سازه فضاکار، انواع و کاربرد سازه فضاکار معماری سه بعدی

معماری داخلی چه عناصری دخیل است؟ لیلا اوتادی دانشآموخته کارشناسی معماری داخلی از دانشگاه هنر تهران است. عمده دغدغه معماران پس از انقلاب، آشتی دادن سنت با مباحث و تحولات معماری مدرن بوده است که این خصوصیت بیشتر در کارها و اندیشههای فارغالتحصیلان دانشگاه تهران دیده میشود. آفرینندگاه این گونه آثار یک پایشان در گذشته است و یک پایشان در درگردیسیها و تکاملهای آینده آثار چنین هنرمندانی لاجرم اختلاطی و دورگه است زیرا اوضاع و احوالی که در آن شکل گرفته اند، وضعیتی بینابینی دارد و عرصه بینابینی ضرورتا عرصه گذر است، محل ظهور حیطه سومی است که نه این است و نه آن. شکل ها یا فرم ها در چنین حالتی اغلب خطوط طراحی نامنظمی هستند و به نظر می رسد به فرم های موجود در طبیعت شبیه می باشند. فضاهای اصلی ساختمان های اداری: اتاق ها یا فضاهایی هستند که مستقیما و دائما در روند کاری مجموعه موثر هستند. دانشی که بیش از همه در این عرصه نقش دارد،فلسفه یا در واقع گرایش های فلسفی ای است که موجب دگرگونی در گرایش های معماری شده اند و دیکانستراکشن هم شامل بیشتر رشته های اندیشمندی یا علوم انسانی می گردد. منبع الهام معماری دیکانستراکشن چند معنایی است.

ایران به مدت طولانی چه از حیث اقتصادی و چه ژئوپلیتیکی، بواسطه تحریم هایی که علیه این کشور تحمیل شده و البته نگرشِ خصومت آمیز آمریکا و دیگر قدرتهای غربی به آن، در حال نبرد و منازعه بوده است. معماری مدرن به عنوان سبک اصلی دارای زیرشاخه هایی است. گرایش اصلی معماران ایرانی در دو دهه بعد از انقلاب، معماری در راستای میراث فرهنگی و معماری سنتی ایرانی بوده است و حداقل در ساختمانهایی که زیر نظر دولت به اجرا میرسیدند، گرایش دیگری نمیتوان یافت. پدربزرگ مادری هوشنگ سیحون، میرزا عبدالله فراهانی از پیشگامان موسیقی سنتی، صاحب ردیف میرزا عبدالله و معروف به پدر موسیقی سنتی ایران است. هوشنگ سیحون، معماری از نسل موسیقیدانها «بنده در یک فامیل موسیقی دان زاده شدم. علاوه بر این، در فرآیند انجام محاسبات، می توانید به راحتی نقشه را تنظیم کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. در صورتی که ساختمان دارای مجوز ساخت و ساز باشد، مراحل قانونی ساخت و ساز به درستی انجام شده و ساختمان برای بهره برداری آماده است. مهندس معمار دارای تفکرات ناب و خلاقانه است که با توجه به فرهنگ سبک معماری منطقه، اقلیم دید و منظر مناسب طرح می زند.

این بندر که در جنوب شرق ایران و در کرانه خلیج عمان قرار گرفته است، از موقعیت راهبردی قابل ملاحظه ای برخوردار است که شبه قاره هند را، هم به افغانستان و هم کشورهای آسیای مرکزی نظیر قرقیزیستان و ازبکستان متصل می سازد. در واقع، اوج گیری منازعات ایدئولوژیک میان شرق و غرب جهان و نیاز به کشف و فعال سازی مسیرهای تجاری جدید، همه و همه بر اهمیت راهبردیِ بندر چابهار و نقش قابل توجه آن در کاستن از زمانِ کشتیرانی تجاری افزوده اند. بنيان گذار اين سبك فيليپوتوماسو بود وتاكيد بيشتر اواين بود كه زيبايي جهان توسط زيبايي جديدي به نام “سرعت” غناي فزون تري يافته است. از جمله ، شهرهایی که نقطه­ای در اتصال ایران و اروپا محسوب می شدند ، تهران را می توان نام برد . اگر از بتنآرمه در تیرهای اصلی، ستونها و پی استفاده شود درواقع سازه بتنی محسوب شده و کاملاً کار مقاومت سازی را بر عهده دارد. سبک مینیمالیسم قرابت زیادی با سبک بینالملل دارد و به نوعی وجه کسرگرایی سبک بینالملل محسوب میشود.

