طراحی ساختمانهای اداری معماری سه بعدی

پس از تهیه نقشه ها لازم به انتخاب ناظر ساختمان است. آخرین مرحله در اجرای طراحی سازه، ساخت و ساز کامل بنا می باشد و با توجه به نقشه های طراحی سازه، شروع به پیاده سازی تک تک مراحل نمود و با بکارگیری از برزوترین تجهیزات و ماشین آلات مرتبط و همچنین نیروی کار پشتکار و با تجربه، در مدت زمان برآورد شده به پایان رساند. لازم به ذکر است در پایان و پس از اعلام نتایج نهایی، کلیه آثار ارسالی واجد شرایط همراه با مشخصات شرکت کننده (خالق اثر) در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت. پس از اتمام کار بنایی، نوبت به گچ کاری می رسد. محیط کاری یکنواخت و سرد، کاهش چشمگیر راندمان و بهره وری نیروها را با خود به دنبال دارد.

با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله هاى اخیر مانند زلزله هاى منجیل و بم ، احتمال جدى وقوع زمین لرزه هاى بزرگ در بیشتر مناطق پر جمعیت كشور و نیاز جدى به اعمال كنترل كیفى در طراحی و اجرای ساختمانها، متاسفانه هنوز توجه كافی به ساخت و ساز صحیح نشده است . سازههای بتن آرمه در مقابل سازههای فولادی معمولاً نیاز به هزینه کمتر و زمان بیشتری برای ساخت دارد؛ در حالیکه سازههای فولادی ابتدا نیاز به سرمایه زیادی برای خرید آهن آلات دارد ولی در عوض شاهد سرعت اجرای بالاتری خواهیم بود. معمولاً هر چه اعضای باربر ما ابعاد بزرگتر از نگاه عام و ممان اینرسی بالاتر از دید مهندسی داشته باشد، رفتار سازهای مناسبتر است و هر چه مصالح مصرفی که در عرف ساختمانسازی بتن یا فولاد هستند قابلیت تحمل نیروهای بیشتر را داشته باشند منجر به طراحی اعضای ظریفتری خواهند شد. در شرکت هایی که فضایی کوچک دارند و تعداد افراد در آن جا زیاد هستند برای گردش هوا و همچنین کاهش خستگی جسمانی و برای کارمندانی که سیگار می کشند می توان با طراحی بالکنی سبز این فضا را تامین نمود.

برای صرف حداکثر زمان و تداوم کار در محیط های اداری، می توان هسته های تاسیساتی را در جلوی ساختمان در یک طرف از داخل ساختمان، در گوشه های داخلی در انتهای یک گذر گاه ، پایین راهروها نزدیک منبع نور قرار دارند. از طرف دیگر، با گذر زمان انتظارات مشتریان نیز به صورت مدام دستخوش تغییر میشود. اگر شبكهای در دو جهت دارای انحنا باشد، گنبد نامیده میشود. در این سیستم قاب فولادی معمولاً از اعضایی با مقطع متغیر و دارای اتصالات صلب خمشی تشكیل میشود. نكتهای كه در طراحی این نوع سازهها باید در نظر گرفت این است كه انتهای چلیك باید قوی باشد و این تقویت را میشود به وسیله تیر، تیر و ستون و شكل خورشید مانند انجام داد. قاب خمشی با مهاربند و قاب خمشی با دیوار برشی بتنی نوع دیگری از سازه ساختمان می باشد که در این نوع از مهندسی سازه نیرو زلزله و بار ثقلی به وسیله مهاربند و دیوار ها حمل می شود. او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می دهد. اتصالات اسکلت فلزی در ایران به وسیله ی جوش انجام می شود و در برخی کشور ها از پیچ ومهره استفاده می کنند.

این ضریب با توجه به طبقه بندی ساختمان از نظر اهمیت با توجه به موارد مندرج در آئین نامه سایت 3darchitecture ۲۸۰۰ تعیین میشود. در زلزلههای با شدت متوسط، خسارتهای سازهای كم اهمیت بوده و مقدار خسارت وارده مختصر و قابل تعمیر است ولی سازه، در زلزلههای بزرگ و ویران كننده را میبایست بدون فروریختن ساختمان، لرزشها را تحمل نماید. در موارد خاصی سعی میشود كه با تعبیه درز انقطاع بینظمی در پلان ساختمان تا حدودی رفع شود و در نتیجه نیروها و تنشهای ناشی از انبساط و انقباض طولی ساختمان و نیز نیروی زلزله را تقلیل و متعادل نماید. فوم میانی موجب افزایش مقاومت فیزكی پانل و در نتیجه كاهش مصرف سازههای فلزی و افزایش مقاومت در برابر حرارت میشود. این ضریب با توجه به نوع سیستم باربر سازه طبق جدول زیر تعیین میشود.

