اهمیت طراحی نمای ساختمان معماری سه بعدی

بین هر سه ستون، دو طاق که تیزه آن در وسط پیش آمدگی بام ختم می شود و طاق سومی که دو طاق زیرین را در برمی گیرد و تیزه آن به لبه انتهایی پیش آمدگی می رسد در تلطیف نمای ساختمان و القای حجم آن بسیار موثر است. بی شک از اصلی ترین ویژگی های معماری گوتیک طاق های نوک تیز آن می باشد که به صورت گسترده ایی در تمامی بناهایی که به این سبک طراحی شده اند دیده می شوند. 1) حیاط خلوت که برای روشنایی اتاقهای اصلی ساختمان طراحی شده است ، مانند: اتاق نشیمن ، اتاق غذاخوری ، اتاق خواب باید حداقل 12 متر مربع مساحت با حداقل عرض سه متر و برای زمینی با مساحت داشته باشد. طول و عرض حیاط خلوت با ارتفاع ساختمان ارتباط دارد.

اجداد ما با ابزار و مواد محدود کار می کردند، اما آنها کاملا آزاد و بدون مرز و محدودیت و حتی بدون نیاز به از بین بردن مناطق جنگلی ساخت و ساز انجام می دادند. افزون بر این با طراحی پلان آزاد و ایجاد پویایی و بازیگون بودن فضاهای داخلی که نقطه ی مقابل سادگی و بسته بودن نمای اصلی بنا می باشد سعی در ایجاد احساس لذت ناشی از کشف فضا در درون بوده است. سرانجام مجموعه تئاتر شهر با افتتاح سالن اصلی در هشتم بهمن ۱۳۵۱ و با اجرای نمایش«باغ آلبالو»ی چخوف به کارگردانی آربی آوانسیان فعالیت خود را آغاز کرد. حصار شاه طهماسبی شهر با چهار دروازه خود همچنان پابرجاست، به عبارت دیگر هنوز شهر نیاز به توسعه پیدا نکرده است. مانده باشد ، اما هنوز هم قابل تشخیص است. هنوز برخی این کلیسا را با عنوان کلیسای تادئوس می شناسند. اوتادی در پایان گفت: سینمادوستان را به تماشای این فیلم در سالنهای سینما دعوت میکنم، از سینمای ایران و فیلمهای آن حمایت کنیم و فیلم خوب را در سالن سینما ببینیم.

اگرچه پلان ها را می توان از بالا ترسیم کرد، اما اغلب از طریق تقاطع ساختمان با یک صفحه افقی ترسیم می شوند. بسیاری از ساختمان ها با پست های چوبی با فاصله منظم ساخته شده اند که با استفاده از تیرهای عرضی افقی تقویت شده اند. ساختمان وزارت نفت اگر چه ماهیت وجودی خویش را از عنوان یک سوخت فسیلی وام دار است، در بهره گیری از شیوه های نوین ساخت و بهره برداری با رویکرد تحقق پایداری زیست محیطی به نمادی از این پارادوکس تبدیل می گردد. این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟ ساختارهای اجتماعی بستگی دارد و ممکن است با توجه به نقش حامی در جامعه طبقه بندی شود. از سوی دیگر بهره گیری از برخی تناسبات و تقسیم بندی ها در نمای این ساختمان، رشته ی تداوم خاطرهی ساختمان های همان دوره تاریخی در دوران امروز است. ۱۰۰ بنای معماری را که در فهرست بهترین های جهان قرار گرفته اند را به پنج بخش تقسیم و تا کنون بخش های اول، دوم، سوم و چهارم آن را مورد مطالعه قرار دادیم. برای ساختمانهای بیش از پنج طبقه ، ابعاد حیاط خلوت از استانداردها توسط معمار ساختمان گرفته شده و توسط کمیسیون معماری منطقه ای بررسی و تأیید می شود.