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: بخش مهمی از هویت، فرهنگ و تاریخ ما را بناها، مکانها و یادبودهایی شکل میدهد که در شهر و کشور ما ساخته میشوند. معماری مدرن متاخر در بازه ی زمانی بعد از جنگ جهانی دوم تا دهه هفتاد فعال بود و همان معماران معروف سبک مدرن متعالی همچون گروپیوس ، لوکوربوزیه ، رایت و میس وندرو ، نقش به سزایی در شکل گیری این سبک داشتند. سبک های تک و به دنبال آن اکوتک فرزندان خلف معماری مدرن هستند که هنوز دیدگاه مثبت به خرد و تکنولوژی و دستاوردهای آن داشتند. اکوتک سبکی از معماری است که طراحی در این سبک بر این اصل استوار است که ساختمان جزئی کوچک ازطبیعت پیرامون است و باید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کند و در چرخه حیات قرار گیرد. در قرن بیستم نظریه های جدید در علم مطرح گردیدکه بعدها تحولات اساسی در معماری پدید آورد: نظریه نسبیت انیشتین که در برابرفیزیک جزئی نگر و جزم گرای نیوتن قرار گرفت، اصل عدم قطعیت هاینزبرگ، و بعدها نظریه آشوب که در برابر هندسه اقلیدسی و منظم گذشته قرار داشت، از آن جمله هستند.

زیرا این کشور تا حدی تسلط و اهرم های منطقه ای را در برابر پاکستان و افغانستان کسب کرده است. بندر چابهار چه از حیث زمان کشتیرانی و تجارت و حمل و نقل کالا میان هند و افغانستان و چه از حیث تجارت میان شبه قاره هند و آسیای مرکزی، به نحو قابل ملاحظه ای موجب کاهش یافتن زمان و هزینه ها می شود. مدرنیسم و مدرن به عنوان یک ایدئولوژی مطرح می شوند در حالی که معماری مدرن یک ایده و تفکر نیست ؛ بلکه سبک معماری است و زمان و مکان مشخصی را در بر می گیرد. اما اکنون ویژگی بارز معماری معاصر ایران ، تکثرگرایی، تنوع گرایی و التقاط است .فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی خارج از فضا، مکان و معماری انجام نمی شود و با تغییرات این فعالیت ها، معماری نیز تغییر می یابد و در واقع معماری مؤثر از آنها می باشد؛ نتیجه اینکه اکنون جدایی فضا از مکان رقم خورده است .مکان، جایگاه ، محل و اماکن را شامل می شود و فضا ، بستری است برای شکل گیری فعالیت ها و رفتارهای انسانی . خلیل محبتخواه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پروژه نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف استان تهران به صورت قرارداد با بخش دولتی، انبوهسازان یا به شکل خودمالک در حال اجرا است.

در این کتاب سعی شده از دیدگاهی دیگر به این مباحث بپردازد و ردپای طبیعت و طبیعی گرایی را درمکاتب و سبک های معماری بیابد. وی در این عرصه نظریه پرداز و معمار بوده و شعار سبک معماری مدرن متعالی با عنوان خانه ماشینی است برای زندگی (a house is machine for living) را ارائه کرد که بر اساس آن ایدهها (concepts) و در ادامه ی آن ساختمانها شکل گرفت. از زمانی که فرهنگ غرب وارد معماری درونگرای ایرانی شد، معماری مدرن ایران شکل گرفت.تا قبل از ورود فرهنگ غرب به ایران ، معماری اورگانیک بسط یافته بود اما با ورود مدنیته معماری ایران ، به اشکال هندسی تغییر یافت.معماری ایرانی سراسر تزیینات بود و امری فرهنگی محسوب می شد اما با ورود مدرنیته و حدف تزیینات به امر اقتصادی مبدل گشت. به نحوي كه بتن نه تنها به عنوان مصالح به كاررفته است بلكه جزيي از نما محسوب ميشود. از نکات مهم این سبک معماری (تندیس گرایی) استفاده از بتن در تمامیمراحل اجرایی بوده ، در این ساختمانها بتن به مانند خمیر مجسمه سازی ماده ای مناسب برای خلق اجسام جدید مورد استفاده قرار گرفت. اما، واقعیت این است که وقتی مورد دوم یعنی ایجاد حس تعلق خاطر در مشتریان و حتی کارکنان یک ساختمان تجاری رخ بدهد، مورد سوم هم شکل میگیرد.