از جمله تكنیكهای جدید میتوان به نظامهای نیمه صنعتی اشاره نمود. از جمله مزایای سیستم سقف زیپ تچ میتوان به موارد زیر اشاره كرد. از جمله سایر مواد مورد استفاده می توان به خاک و چوب دستکاری شده اشاره کرد. شبكههای تخت میتوانند دارای یك، دو یا سه و حتی چند لایه باشند، ولی بیشتر به صورت دو لایه مورد استفاده قرار میگیرند. با گرایش مردم به شهرنشینی و زندگی مدرن، تغییرات زیادی در سبک زندگی و مایحتاج آن و حتی در مدل ساختمانها ایجاد شده است بهطوریکه جای خانه­های حیاط­دار را ساختمانهایی بلند و چند طبقه به نام آپارتمان گرفته است که در آن چندین خانوار زندگی میکنند. مشكل اصلی آسیب پذیرى لرزه ای ساختمانها حتی نمونه های جدید الاحداث در ایران ، عدم استفاده صحیح از دانش فنی در مراحل طراحی و اجرا می باشد. از سازه فضاکار با فرم دیسکی در مکان هایی که ستون گذاری در محیط یه صورت دایره ای است بسیار مناسب می باشد. این مدل، نمونه دیگر از اشکال بسیار زیبای فضاکار می باشد. پنجره های قدی با ارتفاع چند متر، ترکیب گیاهان مختلف، تبدیل هارمونیک اشکال چند وجهی با سطوح منحنی به یکدیگر، استفاده از همه ی این المان های طبیعی، فضایی مطلوب را به وجود آورده است.

ردیفی از ۶ حس گر در سقف این ساختمان شدت روشنایی نور روز را اندازه می­گیرند. مطالبی در مورد مکانهای مورد نیاز یک ساختمان اداری برای طراحی، موقعیت محل یک ساختمان اداری از لحاظ روشنایی کافی ، همچنین طراحی نما که باید نشان دهنده ی شان و منزلت و نوع فعالیت و کاربری آن ساختمان باشد.امید است این نکات و تجربیات مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین این موضوع باعث می شود که دیدهای مختلفی از سایت به بیرون و از بیرون به سایت ایجاد شود که امکان نظارت اجتماعی را افزایش می دهد. در بخش کارکنان می توان با طراحی کمدهای بایگانی فضایی را برای استفاده از فضای سبز ایجاد کرد و در صورت کوچک بودن فضا، دیوارهای سبز که امروزه بسیار متداول هستند می توانند گزینه ی مناسبی باشند. در فضایی بسیار رقابتی، دیجیکالا تجارت سریع را تجربه میکند و تلاش میکند دیجیکالا جت را در موقعیت رهبر بازار قرار دهد. ساختمان در دو طبقه باز طراحی شده است به صورتی که در بردارنده ی بیشتر از ده اتاق کار مستقل، فضاهای ملاقات و در کنار این فضاها، فضایی برای استراحت، غذا خوردن، ورزش کردن، فضایی برای حیوانات و یک اتاق جلسات با ظرفیت 80 نفر در نظر گرفته شده است.

این روش در حقیقت تلفیق كننده مزایای روش سازه فضاكار و خرپای دوبعدی در عین حذف نقاط ضعف آنها است. برای سازههایی كه با روشهای حدی یا مقاومت طراحی میشوند، مقادیر نیروهای حاصل از این جدول باید مطابق الزامات آن روش افزایش داده شوند. در فصل سوم با استفاده از شبیه سازی مدل ساختمان در نرم افزار اکوتکت میزان تابش آفتاب روی سطوح مختلف نمای ساختمان در شهر تهران محاسبه و در قالب نمودار این میزان تابش نمایش داده شده است. از آنجایی که در طی عملیات نوسازی و بازسازی ساختمان قدیمی ایرادات و آسیب هایی که به آن ها در طی سال ها وارد شده رفع می شود و همچنین ظاهری نو و جدید به آن ها داده می شود افراد تمایل بیشتری به استفاده از این ساختمان ها پیدا کرده و ارزش اقتصادی آن ها نیز بیشتر می شود. برای پرداخت بر اساس ساعت نیز پیشنیازی وجود دارد و آن این است که باید در ابتدا یک دستهبندی، مرتبسازی و مسیربندی روی سفارشها انجام گیرد.

