ساختمان اداری بخارست (آرمیتا) معماری سه بعدی

به عنوان مثال در اواخر فصل بهار در قسمت جنوبی ساختمان که جبهه آفتابگیر است هوای خنک مورد نیاز می باشد. ساختمان اداری بخارست چهار طرف نما دارد و سقف هم بصورت نمای پنجم مورد توجه قرار گرفته است. در بازسازی ساختمان بصورت جزیی هدف نوسازی قسمتی از ساختمان است و نیازی به تخلیه کامل فضاها نیست. که متأسفانه همین جنبه روانی محیط کار بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته و در بلند مدت سبب خستگی و بی قراری افراد میگردد و بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه زمینه نارضایتی کارمندان را فراهم میسازد. اگر سوال و ابهامی در این زمینه در ذهنتان وجود دارد میتوانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. زمینه های کاری معمولی را می توان در مدیریت ساخت و ساز، مدیریت شرکت های ساختمانی، مقامات، دفاتر مهندسی، شرکت های املاک، مستغلات و توسعه دهندگان پروژه یافت. طراحان و توسعه دهندگان مسئولیت ساخت سیستم محتوا و نویگیشن مناسب با درک کاربران را بر عهده دارند.

بازسازی ساختمان طیف وسیعی از خدمات و بودجهبندیها را شامل می شود و با توجه به مقدار هزینهای که مالک قصد دارد خرج کند، می توان آن را مدیریت کرد. مقدار تابش آفتاب به فصول مختلف سال و نوع اقلیم منطقه ای بستگی دارد. به عبارت دیگر د این نوع معماری با مرکزمداری مخالفت می شود و مرکز مداری جای خود را به گسترش در جهت طول (و نه ارتفاع) می دهد. در واقع ساختمانهای اداری به جهت این که تردد بیشتری در آن ها در جریان است، در طول زمان کوتاهتری به نسبت ساختمان های مسکونی به مرمت و بازسازی نیاز پیدا می کنند. نظامهای نیمه صنعتی به نسبت استفاده از قطعات پیش ساخته در جریان طرح و اجرا، درجه بالاتری را از نظر خصوصیت صنعتی دارا هستند. همکاری همه مهندسین و تکنسین های مهندسین مشاور شارستان در حدود سه سال کار سنگین نتیجه مطلوبی را بوجود آورد که شایسته نامیدن آن به عنوان یکی از نشانه های شهر تهران و نمونه معماری و مهندسی قابل توجهی است. این گنبد مسی از نظر ظاهری مشابه سقف گنبدی ساختمان پست و تلگراف در میدان توپخانه سابق (بیسیم پهلوی) است و در واقع با نگاه و یاد گذشته (خصوصا برای کسانی که تهران قدیم را به یاد دارند) به عنوان یک نشانه شهری خاطره انگیز است.

سقف کاذب ها، مدولار طراحی شده و چراغها در فواصل مناسب نصب شده اند تاسیسات الکتریکی و H.V.A.C از زیر سقف کاذب عبور می کند و در کف طبقات هیچ لوله ای نصب نشده است، تا در دراز مدت اشکال ایجاد نکند جزئیات ساختمانی حتی در مورد دیوارهای پارکینگ هم رها نگردیده و تا ارتفاع خاص با مصالح قابل شستشو پوشانده شده است. ب ـ سیمکشی و تعبیه کابلهای الکتریکال و لولهکشی تأسیسات در سقف کاذب اجرا شود و هیچ تأسیساتی در زیر فرش کف وجود نداشته باشد، مگر این که کف کاذب اجرا شود؛ فقط در اینصورت عبور تأسیسات از کف توجیه خواهد داشت. در این روش ساختار کلی ساختمان اداری تغییر می کند و با در نظر گرفتن دیوارهای غیرقابل انتقال، زیر ساخت های داخلی و تمامی دیوارها را تخریب و سپس طبق نقشه از پیش تهیه شده شروع به نوسازی ساختمان می کنند. باید نورپردازی به گونهای باشد که کمترین سایه در محیط کاری ایجاد شود.