هدف معماران، طراحی و ساخت کل ساختمان با توجه به نقشه و اصول سازه ای، برای ایجاد دوام، راحتی، امنیت، عملکرد مناسب و اجرای نیاز اصلی کاربران سایت 3darchitecture است. در حقیقت معماری دیکانستراکشن در دوره های پس ازمدرن و پست مدرن اصول و مبانی ساختارگرایی را به چالش کشید. سبک دیکانستراکشن را به نام های گوناگون مانند ساختارشکنی و شالوده شکنی نام گذاری می کنند، زیرا این سبک نگرشی چندوجهی و چندمعنایی دارد. به اعتقاد او، معماری معاصر ایران اگرچه در قسمت عمده خود، همواره دغدغه تاریخ معماری ایران را داشته و تلاشهایی را در جهت برقراری پیوند با معماری گذشته و تداوم آن به عمل آورده است، لیکن توجه معماری ایران به معماری گذشته، زیادتر میزانی و ظاهری بوده و توجه چندان عمیقی به روح کلی معماری گذشته و نیز اصول و مبانی آن و بهکارگیری این اصول و به ویژه تکامل آن، نداشته است. این در حالی است که در جامعه مدرن به دلیل ازدیاد در تنوع و تعدد نیازها و در کنار آن با پیشرفت های حاصله در زمینه تکنولوژی و اصول شهرسازی، به تدریج صور باطنی شهر به فراموشی سپرده شده.

در یک پروژه صورت گیرد. مورد استفاده قرار می گیرد. شیوه احیایی که با ساختمان شواری ملی آغاز می شود ، در دوران پهلوی اوج می گیرد و در زمان پهلوی دوم سبک و سیاقی متفاوت به خود میگیرد.از مشخصه های معماری مدرن در ایران ، تطبیق « شیوه معماری احیایی» و « شیوه معماری مدرن» و تطابق موضوعی آنهاست. مسایل و مشکلات “های تک” و از طرفی رشد توسعه پایدار هم زمان بااین جنبش عده ای از معماران را بر آن داشت که از تکنولوژی در هماهنگ سازی طبیعت با معماری استفاده کنند. این کتاب بر طبیعت و طبیعی گرایی تاکید دارد.

در فصول مختلف کتاب طبیعت و محیط طبیعی با زبان ساده شرح داده میشود، خلاقیت و الهام از طبیعت بررسی می شود، و رویکردهای نوین معماری نیز مورد بحث قرار میگیرد. در یک توضیح کلی در خصوص موارد مربوط به پلان و بحث دید و منظر ، وقتی که از پنجره کشیده در ساختمان استفاده میکنیم میتوان مناظر را با دید 360 درجه (پانوراما) داشته باشیم و همچنین در خصوص پلان آزاد هم به طراح این اجازه را میدهد که در چیدمان ، حداکثر استفاده از فضا را داشته باشد . در بسیاری از بناها بتن به صورت نمایان ظاهر شده (بتن اکسپوز) و از آثار معروف این سبک کلیسای نوتردام در رونشان فرانسه طراح لوکوربوزیه و ساختمان اپرای سیدنی به طراحی یورن اوتزون میباشد . در این میان، توالی تمامی رویدادها و اتفاقات، منافع قابل توجهی را متوجهِ ایران کرده است. ایران و هند متعهد شده اند که برای کشورهای آسیای مرکزی سهمی را در بندر چابهار در نظر می گیرند تا به صورت اختصاصی عملیات های تجاری خود را پیش برند. مقطع چهارم : پهلوی دوم تا جمهوری اسلامی 1350 ه . این مرکز فرهنگی به نام رهبر دوران شوروی و رئیس جمهور، جمهوری آذربایجان حیدر علی اف نامگذاری شده است.