آئیننامههای لرزهای موجود با ارائه ضوابط و کنترلها عملا تضمین کننده تامین شرایط مطلوب برای فاکتورهای سختی، مقاومت و شکلپذیری خواهند بود (شکل۱)، در حالی که برای تامین شرایط مطلوب از نظر پیکربندی لرزهای بایستی علاوه بر ضوابط آئیننامهای، تعامل سازندهای بین اهداف معماری و رفتار لرزهای سازه برقرار گردد. نیروهای زلزله به وجود آمده در ترازهای مختلف برای ساختمان بایستی در کوتاهترین مسیر به سمت فونداسیون هدایت شوند، هرگونه انحراف یا گسستگی در این مسیر انتقال بار اثرات نامطلوبی بر روی رفتار لرزهای ساختمان خواهد داشت. رفتار لرزهای یک ساختمان وابسته به شکل کلی، اندازه، هندسه و در نهایت نحوه انتقال نیروهای ایجاد شده توسط زلزله از دیافراگمها به سمت فونداسیون میباشد. با این حال پیکربندی و سیستم سازهای هر دو تاثیر قابل توجهی در رفتار لرزهای ساختمان دارند.

این درست زمانی بود که تئاتر ایران با حضور نسل جدید هنرمندان مانند آربی آوانسیان، عباس نعلبندیان، اکبر رادی، علی نصیریان، غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی، بیژن مفید، پرویز صیاد و هنرمندان کارگاه نمایش، دوران اوج خود را طی می کرد و با به حاشیه رفتن سالن هایی چون تئاتر هنر، تئاتر سعدی و تئاتر تهران و کمبود ظرفیت تالار سنگلج و اختصاص تالار رودکی (وحدت) به اجرای موسیقی نیاز به یک سالن نمایش در تهران به شدت احساس می شد. نوع سوم معماری داخلی به جای واحد ، گروه را در خود جای می دهد و از این رو عمومی و همچنین خصوصی است. درخانه های آپارتمانی در ایران ، هرچه خانه پنجره های بزرگ و رو به خیابان داشته باشد ، پرده های ضخیم تری را شاهد خواهیم بود. اهمیت پیکربندی یک ساختمان از زبان یکی از مهندسین زلزله آمریکا (هنری دگنکلب) به صورت زیر میباشد “اگر شروع طراحی با یک پیکربندی نامطلوب باشد بهترین راهحلی که تمامی مهندسین سازه میتوانند ارائه دهند به عنوان چسب زخمی است که میتواند یک طرح اساسا نامطلوب را اندکی بهبود بخشد، در سمت مقابل اگر شروع طراحی با یک پیکربندی مطلوب و سیستم باربر معقول باشد حتی اگر طراحی این سیستم توسط یک مهندس ضعیف انجام پذیرد بازهم نتیجه نهائی طرح، عملکرد لرزهای را تحت الشعاع قرار نمیدهد.

بر این اساس اگر چه در طراحی نمای جنوبی، الهاماتی از فرم معماری ساختمان قدیم به چشم می خورد اما نمای شمالی با عریان ساختن سازه ی خویش بر ماهیت صنعتی بودن نفت تأکید دارد. در طراحی معماری این بنا که در بخش هایی متأثر از دوران تاریخی ساخت وزارت نفت قدیم (دههی ۴۰) میباشد، تأکید بر نقش صنعتی عنصر نفت در سازه ی اکسپوز پیشنهادی بوده است. صنعتی – بیانگر ساده ترین طبقه بندی است. وجود نور مصنوعی مناسب هم در ساخت فضایی صنعتی تأثیرگذار است. 5) در 2 واحد مسکونی مستقل ، در مواردی که اتاقهای اصلی از حیاط پشتی نور دریافت می کنند ، فاصله آنها بین پنجره ها نباید کمتر از 6 متر باشد. هرچه ارتفاع بیشتر باشد ، حیاط بزرگتر است.

انواع فضاهای سرویس غذا با توجه به الزامات بهداشتی مربوط به جابهجایی محصولات غذایی بستهبندی نشده و یا پردازش ظروف یکبار مصرف، از سایر فضاهایی که ممکن است مواد غذایی در آنها فروخته شود (مانند سالنهای کارمندان) متمایز میشوند. در پلان (شکل ۳-b)، معمولا متحمل خسارات قابل توجهی میشوند. در ساختمانهای بلند با نسبتهای بعدی بزرگ (شکل۲-a)، جابجایی افقی کفها تحت زلزله قابل توجه بوده و در ساختمان کوتاه و طویل (شکل۲-b) به دلیل مقاومت پیچشی پایین، خسارات ناشی از زلزله بسیار زیاد میباشد، نهایتا در ساختمانهای با مساحت پلانی بزرگ مانند انبارها (شکل۲-c) ممکن است نیروی افقی زلزله بیشتر از ظرفیت باربری دیوارها و ستونها باشد.

