رشته مهندسی عمران چیست؟ معماری سه بعدی

تیراندازی در یک مجتمع مسکونی در شهر «رالیگ» در ایالت « کارولینا ی شمالی» آمریکا منجر به کشته شدن یک کودک و زخمی شدن دو فرد بزرگسال شد. این ساختمان شامل هشت آپارتمان در طبقات فوقانی آن و دو مغازه در همکف است. این امر ترکیبی از ساختمان های ناهمگن را با سبک ها، ارتفاعات و تراکم های مختلف ایجاد کرده است. امکانات خدماتی – تفریحی متنوعی در پروژه تدارک دیده شده، بنحویکه نیازهای یک زندگی لوکس و مدرن را به بهترین شیوه برآورده می کند، از جمله: چندین استخر، سالن ها و زمین های ورزشی، پارک ها و فضای سبز و غیره. این ساختمان قرار بود نمادی از دنیای مدرن باشد که فرهنگ، هنر، فناوری نوآورانه و تجارت را با هم ترکیب کرده و مطمئناً در این کار موفق شده است. معادل ۱۰۰ % (صد درصد) وجوه واریزی بر اساس ردیفی که به همین منظور در بودجه سنواتی پیش بینی میگردد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت تا صرف انجام مطالعات و تدوین مقررات ملی ساختمان، امور کنترل ساختمان، ترویج و توسعه و اعتلای نظام مهندسی، کمک به سازمانهای نظام مهندسی ساختمان برای انجام وظایف قانونی خود، برقراری دورههای آموزشی در سطوح مختلف، برگزاری مسابقات حرفه ای و تخصصی و ترویج روشهای صرفه جوئی در مصرف انرژی نماید.

این پل یکی از پروژه های جدید زیرساخت های عمومی است که به سرپرستی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ساخته شده است که گفته می شود سرمایه گذاری زیادی در بهبود محیط شهری کرده است. طراحی مفهومی به جنبههای معنایی معماری اشاره دارد و یکی از خلاقانهترین مراحل طراحی معماری یک سازه است. یک مثال در مورد کانسپت قیاسی در طراحی معماری، توجه معمار به بناهای قدیمی و الگو گرفتن از آن برای پروژهای که میخواهد آن را طراحي کند. یک مثال از کانسپت ذاتی، آثار جان پورتمن (John Portman) است در خلق هتلهای مربع شکل با فضای دراماتیک هستند. علاقه مندان به اسکی روی یخ در سراسر شهر کلگری از امکانات ساختمان ۸۰۰،۰۰۰ فوت مربعی استفاده می کنند که دارای فضاهای چندمنظوره برای ورزش های یخی نظیر هاکی روی یخ، هاکی روی زمین و اسکیت نمایشی است. به غیر از مصالح ساختمانی نظیر آجر و ملات، کفش های ایمنی را می توان به صورت آنلاین با قیمت های پرسود نیز خریداری کرد. شرکت مهندسی آنلاین سازه پیمانکار و مجری انواع طراحی معماری ساختمانهای مسکونی، ویلایی، اداری و غیره به صورت فنی و بکارگیری شیوههای نوین، آماده همکاری با کارفرمایان گرامی است.

این راه پله به یک دیوار بزرگ شیشه ای می رسد که درب واحدهای فروشگاهی دوطبقه می باشد که بالاتر از سطح پارکینگ زیرزمینی و انباری هستند. وی معتقد است: بیمه نشدن مهندسان ناظر، پنجمین چالش بزرگ این حرفه محسوب میشود که حقوق این صنف را با مشکلات اساسی رو به کرده است. نور شمالی سرد و پراکنده و نور جنوب گرم و مستقیم است اگر بتوانیم نور شمال را با نور جهت های دیگر وارد فضای داخلی کنیم جذاب میشود. در دکوراسیون داخلی برای متعادل کردن گرمای نور جنوب بهتر است از رنگ های سرد استفاده شود. هرقدر این طلاعات جمع آوری شده کاملتر باشد، مراحل بعدی بهتر پیش خواهد رفت. اما به دلیل محدودیتهایی که ممکن است به لحاظ اقتصادی، فنی، شهرداری، ماهیت پروژه و غیره وجود داشته باشد، احتمال ایجاد تغییرات در برخی از عناصر طرح وجود دارد. همزمان ویدیویی از لحظه دستگیری عاملان ترور مجید عبدالباقی نیز منتشر شده است. همین امر ممکن است در مورد سایر اعضای خانواده نیز اتفاق بیفتد. اطلاعاتی نظیر شرایط پروژۀ مورد نظر و وضعیت آن نسبت به سایر پروژهها، آگاهی از شرایط آب و هوایی و غیره. این پل، پارک آب وآتش و پارک طالقانی در تهران را از روی یک بزرگراه شلوغ به یکدیگر متصل می کند.

