدی دارای جزئیات و نکات ریز می باشد که در بسیاری از معماری های امروز نیز از آنها استفاده می شود. نازک بودن دیوارها و ارتفاع زیاد آنها که توسط طاق نوک تیز امکان پذیر شده بود، به این معنی بود که به هنرمندان یک محیط کاملاً جدید برای کاوش داده می شد و آنها با ایجاد صحنه های مذهبی نفسگیر که باعث ایجاد ایمان در بین مردم می شد، از مزایای کامل آنها استفاده می کردند.

در سال ۱۵۵۰ جورجو وازاری برای اولین بار اصطلاح گوتیک را به شکل واژهای برای تمسخرآمیز توصیف کردن هنر و معماری ان دورهٔ به کار برد و آن را به گوتها (Goth)نسبت داد یعنی آن را «هولناک و بیفرهنگ» معرفی کرد. حتی زیباییهای آن منابعی هستند که میتوان با آن صنعت گردشگری را توسعه داد. در سبک گوتیک، هنر پلاستیک یادبود گرد به طور فعال در حال توسعه است. سوم، امکان توسعه سازه. پنجره ها معمولاً بسیار بلند و قوس دار یا گرد هستند و در نظر گرفته شده بودند که تا حد امکان نور طبیعی را به داخل برسانند. این موتور توسط کمپانی کپکام ساخته شده بود و امکانات فوقالعادهای چون امکان پردازش چند نخی یا چند گانه و یا ابزارهای چند گانه در آن زمان داشت.

فضای اختصاص دادهشده به دیوار باعث شد تا جای بیشتری برای پنجره و آذین آن وجود داشته باشد. این محیط ها به خوبی با اهداف مذهبی کلیساهای جامع و حاکمان ، به ویژه با افزودن پنجره های شیشه رنگی و مجسمه های مذهبی ، که اغلب مقدسین و سایر شخصیت های مذهبی را به تصویر می کشید، به خوبی عجین شده اند. برخلاف پشتیبان های سنتی آن دوران ، پیشخوان های پرنده هم به عنوان یک روش کارآمدتر برای تثبیت ساختار و هم به عنوان یک افزودنی هنری زیبا که به کارت دعوت سبک گوتیک تبدیل می شد، عمل می کردند. دریک نگاه میتوان گفت که معماری قاجار پیشدرآمدی برای شکلگیری معماری مدرن ایرانی است، زیرا که منجر به برتری یافتن اصول و مدل های سنتی ایران شده و در این دوره فضاهای نوآورانه و جسورانهای معرفی شدند و اولین نسل جدید از معماران ایرانی، تحولات مدرن در معماری ایرانی به وجود آوردند. در ادامه زمینه های فعالیتی یک مهندس معماری را مورد بررسی قرار می دهیم. این مکان همچنین در زمینه تغذیه سالم، مشاوره حرفهای به افراد ارائه میدهد. در این قسمت از معرفی سبک گوتیک آشنایی با کلیسای نوتردام میباشد که در شهر پاریس و در کشور فرانسه واقع شده است.

خیلی از داوطلبان کنکور هنگام انتخاب رشته علاوه بر رتبه و بقیه موارد، به این موضوع فکر میکنند که برای موفق شدن در این رشته باید چه تیپ شخصیتی داشته باشیم. این کلیسا تا سالها بزرگترین کلیسای اروپا محصوب میشد. یکی دیگر از بناهای مهم معماری High Gothic پراگ است پل چارلز با برج پل قدیمی آن ساخته شده توسط پتر پارلر و یکی از بزرگترین و زیباترین دروازه های گوتیک در اروپا است. و توجه کمتر به ارتفاع، از دیگر ویژگیهای بارز سبک گوتیک انگلیسی ابتدایی بود. قوس نوک تیز مشخصه اصلی سبک گوتیک است و دلیل آن این است که این پایه ای است که سایر عناصر روش معماری بر آن تکیه می کنند. معماران گوتیک برای گنجاندن سقفهای بلندتر و پنجرههای بلندتر در طرحهای خود، از طاقکاری آجدار استفاده کردند. در معماری گوتیک، از قوس نوک تیز در کنار تکیه گاه پرواز و طاق های بلند استفاده می گردید تا ساخت سقف های بلندتر ، دیوارهای نازکتر و پنجره های بزرگتر امکان پذیر شوند. تکیه گاه پرواز، برخلاف تکیه گاه سنتی، با زمین تماس ندارد بلکه در سطوح بالاتر ساختمان تعبیه شده است، که به آن اجازه می دهد نیروهای جانبی را که یک دیوار را به بیرون فشار می دهد به زمین منتقل کند و بنابراین استحکام و توان را افزایش می دهد.

