رشته مهندسی معماری : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر معماری سه بعدی

اینکه یک کارگر بخواهد بر اساس سفارش مشتریان فواصل طولانی را در انبار طی کرده و کالاهای یک سفارش را جمعآوری کند، مسلماً این عملیات بسیار پرهزینه و غیربهرهور خواهد بود. معماری تجربه یک لحظه فرهنگی است. شایانِ ذکر است که صنایعِ شیشه دربیران با بهره گیری از تجربه ای ۳۰ ساله و امکاناتِ مدرن قادر است تمامیِ شیشه هایِ خام را با هر رنگ و جنس و قطر و ابعاد و متراژی، بدونِ آن که تغییری ظاهری در آن ها بوجود آید، به شیشه های سکوریت بدل کند. پیگیری عضویت نمایندگان سازمان نظام مهندسی( معماران دارای تجربه و تخصص در طراحی نما ) در کمیته های نما مناطق 22 گانه شهرداری تهران. ورودی یکی از عناصر حایز اهمیت نما در ساختمان است که محل و اهمیت طراحی آن به شکل مستقیم نمایانگر نقش و عملکرد ساختمان است. دهد که نما مربوط به چه منطقه ای است. البته بخشی از فضاهای داخلی دیگر این ساختمان هم برای بازدید عموم باز است.

این شیشه ها همچنین به علتِ مقاومتِ بسیارشان در برابرِ گرما و سرما در وسایل خانگی (نظیرِ بخاری و اجاق گاز) و خودروها نیز استفاده می شوند. لوور های چوبی به یک ویژگی محبوب در ساختمان های جدید تهران تبدیل شده است و روشی معاصر از شیوه های سنتی و بومی معماری برای کنترل میزان نور و گرما است. فروشگاه های مختلف نیاز به تهویه و نور دارند که باید در ساخت اولیه در نظر گرفته شود. برای شروع ساخت یک ساختمان ابتدا باید زمینی را فراهم نماییم و سپس با بررسی نقشه اولیه و متناسب با آن زمین را مهیا نماییم. با توجه به افزایش قیمت زمین در شهر های بزرگ دیگر نمی توان بام را به حال خود رها کرد و آنرا بلا استفاده نگه داشت. به همین خاطر طراحان می آموزند تا قبل از تشریح ایده های خود برای دیگران نوعی دیالوگ به عنوان مطرحه در ذهن خود برقرار سازند، مشکل دیگر برقراری ارتباط گرافیکی است. در این بخش شیب زمین، برآورد کد گذاری ها، تعیین بهترین محل ورودی پارکینگ و مسائلی از این دست مشخص می گردد.

سایت، آب و هوا، عملکرد و کاربری، شرایط اجتماعی، مسائل مالی و مواد و مصالح مورد استفاده از جمله این شرایط هستند که بسته به طرح میتوانند متغیر باشند. اما دامنه معماری فراتر از این مسائل بوده و داشتن درک درستی از مفهوم معماری و دستیابی به جواب این سوال که معماری چیست؟ آنها درصدد جستجو برای دستیابی به منطقی ترین الگو برای درک طبیعتاند. با توجه به این که این ساختمانها از معماری پیچیدهتر و گستردهتری نسبت به ساختمانها و خانههای عادی برخوردار هستند، پس طبیعتا برقراری امنیت آنها نیز باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. معماری مدرنیسم و پست مدرنیسم مورد انتقاد بعضی از معمارهای حرفه ای قرار گرفتند؛ آن ها معتقدند که یک معماری موفق، امری شخصی، فلسفی یا از نظر زیبایی مطابق با سلیقه فردی نیست؛ معماری باید نیازهای روزمره مردم را در نظر بگیرد و با استفاده از فناوری، محیط هایی مناسب برای زندگی خلق کند و پروسه طراحی باید از طریق مطالعه علوم رفتاری، زیست محیطی و اجتماعی، آگاهانه صورت بگیرد.