علاوه بر قابلیت تغییر در فضا، خدمات رسانی به بخش سرویس ساختمان در خارج از زمان کار اداری نیز امکان پذیر باشد و این امر مزاحمتی برای افراد داخل فضای اداری فراهم نکند. پس از کسب مجوز می توان شروع به ساخت و ساز نمود. دلیل استفاده از مس در گنبد ماندگاری این فلز نسبت به مصالح مشابه است، چنانچه تغییر رنگی هم در آن صورت گیرد مطلوب است. از رایج ترین سازه های فلزی، نوع قابی بوده که میتوانیم آن ها را به همه ی سازه هایی که اسکلت آن ها از پروفیل های آی (I) شکل فولادی ساخته شده اند نسبت دهیم.

اینکه قرار است چه متراژ و اندازهای بازسازی شود، مهم است. در کشورهای صنعتی فضای ساختمان های اداری متناسب با نیاز متقاضیان اجاره داده می شود، ولی با توجه به وضع مالکیت در ایران تصمیم بر این شد که فضا در هر طبقه به 4 بخش ( zone) تقسیم گردد که هر یک دارای سیستم الکتریکال و مکانیکال مختص به خود باشند و البته در این شرایط امکان تبدیل دو واحد به یک واحد و سه یا چهار واحد نیز امکان پذیر می باشد. شیشه های دو جداره در نمای اصلی به صورت لمینیت استفاده شده اند تا در اثر شکستگی احتمالی، خطر ساز نباشند . در هر دو این حالت ها بسته به نوع کاربری یا خدمات و تعداد پرسنل، طراحی و جانمایی و باز سازی ساختمان اداری صورت می پذیرد. شرکت های بزرگ دنیا همچون گوگل که از سردمداران در عرصه نوآوری و تکنولوژی هستند با توجه به این مسائل به محیط کاری کارمندان خود بسیار اهمیت می دهند و به این ترتیب کارایی مجموعه خود را افزایش می دهند. شرکت ساختمانی سازه کار در سال 1375 با استفاده از تجارب اجرایی و رسالت مدیران در جهت سازندگی و خدمت به کشور عزیزمان ایران و به منظور اجرای پروژه های عمرانی ( راه- ابنیه-آب) در استان گیلان تأسیس گردید و تاکنون چندین پروژه در استان های گیلان و مازندران را با موفقیت و با بهترین کیفیت به اتمام رسانیده و موجب گردیده به عنوان یکی از شرکت های خوشنام و موفق در عرصه سازندگی مطرح گردد.

اگر بازسازی مربوط به اداراتی باشد که یک شیفت کاری دارند، امکان سرعت عمل بیشتری وجود دارد تا در اداراتی به صورت دو شیفت مشغول به کار هستند. همچنین بازسازی دفتر کار به عمر مفید آن می افزاید. از جمله این بناها می توان به تاج محل، در هند اشاره کرد. علاوه بر ایجاد نشاط، شادابی و انگیزه کافی در کارکنان میتواند استرسهای ناشی از محیط کاری را به حداقل برساند. پرسنل اداری حداقل یک سوم از ساعات شبانه روز را در محیط کاری خود می گذرانند. به روز کردن محیط اداری با استفاده از کاغذ دیواری، طراحی ترکیبی و نورپردازی حرفهای باعث میشود تا راندمان کاری کارکنان نیز بالاتر برود. صندلیها باید به اندازهای راحت باشند که افراد بعد از ساعتها نشستن روی آنها خسته نشوند.

شرکت آریا سازه با بهره مندی از تجارب کادر بازرگانی مجرب و پرسنل کار آزموده بخش بازار یابی و فروش خود مفتخر به واردات انواع ملزومات سختمانی در مدل های گچی ، معدنی و فلزی با کیفیت بالا و ارائه آنها با مناسبترین قیمت به کارفرمایان و پیمانکاران محترم می باشد. چرا که این مهارتها برای اشتغال به کار در اکثر زمینههای موجود در بازار لازم و ضروری هستند و در دروس دانشگاهی نیز توجه چندانی به آنها نشده است. در صورتی که در دنیای امروز ساختمان اداری، قابلیت تغییر، تفکیک، تجمیع فضاها و تمرکز بخش خدماتی را طلب میکند و ضروری است که ساختمانهای اداری به صورت مدولار طراحی شوند تا قابلیت گسترش یا تقسیم را داشته باشند و همچنین بر اساس این سیستم نور و تهویه در نظر گرفته شود. با استفاده از این روش فضای بسیار کارآمدتری برای بهرهوری فراهم میشود و حواس پرتیها یا سایر دخالتهای غیر ضروری نیز از بین میرود.زمان ساخت کوتاهتر: سازه های پیش ساخته به مراتب به زمان کمتری برای ساخت نیاز دارند. اگر محیط کار از لحاظ اصول معماری، هنری و روانشناسی به صورت منطقی و درست طراحی شود. • از سازههای بتنی در مناطق ساحلی که خورندگی ساختمانها مانند اسکله، دیوارههای اسکلهای، برجهای نگهداری و فانوس دریایی بسیار زیاد است استفاده و معمولاً برای انبارهای مناطق ساحلی خرپاهای بتن را به خرپاهای فلزی ترجیح میدهند.