نمونه زیبای آن کلیسای سنت شاپل در پاریس است .در گوتیک سبک مشعشع بیش از سه چهارم (بیشتر از 70 درصد ) کل بنا را شیشه ها تشکیل می دادند. معماری گوتیک که بهخاطر طاقهای نوک تیز، پشت بند های مرتفع و پنجرههای شیشهای رنگآمیزی شده اش معروف است، یک نوع معماری اروپایی است که در اواسط قرن دوازدهم آغاز شد و تا قرن شانزدهم محبوبیت داشت. معماری گوتیک که اغلب برای کلیساهای جامع و قلعه هاو دیگر ساختمان های سنگی عظیم به کار می رود، در سراسر کشور مبدأ خود یعنی فرانسه، و همچنین بقیه اروپا و جهان بسیار محبوب شد. کلیسای جامع سالزبری که با نام رسمی کلیسای جامع مریم باکره مقدس نیز شناخته میشود، کلیسایی آنگلیکن در انگلستان است و بنای آن یکی از بهترین نمونهها از معماری اولیه گوتیک انگلیسی به شمار میرود. اغلب در پنجرههای شیشهای رنگارنگ گوتیک،تزینات ونقش و نگارهایی از کتاب مقدس را خواهید دید. پنجرههای شیشهای رنگآمیزی گوتیک غالباً دارای نوعی طرح تکرار شونده با تزئینات سنگی و صحنههای دقیق از داستانهای کتاب مقدس هستند. معماری گوتیک با تزئینات بیرونی بسیار پرآذین شناحته می شود. امروزه به ندرت میتوان خانهای شخصی را پیدا کرد که به سبک گوتیک ساخته شده باشد ،اگرچه قطعاً وجود دارد اما معماری گوتیک اساساً ساخت و ساز و دکوراسیون اروپایی را برای چهار قرن تعریف می کند.

، طاق های آجدار و تزئینات بسیار آراسته. کلیسای جامع لئون از ویژگی های سبک رمانسک برخوردار است. گوتیک که تکاملی از سبک رومی( Romanesque) بوده، دستیابی به سازههایی که به نظر میرسید نزدیکتر به آسمانها هستند را ممکن کرد. همه این عناصر و موارد دیگر، سبک گوتیک را تشکیل می دهند که همچنان بر طراحی و فلسفه معماری در طول اعصار تاثیرگذار است. کرکره های ساختمان مسکونی اندرزگو از ترمووود ساخته شده است، چوب درخت کاج که برای بهبود پایداری آن از گرما استفاده شده است و آن را برای آب وهوای تهران مناسب می کند، جایی که میانگین دما می تواند از یک درجه سانتی گراد (۳۳.۸ درجه فارنهایت) و ۳۷ درجه سانتی گراد باشد (۹۸.۶ درجه فارنهایت) در طول سال متغیر باشد. قوس های جناغی یکی دیگر از پیشرفت های دوران گوتیک بود که به پشتیبانی از ساختمان های بلند و سنگین گوتیک کمک کرد.قوس جناغی به شکل نیمی از یک قوس هستند و با توزیع مجدد وزن از یک سطح بالاتر و سنگین به سطح پایین تر و محکم تر، پشتیبانی می کنند.