ستون های باریک و بلند تئاتر شهر که شکل تزئینی آن جلب توجه می کند، به طناب های دربرگیرنده بالنی شبیه است که بنا را به زمین دوخته است. بلوک های سنگی اشلار نیز بسیار محبوب بودند ، در حالی که سنگ مرمر برای ویژگی های تزئینی (قاب درب ، قاب پنجره) ، ستون ها و آجرنما اختصاص داشت. پیدایش سبک مدرن از مدرسه باوهاس آلمان شروع شد و در پی کنار گذاشتن تمامی شاخصههای ظاهری و تزئینی معماری کلاسیک بود. با مدرن شدن و سوق داده شدن خانواده های ایرانی به سمت آپارتمان نشینی، کالبد زندگی ایرانی با فرهنگ حاکم برآن همسو و هم راستا تغییر نکرده است. قدمت معماری به تاریخ زندگی بشر میرسد. کتاب سبک شناسی در معماری داخلی تألیف محمدرضا مفیدی، به معرفی مؤلفهها، کارکردها، اجزا و شاخصهای خاص در انواع سبکهای دکوراسیون داخلی میپردازد و پاسخگوی نیازهای اولیهی دانشجویان این رشته است. بخش از مقاله به نوع شناسی معماری ، با نقش جامعه در تعیین انواع معماری ، و با برنامه ریزی – نقش معمار در تطبیق طرح ها با مصارف خاص و نیازهای عمومی جسمی انسان مربوط می شود. ثبت شرکت با توجه به طبقات آن و نوع شرکت هزینه های متفاوتی دارد. سازه های فلزی خرپایی (Truss structure) از دیگر انواع سازه فلزی رایج بوده که در ساخمان سازی از آن ها استفاده می شود.

یکی دیگر از مستندات رایج معماری، استفاده از لی آوت ها است. پیچیده نیز داشته باشد ، زیرا نماد قدرت با ظرافت یا نمایش یک مسئولیت یا یک ضرورت (و اغلب تقصیر) از قدرتمندان است. نمای بیرونی آن پیچیده تر از قبل بود ، خطوطی ,از اسکله های عمودی با دیوارهای فوقانی با تکیه گاههای معلق به هم متصل می شدند و پنجره های بزرگ . ساختمان هایی را به وجود آورد که نسبت به سبک های معماری پیش از خود بلندتر و سبک تر بودند و بسیار خودنمایی می کردند. شما قطعا برای تکمیل پروزه خود به تجهیزات و متریالهای متعددی نیاز دارید. این بدان معنی است که شما یک هواپیمای خیالی دارید که در ارتفاع ذکر شده از سطح کف طبقه از داخل ساختمان عبور می کند. مساحت کمتر از 200 متر مربع ، 6 of از فضای کف و 3 for برای آشپزخانه و فضاهای جانبی کافی است. آلومینیوم اکسترود شده، نورد شده و برای ساخت قالب های در و پنجره، سقف، کف کاذب، نما، یراق آلات، پرده دیواری، سیستم های حرارتی و تهویه ای، پرده و حفاظ، سایبان، پارتیشن ها و پانل ها، ساختمان های پیش ساخته، خانه های سبز و داربست ها کاربرد دارد. این فصلنامه همچنین برگزارکنندهٔ جوایزی از قبیل «معماری داخلی ایران» جایزه طراحی و معماری نما، مسابقه معماری شهر آفتاب، مسابقه طراحی بنای جدید کارخانه پرشین استاندارد، مسابقه طراحی اجزا و عناصر چیدمان در معماری داخلی، کارگاه آموزشی طراحی و معماری نما از منظر شهری، کنفرانس بین المللی طراحی و معماری نما از منظر شهری، کنفرانس بین المللی معیارهای نو در معماری امروز،کنفرانس بین المللی معماری پایدار (فرهنگ، تاریخ، هویت و میراث) و مراسم تقدیر از معمار معاصر ایرانی بوده است.