و اما در طراحی نما مهمترین چالش نسبت ارتفاع به عرض ساختمان بود که تقریبا به شکل مربع دیده می شد بنابراین برای زیباتر دیده شدن نما بهره گیری از خطوط عمودی اولویت داشت از طرفی برای حس سکون و آرامش بصری تعدادی خطوط افقی نیز در ترکیب با خطوط عمودی قرار گرفت. کرکره های چوبی، حریم و سایه ای را برای این ساختمان ایجاد کرده که با خطوط نمای گرانیتی پشت آن هماهنگ است. این سایت با دو خیابان هم مرز است و چندین بلوک آپارتمانی چندطبقه آن را محصور می کنند و این مسئله باعث می شود که حفظ حریم خصوصی برای مشتری مهم باشد.

کرکره های چوبی موجود در این ساختمان اداری طراحی شده توسط LP2 می چرخند و توسط بالکن های و بازشوهای فرورفته تکمیل می شوند. می گوید :شهرداری برای ساختمانهای در حال ساخت، میتواند وارد عمل شود و کار را متوقف کند و این کار را انجام میدهد اما برای ساختمانهایی که در حال بهرهبرداری هستند و ضوابط را برای نگهداری رعایت نکنند، کاری نمیتواند بکند چون سازوکاری برای توقف بهرهبرداری از سوی شهرداری تعریف نشده است. مهم نیست که کدام یک از این روش ها را انتخاب می کنید؛ خانه های بتونی ضمن تعمیر و نگهداری آسان، دوام و استحکام طولانی مدت ایجاد می کنند.

تابستان های خشک شهر و زمستان های برفی آن همچنین باعث شد استودیوی محلی نکست آفیس خانه ای را با غلاف های چوبی چرخنده طراحی کند که بتواند در ماه های گرم تابستان به سمت خیابان باز شود و در زمستان به حالت قبل برگردد. اتاق های چرخان در این خانه به حداکثر استفاده از سازه در هنگام تغییرات دمایی محلی کمک می کنند و برای ایجاد اتاق های باز تابستانی به سمت بیرون می چرخد و در هوای سرد می توانند به سمت داخل بچرخند. ملحقات تیره، از این رو چشمان شما به سمت رنگ تیرهتر کشیده میشوند و شما در روشی قادر خواهید بود ملحقات و اثاثیهها را نظم دهید تا هادی دید و کیفیت بصری روان باشند. همسایگان شما در مجتمع، اعضای جدید خانواده گسترده و اجتماعی شما محسوب میشوند.

این معماران گفتند: “این پاسیوهای شیشه ای می تواند محلی برای نگهداری گیاهان مورداستفاده قرار گیرد و همچنین می تواند مکان مناسبی برای نشستن، سیگار کشیدن یا باربیکیو باشد. بعد از انتشار خبر خشک شدن رشته قنات روستای ده خیر در بخش قلعه نو نیز برخی رسانهها به نقش ساخت و ساز مجتمع هارمونی در محدوده سلمان فارسی شهرری که در ابتدای این رشته قنات قرار دارد، اشاره کردند و مدعی شدند که این مجتمع باعث ریزش قنات شده است. AbCT سنگ هایی را در اطراف هر طبقه از آپارتمان شماره یک که دارای پنج طبقه است، قرار داده. دوطبقه بالا دارای فضاهای اختصاصی بیشتری است، اتاق خواب مستر و حمام در طبقه چهارم و همچنین آشپزخانه و اتاق مطالعه و سه اتاق خواب و حمام در طبقه پنجم که در اطراف یک اتاق نشیمن قرارگرفته اند. گروه “د” با مقیاس کاربری شهر بیش از (۱۰) طبقه ارتفاع از روی زمین یا بیش از ۵۰۰۰ مترمربع.

