تحلیلی بر معماری معاصر ایران معماری سه بعدی

حتی اگر خوششانس باشید، شاید بتوانید یک قوی سیاه استرالیایی یا سفید یخی اسکاندیناویایی را ببینید. پیشرفت تکنولوژی، باعث شده شما بتوانید در ساختمان خود استخر، سونا و جکوزی طراحی کنید. و حداکثر استفاده را از مواد و مصالح و پیشرفت های حاصله در عرصه مدرن در زمینه ی تکنیک های ساخت و ساز به عمل آورد. هنگام ساخت سازهها عوامل زیادی با هم در نظر گرفته میشوند تا بتوان گزینهای مقرون به صرفه ایجاد کرد. گروه مهندسی خشت بنا کار خود را در زمینه معماری داخلی و عمران از سال ۱۳۸۹ آغاز نموده و در این راستا با ارائه و اجرای پروژههای موفق و استفاده از بهترین روشها، طبق استانداردهای روز دنیا و همچنین صرفهجویی در هزینه و زمان توانسته نظر کارفرمایان محترم را جلب نماید.

معماری مدرن تازه و همگانی است و ریشه در مفاهیم ساختمانی دارد که با یک جامعه ی صنعتی جدید مناسب است. البته مساله کثرتگرایی محدود به فرهنگ و قومیت و جامعه نیست، بلکه از نظر رنگ، بافت، جنس، نمای داخلی و خارجی، مواد اولیه بکار رفته و … مثلا ممکن است یک ساختمان از طرحهای قدیمی و تازه الهام گرفته باشد، تزئیناتش براساس تزئینات ساختمانهای شرقی و غربی شکل گرفته و یادآور هیچ فرهنگ یا قومی نباشد. هرقدر که او ایدههای کهن و قدیمی را بهتر و جذابتر پیاده کند، معمار موفقتری به حساب میآید. در میان سبکهای مختلف و متنوع معماری، سبک معماری پست مدرن یکی از پرطرفدارترینها به شمار میآید. ◦ این سبک از معماری، تلاش دارد که طراحی بنا را با ویژگیهای بومی و محلی گره بزند. در ایران معماری، پژوهشی است و آموزش طراحی وزن اصلی را بازی نمیکند.

لازم به ذکر است که کنکور سراسری، آزمونی رقابتی است و داوطلبان برای قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه، باید بهخوبی تمام دروس دبیرستان را مطالعه کنند. معماری داخلی به علم طراحی فضای داخلی یک ساختمان گفته می شود که بر اساس استانداردهای موجود انجام می شود. اگر آنها از این نظم دوری نمایند، دچار ابهامی خواهند شد که با اساس این تفکر در تضاد میباشد. ساختمانهایی که بر اساس معماری پست مدرنیستی ساخته میشوند هم نظم خاص خود را دارند. او معتقد بود که پیکربندی و نظم هر جزء معماری باید کمک به یک بیان پیوسته (unified expression) کند. فشار اقتصادی عامل مهمی است که باعث می شود افراد متوسط خواسته های خود را به حدی محدود کنند که فناوری زمان خود قادر به حفظ آن باشد. وی در آمریکا و بخصوص در موسسه فناوری ایلینوی آمریکا آثار مهمی از خود بر جای گذاشت. معماری پست مدرن از دهه ی شصت میلادی به صورت موضوع و سبک مهمی مطرح شد و انتقادهای زیربنایی به اندیشه ی منطق گرایی و تکنولوژی مدار معماری مدرن وارد شد. پس از کثرتگرایی، توجه به مسائل اقلیمی و محیط زیستی مطرح است. تیم تصمیم گیرنده پس از کارشناسی نزدیک تعرفه نماشویی با در نظر گرفتن نوع نماشویی قیمت نماشویی را به شما اطلاع خواهد داد.

این نوع معماری در ایران چقدر رواج پیدا کرد؟ در انتخاب نوع سیستم سازه ای باید به عوامل متعددی توجه کرده و با توجه به معایب و مزایای هر یک از سیستم ها و با توجه به نظر مهندسان این حرفه نسبت به احداث سازه اقدام شود. میس در شیکاگو، ایلینوی ساکن شد جایی که او به عنوان رییس دانشکده معماری دانشگاهی که بعد ها به موسسه فناوری ایلینوی تغییر نام داد، انتخاب شده بود. لودویگ میس ون دروهه، در کنار والتر گروپیوس و لوکوربوزیه به عنوان استادان پیشرو در معماری مدرن شناخته میشوند. این معماری در شهر شیکاگو آمریکا و در اروپا در شهرهای پاریس، برلین و وین شناخته شد. اوایل زندگی میس، در مغازه ی حکاکی بر روی سنگ و چندین شرکت محلی طراحی داخلی کار می کرد و سپس به برلین رفت و به دفتر طراح داخلی برونو پاول پیوست. لودویگ میس به عنوان قسمتی از یک تبدیل سریع از پسر یک کاسب به یک معمار که با فرهنگ ممتاز برلین کار می کند، نام خانوادگی خود را تغییر داد و نام خانوادگی مادر خود (ون در روهه) را که تاثیرگذار تر بود برگزید. میس با دقت شروع به مطالعه فیلسوفان و اندیشمندان بزرگ گذشته و حال کرد تا بتواند درک خود را از کیفیت و طبیعت عصری که او در آن زندگی میکند را افزایش دهد.