نما در معماری و طراحی مدرن و کلاسیک: نما در لغت نامه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی، آنچه که در معرض دید و برابر چشم است، آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت، قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است. اما یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در خصوص عملیات اجرایی ساختمان بود، تا پیش از ابطال ماده 9 این آئیننامه، در این ماده آمده بود که « عملیات اجرایی ساختمان را باید اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان ( مقالات مرتبط با ساختمان – سوالات مرتبط با ساختمان ) به عنوان مجری، طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت راه و شهرسازی انجام دهند و مالکان برای انجام کارهای ساختمانی خود مکلفاند از اینگونه مجریان استفاده کنند.» همچنین در ماده 10 نیز تاکید شده بود که شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظفاند نام و مشخصات مجری واجد شرایط را که از سوی مالک معرفی شده و نسخهای از قرارداد منعقدشده با او را که در اختیار شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قرار داده است، در پروانه مربوط قید کنند. مهدویان با بیان اینکه ساختمانهای ناایمن به اداره کل راه و شهرسازی نیز برای ارزیابی فنی معرفی شدهاند، افزود: یکی از مشکلات مهم ما برای پیگیری امور ساختمانهای ناایمن، بحث مالکیت آنهاست به طوری که اگر ساختمان مسکونی و دارای مالکان متعدد باشد پیگیری مسائل آنها نیز با مشکلاتی همراه است و تبعات اجتماعی خاص خود را دارد.

برخی معماری را هنر می دانند و برخی دیگر آن را یک مسئولیت اجتماعی تعریف می کنند. برج های مجتمع مهسان شخصی ساز هستند و سازنده آن سرهنگ شیروانی بوده است که در طی ساخت پروژه فوت می کند و پسر او آقای شیروانی ساخت مجتمع را ادامه می دهد. این سقف با دیوارهای داخلی گرد و پله های خمیده تکمیل می شود و تا زیرزمین ادامه می یابد. در ادامه مجدداً پیشنویس در اختیار اعضا و مسئولین قرار گرفت و با دریافت دیدگاهها و نظرات اصلاحی اعضای کارگروه و همچنین کارشناسان و مدیران صندوق رفاه دانشجویان پیشنویس اولیه بروزرسانی شد و با توجه به تمرکز پیشبرد امور مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور برنامهریزی برای بررسی پیشنویس سند مذکور با حضور اساتید حاضر در این جلسه صورت پذیرفت. نمای هر ساختمان در شکلدهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است. در حالی که شمار زیادی امدادگر از استانها و شهرهای دیگر ایران برای کمک به عملیات امداد و نجات به آبادان اعزام شده اند، کاربران شبکههای اجتماعی از جو امنیتی شهر آبادان و حضور گسترده نیروهای امنیتی در سطح شهر خبر میدهند.

آنچه باعث تقویت چنین نگرشی نسبت به معماری میشود؛ همراهی معماران با این جریانات است که ذهن و استعداد خود را برای ایده پردازی در جهت منافع این افراد اختصاص داده و شرایط دیگر را نادیده میگیرند. آثار معماری میتوانند با ما صحبت کنند برخی ساختمانها، خیابانها و حتی شهرها با غرور، حرج و مرج را فریاد میزنند و برخی دیگر با آرامش، وقار، سخاوت و ملایمت با ما نجوا میکنند. اما امروز وقتی از معماری صنعتی صحبت می كنیم، بیشتر به ساختمانهایی اشاره میكنیم كه در پاسخ به استفاده گسترده از ساختمانهای جدید ظاهر شدهاند. آنها سازه های برج مانند برجسته ای هستند که از پنجره های کوچک ، بالکن و راه پله محصور بهره می برند. راه اندازی و برگزاری سلسله نشست های تخصصی گروه تخصصی معماری در طول سال 98 در زمینه ساختمان و حرفه مهندسی معماری در سازمان نظام مهندسی. در این حالت فرد وارد شونده به ساختمان فقط یک راه باریک کنار دیوار برایش باقی میماند.

اعتراضات علیه قدرت کلیسا و اختراع ماشین آلات در این دوره بود. این ساخت و ساز می تواند پل باشد که روزانه چند هزار ماشین روی آن تردد می کنند یا ساختمان باشد که افرادی در آن سکونت داشته باشند. دانستن مراحل ساختمان برای افرادی که به دنبال ساخت خانه قدیمی خود به شکل مشارکت در ساخت هستند و یا برای اشخاصی که قصد ورود به بازار مسکن و ساخت و ساز را دارند امری ضروری به حساب میآید. معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد. از طرفی این حرکتی طبیعت دوستانه بوده چرا که باعث استفاده ی کمتر از انرژی نیز می شود. چرا که بسیاری فقط ارزش مالی و بازاریابی معماری را درک میکنند. به کمک معماری تمدن بشری در دورههای خاص و در قالب بناهای تاریخی بیان گردیده و زنده نگه داشته میشود تا نسلهای بعدی بتوانند برای مطالعه و درک این تمدنها تلاش کنند. ویژگی های این رشته سبب شده تا معماران منظر در کنار درک مفاهیم عمیق درباره خلق فضا، نیاز به آشنایی و استفاده از طیف گسترده ای از دانش های مربوط به رفتار انسان، مفاهیم هنری و تاریخی مربوط به فضاهای باز و طبیعی، دانش و علوم مربوط به طبیعت و مولفه های طبیعی و همچنین دانش مهندسی برای ایجاد و مدیریت منظر باشند.