اصطلاح معمار قرنهاست که مورد استفاده قرار دارد. سعی کنید تا میتوانید از این مرحله استفاده کرده و جلسات متوالی با کارفرما داشته باشید تا به یک نتیجه درست در چهارچوب استانداردها برسید! برای اطلاع از هزینه بیمه ساختمان خود، چه صنعتی و چه غیر صنعتی، با توجه به استحکام ساختمان، میتوانید از سامانه بیمه دات کام استفاده کنید. به علاوه شما میتوانید فرمهایی را به پایگاه داده Microsoft Access اضافه کنید. طرحی که نتیجۀ کار طراح و کارفرما است، برای دریافت مجوز به سازمانهای مربوطه ارجاع داده میشود. دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار، نظارت، میزان حق الزحمه و نحوه دریافت و پرداخت آن و همچنین رفع اختلاف نظر بین ناظر و مجری، توسط وزارت مسکن و شهرسازی استان تهیه و ابلاغ خواهد شد. در داخل بنا، اتاق ها به دو بلوک تقسیم شده اند – یکی در قسمت جلویی و دیگری در قسمت پشتی – خلأ مرکزی بین آن ها برای اطمینان از جریان خوب نور در طول خانه در هنگام بسته شدن اتاق ها در نمای جلو سازه می باشد.

یکی از نمونه های خارجی این نوع مجتمع مسکونی، مجتمع مسکونی روکو اثر تاداوآندو می باشد. یعنی در این مرحله باید پروژه را تعریف کنید، برنامه فیزیکی پروژه را که شامل تمام فضاها و اندازههایی است که به طور تقریبی از طرح میخواهید را بنویسید. پل هایی، برای اتصال اتاق ها در قسمت جلویی و پشتی بنا، از خلأ مرکزی در تمام سطوح سازه عبور می کنند و بالکن های داخلی و پنجره های اطراف این پوسته امکان مشاهده اتاق ها و کف های مختلف را فراهم می کند. ساختمان شش طبقه اندرزگو در هر طبقه خود یک واحد آپارتمان دارد و به گونه ای طراحی شده که امکان زندگی آرام و آسوده را در محله ای شلوغ که با انواع مختلفی از ساختمان با مصالح و ارتفاعات گوناگون پرشده است، فراهم می کند. “هر پنج طبقه فوقانی توسط نمای چوبی پوشانده شده که این نما در پنجره ها نیز امتداد دارد و به آسانی از ورود آفتاب ظهر به داخل بنا جلوگیری می کند.

یکی از اتاق خواب ها به یک بالکن خصوصی کوچک دسترسی دارد و یک باغچه نیز در پشت بام وجود دارد. در طبقه بالا، نورگیرها در بعضی از اتاق های خواب نیز وجود دارد، اما برای ایجاد حریم خصوصی برای ساکنان با شیشه های مات پوشیده شده است. معماران آن فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی دو معمار نامدار ایرانی هستند که این ساختمان را در دو طبقه با دو کاربرد متفاوت طراحی کرده اند. هدف وی استفاده از دو نمای ساختمان – شمالی و جنوبی – آشکار ساختن کاربردهای مختلف آن و همچنین ایجاد شرایط داخلی راحت برای ساکنین بود.

گـروه “ج” بـا مقیـاس کاربری منطقه (۶) تا (۱۰) طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداکثر زیربنای ۵۰۰۰ مترمربع. طبقه زیرزمین کمی مستطیل تر است. گچ کاری روشی سنتی تر است و امکان ایجاد طرح های زیبا روی سقف را ایجاد می کند. از دیگر پروژه های اخیر کشور می توان به یک فروشگاه و ساختمان اداری با سقف موجی مانند، خانه ای متشکل از جعبه که روی هم قرار دارند و یک پل عظیم عابر پیاده اشاره کرد که مردم را به “گردش و تفریح در آن” دعوت می کند. در حال حاضر بزرگ ترین پل عابر پیاده در کشور به طول ۲۷۰ متر طراحی و ساخته معمار جوان ایرانی لیلا عراقیان، است. بزرگ ترین چالش این پروژه، به گفته معماران، دستیابی به این سطح از حریم خصوصی و درعین حال ایجاد خانه ای است که یک معماری قوی را بیان می کند. فرم یکی از مقولههای اساسی در معماری است که به جنبههای صوری اشاره دارد.