با پیشنهاد وزارت فرهنگ و هنر و اداره هنرهای دراماتیک و تلاش گردانندگان کارگاه نمایش شهرداری با ساخت چند سالن مخصوص با ظرفیت بالا و انواع سن های اجرایی در محل کافه شهرداری موافقت کرد. از مزایای این روش میتوان به سبكی، حجم و ابعاد متناسب به همراه مقاومت مناسب و قابل قبول سازه و هزینههای اجرایی پایین اشاره كرد. دیتیل های اجرایی در تعاریف معماری بسیار مهم هستند . مهم ترین ویژگی تئاتر شهر در پلان دایره شکلی آن است.این پلان ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و شبیه بناهای مربوط به نمایش مانند پانئوم و کلوسئوم است.

طبق متن ارائه شده توسط معماران، معماری و طراحی داخلی ساختمان مسکونی کوچه خانه بین دو کوچه قرار گرفته است، که یکی از کوچه ها ماشین رو با عرض ۱۲متر بوده و دیگری، کوچه پیاده است که در زمان شروع پروژه در مجاورت یک زمین خالی قرار داشت که مدارک شهرداری نشان می داد پارک محلی برای این زمین در طرح تفصیلی شهر در نظر گرفته شده است. نقوش متقاطع در جلوی ساختمان الهام گرفته شده از یونجه های سنتی در این منطقه است – از این رو این نام را به خود اختصاص داده است. اونقد محکمه که میشه از اون توری بسازین و باهاش بشکار هواپیما برید و یک بوئینگ ۷۴۷ رو متوقف کنید (فقط میشه گفت اوه مای گاد😨). از سوی دیگر، رفته رفته شاهد پدید آمدن ساختمانهای تجاری هستیم. در ادامه با بررسی ده شاهکار معماری ایرانی ، بدون هیچ ردهبندی و ارجحیتی خدمت شما هستیم. با این حال، یک معمار مسئولیت اصلی نظارت بر طراحی، زیبایی شناسی و بررسی موقعیت مکانی پروژه را بر عهده دارد. تالار چهارسو در طبقه زیرین، پشت ساختمان اصلی با طراحی آوانسیان، خاص نمایش های ایرانی که احتیاج به سن مدور دارد باظرفیت ۱۲۰ تا۳۵۰ تماشاگر ساخته شد. اما سوژر کلیسایی که بازسازی نمود ( دیر سن دنی ) از نظر شکوهمندی ، سبک رومانسک را پشت سر نهاد .سوژر معتقد بود که باید کلیسایی ساخت که مملو از نور باشد ، و همین امر در ایجاد پنجرههای بزرگ کلیساهای گوتیک تاثیر بسزایی داشت البته چون این شیشه ها اغلب منقوش بودند در بحث نورگیری زیاد چندان نتیجه مطلوبی نداشتند .

همچنین این مجموعه مجری و دبیرخانه برنامه های: نمایشگاه و همایش ساختمان پایدار ، نمایشگاه و همایش نما، برگزار کننده کمپین نما در شهرداری ها و جشنواره انتخاب چهره سال می باشد. این تالار از کلیه تجهیزات فنی از جمله صحنه گردان الکتریکی به قطر ۵/۱۱ متر، آسانسور دکور، سیستم آویزهای بالارونده برای دکور، دهنه متحرک صحنه، پرده و امکانات سینمایی، سیستم کامل نور و صدا و دستگاه های کنترل کننده برخوردار است و پرده آن نیز به صورت طولی بسته می شود. ایرانی مناسب بود. با فعال شدن تالار سنگلج و به دلیل نامناسب بودن عمق صحنه تالار قشقایی و وجود دو نقطه کور برای تماشاگران، این تالار مدتی تعطیل شد اما در سال ۱۳۸۱ با گنجایش ۱۵۰ نفر و عمق صحنه مناسب مجددا راه اندازی شد. عمق صحنه ۱۵ متر، ارتفاع پرده صحنه ۱۰ متر، پهنای صحنه از جلو ۱۹ متر، پهنای صحنه از دهانه ۱۶ متر؛ پهنای صحنه از وسط ۲۶ متر و طول دهانه آن از ۱۲ تا ۱۴ متر تغییرپذیر است. برای وسعت کمتر از 200 متر مربع ، حداقل عرض دو متر است. در نماهای شمالی و جنوبی این ساختمان از نماهای کاملا شیشه­ای استفاده شده است . بسیاری از ساختمانهایی که در طبقه همکف پارکینگ کاملا باز دارند دچار فروریزش یا آسیبهای بسیار جدی در محل همین طبقه باز شدهاند (زلزله بوج ۲۰۰۱).