این که چرا گوتیک را یک سبک منحصر به فرد میدانیم، نیاز به توضیحات زیادی دارد، اما به طور خلاصه میتوان گفت سبک گوتیک از سایر روشهای ساخت و ساز کلاسیک در اروپا و خاورمیانه نزدیک (شامل کشورهایی چون عراق، ایران، ترکیه و…) الهام گرفتهشده و با ایجاد تغییراتی در آنها به یک سبک نو ختم شد. ردیابی پنجره گوتیک امکان قرار دادن تکه های شیشه ای کوچکتر و گرانبها را فراهم کرده و محافظت می نمود. ویژگی های معماری گوتیک اگرچه باتوجه به مکان ،قدمت و نوع سازه میتواند متفاوت باشد اما در اکثر ان ها یک سری از المان های خاص به چشم میخورد که شامل: پنجره هایی باشیشه های رنگی بزرگ، قوس های نوک تیز، طاق های اجدار،ستون های قوس دار و تزئینات اراسته می باشد.

اگرچه از قوس های نوک تیز در دوره های اولیه در معماری هند و اسلام استفاده می شد، اما بیشتر یک ویژگی تزئینی بود. انواع مختلفی از سبک های معماری جذاب و ابتکاری در طول تاریخ بشر به وجود آمده اند، از اهرام گسترده و یکپارچه مصر باستان گرفته تا طرح های نو مدرنیته در زمان های اخیر همگی نشان دهنده معماری غنی است. کلیساهای بزرگ که دارای معماری متقارن بوده و با سقف های طاق دار که به ارتفاعات گیج کننده ای می رسیدند، پنجره های شیشه ای رنگی منبت کاری شده با آثار هنری زیبایی که ایمان را برانگیخته و تخیل را تحریک می نمودند به همراه جزئیات دقیق که یک حماسه نو را نشان می دادند، همگی نشانه معماری گوتیک می باشد. دورهٔ گوتیک در فرهنگ جهان دوران استیلای مذهب و بالاخص کلیسا، بر جوامع بودهاست.

بهتر است فضاهایی جداگانه برای آقایان و خانمها در کنار هم تعبیه شود و در صورتی که این فضا نزدیک وضوخانه باشد میتواند کارایی مناسبتری داشته باشد. زمانی که به معماری گوتیک معروف شد این سبک بر معماری اروپایی به ویژه سازههایی که توسط کلیسای کاتولیک رومی ساخته شده بود تا قرن شانزدهم، تسلط داشت. معماری گوتیک به صورت گسترده از اوایل قرن 12 آغاز شد. وجود طاق جناغی و قوس های تیزه دار جزو آشنایی با شیوه گوتیک محصوب میشود. هدف وی از طراحیهای شهری تنها ارایه مدلهای الهامبخش برای معماران نبوده بلکه طراحی های وی استانداردهای بهتری را بر اساس آرمانهای صنعتی ارایه کرده است. همچنین وی خاطر نشان کرد با وجود تحریمهای پیش رو، دسترسی به اطلاعات و نقشههای جغرافیایی در کشورهای دیگر دشوار است و در صورت استفاده ار این اپلیکیشن نیاز به اطلاعات جغرافیایی داریم. طراحی معماری در درجه اول؛ فضا، حجم، بافت، نور، سایه، مصالح، برنامهها و عناصر واقع گرایانه مانند هزینهها، روشهای ساخت، فناوریها و امثالهم را به صورت کلی و خلاقانهای دستکاری کرده و به این ترتیب از طراحی مهندسی متمایز میشود. این بلندی و ارتفاع که هر کلیسای جامع را برجسته می کرد، به طور نمادین به سمت آسمان اشاره کرده و طاق هایی به شکل مشابه را در خود جای می داد.