در این میان ترسیم و تهیه مکان ها و مجتمع های اداری بسیار حائز اهمیت می باشد. لابراتوار معماری و هوش مصنوعی که در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم تحقیقات تهران مستقر است گامی نوآورانه در صنعت ساختمان برداشته و پلتفرم هوشمندی برای طراحی و ترسیم نقشه ساختمان توسعه داده که از سرعت و دقت بالایی برخوردار است. کسب و کار خود راه انداز : معمار در طول دوران تحصیل به کار با نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی آشنا می شود و گروه طراحی و معماری خودش را داشته باشد. یک معمار مدرن، به دنبال طرحی است که در دنیا تک باشد و بتواند ادعا کند که اولین کسی است که تا به حال چنین ایدهای به ذهنش خطور کرده است. رشد سریع جمعیت و گرایش مردم به شهر نشینی، تقاضای فزایندهای را برای تهیه مسکن به دنبال داشته که این موضوع در پی خود مشکلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بوجود آورده است. میس مانند بسیاری از معاصران خود به دنبال بنا نهادن یک سبک معماری بود که نمایانگر عصری جدید باشد درست مانند کاری که سبک های معماری کلاسیک و معماری گوتیک برای زمان خود انجام دادند.

نیچه تأکید می کند که نظام های به اصطلاح عقلانی در واقع نظام های قانع سازی هستند. معماری پست مدرن به جای دگرگون سازی هویت ساکنان محیط های اجتماعی با هدف سازگار کردن آنها با طرح های عقلانی از پیش تعیین شده می کوشد به محیط اجتماعی جنبه انسانی ببخشد. این ضریب با توجه به طبقه بندی ساختمان از نظر اهمیت با توجه به موارد مندرج در آئین نامه ۲۸۰۰ تعیین میشود. البته میدانید که این موارد تعاریف جامعی از این سبک معماری نیستند، در ادامه شما را با مهمترین ویژگیها و تفاوتهای اساسی آن با دیگر سبکها آشنا خواهیم کرد.

معماری مدرن به سه دوره ی اولیه، متعالی و متأخر تقسیم می شود. بعدها، ۴ سطح افقی مجزا برای طراحی درونی کلیساها در نظر گرفته شد و ستونها و طاقهایی که برای نگه داشتن این طبقات استفاده میکردند، شکلهای هندسی تکراری و قدرتمندی را در نمای داخلی ساختمانها به وجود میآورْد.نمای داخلی کلیسای جامع لائونآذین توری و پنجرههای رنگارنگ نیز کمکم در این دوره رواج پیدا کردند. طبقات نهم و شانزدهم شامل دو دستگاه هوارسان و طبقه شانزدهم با توجه به وجود آمفی تئاتر 850-MB شامل چهار دستگاه هوارسان می باشد. سینما و تئاتر با آغوش باز از این متد فکری استقبال کردند. در سبک مدرن از مصالحی نظیر بتن، فولاد و شیشه استفاده می کردند.

او پهن متناسب را، نظم عناصر موزون را و توجه به رابطه سازه های ساخته شده توسط انسان با طبیعت را و ترکیب های ساده ی حجم های مکعبی کارل فریدریش شینکل متعلق به سبک معماری نئوکلاسیک پروسی (Prussian Neo-Classical) در اوایل قرن ۱۹ را، در صورتی که در آن قرن درنظر نگرفتن گلچین بودن و درهم ریختگی سبک معماری کلاسیک به دلیل این که با عصر مدرن نامربوط است رایج بود، را می پسندید. ◦ شکلهای ساده هندسی مثل مکعب، هرم و استوانه را با رنگ و نورهای متضاد ترکیب میکند. برای رنگ نمای آکریلیک می توانیم سه درجه ی خشکی اولیه ، recoat یا پوشش مجدد، و همچنین پخت کامل را در نظر بگیریم. • سطح مورد نظر نباید دارای یخ زدگی در خود باشد.