برای ساخت یک ساختمان ابتدا باید زیر کارهای آن را فراهم سایت 3darchitecture کرد. 1- مزایا : بدلیل امکان شکل پذیری آرماتور و بتن تازه و قالب ، اعضاء این سازه ها را می توان در مقاطع مختلف اجرا نمود . هدف از مقاوم سازی سازه های بتنی با ژاکت بتنی یا فولادی موجب افزایش مقاومت فشاری و برشی و حفظ محصور شدگی برای بالا بردن شکل پذیری یا پیوستگی بتن و آرماتور می شود. اقليم و محيط طبيعي و نيز در بسياري از ديگر محيط ها هاي گرم و خشك و فاقد جنگل و فضاهاي سبز و طبيعي و نيز در بسياري از ديگر محيط هاي فاقد پوشش كافي گياهي ، غالباًترجيح مي دادند از فضاهاي درونگرا يعني فضاهاي داراي حياط مركزي استفاده كنند تا به اين ترتيب بتوانند يك فضاي سبز محصور ،كوچك و اختصاصي داشته باشد . در سال ۱۳۵۹ با توجه به نیاز به سالن های جدید یکی از انبارهای تئاتر شهر تغییر کاربری داده شد و به نام شهید حسن قشقایی نامگذاری شد.

زیرا آزمایش و نوآوری هزینه بیشتری از تکرار دارند. این عناصر از سطح زمین شروع می شوند و به زیر بیرون زدگی پشت بام می رسند. تمام پروژهها از زمان شروع تا پایان تحت نظارت مستقیم معماران انجام میشود تا مراحل و نتیجه نهایی بدون هیچ مشکلی و نقص فنی باشد. پلان ها نقشه های خاصی هستند که معماران برای نشان دادن تقسیمات فضاهای یک ساختمان یا بخشی از یک ساختمان از آنها استفاده می کنند. فضا شامل چهار اتاق بود و هیچ موضوع خاصی در آن وجود نداشت. با افزایش ثروت و کارکردهای بیانگر ، می توان نوع خاصی از ساختمانهای داخلی را تشخیص داد که شاید بتوان آن را معماری قدرت نامید. معمولا این نوع ساختمان دارای المان های متمایزی است که باعث می گردد آن ساختمان در دنیای معماری مطرح گردد.

ماده یکم (۱): به منظور حفظ هویت معماری، تاریخی، فرهنگی و هماهنگی با اقلیم و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، در بهرهگیری بهینه از عوامل سرما، گرما، نور و حرارت به ویژه در نمای ظاهری ساختمانها، مالکین ساختمانها موظفند از مصالح هماهنگ و بومآور استفاده نمایند و شهرداری تهران موظف است با بررسی نقشههای نما قبل از صدور پروانه جزئیات نما را مورد تایید قرار دهد. اینکتاب در ۳ فصل، «مطالعات نظری: اصول و تعاریف»، «معنا در معماری» و «معنا در معماری معاصر ایران از ۱۳۹۹ تا ۱۳۵۷» به بررسی هویت، سنتها و فرهنگهای بومی و حفظ جایگاه آنها در بستر امروزی جامعه میپردازد. پس برای طراحی آزادی بیشتری داریم چراکه هریک از ویژگی های دو سبک را می توانیم باهم ادغام کرده و بر طبق اصول معماری و زیبایی شناختی طرح منحصر بفردی خلق کنیم.