این سازه در واقع یک اثر تاریخی هنری بوده و ویژگی های منحصر به فردی دارد. در صورت وجود یک تپه خاک روی زمین، باید آن را از میان برداشت و در صورت وجود گودال، باید آن را پر کرد. در هر صورت معماران یا با کار خود به خواستههای جامعه پاسخ میدهند و یا آن را شکل داده و دیکته میکنند. هر ساختمانی اعم از خانه، مدرسه، دفتر کار، بیمارستان، فروشگاه و غیره، برای هدفی خاص طراحی میشود. شیشه سکوریت که طیِ فرایندی دقیق بر روی شیشه های خام حاصل می شود حتی اگر هم در شرایطِ بسیار خاص و ویژه بشکند به قطعاتِ بسیار ریزی تبدیل می شود که به هیچ وجه برنده و خطرناک نیستند. این باعث می شود تا رینو ابزاری بسیار انعطاف پذیر باشد تا بتوان آن را به مدل ساز پیچیده خودکار تبدیل کرد. این مسئله بسیار ضروری است که این ساختمانها و محیطهایی که ایجاد میکنند؛ در کنار محلات و شهرهایی که بخشی از آنها هستند؛ به گونهای طراحی شوند که با توجه به بافت شهری و کاربری بنا، بتوانند بهترین شرایط ممکن را برای ساکنین و استفاده کنندگان فراهم آورند. تیم های تخصصی نگین آذین پارت، بنا و محوطه را به عنوان یک کل در نظر می گیرند تا با هماهنگی اجزای گوناگون، محیطی زیبا را فراهم آورند.

تکنیک ساخت و ساز سبک معماری سنتی ایران بر اساس خلاقیت و دسترسی به مصالح ساختمان شکل گرفته و این سبک در ایران عموما از دیوارهای گلی با اندود گچ و سازه هایی از چوب ساخته شده است که نمای ساختمان را ساده و دلنشین تر می کند، در نهاد ایرانیان همیشه حس ارامش و آسایش در بنا های نقش گرفته از معماری سنتی وجود داشته و معماری سنتی در واقع طرفداران زیادی دارد. منظور از ساختمان های بنایی ساختمان هایی هستند که مصالح آن ها از آجر، بلوک سیمانی یا سنگ ساخته شده اند و در آن ها تمام یا قسمتی از بار های قائم توسط دیوار هایی با مصالح بنایی تحمل می شود. تنها محدودیتی که در گذشته برای کاربردِ وسیعِ شیشه وجود داشت شکنندگیِ آن بود؛ ویژگی ای که شیشه را نه فقط میرا که خطرناک هم می ساخت. معماری تنها در خود ساختمان خلاصه نمیشود و چیزی فراتر از آن است. زمانی هم ورودی به یک بنای بزرگ تنها با روزنهای امکان پذیر میشود. تمام پروژه های ساختمانی به یک طراح ساختمان که معمولا یک معمار دارای مجوز یا مهندس سازه است، نیاز دارد.