حیات انسانی و معماری ِ منبعث از آن و در انطباق با آن، در تکوین تاریخی خویش همواره شاهدی از تحقق وحدت شکل معماری و زمینه ی طبیعی و فرهنگی خاص خود بوده است؛ وحدتی که از اصول جاویدان حیات انسانی و تکوین صور معماری شمرده می شود. فضا بطور کلی گستره ایست بی انتها و نا محدود اما هنگامی که به این واژه پسوندی اضافه می کنیم در اصل این گستره بی انتها را با عناصری محدود کرده ایم و به آن شکل و فرم خاصی بخشیده ایم که گویای آن منظور باشد یا به تعبیر ارسطو که فضا را همچون ظرفی ـ منظور فیزیک ظرف نیست ـ تعبیر کرده که با هر آنچه که آن ظرف را پر نماییم به آن معنایی خاص بخشیده ایم بطور مثال هنگامی که از فضای موسیقیایی یاد می کنیم در اصل این نتهای مختلف هستند که در کنارهم تشکیل ملودی موسیقی را می دهند و ما این گستره بی انتها را با عناصر خاص موسیقیایی که همان نتها باشند قوام می بخشیم ؛ و یا در هنر نقاشی این خطوط و رنگها هستند که نقش عناصر محدود کننده فضا را بر عهده دارند و نهایتا فضای نقاشی ما را که می تواند یک بوم نقاشی باشد شکل می دهند.

اين جنيش نسبتا عمر كوتاهي داشت و شروع جنگ جهاني اول اغازي بود بر پايان اين جنبش كه مي خواست در تاريخ معماري تحولي جديد ايجاد كند.هيچ ساختمان مهمي به اين سبك ساخته نشد.مطالب نظري معماري فوتوريسم همچون توجه به علم وتكنولوژي وجهان اينده وگسست از گذشته وبلند مرتبه سازي همه از مواردي بودند كه بعد ها تاثير بسياري برافكار وطرح هاي معماران مدرن متعالي همچون كوربوزيه وگروپيوس وهمچنين سبك هايي چون كانستراكتيوسم وهاي -تك گذاشتند. معماري مدرن متعالي ويا به اصطلاح اوج معماري مدرن در بين دو جنگ جهاني اول ودوم يعني دردههاي 20و30ميلادي در اروپا ودر امريكا مطرح شد.يكي از موضوعات كليدي وبسيار مهم در دوره متعالي مسئله صنعت وتوليدات صنعتي بود. وتمامي معماران متعالي در اين دوره به نوعي با مسئله تكنولوژي در گير بودند.از پيشگامان اين دوره كه سعي درقطع كردن وابستگي هاي معماري مدرن به گذشته بودند مي توان به والتر گروپيوس وكوربوزيه اشاره اي كرد. «در مورد آغاز معماری معاصر ایران ، هنوز هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.بعضی سال 1300 هجری شمسی را ، که مقارن با شروع دوره پهلوی اول و همزمان با اقدامات و اصلاحات تجددگرایانه اوست، به عنوان نقطه عطف تاریخ معماری معاصر به شمار آورده اند ، که این به طور ضمنی در بین همگان پذیرفته شده است و معمولاً هم به آن استناد می شود .

از تخت جمشید که بعد بیش از ۲۵ قرن هنوز پا برجا است تا آرمگاه فردوسی که یادگار سده اخیر ایران است هر کدام بخشی از هویت و تاریخ ما را شکل میدهند. از این رو، توسعه بندر چابهار این امکان را به ایران داده تا به مثابه مرکز و پایگاهی برای تجارت بین المللی تبدیل شود. بنابراین جایی که خیلی آفتابی و گرم است با انتخاب رنگ تیره برای نما، گرمتر نیز میشود و به مرور زمان گرد و غبار محیط نیز روی این رنگ نمایان میشود. معماری اسلامی شامل سبکهای معماری ساختمانهای مرتبط با اسلام است، که شامل تمام سبکهای مذهبی و غیرمذهبی معماری از زمان صدر اسلام تا به امروز میشود. نمای سنگی برای سبکهای مدرن و کلاسیک کاربرد دارد. در تاریخ هنر جهان و پیدایش سبکهای معماری، سبک مدرن دارای پیشرفتهای قابل توجهی بوده ، این سبک در سه دوره ی متوالی با عناوین معماری مدرن اولیه ، معماری مدرن متعالی و معماری مدرن متاخر هنر خود را در کالبد شهرها به نمایش گذاشت. در این میان، با توجه به اینکه بندر چابهار عملا یک مسیر تجاری جایگزینِ مناسب را به افغانستان ارائه می کند، امیدهای فراوان پاکستان جهت تجارت با افغانستان و در عین حال اعتقاد این کشور به توسعه قابل توجه بندرگوادر در آینده، متحمل ضربات سنگینی شده است.