دوره سوم یا آخر گوتیک را باید دوران اعتلا و همچنین پایان این شکوه و عظمت و ظرافت دانست. به صورت کلی نمی توان بیان داشت که بناهای معماری گوتیک امروزه نظر بسیاری از معماران را جلب نموده است و جزئی جدانشدنی از معماری اروپایی محسوب می شود. در دوران گوتیک پسین (Late Gothic)، توجه بیشتری به ساختمانهای غیر مذهبی میشد؛ در نتیجه خصوصیات سبک گوتیک را میتوان در بسیاری از ساختمانهای شهرداری و حتی خانههای مسکونی نیز مشاهده کرد. کلیساهای جامع در سراسر جهان، طرح های عظیم و رنگارنگ شیشه های رنگی قبل از ظهور معماری گوتیک را در خود نداشتند. آذین توری و پنجرههای رنگارنگ نیز کمکم در این دوره رواج پیدا کردند. اذین های توری و پنجرههای رنگارنگ کمکم در این دوره رواج پیدا کردند. در سازه های فلزی بیشترین هزینه مربوط به تیرآهن میشود به همین خاطر قیمت نیرآهن به صورت مستقیمی بر روی هزینه نهایی پروژه تاثیر میگذارد به همین خاطر بهتر است پیش از اجرا پروژه نوسانات آهن را رصد کنید.

وجود نقشه دايرهاي شكل براي اين گونه از پوششها موجب ميشد كه بر ايستايي و پايداري آنها افزوده شود. به صورت کلی باید در نظر داشت که این معماری دارای پیشینه ای عمیق است و یادگیری تمام فنون آن می توان زمان بر باشد. این بزرگ تر بودن،اجزازه میدهد تا نور خیره کننده ای به داخل کلیسا وارد شود. زندگی هر شخص تحت تاثیر معماری قرار میگیرد و یکی از مواردی که به زندگی هرکسی می تواند زیبایی ببخشد وجود سبک هایی متنوع میباشد که در معماری است.افراد هرو روز با محل زندگی خود سرو کار دارند و مهم است که وارد چه محیطی میشوند.این یعنی معماری یعنی نوع سبک ،پس باید پیشینه هر سبک را بدانید تا دلیل انتخاب هایتان را در طراحی نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی بدانید.

آنها در آغاز سده پنجم م. آغاز ساخت کلسیای جامع سالزبری در نزدیکی استون هیج بر فراز تپه ها بنا شد. در سال 1225 میلادی اولین محراب این کلیسا ساخته شد. این اتاقها معمولا روشنایی کمی داشتند، سقفشان کوتاه بود و به صورت طاق آهنگ ساخته میشدند. که از سبک گوتیک بهره گیری کرده بود این سبک جورجیا نام داشت. همانطور که قبلا ذکر شد، معماری گوتیک در فرانسه سرچشمه گرفت جایی که در ابتدا “Opus Francigenum” یا “French Work” نامیده می شد.(معاصران از این عبارت «کار فرانسوی» برای توصیف سبکهای معماری گوتیک استفاده میکردند ) با شروع در اواسط قرن دوازدهم، پیشرفت در مهندسی سازه، سازندگان فرانسوی را قادر ساخت که سازه های عظیمی را ایجاد کنند. ماده ۱۸- هر سازمان استان حسب مورد دارای یک یا چند بازرس می باشد که موظفند در چارچوب قانون و آئین نامه اجرائی آن و آئین نامه مالی سازمان به حسابها و ترازنامه سازمان استان رسیدگی و گزارشهای لازم را جهت ارائه به مجمع عمومی تهیه نمایند و نیز تمامی وظایف و اختیاراتی را که بموجب قوانین و مقررات عمومی بعهده بازرس محول است انجام دهند. در بالای هر برج یک رشته دهانه های عمودی وجود دارد که در مقابل بادهای وزان قرار گرفته و برای گرفتن نسیم و هدایت آن به اتاق همکف یا زیر زمین که رطوبت را از یک حوض آب اخذ می کند، تعبیه شده است.