که این مسئله باعث شد بسیاری از طراحان از اسکلت فلزی برای ساخت ساختمان های گوناگون استفاده نمایند. یکی از بخشهای مهم ادارات، اتاق جلسه یا کنفرانس است. امروزه با افزایش مراجعین به ادارات، لزوم تکریم اربابرجوع و فراهم کردن فضایی مناسب برای آنها بسیار اهمیت دارد. چهار زون در یک واحد تجمیع شد و یک پله گرد که دسترسی به نیم طبقه را فراهم می آورد طراحی گردید. 6-1) فضاهای اختصاصی: منظور فضاهایی هستند که در جهت اجرای وظایف و مأموریتهای اصلی دستگاه اجرایی، به طور خاص ایجاد میگردد. دانشجویانی که از زیرشاخه فنی و حرفهای و همچنین کار و دانش وارد دانشگاه میشوند اغلب در مقطع هنرستان با دروس اولیه معماری آشنایی نسبی پیدا کردهاند و ورود به دانشگاه و رشته معماری برای آنها تازگی آنچنانی نخواهد داشت، ولی برای دانشجویانی که از رشته ریاضی و فیزیک وارد رشته مهندسی معماری میشوند، مباحث دارای تازگی و جنبههای جدیدی خواهند بود. در طراحی شکل هذلولی شبکه، همکاری با مهندس ارپپ و هنرمند جیمز کارپنتر، برای این بود که هر پانل باید به یک شکل منحصر به فرد ساخته شود و دقیقا در جای درست نصب شود. تمام رایزرها در مرکز بنا قرار داده شده است و هواسازها به آسانی در واحدها تقسیم شده و هر زون دارای یک فن کوئل سقفی است که حدود یک چهارم بنا را پوشش می دهد و دی فیوزر خطی در بالای پنجره ها نصب شده است تا هوای مطلوب را به تمام قسمتها برساند.

هزینه این نوع بازسازی های ساختمان اداری جز بازسازی های پر هزینه سایت 3darchitecture می باشد. ساختمان آرمیتا ( بخارست) جز نخستین نمونه های اداری بلند مرتبه پس از انقلاب می باشد که با توجه به مسائل و مشکلات موجود در آن دوره توانست تا با بهره گیری از توان مهندسان ایرانی نتیجه ای قابل قبول را حاصل نماید و با گذشت 20 سال از ساخت آن کماکان به عنوان بنایی شاخص در شهر تهران مورد توجه قرار گیرد. با اینکه بعضی از نرمافزارهای عمرانی بسیار تخصصی هستند، ولی نرمافزارهایی نیز وجود دارند که در تمامی گرایشهای این رشته کاربرد دارند و مهندسان باید با آنها آشنایی داشته باشند. بعضی از این نرمافزارها، خیلی تخصصی هستند و فقط در حوزههای خاصی از عمران مورد نیازند. ورود به بازار کار در رشته عمران علاوه بر آشنایی با مهارت های تخصصی نیاز به آشنایی با مهارت های فردی هم دارد. علاوه بر این، فضایی برای بانک در طبقه همکف در نظر گرفته شد که دسترسی به آن به طور کلی به صورت مجزا صورت می پذیرد. از دیگر خصوصیات مطلوب ساختمانهای اداری که در این بنا نیز در نظر گرفته شده است؛ وجود یک لابی عمومی در قسمت همکف است که امکان پذیرائی از مهمانان را فراهم می آورد و یک فضای خدمات اداری شامل پرینتر و پلاتر و غیره و یک سالن کنفرانس با امکانات ضروری که به صورت زمانبندی در اختیار واحدها قرار گیرد.