در تمام این محدودیت ها، یک معمار تنها ۱۵ درصد آزادی دارد تا هنر خود را ارائه دهد. اکنون بندر چابهار عملا در نقطه مقابل “بندر گوادر” پاکستان است که پاکستان امید داشت تا آن را به مثابه نمودی از قدرت منطقه ای خود عرضه کند. در نتیجه این اشتباهات، بندر گوادر عملا بر بنیان های ضعیفی چه از حیث مالی(در شکلِ بدهی پاکستان به چین و مشکلات عملیاتی) و همچنین کارکردی(بواسطه وقوع تحرکات شورشیان در منطقه اطراف آن) رو به رو است. این طاقها به موازات یکدیگر قرار میگیرند تا سقف گرد را پشتیبانی کنند. در این چهارچوب، مقام های قرقیزستانی اعلام کرده اند که مدت زمان حمل و نقل و ترانزیت برای کالاها میان هند و قرقیزستان از زمانِ فعلی 30 تا 45 روز به صرفا دو هفته در صورتِ استفاده از بندر چابهار کاهش خواهد یافت. «نوعی همگراییِ منافع در شرایط کنونی، عملا موجب ایجاد نزدیکیِ فزاینده میان ایران، چین و روسیه شده و آن ها را بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک تر کرده است.

با این حال، عقب نشینی آمریکا از افغانستان و خلا قدرتِ ایجاد شده در این کشور عملا راه ها و فرصت های تازهای را پیش روی ایران جهت اعمال قدرت در افغانستان قرار داده است و موجب شده تا ایران چه از حیث دیپلماتیک و چه به واسطه برخی جریان های نزدیک به خود، از فرصت های جدیدی جهت اِعمال قدرت در افغانستان و حتی آسیا مرکزی برخوردار باشد. توانایی ایران جهت اعمال قدرت در افغانستان سال ها تحت رصد ایالات متحده آمریکا قرار داشته است. همزمان با بدتر شدنِ روابط این کشورها با غرب، روسیه و چین در پیِ ایجاد برخی اصلاحات در چهارچوب جریانها و ساختارهای قدرت جهانی به طُرقی هستند که در راستای منافع آن ها نیز قرار داشته باشد. جذابیت ، سهولت و سرعت در استفاده از رسانه های جهانی ، سبب افزایش چشمگیر داده ها در زمینه معماری شده است.با افزایش داده ها کنترل آنها سخت تر شده است.طرح معماری سنتی، که نقش مهمی در ارائه طرح معماری داشت،جای خود را به نرم افزارهای ترسیمی و گرافیکی داده است. عدم کنترل شاقولی و تراز بودن زیرسازی نما موجب دوباره کاری شده و هزینه های زیادی به سازنده تحمیل می کند.

سازه LSF عبارت است از یک اسکلت فولادی با وزن سبک که به صورت پیش ساخته آماده شده است و برای ساخت و ساز به کار میرود. مساله ای که در نوع خود برای ایران حامل فرصت های طلایی است و جدای از ارتقای موقعیت اقتصادی این کشور، دست برتری را به تهران در مواجهه با قدرت های جهانی و کشورهای منطقه به ویژه پاکستان و افغانستان و کشورهای منطقه آسیای مرکزی اعطا می کند. در این چهارچوب، ایران عملا فرصت ویژه ای را پیش روی خود می بیند تا به یک مرکز قابل توجه تجاری در منطقه تبدیل شود و البته افغانستان نیز این فرصت را پیدا می کند تا بتواند موانع ایجاد شده برای خود از طریق پاکستان را دور بزند(از منظر مسیرهای تجاری).