ستونهای این بنا با وجود گذشت سالهای متمادی و پشت سر گذاشتن حوادث بسیار ، هنوز پا برجا مانده است. مفاهیم و ایدههایی که توسط معماران تدوین میشوند برای زندگی، تفکر و کار در شرایط معاصر بسیار مهم است. برخی از عوامل موثر كه منجر به كاهش عمر مفید ساختمان میشوند بشرح زیر میباشد كه با پیشگیری و جلوگیری از بروز این گونه خطاها و اصلاح فرآیندهای مربوطه، میتوان تاحدود قابل توجهی بر میزان عمر مفید ساختمان افزود. در خصوص رعایت ضوابط مبحث 18 مقررات ملی ساختمان به درخواست معاونت محترم شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گروه تخصصی طی نامه ای از ریاست محترم سازمان خواستار اقدامات زیر گردید که تعدادی انجام و مابقی در حال پیگیری میباشد. در حالی که معماران متمایل به (برنامهریزی)، (سیر از سؤال به جواب)، (موضوعات اجتماعی) یا (معماری خورشیدی) اغلب در برابر گروه فرمگرا، موضعی دفاعی پیش میگیرند. بررسی نامه های ارسال شده به گروه تخصصی معماری و برگزاری جلسات فنی با صاحب نظران در موضوعات مطروحه و تهیه پاسخهای آنها. استفاده از متریال سازگار با طرح و اجرای دقیق توسط گروه اجرایی، انجام پروژه را تضمین می نماید. عملیات ساخت و ساز با بازدید مجری ساختمان از زمین مورد نظر آغاز می شود و موارد زیر به صورت دقیق بررسی می شود: بررسی دسترسی ها برای عبور مرور ماشین آلات سنگین، چگونگی منابع آب و فاضلاب و برق مورد نیاز، تطبیق نقشه ها با وضعیت موجود و آزمایش خاک برای بررسی توانایی زمین برای تحمل بارهای ساختمان.

معماری هم علت است و هم معلول؛ هم اثر میگذارد و هم تاثیر میپذیرد؛ هم یک حرفه است و هم اشتیاقی سایت 3darchitecture بی پایان. یک معماری سبز باید بیش از یک ساختمان منفرد بوده و قطعه همسایگی خود را شامل شود و باید شامل یک شکل پایدار از محیط شهری باشد. شاید این دلیلی است که باعث شده تا تصوری که اغلب مردم از معماری داشته باشند؛ صرفاً طراحی ساختمان به صورت منفرد و گروهی و یا فضای بین ساختمانها باشد. در بسیاری از شهر های بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ویژهای در ارتباط با سیما و کالبد شهر وجود دارد و گروهی از برجستهترین افراد با تخصصهای مرتبط هنر زیبا سازی و زیبایی شناسی به کنترل طرح های بزرگ و کوچک معماری و شهری از نقطه نظر هماهنگی نمای بیرونی ساختمانها و محیط شهری یعنی از جنبه های رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضای پر و خالی نما، رعایت اصول هماهنگی و تناسبات و… معمور یعنی آبادان آباد مسکون و دارای جمعیت از مردمان ( لغت نامه دهخدا).

در این سیستم نسبتا جدید، جدا بودن سازه سقف از دیوارها به عنوان ساختار انتقال وزن سازه به زمین، دست طراح را برای بازیهای فرمی در سطوح افقی و ارتفاع باز میگذاشت. این سطوح میتواند شامل شناخت زمینه از منظرهای مختلف زیست محیطی، تاریخی، سبک شناسی و… طراحی منظر مستلزم برخورد با سایت به جایگاه هنر، ایجاد تعادل بین سطوح سخت و نرم در فضاهای بیرونی و داخلی است. در مجتمعهای مسکونی کوچک به راحتی میتوان با نرم افزار مدیریت ساختمان مانیار هزینه ها را بدون هیچ گونه خطایی محاسبه کرد. سه بعدی این پروژه معماری مجتمع مسکونی توسط نرم افزار رویت کار شده و کیفیت رندر های آن فوق العاده بالا می باشد . در مجموع خروجی یک طراحی معماری مهم است که وقتی در نگاه بهره برداران آن بستر طرح قرار می گیرد، قضاوت جمعی آن بهره برداران، ارزش افزوده آن بنا بواسطه تناسب و نظم قرارگیری المان های مختلف در کنارهم را تحسین نماید. در یک ساختمان، شکل، ابعاد، تناسبات و دسترسیها به شما میگوید که چه رفتاری داشته باشید، کجا بنشینید و از کجا نگاه کنید و به کجا نگاه کنید و از کجا نور بگیرید و کجا دست خود را بشویید و کجا بخوابید. در طراحی نمای ساختمان مسکونی و نمای داخلی باید با توجه به مکان ساختمان، شدت تابش آفتاب، بافت فرهنگی و اجتماعی و شرایط ساختمانهای روبرو و مشرف به آن ساختمان، بتوان کنترل نور را به بهترین نحو طراحی کرد.