سنگ تراشی یکی از بزرگ ترین کسب وکارها در این منطقه است اما این کار فرایندی است که بیش از نیمی از تولیدات آن دور ریخته می شود، بنابراین معمار رامین مهدی زاده از گروه معماری Collective Terrain (AbCT) تصمیم به بازیافت مواد دورریختنی گرفته و از آن به عنوان نمایی برای یک ساختمان استفاده سایت 3darchitecture می کند. پنجره های بزرگ تر توسط کرکره های چوبی ساخته شده از چوب های محلی، پوشش داده می شوند. معمار استودیوی LP2، محسن کاظمیان فرد، ساختمان هفت طبقه مرتفعی را در سعادت آباد، محله ای در شمال غربی پایتخت ایران طراحی کرده است که روزبه روز پرجمعیت تر می شود. هر یک از شش طبقه فوقانی ساختمان رو به چهار آپارتمان – دو تا در جلو و دو تا در عقب – هستند درحالی که از طبقات پایین تر به عنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود. خانه شریفی ها دارای سه اتاق است که می تواند ۹۰ درجه بچرخد تا نماها و تراس ها را در طول تابستان های گرم ایران باز کند و به موقعیت افقی خود برگردند تا خانه در حین زمستان های سرد و برفی گرم تر شود. غلاف چرخان این خانه اجازه می دهد تا صاحبان آن در تهران با باز کردن اتاق ها در تابستان یا چرخاندن آن ها به سمت داخل در زمستان با نوسان دمای ایران سازگار شوند.

مصالح درجا که در محل پروژه ساخته میشوند. این بلوک روی یک کوچه باریک در نزدیکی ساختمان های دیگر با ارتفاعات و مصالح مختلف قرارگرفته است، بنابراین معماران مسئول علی دهقانی، علی سلطانی و عاطفه کرباسی تصمیم گرفتند تا نمای بیرونی ساده و مهارشده ای را برای آن طراحی کنند. در طبقه بالا، سه اتاق خواب بزرگ که در هرکدام از آن ها حمام وجود دارد قرار داشته و همگی این اتاق ها به یک بالکن بلند و باریک دسترسی دارند. اکثر مردم به دلیل سود دهی بالای این بازار اقدام به ساخت و ساز از یک طبقه تا چند طبقه می کنند. این در حالی بود که قاتلان اجیر شده که از قبل در جریان این قرار بودند، در آن حوالی کمین کرده بودند.

این پروژه با استفاده مجدد از ضایعات سنگی برای دیوارهای خارجی و برخی دیوارهای داخلی، ناکارآمدی دستگاه های سنتی برش سنگ را به مزیتی اقتصادی و زیست محیطی تبدیل می کند و منجر به بازیافت روزافزون سنگ توسط سازندگان محلی شده است. قبل از آن لازم است کارهای مربوط به برنامهریزی و توجیه اقتصادی طرح، مطالعات مختصر و امکان سنجی طرح انجام شود. موقعیت آپارتمان خیابان را از یک باغ با راه شنی در عقب آن جدا می کند، جایی که خطور ریلی بازیافت شده به عنوان پله های سنگی برای بستر کشاورزی و یک استخر عمل می کنند. با ایجاد شکافی در مرکز ساختمان، معماران توانستند یک تراس بزرگ با یک استخر کوچک در مرکز ساختمان را فراهم کنند. اگر طرح تأیید نشود، لازم است اصلاحات لازم صورت گیرد و مجدداً جهت تأیید به مرکز یا مراکز مربوطه ارسال شود. علی بیتاللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در جایی گفته است: «این فیلم که در امتداد خیابان شهدای ایرانی در جنوبیترین محدوده منطقه ۲۰ در شهرری گرفته شده، بسیار مهم بود. تبصره ۲- حدود صلاحیت حرفهای دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با مهندسی ساختمان و عناوین این رشته ها توسط کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزیر راه و شهرسازی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رئیس سازمان تعیین و به تصویب وزیر راه و شهرسازی می رسد.

پس از تصویب طرح، اجازه ساخت و ساز بر اساس طراحی معماری صورت گرفته صادر خواهد شد. به عنوان یکی از آخرین نمونه های رونق معماری در ایران، ویلا سه طبقه برای برادر جوان در لواسان، منطقه ای در شمال شرقی شهر تهران می باشد که از آن به عنوان بورلی هیلز تهران یادشده است. راه پله به اتاق های خواب در طبقه بالا و یک اتاق نشیمن با طرح باز در زیر آن منتهی می شود. “هر دوطبقه این بنا دارای یک طرح سیال هستند که دارای بخش هایی با طرح باز و اتاق هایی هستند که فقط تا حدی محصورشده اند. پله ها که دارای ضخامتی کم هستند، بر روی یک تیر فلزی قرارگرفته اند و دورتادور فضا پیچیده می شوند و کمک می کند تا نور روز به طبقه های پایین تر برسد. گـروه “ب” بـا مقیـاس کـاربری ناحیـه (۳) تا (۵) طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداکثر زیربنای ۲۰۰۰ مترمربع.