زنگ زدگی ناشی از اکسیدشدن فلز به مرور زمان سطح مقطع فلز را کاهش می دهد، پوسیدگی عمیق تر می شود و در نتیچه مقاومت سازه در برابر بارهای وارده کاهش پیدا می کند. این نور در زمان معین از دور سایه اجسام را تولید می کند که می توان از این سایه برای تزیین فضا استفاده کرد این نور ابتدا بر گرد و غبار تابیده می شود و با پراکنده شدن آن ها در فضا نور و گرما هم منتشر می شود . میس یک ماموریت مادام العمر و جاه طلبانه را دنبال می کرد، نه تنها برای ایجاد یک سبک معماری جدید بلکه برای ایجاد یک زبان معماری جدید که میتوانست عصر جدید فن آوری و تولید را به نمایش گزارد. شرکت آریا سازه تولید کننده ملزومات ساختمانی، در راستای پیشبرد اهداف سازندگی و همگام نمودن صنعت ساختمانی کشور عزیزمان با تکنولوژیهای به روز جوامع پیشرو دراین صنعت در سال 1385 تاسیس گردید. حکومت ساسانیان در سال 224 میلادی توسط اردشیر بابکان و با غلبه بر اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانیان به سلطنت رسید.

معماران از مهارت های خود در زمینه طراحی ، مهندسی ، مدیریت و هماهنگی برای ایجاد ساختمانهای زیبا و ایمن استفاده می کنند. اینگونه ساختمانی استاندارد و زیبا ساخته خواهد شد که بهترین کارایی را برای ساکنین خواهد داشت. در اغلب طبقات این ساختمان دفاتر اداری وجود دارد اما طبقه آخر آن یک کافی شاپ با چشم اندازی رو به لندن قرار گرفته که در شب بسیار زیبا خواهد بود. شستشوی نما در ارتفاع، شغلی بسیار حساس است، و به دو صورت دستی و واترجت انجام می شود. امروزه به دلیل وجود نرم افزارهای کامپیوتری پیشرفته و دقیق،دیگر کسی اقدام به طراحی پلان به صورت دستی نمی کند زیرا اکثر افراد ترسیم پلان را با نرم افزار اتوکد انجام می دهند.

معماری مدرن در قالب سبک جهانی ظهور کرد سبکی که پس از جنگ جهانی اول ریشه دواند و در بازسازی اروپا در دوره پس از جنگ جهانی دوم رواج پیدا کرد. انتقاد افزاینده آن ها از سبک های تاریخی بعد از جنگ جهانی اول یک اعتبار قابل توجه بدست آورد که بیشتر به عنوان شکست در سبک رهبری سلطنتی اروپا در نظر گرفته می شد. معماری مدرن متعالی یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم یعنی عمدتاً در دهه ی بیست و سی میلادی در اروپا شکل گرفت. در سال ۱۵۵۰ جورجو وازاری (۱۵۷۴-۱۵۱۱) معمار متعصب و افراطی ایتالیایی نخستین بار اصطلاح گوتیک را به شکل واژهای برای تمسخرآمیز توصیف کردن هنر و معماری دورهٔ سدههای میانه پسین به کار برد و آن را به گوتها نسبت داد یعنی آن را «هولناک و بیفرهنگ» معرفی کرد.

موقیعت ها برای کار بعد از سال ۱۹۲۹ رو به کاهش نهاد، در اوایل دهه ی ۱۹۳۰ میس مدت کوتاهی را به عنوان آخرین مدیر باوهاوس که بی ثبات بود خدمت کرد البته به درخواست همکار و رقیب او والتر گروپیوس. به علاوه دیوارهای قدیمیای موجب ثبات این تراسها میشدند. یعنی ساختمانی با سقف فرسوده و دیوارهای کهنه، میتونه مانع ادامه همکاری برخی افراد با شرکت باشه و عواقبی ناخوشایند به دنبال داشته باشه. هر قدر که نسل قبل از آنها به دنبال زرق و برقهای صنعتی یا تجملات سنتی و فئودالیستی بودند، این نسل اما زیبایی را در غیرمتعارف بودن و خرق عادت کردن میدید. شهرکهای صنعتی به مجموعهای از سولههای زمخت، بیهویت و شبیه به هم تبدیل شده، سولهها ساخته میشوند، خرید و فروش یا اجاره داده میشوند. وی همچنین گفت: نظر کمیسیون عمران این است که تکلیف وزارت راه و شهرسازی باید مشخص و این دو وزارتخانه از هم تفکیک شوند که تبدیل به دو وزارت راه و عمران و وزارت حمل و نقل شوند. می توان آن را مجموعه ای از روش ها یا ابزارها توصیف کرد که برای تعیین مشخصات ایمن و مقرون به صرفه برای یک سازه مورد استفاده قرار می گیرد و اطمینان حاصل می شود که یک ساختار برنامه ریزی شده به اندازه کافی قوی است تا بار مورد نظر خود را حمل کند.