معماران این بنا گفتند: “استفاده از یک سازه بتنی روند ساخت وساز این بنا را طولانی تر می کرد. بر این اساس در طراحی سازه های فولادی و بتنی عمدتاً از سه روش استفاده می شود. گنبد مسی بر اساس این ایده که بام به عنوان نمای پنجم دارای اهمیت است طراحی شد و اغتشاش ظاهری تاسیسات ساختمان در بام، با وجود گنبد از بین رفت و باعث تعریف بخش فوقانی و زیبائی بنا گردید. با توجه به تقسیم فضاهای داخلی توسط جداکننده های سبک، امکان طراحی بر اساس نیاز نیز هر واحد فراهم می گردد. با توجه به اینکه پروژه مسکونی اجتماعی Poljane در ماریبور در کنار یک تقاطع شلوغ واقع شده است، معماران استودیو اسلوونیایی برنده جایزه Bevk Perović هنگام طراحی مجموعه با محدودیت های فضایی مواجه شدند. طراحان ساختمان در کنار معماران کار می کنند و نیاز به خلاقیت در طراحی خود دارند. معماران این پیست بر فرم و انعطافپذیری تاکید داشته اند، همان طور که مشخص است ظاهر طبیعی بنا به آسانی در قلب فضای پیرامونش قرار می گیرد. حتی اگر هر خانه فقط 55 متر مربع از فضای داخل را در اختیار شما قرار دهد، فضای داخلی شامل سکوهای باز و مناطق کاربردی به هم پیوسته است که باعث میشود مکان، جادارتر باشد.

این دربهای فلزی مقاومت بالایی در برابر اشعه uv نور خورشید و برف و باران دارند و از هر نظر نسبت به سایر دربهای با جنس مختلف، برای نصب به عنوان درب ورودی ساختمانها مناسب می باشد و قادر هستند سالهایی زیادی بدون هیچ گونه تغییری به همان شکل بمانند. در فضاهای بزرگ میتوان تغییرات زیادی نسبت به فضاهای کوچکتر ایجاد کرد. چهره ای نو به خود بگیرد و یا حتی کاربری آن تغییر کند. اما در واقع شما با به کار گیری علم و هنر طراحان می توانید نحوه ی تزیین باغچه ها را به گونه ای انجام دهید که بهترین فضای سبز را برای بخش خارجی ساختمان خود ایجاد کرده و زیبایی چندین برابر برای ساختمانتان ایجاد کنید. سالها پیش این ساختمان، بنای زیبایی بوده و این ایده را تقویت می کند که مکانی برای آژانس دولتی مستقل و قدرمند است. ممکن است به تازگی ساختمان یا آپارتمانی را جهت دفتر کار یا شرکت خود تهیه کرده باشید و یا در مکانی که به عنوان شرکت مستقر هستید، قصد بازسازی و یا تغییر دکوراسیون داخلی را داشته باشید. طبق دو تعریف فوق، مراد ما از سبک زندگی عبارت است از روشهای تعامل با خود، دیگران، طبیعت و خدا در یک محدودهی زمانی میان مدت و پهنهی مکانی قابل توجه.

در بازسازی واحد اداری، نورپردازی جزو نکات بسیار مهم به شمار میرود؛ زیرا گذراندن مدت زمان طولانی در محیط کاری که نور مناسبی ندارد میتواند آزاردهنده باشد. زیبا سازی و بازسازی ساختمان اداری به طور مستقیم بر روی پرستیژ کاری تاثیر دارد و حتی تا حدودی بازتاب دهنده شخصیت کاری شما هم هست زیرا ویترین و نمای کاری یک شرکت، دفتر آن است. نورپردازی قسمتهای مختلف ساختمان اداری باید به صورتی باشد که بدون خیرگی و سایه اندازیهای نامناسب با نورپردازی موضعی روشنایی لازم برای محیط کار و میز کنفرانس است را فراهم کند. نورپردازی اتاق هم باید محیط زنده و پویایی را ایجاد کند. استفاده از رنگ های زنده و گرم، بکار بردن فراوان از نقش های هندسی از مهمترین واساسی ترین ویژگیهای سبک آرت دکو میباشند. این پل های قدیمی یا جدید، آویخته یا ستون دار از سنگ یا فلز همگی پتانسیل بالایی برای عکاسی دارند. معمولاً فضاهای بزرگ زمان بیشتری برای این کار نیاز دارند تا فضاهای کوچک که محدودتر نیز هستند. بدیهیست تمرکز این بخش در فضای عمومی ساختمان، قابلیت تجهیز بیشتری را فراهم می آورد و تامین خدمات به صورت مطلوبتری انجام می گردد.