یعنی در طی مسیر روزانه بهطور معمول هیچ ارتباطی با طبیعت ندارید، تماسی با باغچه و گل ندارید، رشد گیاهان را درک نمیکنید. از این اطلاعات می توان به اطلاعات اجرایی همچون نوع فونداسیون ها , ابعاد ستون ها , مسیر لوله ها , جنس دیوار ها , مصالح کف سازی , جنس و جزئیات درها و پنجره ها , محل استقرار لامپ ها و پی برد. وضع گردیده است به تنهایی نمی تواند در صرفه جویی انرژی موثر باشد و باید جامع تر و بنیادی تر به آن پرداخته شود و طراحی از ابتدای پیدایش ایده، خود را منطبق بر اصول پایداری و بهینه سازی کند. را بشناسد تا بتواند خدمت جامعی را ارائه کند پس معماری لابد سری هم در علوم انسانی دارد .

شبكههای دو لایه از دو صفحه موازی كه به وسیله عناصری به هم متصل شدهاند، تشكیل میشوند. در این دسته خرپاها تمامی اعضای خرپا را میتوان در یك صفحه جای داد. بسیاری از طرحهای كلاسیك خرپا در این دسته جای میگیرند. بسیاری از افراد، زمان زیادی از زندگی خود را در فضاهای اداری و یا در محل فعالیت حرفه ای خود می گذرانند. یکی از مهم ترین نکات در طراحی یک ساختمان چه اداری و چه کاربری های دیگر است. مهم ترین قوانین معماری قدیمی، در باب معماری مذهبی است. پیشگیری از خطرات احتمالی و برآورد هزینه ها، از مهم ترین مزایای طراحی سازه های ساختمانی می باشد که سرعت پیاده اسزی پروژه را افزایش می دهد. نگرش هنری به معماری موجب شده که زمینهای برای بیان خلاقانه در اختیار داشت و این امکان را فراهم میآورد که مردم فضای زندگی خود را به گونهای متفاوت دیده و شکل دهند. رایجترین راه شکل دادن به یک تصور یا مفهوم (concept) مقایسه است؛ مقایسۀ روابط عینی بین اشیا. این ساختمان 5 طبقه شامل 30 واحد مسکونی بین 80 تا 300 متر است و دارای امکاناتی مانند سالن ورزش و استخر است.

روش های مختلفی برای تقویت نشست در ساختمان نا متقارن وجود دارد که از هر کدام می توان برای جلوگیری از نشست سازه های نا متقارن استفاده کرد. اگر بخواهیم بدون مقدمه به معرفی رشته مهندسی معماری بپردازیم باید بگوییم این رشته برای افرادی که علاقه شدیدی به ساخت و ساز و هنر دارند بهترین گزینه برای تحصیل خواهد بود. جدیدترین و بهترین پاسخ به سوال ” طراحی معماری چیست؟ « سازههای بتنی سنگین هستند.» در پاسخ به این ایراد باید گفت: ابعاد بزرگ سازه تا جایی مورد پذیرش یک مهندس است که منجر به سنگینی بیش از حد سازه نشود و با توجه به آنکه بحث ما در مورد سازههای عادی کمتر از 6 طبقه است تفاوت وزن اسکلت نیز آنچنان نخواهد بود تا مهندس طراح را به سمت طراحی سازه فولادی بکشاند. همچنین هزینه های جاری که شامل هزینه حقوق و دستمزد سرایدار، هزینه نظافت مجتمع مسکونی، هزینه های موتورخانه، هزینه بیمه آتش سوزی و سایر بیمه های مرتبط ساختمان هم از محل صندوق مرکزی پرداخت میشود. بیمه گذار میتواند با پرداخت حق بیمه اضافی خسارت وارد به اموال مجاور و یا خسارتهای جانی و یا مالی وارد به اشخاص ثالث را همچنین تحت پوشش قرار دهد. حداکثر مهلت اعلام خسارت 14 روز است.

افراد در کنار گیاهان به معاشرت و خوردن غذا می پردازند که علاوه بر زیبایی بصری اصل نزدیکی به طبیعت که در طراحی این فضا بسیار مهم بوده است، رعایت شده است. سازه فضاكار با گسترش فضای باز بدون ستونها مترادف است كه این امر راندمان فضا را بسیار بالا میبرد (تا ۲۵%) و این گسترش در هر دو بعد براحتی میسر است. این پوششها در صنعت ساختمان سازی كاربرد گسترده دارند و مزایای زیاد آنها باعث استفاده روزافزون طراحان از این پوششها در امر ساخت و ساز شده است. این امر سبب بالا رفتن سطح تحمل بار، افزایش گشتاور دوم مقطع خرپا، مقاومت كمانشی بسیار افزوده شده و سرانجام سختی قابل ملاحظه سازه خواهد شد.