در کنار این موارد، معماران کلاسیک هم با توجه به وسواسی که در انتخاب متریالهای گرانقیمت و پر زرق و برق دارند ساختن یک بنای تجملاتی و عظیم برایشان اصل قضیه است. یک معمار کلاسیک نیز، در تلاش است تا بناهای مشهور تاریخ را بازسازی نماید و این کار را در تناسب با روزگار فعالی و مقتضیات کنونی انجام دهد. این نقشه توسط مهندس معمار و معمولاً در مقیاس یک پنجاهم یا یک صدم طراحی و تهیه میشود. برای نماهای کامپوزیتی زیرسازی معمولاً به روش فلزی انجام می شود. او در جستجوی یک روش منطقی بود که باعث هدایت فرآیند خلاق طراحی معماری شود. که این نام ها با توجه به روش اجرا، مصالح استفاده شده و همچنین طرح نما، روی آنها گذاشته شده است. این سنگ مانند آهن محکم بوده و حجم بسیار بالایی دارد که به دلیل همین تراکم بالا، مقدار آب کمتری را به خود جذب می کند. تبدیل ساختمانی ظاهراً طبیعی به واقعیت، عملی پُرهزینه و در واقع غیرطبیعی است، زیرا طبیعت از قانون حداقل استفاده از انرژی بهره میجوید، در صورتی که برای ساختن و زنده نگاه داشتن ساختمانی شبه طبیعی با اشکال نامنظم، باید انرژی بسیار زیادی صرف شود. تعریف کرد. این آثار بهرغم فقدان رنگ و بوی ایرانی، حداقل بهواسطه تعلق داشتن به یک نحله فکری و فلسفی، قابل دفاع و چه بسا بیشتر، شایان توجه و واجد ارزشند.

معماری پست مدرن در دهه ۱۳۵۰ وارد ایران شد و تا دهه ۱۳۷۰ مورد اقبال هنرمندان سایت 3darchitecture قرار داشت. بعدها معماران مشهوری همچون جیمز استرلینگ، حسن فتحی مصری، موشه صفدی و کنزو تانگه هم در همایشهای دیگری در ایران حاضر شدند. علاوه بر موارد فوق، اصول دیگری نیز در معماری اسلامی حائز اهمیت می­ باشد. میس احتمالا بیشتر از هر پیشرو دیگری در زمینه نوگرایی(مدرنیسم) از فلسفه به عنوان پایه ی کارهای خود استفاده کرده است. بعد از جنگ جهانی اول میس در حالی که هنوز کار طراحی خانه هایی با فرهنگ سنتی را انجام می داد، شروع به انجام به یک سری فعالیت های آزمایشی موازی در زمینه سبک بین المللی کرد و ملحق به همتاهای پیش قراول خود در یک جستجوی طولانی برای یک سبک جدید برای یک دموکراسی صنعتی جدید شد. این در حالی است که برای مثال، ساختمانهای کلاسیک کاملا به فرهنگی که در آن شکل گرفتهاند وفادار هستند، یا در نوع مدرن آن آثار هنری تماما رنگ و بویی غربی دارند و تصور اینکه بخواهند از چند فرهنگ در کنار هم استفاده کنند، خیلی آسان نیست. این روزها سبکهای مختلفی مانند معماری کلاسیک یا سنتی، معماری مدرن ، معماری مینیمالیستی، معماری گوتیک، معماری پست مدرن و …

رنگ سفید و جلاخورده ساختمان به علت کاشی های سقف آن است. بیش از 700 قاب شیشه ای در سقف بنا طوری طراحی شده اند که هدر رفت انرژی را به حداقل برسانند. او تلاش کرد که به سمت معماری ای برود که دارای حداقل چارچوب ساختمانی باشد و دارای یک تعادل در مقابل آزادی ضمنی جریان آزاد فضاهای باز باشد. همچنین با این که معمولا پنت هاوس آپارتمانی یک طبقه در بلندترین بخش ساختمان یا برج است اما گاهی آن را به صورت آپارتمان دوبلکس نیز طراحی می کنند. سنگ: سنگ ها مقاوم ترین و سنگین ترین نما ساختمان محسوب می شوند که برای آپارتمان های کمتر از 6 طبقه مناسب هستند.