و غیره به عهده مهندس عمران است و نمای ساختمان، پلان های طبقات، دکوراسیون داخلی و این قبیل کار معمار است. یک مهندس معمار در هنگام طراحی باید به فضای اطراف بین ساختمان ها و نحوه قرارگیری ساختمان کنار هم دقت کند. بدیهی است که یک منطقه بارانی شرایط متفاوتی در مقایسه با یک منطقه آفتابی دارد. دارد که به معنی ساختن ویژه و هدایت شده است. در اعصار مختلف بازشوها به شکل مشابهی در سطح نما قرار میگیرند و تنوع در قرار گیری آنها تابع عوامل داخلی چون بزرگی ساختمان، عریض بودن آن و یا عوامل اقلیمی چون جهت قرارگیری و محل قرارگیری است. نسبتهای هندسی نقش تعیین کننده ای در هماهنگ سازی ظاهر نما دارند. نگرش معماران به موضوع معماری و پاسخهایی که به این پرسش میدهند؛ نشان از نگرش آنان نسبت به معماری داشته و نقش اساسی در شکلگیری طرحهایشان ایفا میکند. تنظیم پیشنویس چندین تفاهم نامه بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با دانشگاه ها و موسسات و شهرداری ها با موضوع آموزش و تبادل اطلاعات آموزشی و پژوهش و استفاده از امکانات دانشگاههاجهت اعضای سازمان. بررسی پیش نویس ویرایش جدید مبحث 22 در گروه تخصصی طی چندین جلسه جهت اعلام نظر.

در طراحی و ساخت این پل، تعادل بین دکل و دهانه با تلفیق بر اصول زیبایی شناختی به صورت غیر متقارن برقرار شدهاست، به گونهای که دکل و دهانه اصلی پل، هر یک عاملی برای نگهداری دیگری هستند. معماری منظر، پیش از هر حرفه طراحی محیطی، حرفهای در حل پیشرفت است. امروزه بحث تامین انرژی های پاک و تجدید پذیر و نیز الگوهای استفاده از آن در معماری منظر، یکی از چالش های معماری سبز است. امروزه پیشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع و اقسام مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرایی، صنعت ساختمان سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت ویژه ای بخشیده است. ساختمان صنعت اولین هایپر مارکت و بازار تخصصی در صنعت ساختمان در ایران می باشد که در زمینه ی تامین ، توزیع و فروش صفر تا صد کالاهای ساختمانی فعالیت می کند .از کوچکترین کالاها تا کالاهای بزرگ ساختمانی و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان را می توانید در ساختمان صنعت پیدا کنید . بنابراین کاری که ما انجام میدهیم، این است که کارگران انبار بدون اینکه بدانند، یک کالا مربوط به کدام سفارش است در محدودهای که برایشان مشخص شده، سفارشها را از قفسه خارج میکنند و روی کانوایر قرار میدهند و آنها را به قسمت دیگر منتقل میکنند که کار تجمیع کالاهای یک سفارش به صورت جداگانه انجام شود.

از طرف دیگر پاسخ به این سوال برای دانشجویانی که در جستجوی ابعاد مختلف معماری برای رسیدن به مفهوم کلی آن هستند نیز بسیار حائز اهمیت است. امروزه استفاده از مهندسین عمران در صنعت ساخت و ساز بسیار اهمیت پیدا کرده است و جزو الزامات است تا ساختمان ها با استحکام بیشتری ساخته شوند. حتی زیباییهای آن منابعی هستند که میتوان با آن صنعت گردشگری را توسعه داد. بدین ترتیب ماندگاری و ایمنی نیز به واقع نمایی و زیباییِ شیشه افزوده شد و این ویژگی ها، در کنارِ دوام و صرفه یِِ فوق العاده شیشه نسبت به موادی چون آهن و چوب، کاربردِ آن را بیش از پیش گسترش داد. اما در دوره پهلوی از آن برای ساختمان ها در بدنه شهری و بناهای حکومتی، اداری و خدماتی مانند استانداری ها، شهرداری ها و هتل ها به کار برده شد و در نتیجه ابعاد ساختمان ها بزرگ تر و وسیع تر از دوره قبل بودند. در معماری هتل هم در بیرون و هم در داخل، شگفتیهایی از جمله دیوارهای کج، سقفهای منحنی، برج کلیسای جامع و پنجرههای زیگزاگی را مشاهده میکنید. این سخن بیوجه نیست اما در کنار آن باید توجه داشت که امکان ساخت سقف تخت در گذشته وجود داشته است و اولین سقفهای بهجا مانده از دههزار سال پیش و سقفهای مربوط به کاخها مثل تخت جمشید، سقفهای تخت بودهاند.