نكته دیگری كه در طراحی شبكههای دو لایه و اكثر سازههای فضاكار باید در نظر گرفت این است كه برای توزیع بهتر نیرو و كششی شدن آن، ستونها در داخل شبكه قرار گیرند و ستون به چند گره متصل شود و بهتر است برای توزیع منظم نیرو در سازه، در اطراف كنسول وجود داشته باشد. در صورت استفاده از سیستم سازه فضاكار تخت با توجه به وجود دهانههای بلند و طرح معماری امكان افزایش ارتفاع سقف وجود دارد. نحوه اجرای طرح نیز به مجریان طرح و کارگران مجری طرح بستگی دارد. بتنی: كه شامل اجرای درجا و پیش ساخته و نیمه پیش ساخته بوده و در هر سه نوع آنها فولاد و بصورت مسلح اجرا شوند.

مصالح ساختمانی مدرن کار ساختن خانه را بسیار آسان کرده است. کفش های ایمنی امروزی بسیار خاص صنعت هستند. شکل گیری اولیه شرکت اکسون سازه در سال 1378 و با هدف ساخت و نصب تجهیزات صنایع کانی غیر فلزی بویژه صنعت سیمان بوده است. آنجا که صنعت ریشههای فلسفی داشته است معماری صنعتی اش طی تاریخ ماندگارتر است و امروزه نیز میراث صنعتی اش پاس داشتنی است و آنجا که صنعت را بومی خود نکرده است، معماری صنعتیاش سطحی، ناپایدار و بیهویت است و کمتر توجهی به میراث صنعتی خود دارد. سنگ مرمریت که در برابر هوازدگی مقاومت کمی دارد و فقط داخل ساختمان کاربرد دارد. البته با کمی دقت در دروس این رشته متوجه می شویم که معماری یک رشته میان رشته و ترکیبی از هنر و فن است. برآورد هزینه های طراحی سازه بتنی با فلزی به عناصر مختلفی بستگی دارد و نمی توان گفت که حتماً طراحی سازه بتنی بیشتر از فلزی است و بالعکس. در این مسیر نیز هزینه های گزاف و انرژی زیادی تلف می شود.

حداقل نیروی برشی پایه به پارامترهایی چون وزن كل ساختمان (شامل بار مرده و وزن تأسیسات و درصدی از بار زنده و برف)، شتاب مبنای طرح، ضریب بازتاب ساختمان (كه با استفاده از طیف بازتاب طرح بدست میآید)، ضریب اهمیت ساختمان و ضریب رفتار ساختمان وابسته است. بدیهی است كه در یك طرح صحیح و منطقی هدف باید به حداقل رساندن اثرهای ناشی از همه عوامل فوق باشد. فراموش نکنیم معیار چهارمی نیز در انتخاب وجود دارد؛ معیاری که 3 معیار هزینه، زمان و کیفیت را تحت سیطره خود قرار میدهد: فولاد بهعنوان یک سرمایه ملی مادهای است که ارزان به دست نمیآید و همانند نفت روزی تمام خواهد شد؛ مادهای که باید در صنایع ارزشمندتر و یا حداقل در سازههای خاص که نیاز به ظرافت خاصی دارند و پس از بررسیهای علمی برتری فولاد در آن محرز شده، مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد تا شاهد رشد اقتصادی در دیگر زمینههاباشیم. پس از جنگ جهانی با شرایط اضطراری هوا که ناشی از انتشار کربن تولید شده در ساختمانها بود، حرکت رو به رشدی به سمت ساخت سازههای سبز و استاندارد همراه با کاهش انرژی و هوشمندسازی صورت گرفت. بنابراین اگر بدانیم که گونههای مختلف زندگی چه هستند میتوانیم انواع معماری را نیز در نسبت با سبک زندگی بهدست آوریم.

در این مواقع، قاضی رأی را بر اساس نظر اکثریت کارشناسان صادر میکند؛ بنابراین به نظر میرسد اگر مالکان یک ساختمان بر سر تجدید بنای آن دچار اختلاف شده اند، بهتر است هر چه زودتر بحث و جدل را کنار بگذارند و کار را به کارشناسان رسمی دادگستری بسپارند. بنابراین در ساختمانهای عادی کمتر از 6 طبقه در نهایت از این منظر تفاوت زیادی وجود ندارد. با این حال ، برخی ویژگی های مشترک وجود دارد که با معماری اسلامی همراه است. پرداخت شارژ به شکل تعداد نفرات که این روش بیشتر برای مجتمعهایی که سیستم آب مشترک دارند مناسب است چرا که بیشترین هزینه هر مجتمع مسکونی هزینه آب می باشد. شکل ظاهری گنبدها به دو صورت گنبدی و بیضوی طراحی می شوند که هر کدام در زمان طراحی، هنگام بافت و نصب سازه گنبدی تنوع گسترده تری به خود می گیرند.