در محیطهای اداری که نیاز به تمرکز و دقت بیشتر کارشناسان است، استفاده از درب و پنجرههای عایق صوتی اهمیت دارد. در این بین معمولا بعد از براورد هزینهها بهترین کار بازسازی تجاری و سایر ساختمانهاست. بیشترین بخش هایی که نیاز به بازسازی دارند، معمولا شامل لوله کشی، سیمکشی، دکوراسیون و معماری داخلی و خارجی است. سابقه ی احداث ساختمان های مرتفع در ایران به اواخر دهه 40 خورشیدی برای ساخت مجتمع های مسکونی در شهر تهران بازمی گردد. پس از انقلاب اسلامی فعالیت شرکت های خارجی در ایران متوقف و پس از گذشت دوره ی رکود ساخت ساز بعد از جنگ ایران و عراق، در اوایل دهه 70 با تعریف نیازهای جدید کارفرمایان خصوصی و نیمه خصوصی، شاهد بلندمرتبه سازی توسط معماران و مهندسان ایرانی می باشیم.

و ضمن پایبندی به اخلاق حرفه ای، از هرگونه تضارب آراء و افکار استقبال می نماید . از طرفی از طریق بازسازی محیط اداری میتوان خرابیهایی که در این مدت به وجود آمده را تعمیر و در نتیجه در بهرهوری بیشتر از انرژی، کمک زیادی نماید. از طرفی ممکن است جلسات ساعتهای طولانی طول بکشد و افراد مجبور باشند و برای مدتها در اتاق بمانند. از طرفی معمولا اسکلتبندی ساختمانها طول عمر زیادی دارند و تنها بافت خارجی ساختمان است که به مرور زمان تخریب شده و به بازسازی نیاز دارد. به طور کلی سعی شده است مصالح به کار رفته در این ساختمان نیاز کمتری به نگهداری داشته و در طول زمان ماندگار باشند. این در حالی است که در طراح داخلی به جزئیات بیش تری پرداخته می شود. لذا کیفیت و ماهیت فضای اداری در بلند مدت، تاثیری بیش از آنچه در نگاه اول به ذهن متبادر می شود بر زندگی کارمندان و پرسنل دارد. راه اول اینه که بچه زرنگی باشید و درستون رو خوب خونده باشید، راه دوم اینه که سر جلسه زرنگ بازی در بیارید (نگید تا حالا تقلب نکردید که دروغ گو دشمن خداست🤥). با این همه این سه کیفیت برای قرنها اصول معماری و به ویژه معماری غربی را تبیین کردهاند و هنوز از آنها به عنوان چارچوبی برای بررسی خوب یا بد بودن معماری استفاده میشود.

روکش آجری که از بالای پنجره های طبقه همکف امتدادیافته و به سمت خیابان ادامه می یابد، یک سطح قابل دسترسی را تشکیل می دهد. درواقع تنها بخشهای از ساختمان مشکلاتی اعم از نم کشیدن دیوارها به خاطر محل قرارگیری غلط آشپزخانه و سرویس بهداشتی، مشکلات کف شامل لق بودم سرامیکها و غیره، قدیمی بودن رنگ ساختمانها، کابینتها، ایرادات سیستم گرمایشی، ترک روی دیوارها به خاطر نشتی لولهها، از بین رفتن عایقبندی به ویژه در پشتبام سرویسها و غیره دارند که با بازسازی میتوان به راحتی این مشکلات را حل کرد. بازسازی فقط محدود به ساختمان های قدیمی و سالخورده نمی شود و گاهی ما نیاز داریم فضای زندگی و دکوراسیون منزل یا مغازه و دکوراسیون داخلی محل کارمان به صورت اساسی تغییر کند و حتی چیدمان داخلی فضاها با برداشتن دیواری یا گذاشتن پارتیشن، تغییرات سقف و کف ، نورپردازی و … هزینه اجرای نوع سازه نسبتاً بالا بوده و از نظر طبقات و ارتفاع نیز محدودیت دارند و لیکن از نظر رعایت صرفه جویی انرژی تقریباً در حد روش ICFبوده ، با این تفاوت که مشکلات مشکلات اشاره شده در روش IcF در این روش مشاهده نمی شود .وبه همین دلیل صرفه نظر از مسایل اقتصادی می توان این روش را به روش ICFترجیع داد.